Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2008, 16:29   #501
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat het eens goed zou zijn eerst duidelijk te bepalen of zo accuraat mogelijk te beschrijven wat men eigenlijk verstaat onder 'primaire' bronnen. Ik heb zo de indruk dat men naast mekaar aan het praten is.
Juist.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 16:33   #502
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Wel een beetje opassen he, als gelovige. We weten ook niet alles van het leven van Jezus, of enkel wat er opgeschreven van is, en dan nog. En die vele goden kan je ook als metaforen zien in een groter geheel. Trouwens, als mensen bidden voor regen/zon/... zijn die dan ook achterlijk in uw ogen?
De goden der heidenen zijn verpersoonlijkingen van natuurlijke krachten, van gewaardeerde karaktertrekken, gedeïfieerde helden van weleer...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 01:07   #503
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat het eens goed zou zijn eerst duidelijk te bepalen of zo accuraat mogelijk te beschrijven wat men eigenlijk verstaat onder 'primaire' bronnen. Ik heb zo de indruk dat men naast mekaar aan het praten is.
Neen, we praten niet naast elkaar. Piraat wil gewoon niet ingaan op de vraag die ik hem stel. Hij weet immers maar al te goed dat er buiten de Edda's niet teveel primaire bronnen over het Germaanse heidendom zijn. Daarom de steeds weer terugkerende, onhandige uitwijkpogingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 01:08   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
De goden der heidenen zijn verpersoonlijkingen van natuurlijke krachten, van gewaardeerde karaktertrekken, gedeïfieerde helden van weleer...
Dus gaat het eigenlijk over gefantaseerde verhaaltjes die slechts vanuit de mens worden bedacht en gedacht, maar niet vanuit een hogere werkelijkheid die de mens overstijgt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 02:08   #505
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus gaat het eigenlijk over gefantaseerde verhaaltjes die slechts vanuit de mens worden bedacht en gedacht, maar niet vanuit een hogere werkelijkheid die de mens overstijgt.
Waar heb je het eigenlijk over? Er is nooit of te nimmer enig bewijs geleverd dat er iets meer is dan wat we kunnen waarnemen. Dat "hogere" is zuiver fantasie, alle goden en religies zijn door de mens bedacht. Dat is toch wel duidelijk.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 06:50   #506
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus gaat het eigenlijk over gefantaseerde verhaaltjes die slechts vanuit de mens worden bedacht en gedacht, maar niet vanuit een hogere werkelijkheid die de mens overstijgt.
De mens heeft goden geschapen , en niet omgekeerd , Jan. Wat fantasie betreft, kunnen de christenen er ook wat van...
Wat het noordse heidendom betreft, ik denk dat bvb hun scheppingsverhaal veel beter inéénsteekt als dat van de chrisrtenen : eerst was er het Niets,de grote chaos, en toen de ontmoeting tussen de Hitte en het Vuur, daaruit ontstond damp, en uit die damp ontstond leven. En ze dachten ook dat er 9 verschillende werelden (planeten ?) waren, bevolkt door verschillende soorten van wezens. Het lijkt me wel wat als een overblijfsel van vroegere, wetenschapellijke kennis. Een hogere werkelijkheid, die de mens overstijgt ? Dat is een vrij goede beschrijving van wat de heidenen "magie" noemden, en al hun verhalen, legendes en saga's zijn daar van doortrokken. Wat je evenmin moet vergeten is dat deze noordse heidenen voortdurend metaforen gebruikten .
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 06:51   #507
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, we praten niet naast elkaar. Piraat wil gewoon niet ingaan op de vraag die ik hem stel. Hij weet immers maar al te goed dat er buiten de Edda's niet teveel primaire bronnen over het Germaanse heidendom zijn. Daarom de steeds weer terugkerende, onhandige uitwijkpogingen.
Nogmaals, Jan : ik begrijp niet wat jij met "primaire bronnen " juist wil zeggen . Leg uit a.u.b. Als je dat kan.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 08:58   #508
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus gaat het eigenlijk over gefantaseerde verhaaltjes die slechts vanuit de mens worden bedacht en gedacht, maar niet vanuit een hogere werkelijkheid die de mens overstijgt.

Alles is door de mens ge- en bedacht. Hetgeen hij noemt zijn werkelijkheid, en de, meer of minder bewuste, psychische achtergronden die hij sinds mensenheugnis beschrijft en uitdrukt in sprookjes, mythen, sagen, legenden en godsdiensten.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 08:59   #509
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Nogmaals, Jan : ik begrijp niet wat jij met "primaire bronnen " juist wil zeggen . Leg uit a.u.b. Als je dat kan.
Jan en Jezus. Het is een liefdesrelatie waar hij maar geen nodige afstand van kan nemen.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:02   #510
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Waar heb je het eigenlijk over? Er is nooit of te nimmer enig bewijs geleverd dat er iets meer is dan wat we kunnen waarnemen. Dat "hogere" is zuiver fantasie, alle goden en religies zijn door de mens bedacht. Dat is toch wel duidelijk.
Dat transcendentale is er wel maar dat heeft veeleer te maken met mystiek, psychedelica, enz. Het gaat om cerebrale belevenissen die uniek zijn aan ieders brein en die in geen enkel geval invloed mogen gaan uitoefenen op het bestuur van een land. Naar Jezus refereren als politicus is zuiver despotisme.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:03   #511
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus gaat het eigenlijk over gefantaseerde verhaaltjes die slechts vanuit de mens worden bedacht en gedacht, maar niet vanuit een hogere werkelijkheid die de mens overstijgt.
Goden zijn zowel in heidendom als Christendom menselijke verzinsels. Verschil is wel dat het heidendom dicht bij de natuur en de menselijke ziel staat terwijl het Christendom een oorlog betekent tegen de natuur en de menselijke ziel.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 09:05   #512
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, we praten niet naast elkaar. Piraat wil gewoon niet ingaan op de vraag die ik hem stel. Hij weet immers maar al te goed dat er buiten de Edda's niet teveel primaire bronnen over het Germaanse heidendom zijn. Daarom de steeds weer terugkerende, onhandige uitwijkpogingen.
Dat is omdat het heidendom werd vertrappeld door de Judeo-Christelijke overmacht die ontstaan is na de val van het Romeinse rijk. Zeus, die bijbelmasturbators toch. Het is een prachtig boek maar aan Jezus kan je toch geen voorbeeld nemen. Waarom verafgood je dan niet Elton John of Michael Jackson? Die hebben waarschijnlijk nog meer Jezuskwaliteit dan Jezus zelf EN ze bestaan ook echt.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 11:42   #513
Heiden
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Verschil is wel dat het heidendom dicht bij de natuur en de menselijke ziel staat terwijl het Christendom een oorlog betekent tegen de natuur en de menselijke ziel.
De eerste christenen zagen het net andersom: de heidenen waren vijanden van de natuur, omdat ze deze schepping van God oftewel verafgoden oftewel vernietigden om tempels te bouwen voor hun goden. Ook de vijandigheid van de Kerk tegenover vrouwen is een beetje vreemd (of van vrouwen van vandaag tegenover de Kerk) gezien het feit dat het veel vrouwen waren die zich tot het christendom bekeerden. Feit is wel, dat moet ik toegeven, dat het vroege christendom zich zeer om de sociaal zwakken bekommerde. Andere mysteriegodsdiensten misschein ook wel, maar de staatsgodsdienst schoot daar tekort. Ik heb de indruk omdat die, hoewel ze doordrong in alle facetten van het leven, niet zo ontwikkeld was...
Heiden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 11:58   #514
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heiden Bekijk bericht
De eerste christenen zagen het net andersom: de heidenen waren vijanden van de natuur, omdat ze deze schepping van God oftewel verafgoden oftewel vernietigden om tempels te bouwen voor hun goden. Ook de vijandigheid van de Kerk tegenover vrouwen is een beetje vreemd (of van vrouwen van vandaag tegenover de Kerk) gezien het feit dat het veel vrouwen waren die zich tot het christendom bekeerden. Feit is wel, dat moet ik toegeven, dat het vroege christendom zich zeer om de sociaal zwakken bekommerde. Andere mysteriegodsdiensten misschein ook wel, maar de staatsgodsdienst schoot daar tekort. Ik heb de indruk omdat die, hoewel ze doordrong in alle facetten van het leven, niet zo ontwikkeld was...
Het Christendom heeft er dan ook wel voor gezorgd dat die sociaal zwakkere klasse bleef bestaan.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 12:47   #515
Heiden
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 71
Standaard

???

De heidense religies toch ook.
De Kerk heeft de slavernij afgeschaft*. Toen Julianus Apostata nog eens de verdienstelijke poging deed, het heidendom nieuw leven in te blazen, adviseerde hij de heidense priesters om ook aan zieken- en armenzorg te doen.
Natuurlijk ging de Kerk meteen na 313 een onheilige alliantie met de rijken en machtigen aan en werd ze in alle eeuwen nadien toegepast om de armen ook arm te houden, want "de laatsten zullen de eersten zijn". Op dat gebied kan ik je redenering wel volgen, dat de Kerk ervoor zorgde dat deze klasse bleef bestaan. Maar de heidense religies hebben daar ook niet veel aan veranderd.

*Dient natuurlijk met een kilo zout te worden genomen, want zelfs de Kerk bezat slaven, maar de open slavenmarkten verdwenen toch van het Europese toneel.
Tja, en dan had je natuurlijk nog de zwarte slaven in Amerika.

Laatst gewijzigd door Heiden : 8 december 2008 om 12:48.
Heiden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 17:30   #516
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heiden Bekijk bericht
???

De heidense religies toch ook.
De Kerk heeft de slavernij afgeschaft*. Toen Julianus Apostata nog eens de verdienstelijke poging deed, het heidendom nieuw leven in te blazen, adviseerde hij de heidense priesters om ook aan zieken- en armenzorg te doen.
Natuurlijk ging de Kerk meteen na 313 een onheilige alliantie met de rijken en machtigen aan en werd ze in alle eeuwen nadien toegepast om de armen ook arm te houden, want "de laatsten zullen de eersten zijn". Op dat gebied kan ik je redenering wel volgen, dat de Kerk ervoor zorgde dat deze klasse bleef bestaan. Maar de heidense religies hebben daar ook niet veel aan veranderd.

*Dient natuurlijk met een kilo zout te worden genomen, want zelfs de Kerk bezat slaven, maar de open slavenmarkten verdwenen toch van het Europese toneel.
Tja, en dan had je natuurlijk nog de zwarte slaven in Amerika.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

In de heidense godsdiensten met een sterke priesterklasse worden de mensen inderdaad dom en arm gehouden (India, Egypte vd Farao's) door een alliantie met de heersende klasse. Maar niet in de Germaanse/Noorse godsdienst, daar kon iedereen heerser worden behalve de slaven.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 21:04   #517
Heiden
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 71
Standaard

Ha ja, tijdens het schrijven van mijn antwoord daagde het me . Maar had dat niet een beetje ook met de ontwikkeling van die volkeren te maken? Ik wil niet zeggen dat ze onderontwikkeld waren op geestelijk vlak, maar ik bedoel op organisatorisch vlak. Kijk, de Romeinen hadden een geciviliseerd rijk (in de betekenis van verstedelijkt) gesticht dat een groot deel van Europa bedekte, en het Nabije Oosten. Terwijl de Germaanse volken nog in stammenverband leefden.
Heiden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2008, 23:53   #518
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heiden Bekijk bericht
Ha ja, tijdens het schrijven van mijn antwoord daagde het me . Maar had dat niet een beetje ook met de ontwikkeling van die volkeren te maken? Ik wil niet zeggen dat ze onderontwikkeld waren op geestelijk vlak, maar ik bedoel op organisatorisch vlak. Kijk, de Romeinen hadden een geciviliseerd rijk (in de betekenis van verstedelijkt) gesticht dat een groot deel van Europa bedekte, en het Nabije Oosten. Terwijl de Germaanse volken nog in stammenverband leefden.
De eerste die doorhad dat de monnikken goede organisatoren waren, in staat om enorm uitgestrekte gebieden te administreren en leeg te melken, was Clovis. Daarom werd hij ook christen. Als gewapende hand van het christendom kon hij op hun organisatie rekenen om in de overwonnen gebieden ook baas te BLIJVEN ! Weinig zal het hem uitgemaakt hebben wie en wat Jezus en zijn ouwe heer voorstelden...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 12:36   #519
Heiden
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 71
Standaard

Inderdaad, de (Romeinse) keizers van de derde en vierde eeuw hadden ook door dat een groot rijk door een overkoepelende gedachte (lees: godsdienst) bijeen moest worden gehouden. Vandaar de pogingen Sol Invictus tot hoogste Godheid uit te roepen.
Heiden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2008, 13:06   #520
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geloven ze dan werkelijk dat er ontelbare goden zijn? Dat de goden verantwoordelijk zijn voor de zon, regen, storm, de seizoenen, enz.
Waarom zou dat ridicuul zijn, en zou het bestaan van 1 god dat niet zijn?

Laatst gewijzigd door Sfax : 9 december 2008 om 13:09.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be