Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2007, 10:32   #41
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Jij bent dus ook van mening dat de Vlaamse identiteit voortkomt uit de Belgische en dus niet uit de Nederlandse?

(even ter stelling zettende...)
Ja.

De Zuid-Nederlandse identiteit bestaat wel degelijk, maar is een subidentiteit van de Nederlandse.

De Vlaamse identiteit is een in de 19de eeuw gesmeed kunstwerk, uit wanhoop, omdat men geen kant meer uit kon. We hebben die nu niet meer nodig.
__________________
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 10:46   #42
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Waar haal je dat van die bedelstaf? Belgicistische propaganda?
Nee : een karikatuur van flamngantistische propaganda (wat weer een karikatuur is van de algemene politieke door spindoctors bepaalde onzinpraat : "Hardwerkende Vlamingen" vs "Waalse potverteerders"
& zo kunnen we nog lang doorgaan)
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 10:57   #43
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HFV Bekijk bericht
Identiteit houdt wel wat meer in dan "geboren worden op een plaats".
Anders zou de gemiddelde Marokkaan in Borgerhout een Antwerpenaar zijn, of zelfs een Vlaming. Quod non
Waarom zou hij dat inderdaad niet zijn ? Yves Leterme zoon van een Vlaamse Moeder en Waalse vader wordt in Henegouen geboren, doorloopt er de lagere school en vestigt zich daarna in Ieper als ik het goed heb,
wordt minister-president van Vlaanderen. dit is mogelijk vermits er geen aparte staten Wallonië en Vlaanderen.. zijn. Indien die er nu zouden zijn, had mr. Yves Leterme niet de mogelijkheid als "vreemdeling" minister te orden, ant dan moest hij eerst genaturalizeerd worden (ik neem aan dat in een onafhankelijk Vlaanderen er geen snel-Vlaming wet zou zijn)


Iemand die, van Kazakhse etnische oorsprong, waarvan de ouders reeds lang in A2ntwerpen verblijven en die inmiddels tot Belg of Vlaming genaturalizeerd werden via een snel-Belg wet of voor mijn part een traag-Vlaming wet en die bovendien in Antwerpen geboren is, kan niet anders dan Belg/Vlaming zijn.

Het is dus perfect mogelijk dat de gemiddelde marokkaan in Antwerpen
inderdaad Vlamingen zijn - zoals overigens 20 % van de Vlamingen voorouders hebben die van "elders" komen. Indien de "gemiddelde marokkaan" geen Vlaming zou zijn... zal je nog veel anderen (misschien wel jezelf) moeten uitsluiten.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:14   #44
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Als die mensen al Vlamingen zijn, dan geeft u dus eigenlijk gewoon toe dat het Vlaming-schap een holle doos is en dat die zogenaamde 'Vlaamse identiteit' nergens op gebaseerd is, en enkel in naam bestaat...
Goed er is zoiets als identiteit en nationaliteit...

Voor je nationaliteit kijk je op je rijbewijs, reispas, identiteitskaart & het mysterie is opgelost. Je identiteit is iets dat je helemaal zelf kent en ook de "perceptie" van jezelf door anderen. Er zijn 50 USA staten, 15 Bundesländer, diverse Britse landen (Schotland, Ulster, Wales, England, Manx, Jersey ea ?) enz... Een engelsman die in Schotland gaat "wonen"
zal zich inderdaad nog engels voelen en als Engelsman aanzien worden door zijn buren, maar in feite heeft hij stemrecht voor het Schotse Parlement & zal hij als hij langdurig in Schotland gewoond heeft en toevallig nog eens in het zuiden komt als "Schot" aanzien worden.

Het is duidelijk dat in België Yves Leterme niet als Waal aanzien wordt maar als Vlaming en dat een kleinkind van Marokkaanse immigranten
ook (nog) niet als Vlaming, alhoewel dat laatste nog afhankelijk is van
naamgeving en uiterlijke verschijningsvorm.

Ons probleem is blijkbaar dat we de "perceptie" waar die van de nationaliteit afwijkt willen gelijkzetten met een "in te voeren nationaliteit"
en daar rechten en plichten volgens deze "nieuwe nationaliteit" aan willen toevoegen.
Liefst zagen wij bevolkingsregisters en identiteitskaarten met
"Nederbelg"
"Vlislamiet"
"FrancoFlamand"
"Dikke Nek"

enz..

Dat wij individuen zijn, in de eerste plaats mensen met een hoogst persoonlijke identiteit, behorend tot diverse niet-gestandaardizeerde groepen is een feit waar men met graagte aan voorbijgaat. Ik behoor graag tot diverse groepen, maar ik wordt er ongaarne in geduwd.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:33   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Het is duidelijk dat in België Yves Leterme niet als Waal aanzien wordt maar als Vlaming en dat een kleinkind van Marokkaanse immigranten ook (nog) niet als Vlaming, alhoewel dat laatste nog afhankelijk is van naamgeving en uiterlijke verschijningsvorm.
Iemand die in Vlaanderen woont, is een Vlaming. Of hij nu van Waalse, Marokaanse of Duitse origine is, doet er niet toe.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 12:23   #46
HFV
Partijlid
 
HFV's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Iemand die, van Kazakhse etnische oorsprong, waarvan de ouders reeds lang in A2ntwerpen verblijven en die inmiddels tot Belg of Vlaming genaturalizeerd werden via een snel-Belg wet of voor mijn part een traag-Vlaming wet en die bovendien in Antwerpen geboren is, kan niet anders dan Belg/Vlaming zijn.
Zo iemand is een Kazach die verblijft in Vlaanderen, geen vlaming.
Naturalisatie is niet meer dan een administratief gegeven. Je wordt geen onderdeel van onze volksgemeenschap door naturalisatie. Daar gaan toch minstens enkele generaties over. Generaties die elk passen binnen de Vlaamse volksgemeenschap.
Migratie mag bestaan, maar heel beperkt en voor Europese volkeren.

Voor de gemiddelde Marokkaan in Borgerhout zal dat nooit het geval zijn daar die geen enkele blijk geven van wil tot inpassing in de Vlaamse volksgemeenschap. Ze komen steeds opnieuw over als imperialisten die een stukje Vlaanderen komen bezetten.
__________________
Wij zijn geen nationalistische solidaristen, ook geen solidaristische nationalisten, maar wel nationaalsolidaristen. Dat wil zeggen, dat bij ons Nationalisme en Solidarisme één geworden zijn; één zodanig dat het ene zonder het andere voor ons niet meer bestaat." - Joris van Severen

Laatst gewijzigd door HFV : 15 januari 2007 om 12:24.
HFV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 12:49   #47
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Nee : een karikatuur van flamngantistische propaganda (wat weer een karikatuur is van de algemene politieke door spindoctors bepaalde onzinpraat : "Hardwerkende Vlamingen" vs "Waalse potverteerders"
& zo kunnen we nog lang doorgaan)
Inderdaad, zo kun je nog lang doorgaan. Maar is Zweden een arm broertje in Europa sinds het gedumpt werd door Noorwegen in 1905? Of Slowakije sinds 1993? Feit is dat Slowakije het meeste voordeel haalde uit de scheiding.

Dat je de Vlaamse analyses stelselmatig het etiket karikatuur opplakt, zegt meer over u dan over die analyses.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be