Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2008, 11:43   #41
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Welke perspectieven zie jij voor een verlinksing van de politiek/het politieke spectrum in Vlaanderen/België?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 12:01   #42
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Vind jij dat men verkeersveiligheid kan garanderen door alleen snelheids- en alkoholcontroles te houden?
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 13:27   #43
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Letermle of Verhofstadt?
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 14:26   #44
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Welke opera's kun je dan wel appreciëren?
Ik vind Mozarts opera's wel goed, vooral Don Giovanni en de Toverfluit.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 14:29   #45
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Welke talen die je niet beheerst vind je mooi dan wel lelijk klinken?
Ik vind Portugees het lelijkst klinken van alle Romaanse talen.

Russisch vind ik heel mooi klinken.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 14:40   #46
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Welke perspectieven zie jij voor een verlinksing van de politiek/het politieke spectrum in Vlaanderen/België?
Op korte termijn ziet het er niet goed uit, moet ik zeggen. De traditionele linkse partijen hebben zichzelf kapot 'vercentrumd'. En 'klein-links' staat hier zwakker dan in alle ons omringende landen het geval is, en dat is volledig hun eigen schuld natuurlijk. Sectarisme en incompetentie is nog nooit de sleutel tot succes geweest.

Maar op langere termijn ben ik ervan overtuigd dat er een kentering zal komen. Dat de mensen op een dag zullen beseffen waar hun werkelijke belangen liggen, en dat rechts die nooit zal verdedigen. Dat links zich zal kunnen vernieuwen, als een vlinder ontsnappen uit de 19de-eeuwse cocon waarin het vastzit, en zich zal ontpoppen tot een modern alternatief, klaar om de uitdagingen van de nieuwe tijd aan te gaan. Ik hoop dat er ooit een moment zal komen wanneer 'vernieuwing' niet langer een eufemisme voor vergrijzing (politiek gezien, niet demografisch) en ideologische vervaging zal zijn.

En als dat niet gebeurt, dan zijn we f*cked.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 14:50   #47
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Op welke partij stem je?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 14:50   #48
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Vind jij dat men verkeersveiligheid kan garanderen door alleen snelheids- en alkoholcontroles te houden?
Dat is nu niet echt een discussie waar ik veel mee bezig ben. Ik heb geen rijbewijs namelijk (en logischerwijze dus ook geen auto).

Maar toch een poging: nee, dat denk ik niet.
Ik denk dat je überhaupt nooit geen enkele veiligheid kan 'garanderen', met welke middelen dan ook. Ik vind dat men veel te veel de illusie creëert dat een risico-loze maatschappij mogelijk zou zijn (doch dit terzijde).

Meer to the point nu: ik denk dat men de verkeersveiligheid vooral zou verhogen door de infrastructuur te verbeteren.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 14:53   #49
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Letermle of Verhofstadt?
Dan toch maar Verhofstadt, maar niet echt van harte. Politiek gezien ben ik het beiden volkomen oneens. Maar Verhofstadt lijkt mij iemand waar ik op andere vlakken wel een goed gesprek mee zou kunnen hebben, over literatuur bvb.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 17 februari 2008 om 15:01.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 14:59   #50
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Op welke partij stem je?
Partijen is correcter, want meestal stem ik voor de senaat voor 1 partij, en voor de kamer op een andere. En hetzelfde bij gemeenteraads-/provincieraadsverkiezingen.

Sinds ik mag stemmen (1994) heb ik al gestemd voor de volgende partijen: ROBIN H., RGB (de Rood-Groene Beweging), Agalev, VU-ID, PVDA, Banaan, SP, GROEN!, LEEF en SP.a-SPIRIT.

Kortom, ik ben niet echt een partijmens .
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 15:08   #51
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Partijen is correcter, want meestal stem ik voor de senaat voor 1 partij, en voor de kamer op een andere. En hetzelfde bij gemeenteraads-/provincieraadsverkiezingen.

Sinds ik mag stemmen (1994) heb ik al gestemd voor de volgende partijen: ROBIN H., RGB (de Rood-Groene Beweging), Agalev, VU-ID, PVDA, Banaan, SP, GROEN!, LEEF en SP.a-SPIRIT.

Kortom, ik ben niet echt een partijmens .
Denk je als "niet-partijmens" toch nog je steentje te kunnen bijdragen aan de (weder?)opstanding van links?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 15:21   #52
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Kan politiek geweld volgens jou in bepaalde gevallen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 15:57   #53
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Denk je als "niet-partijmens" toch nog je steentje te kunnen bijdragen aan de (weder?)opstanding van links?
Ja, dat hoop ik ten zeerste. Ik zou graag als "onafhankelijk ideoloog" (ik weet het, dat klinkt nogal pedant, maar ik vind geen betere omschrijving) mijn bijdrage leveren aan alle pogingen die in de goede richting gaan.

Ik heb, toen ik nog aan de univ zat, ook eens een poging ondernomen om de vele linkse groupuscules daar bijeen te brengen in een los samenwerkingsverband, maar dat is helaas mislukt.

Ik ben ook al verschilende keren naar week-ends van Rage-ALN geweest (Reseau Alternative de Gauche - Alternatief Links Netwerk). Deze organisatie probeert, over de taalgrens en de partijgrenzen heen, linkse mensen en organisaties van allerlei strekkingen bijeen te brengen om te debateren en van gedachten te wisselen. Ik heb mij daar vooral toegelegd op het informeren van mensen inzake buitenlandse politiek en het modereren van bepaalde discussies. Hierdoor heb ik contacten kunnen leggen met zowel SAP'ers, SJW'ers, anarchisten, anarcho-feministen, het Franstalige 'Au Contre Courant', vonkisten, leden van Ecolo, Kp'ers, ...

Dit zijn natuurlijk maar steentjes die ik probeer te verleggen in de rivier, ik heb niet de pretentie om hier de kiem van de nieuwe revolutie in te ontwaren. Maar een mens moet iets doen.

En verder probeer ik gewoon in mijn dagdagelijkse leven de rol van 'opinion leader' voor mijn onmiddellijke omgeving te vervullen, en mensen aan het denken te zetten, hun vooroordelen in vraag te stellen, en zo mijn steentje bij te dragen.

Maar als er ooit een beweging zou opstaan waar ik mij mee zou kunnen vereenzelvigen, dan ben ik zeker bereid om mee te helpen, en bvb. teksten te schrijven die helder zijn en leesbaar zijn voor iedereen (iets waar radicaal-links nogal moeite mee heeft, zo blijkt).
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 16:08   #54
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Kan politiek geweld volgens jou in bepaalde gevallen?
Ja, natuurlijk. Als men zich verzet tegen een dictatuur of tegen een militaire bezetting, dan zie ik niet in waarom men zich zou moeten beperken tot een puur pacifistische houding.

Maar er is een verschil tussen 'politiek geweld' en terreur natuurlijk. Het laatste is altijd contra-productief, en eist steeds onschuldige slachtoffers.

Hoedanook, in België, net zoals in quasi heel West-Europa, is er momenteel geen maatschappelijk draagvlak voor politiek geweld, en eigenlijk ook geen nood aan politiek geweld. Dit kan veranderen in de toekomst natuurlijk. Maar de semi-democratische maatschappij waarin wij leven stelt ons genoeg andere middelen ter beschikking om onze strijd te voeren.

En dan nog iets: als men een organisatie opbouwt die gebaseerd is op een guerilla-structuur, dan leidt dit na een overwinning bijna altijd tot een dictatoriaal systeem, hoe nobel de oorspronkelijke bedoelingen ook waren. De 'kadaverdiscipline' die gepaard gaat met een dergelijke interne organisatie-structuur zal immers zijn sporen nalaten op de machtsstructuren na een geslaagde machtsovername.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 16:11   #55
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
En dan nog iets: als men een organisatie opbouwt die gebaseerd is op een guerilla-structuur, dan leidt dit na een overwinning bijna altijd tot een dictatoriaal systeem, hoe nobel de oorspronkelijke bedoelingen ook waren. De 'kadaverdiscipline' die gepaard gaat met een dergelijke interne organisatie-structuur zal immers zijn sporen nalaten op de machtsstructuren na een geslaagde machtsovername.
Is dat een oplosbaar probleem? Geloof je in een soort spontaneïsme?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 16:59   #56
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Is dat een oplosbaar probleem? Geloof je in een soort spontaneïsme?
Wel, als ik moet kiezen tussen het spontaneïsme van de Spartakisten en het democratisch centralisme van Lenin, dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar het eerste.

Maar ook een bottum-up benadering heeft nood aan een zekere omkadering natuurlijk, en aan (basisdemocratische) overlegstructuren. Chaos is niet mijn revolutionaire strategie.

Is het probleem dat ik daarnet heb geschetst oplosbaar?
Ik hoop van wel, maar heb niet direct een pasklaar antwoord. Massa-mobilisatie en steun van de overgrote meerderheid van de bevolking zal alleszins helpen. Alsook aandacht voor interne democratie binnen revolutionaire bewegingen.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 17 februari 2008 om 17:02.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 17:06   #57
Vinzcent
Burger
 
Geregistreerd: 12 mei 2007
Locatie: Ieper
Berichten: 131
Standaard

Waarom zou je iemand de studie politieke wetenschappen aan- of afraden.
Vinzcent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 17:06   #58
Vinzcent
Burger
 
Geregistreerd: 12 mei 2007
Locatie: Ieper
Berichten: 131
Standaard

Brugge of Gent?
Vinzcent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 17:22   #59
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vinzcent Bekijk bericht
Waarom zou je iemand de studie politieke wetenschappen aan- of afraden.
Wel, ik zou mensen die een goedbetaalde job willen, zeker afraden om pol en soc te studeren. Ik denk dat enkel filosofen en moraalfilosofen nog minder kans hebben om iets te vinden dat aansluit bij hun studies en op universitair niveau betaald wordt.

Maar als je een interessante studie wil volgen, als je een brede ontwikkeling wil hebben, met een beetje vanalles (geschiedenis, sociologie, sociale psychologie, statistiek, economie, politicologie, communicatie-wetenschappen), als je wil studeren om bij te leren over hoe de mens functioneert in grotere sociale verbanden, dan zou ik je zeker deze richting aanraden.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 17:30   #60
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vinzcent Bekijk bericht
Brugge of Gent?
Wel, ik zou niet terug naar Brugge willen verhuizen. Ik kom daar graag, en natuurlijk is het een prachtige stad, mooier dan Gent (hoewel sinds burgemeester Beke Gent er een stuk op vooruit is gegaan). Brugge is properder ook natuurlijk. Maar in Gent voel je je niet zo weggedrukt door de toeristen.
In Gent is er natuurlijk veel meer te doen, op cultureel gebied vooral, maar ook qua uitgaansleven en zo.
Gent is ook een stuk goedkoper om te leven dan Brugge, op elk gebied: huurprijzen, de horeca, ...

Maar ik blijf mij een Bruggeling voelen, alhoewel ik mij ook al Gentenaar voel. Een meervoudige identiteit dus.

Sinds ik in Gent woon, voel ik mij ook meer 'West-Vlaming', iets wat ik vroeger niet had. Maar als iedereen anders je een West-Vlaming noemt, dan ga je na een tijd jezelf ook zo beschouwen.

Maar ik blijf supporter van Club Brugge, zelfs meer dan voor ik in Gent woonde. AA Gent-supporter zal ik nooit worden.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be