Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2010, 21:52   #41
Aletheia
Partijlid
 
Aletheia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2010
Berichten: 291
Standaard

Men vraagt zich al lang niet meer af of er leven is, maar waar het leven is daarbuiten.
Aletheia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 22:30   #42
Aletheia
Partijlid
 
Aletheia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2010
Berichten: 291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
Slimme mensen hebben het heelal ontdekt en onderzocht.
En nog slimmere mensen zijn nog steeds druk in de weer met het heelal te ontdekken en te onderzoeken .

Laatst gewijzigd door Aletheia : 7 mei 2010 om 22:32.
Aletheia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 23:21   #43
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
De echte vraag is of we ooit buitenaardse wezen zullen kunnen ontmoeten, omdat de afstand die ons scheidt waarschijnlijk zo onvoorstelbaar groot is dat zo'n ontmoeting nooit kan plaatshebben tenzij één van de twee partijen een techniek heeft gevonden om aan de snelheid van het licht te reizen.
Er is een theorie dat ge een "momentum" (or whatever the fuck you call it) samen kunt trekken en zo dus lange reizen in fracties van secondes kunt afleggen.
Sommige gaan er van uit dat ze energiebronnen gebruiken zoals de zon om dat te boosten of dergelijke.
Enfin, het is allemaal ver buiten de doos gedacht.

Maar het is niet omdat de mens afhankelijk is van olie, kernernergie en zonne-energie d.m.v. zonnepanelen etc dat een ander in het universum dat ook is.
Wij vernietigen onze omgeving, misschien bouwen anderen net aan hun omgeving.
Het is dus misschien niet onlogisch dat we nog altijd niet zo direct benaderd zijn geweest door hen.
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 00:17   #44
Aletheia
Partijlid
 
Aletheia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2010
Berichten: 291
Standaard

Als we in staat zouden zijn hen ( welk(e) buitenaards(e) ras(sen) ook ) te ontmoeten vraag ik mij af wat de gevolgen zouden zijn hiervan op Aarde.
En sinds dit een politiek forum is, vind ik de vraag naar de politieke gevolgen van zo'n potentiële ontmoeting niet oninteressant.
Zo'n ontmoeting zou niet zonder zijn, en dat heeft de geschiedenis keer op keer bevestigd. En zeker als we hier te maken hebben met fundamenteel verschillende wezens van een geheel andere wereld.
Aletheia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 02:32   #45
Seppe Cools
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 november 2009
Berichten: 254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aletheia Bekijk bericht
Als we in staat zouden zijn hen ( welk(e) buitenaards(e) ras(sen) ook ) te ontmoeten vraag ik mij af wat de gevolgen zouden zijn hiervan op Aarde.
En sinds dit een politiek forum is, vind ik de vraag naar de politieke gevolgen van zo'n potentiële ontmoeting niet oninteressant.
Zo'n ontmoeting zou niet zonder zijn, en dat heeft de geschiedenis keer op keer bevestigd. En zeker als we hier te maken hebben met fundamenteel verschillende wezens van een geheel andere wereld.
District 9 al gezien?
Als je die film nog niet gezien hebt, die gaat exact hierover.
Beste Aliens-Sci-Fi film dat ik ooit gezien heb.

Niet het klassieke "invasive aliens killing humanity"-verhaal maar wel:
ja, de volgende trailer laat het zien

http://www.youtube.com/watch?v=DyLUwOcR5pk
__________________
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch.

Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 8 mei 2010 om 02:38.
Seppe Cools is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 02:42   #46
Aletheia
Partijlid
 
Aletheia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2010
Berichten: 291
Standaard

District 9 paar weken geleden nog gezien .
En het is een van de originelere verhaallijnen die ik in sci-fi films heb gezien, vond hem zeker geslaagd!
Is inderdaad een alternatief "alien-scenario". Dat vond ik net zo goed aan die film. Veelal wordt je figuurlijk gebombardeerd in de filmzalen met buitenaardse invasies die de Yankees op een of andere manier net kunnen afslaan.
Zij bevonden zich hier echter in de omgekeerde positie, als gestranden. En werden als dusdanig behandeld.

De ontmoeting zal inderdaad afhangen van welke positie de respectievelijke partijen zullen innemen.
Aletheia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 02:50   #47
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aletheia Bekijk bericht
Als we in staat zouden zijn hen ( welk(e) buitenaards(e) ras(sen) ook ) te ontmoeten vraag ik mij af wat de gevolgen zouden zijn hiervan op Aarde.
En sinds dit een politiek forum is, vind ik de vraag naar de politieke gevolgen van zo'n potentiële ontmoeting niet oninteressant.
Zo'n ontmoeting zou niet zonder zijn, en dat heeft de geschiedenis keer op keer bevestigd. En zeker als we hier te maken hebben met fundamenteel verschillende wezens van een geheel andere wereld.
De vrees voor het bestaan van aliens is ons vooral ingepraat en deels gelinkt aan religie. Uiteraard heeft dat gevolgen voor ons want we gaan genoodzaakt zijn onze kijk op alles drastisch moeten veranderen; zowel politiek als religieus in zoverre ze al dan niet van elkaar gescheiden zijn als in wat dan ook.
Logica dicteert zelfs ander leven in het oneinig lijkende universum want dat wij het enige leven zouden zijn daarin is onwaarschijnlijk.

Persoonlijk ben ik van deze 2 voornaamste zaken overtuigd:er is reeds contact geweest maar dat wordt verborgen gehouden voor de grote massa (wegens mijn voorgaande argumentatie) ofwel zoals 420yeahbaby zegt dat men ons niet waardig heeft gevonden om contact met te zoeken.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 03:04   #48
Aletheia
Partijlid
 
Aletheia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2010
Berichten: 291
Standaard

Het onwaardig bevinden lijkt mij inderdaad niet vergezocht. Soms hoor ik het argument dat wij waarschijnlijk de verst gevorderde zijn, want ze komen niet.
Maar wij leggen ook geen contact met elke mierennest op deze aardkloot. Zo kunnen bepaalde rassen ons ook percipiëren.
Het is vooral wij die onszelf zo belangrijk achten, maar niet noodzakelijk zij.

En ook al worden wij waardig bevonden om contact mee te leggen, dan denk ik dat het wel discreet zal gebeuren.
Ze zullen niet aanmeren met een hele UFO-vloot in Washington DC en met de president een hand schudden. Die kennis zal men als vergevorderde beschaving wel bezitten dat een ontmoeting ontregelend kan werken.
Aletheia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:01   #49
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
De vrees voor het bestaan van aliens is ons vooral ingepraat en deels gelinkt aan religie. Uiteraard heeft dat gevolgen voor ons want we gaan genoodzaakt zijn onze kijk op alles drastisch moeten veranderen; zowel politiek als religieus in zoverre ze al dan niet van elkaar gescheiden zijn als in wat dan ook.
Logica dicteert zelfs ander leven in het oneinig lijkende universum want dat wij het enige leven zouden zijn daarin is onwaarschijnlijk.

Persoonlijk ben ik van deze 2 voornaamste zaken overtuigd:er is reeds contact geweest maar dat wordt verborgen gehouden voor de grote massa (wegens mijn voorgaande argumentatie) ofwel zoals 420yeahbaby zegt dat men ons niet waardig heeft gevonden om contact met te zoeken.
AsGardSGO? Stargate SG-1 fan?
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 01:06   #50
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
AsGardSGO? Stargate SG-1 fan?
tja.. ik maak het niet moeilijk als dat niet nodig is he
Zeg maar SF fan in het algemeen en al sinds ik me kan herinneren.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 9 mei 2010 om 01:12.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:20   #51
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
tja.. ik maak het niet moeilijk als dat niet nodig is he
Zeg maar SF fan in het algemeen en al sinds ik me kan herinneren.
Zet bij "De vrees voor het bestaan van aliens is ons vooral ingepraat en deels gelinkt aan religie en ingefluisterd door SF reeksen.
Al eens geprobeerd voor jezelf te denken?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:21   #52
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Zet bij "De vrees voor het bestaan van aliens is ons vooral ingepraat en deels gelinkt aan religie" en ingefluisterd door SF reeksen.
Al eens geprobeerd voor jezelf te denken?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:25   #53
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
tja.. ik maak het niet moeilijk als dat niet nodig is he
Zeg maar SF fan in het algemeen en al sinds ik me kan herinneren.
Ben ook fan, niet alleen TV maar ook de goede oude romans, vb Jack Vance, de moeite!

@ Cdude : heb helemaal geen vrees voor aliens, aardmensen zijn al erg genoeg.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:28   #54
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Er is een theorie dat ge een "momentum" (or whatever the fuck you call it) samen kunt trekken en zo dus lange reizen in fracties van secondes kunt afleggen.
Sommige gaan er van uit dat ze energiebronnen gebruiken zoals de zon om dat te boosten of dergelijke.
Enfin, het is allemaal ver buiten de doos gedacht.

Maar het is niet omdat de mens afhankelijk is van olie, kernernergie en zonne-energie d.m.v. zonnepanelen etc dat een ander in het universum dat ook is.
Wij vernietigen onze omgeving, misschien bouwen anderen net aan hun omgeving.
Het is dus misschien niet onlogisch dat we nog altijd niet zo direct benaderd zijn geweest door hen.
YB, jij het het waarschijnlijk over een singulariteit.
Weten waarover en beseffen dat het niet meer dan een theorie is, is altijd wel meegenomen
Citaat:
Whether black hole singularities in our universe are strong-only or hybrid in nature depends on incompletely known cosmological parameters (such as the expansion rate of the universe and the nature of dark energy).

Several factors may ultimately rule out the possibility of hyperspace travel. They include: (1) the possibility that "weak" sectors may still be much too hazardous for travel; (2) overwhelming effects on the black hole from actual non-compact sources and (3) a working theory of quantum gravity, which may reveal other factors that rule out hyperspace travel. But for now, Burko says, the possibilities are open
http://www.spacedaily.com/news/blackhole-03c.html
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:30   #55
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ben ook fan, niet alleen TV maar ook de goede oude romans, vb Jack Vance, de moeite!

@ Cdude : heb helemaal geen vrees voor aliens, aardmensen zijn al erg genoeg.
Kies maar

http://isohunt.com/torrents/?ihq=science+fiction+books
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:35   #56
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Vroeger - en soms nu nog - duwde men de hoogst gevoelige neus van een pup in zijn eigen gevoeg als ie niet zindelijk was in huis. Doe dat een paar keer en het dier weet dat ie dat niet mag doen. Dat is op zich intelligentie en wij mensen noemen dat smalend conditionering. Voor mij is dat reeds intelligentie.
Hier ga je dus finaal de mist in (met jouw intelligentie) door menselijk gedrag te prjecteren op een (lager ) dier.
De hond "weet" niet dat hij dat niet mag doen. Hij associeert die handeling gewoon met een ongewenst gevolg.
Een veel betere manier is trouwens positieve feedback. Hem belonen als hij het goed doet.
Zelfde geldt voor mensen trouwens.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:42   #57
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Met grote schotelantennes luisteren we naar de hemel in de hoop op een signaal, maar dat gaat dan om golven die überhaupt pakken trager zijn dan het licht en amper kunnen worden gezien als een respons op wat we zelf reeds fysiek of via radio hebben verzonden. En dat brengt me bij mijn volgende opmerking.
Citaat:
One rule is always obeyed regardless of the circumstances: EM radiation in a vacuum always travels at the speed of light, relative to the observer, regardless of the observer's velocity. (This observation led to Albert Einstein's development of the theory of special relativity.)
In a medium (other than vacuum), velocity factor or refractive index are considered, depending on frequency and application. Both of these are ratios of the speed in a medium to speed in a vacuum.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 10:47   #58
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Doki
De echte vraag is of we ooit buitenaardse wezen zullen kunnen ontmoeten, omdat de afstand die ons scheidt waarschijnlijk zo onvoorstelbaar groot is dat zo'n ontmoeting nooit kan plaatshebben tenzij één van de twee partijen een techniek heeft gevonden om aan de snelheid van het licht te reizen.
AAN die snelheid is nog steeds niet snel genoeg en duurt het +4 LJ om naar de Alpha Centaury te reizen, de dichtsbijzijnde ster.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 11:20   #59
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
AAN die snelheid is nog steeds niet snel genoeg en duurt het +4 LJ om naar de Alpha Centaury te reizen, de dichtsbijzijnde ster.
LJ is een afstand, geen tijdsaanduiding, nogal elementair. :
Het ziet er naar uit dat je de tijdscontractie bij hoge snelheden ( > .9c) trouwens niet in rekening brengt.

Omdat het onmogelijk is dat objecten met massa de lichtsnelheid bereiken, zal bij blijvende versnelling, de natuur een truukje uithalen : het rekt de tijd uit voor dit object (relatief tov tragere objecten), je kan dus quasi blijven versnellen zonder ooit de lichtsnelheid te bereiken, een dag/uur/minuut/seconde gaat gewoon veel langer duren om dat mogelijk te maken.

Als een relativistisch ruimteschip kan worden gebouwd, wordt het inderdaad mogelijk naar verre sterren te reizen of naar de toekomst. Dat komt praktisch zowat op hetzelfde neer.

Volgens Stephen Hawking is het althans theoretisch niet onmogelijk, in tegenstelling tot reizen naar het verleden, wat volgens hem niet mogelijk is :

http://www.dailymail.co.uk/home/mosl...e-machine.html

Citaat:
It really is that simple. If we want to travel into the future, we just need to go fast. Really fast. And I think the only way we're ever likely to do that is by going into space. The fastest manned vehicle in history was Apollo 10. It reached 25,000mph. But to travel in time we'll have to go more than 2,000 times faster. And to do that we'd need a much bigger ship, a truly enormous machine. The ship would have to be big enough to carry a huge amount of fuel, enough to accelerate it to nearly the speed of light. Getting to just beneath the cosmic speed limit would require six whole years at full power.

The initial acceleration would be gentle because the ship would be so big and heavy. But gradually it would pick up speed and soon would be covering massive distances. In one week it would have reached the outer planets. After two years it would reach half-light speed and be far outside our solar system. Two years later it would be travelling at 90 per cent of the speed of light. Around 30 trillion miles away from Earth, and four years after launch, the ship would begin to travel in time. For every hour of time on the ship, two would pass on Earth. A similar situation to the spaceship that orbited the massive black hole.

After another two years of full thrust the ship would reach its top speed, 99 per cent of the speed of light. At this speed, a single day on board is a whole year of Earth time. Our ship would be truly flying into the future.

The slowing of time has another benefit. It means we could, in theory, travel extraordinary distances within one lifetime. A trip to the edge of the galaxy would take just 80 years. But the real wonder of our journey is that it reveals just how strange the universe is. It's a universe where time runs at different rates in different places. Where tiny wormholes exist all around us. And where, ultimately, we might use our understanding of physics to become true voyagers through the fourth dimension.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/home/mosl...#ixzz0nQUfKRD3

Laatst gewijzigd door parcifal : 9 mei 2010 om 11:43.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2010, 12:00   #60
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
LJ is een afstand, geen tijdsaanduiding, nogal elementair. :
I know, you know it was a typo
Citaat:
Het ziet er naar uit dat je de tijdscontractie bij hoge snelheden ( > .9c) trouwens niet in rekening brengt.
Heb jij rekening gehouden met de terugkeer van de ruimtereizigers? Er zijn nl dan "iets" meer dan 80 jaren voorbij gegaan op hun planeet

Citaat:
Omdat het onmogelijk is dat objecten met massa de lichtsnelheid bereiken, zal bij blijvende versnelling, de natuur een truukje uithalen : het rekt de tijd uit voor dit object (relatief tov tragere objecten), je kan dus quasi blijven versnellen zonder ooit de lichtsnelheid te bereiken, een dag/uur/minuut/seconde gaat gewoon veel langer duren om dat mogelijk te maken.

Als een relativistisch ruimteschip kan worden gebouwd, wordt het inderdaad mogelijk naar verre sterren te reizen of naar de toekomst. Dat komt praktisch zowat op hetzelfde neer.

Volgens Stephen Hawking is het althans theoretisch niet onmogelijk, in tegenstelling tot reizen naar het verleden, wat volgens hem niet mogelijk is :

http://www.dailymail.co.uk/home/mosl...e-machine.html
Theorieën zijn mooi, ik wacht op de eerste test van Z. Cochrane

Laatst gewijzigd door Cdude : 9 mei 2010 om 12:00.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be