Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2009, 13:47   #41
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Oké: effe recapituleren. Ik heb twee dagen geleden op dit forum een nep-account aangemaakt onder de naam Verdraagzaamheid. Dat account spuide massa's onzin, gebaseerd op de slechtste en hardnekkigste clichés die rechts over Links verspreidt: het zijn allemaal rastakoppen, dhimmi's, ze haten hun eigen volk etc.
Nu leg ik hier mijn kaarten op tafel, en staan er een paar met hun billen bloot. Tegelijk is dit ene oproep om deftig te discussieren over de echte problemen die migratie met zich meebrengt, niet op basis van pseudo-argumenten, maar op basis van wat Links echt zegt.
...en wát zegt links dan écht???
Zien we dan niet allemaal in de praktijk wat links zegt?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Hoe zou je iemand noemen die dit schrijft?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XXX
Ik stel voor om alle linkse poco's te euthanaseren... Deze categorie mensen dienen toch tot niks. Ze willen ons alleen maar de multiculmaatschappij door de strot duwen.
"Construct"?

PS: Misschien kan U beter Uw 'clichés' over rechts wat bijschaven voordat U begint aan het 'proberen' van de linkse 'clichés' te ontmantelen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 13:48   #42
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Stukje forum reglement.



Lid Verdraagzaamheid, eentje die ik negeerde als trol en provocateur, is een dubbelnick van Driewerf. Althans, dat beweerd Driewerf.
Trouwens, waarom negeerde je Verdraagzaamheid als trol en provocateur? Alle standpunten van Verdraagzaamheid zijn ooit (en de meeste meermaals) toegeschreven aan links. Alle uitlatingen zijn mij door rechtsen in de mond gelegd. Waarom zette je toen je forumgenoten niet op hun plaats?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 13:54   #43
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

"Construct"?

PS: Misschien kan U beter Uw 'clichés' over rechts wat bijschaven voordat U begint aan het 'proberen' van de linkse 'clichés' te ontmantelen.
construct? Bloedluiskieken, On Line, Gilette, Smiley, Circe, Zondebok, Voiceless Charlie,...
Allemaal constructen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 13:58   #44
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
construct? Bloedluiskieken, On Line, Gilette, Smiley, Circe, Zondebok, Voiceless Charlie,...
Allemaal constructen.
Allemaal meningen die niet stroken met die van U zijn 'niet weldenkenden'!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:04   #45
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Allemaal meningen die niet stroken met die van U zijn 'niet weldenkenden'!
Neen, het zijn allemaal 'islamcritici' die Links van dhimmitude beschuldigden, islamknuffelaars, zelfislamiseerders etc. te zijn. maw, die liever tegen een ingebeeld links discussieerden dan tegen wat we echt zeggen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:06   #46
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Neen, het zijn allemaal 'islamcritici' die Links van dhimmitude beschuldigden, islamknuffelaars, zelfislamiseerders etc. te zijn. maw, die liever tegen een ingebeeld links discussieerden dan tegen wat we echt zeggen.
2de poging - wát zegt links dan echt? Zien we dat dan niet allemaal in de praktijk gebeuren wát links zegt?

btw; Reken mij daar óók maar bij - bij die 'islamcritici'!

Degenen die vroeger het hardst de religie bevochten, zijn NU degenen die het hardst schreeuwen voor de 'rechten' van een 'ingevoerde' religie die nog 1000 X gevaarlijker is dan die we al hadden - waar we trouwens al decennia geleden mee afgerekend hadden!

Laatst gewijzigd door SDX : 26 augustus 2009 om 14:08.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 14:51   #47
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Oké: effe recapituleren. Ik heb twee dagen geleden op dit forum een nep-account aangemaakt onder de naam Verdraagzaamheid. Dat account spuide massa's onzin, gebaseerd op de slechtste en hardnekkigste clichés die rechts over Links verspreidt: het zijn allemaal rastakoppen, dhimmi's, ze haten hun eigen volk etc.
Nu leg ik hier mijn kaarten op tafel, en staan er een paar met hun billen bloot. Tegelijk is dit ene oproep om deftig te discussieren over de echte problemen die migratie met zich meebrengt, niet op basis van pseudo-argumenten, maar op basis van wat Links echt zegt.
Driewerf, trek het je niet aan, ik vind je poging tot eerlijke dialoog veel meer te waarderen dan de "bijdragen" van een aantal "vaste waarden" hier, die helemaal niet openstaan voor zo iets als dialoog, laat staan dat hun commentaren getuigen van kennis.
Ik denk dat daar het probleem al begint, mensen reageren vanuit hun overtuigingen en of dit klopt met de realiteit lijkt onbelangrijk.
Toch kan ik er niet aan voorbij dat ik tijdens jaren werk in de multiculturele sector, grondig van mening verandert ben over het samenleven, juist omdat voor mij ook bleek dat wat ik steeds had gedacht, geen realiteit was.

Toen ik jaren geleden begon, zag ik groepen als kansarm, uitgesloten en zocht ik vooral oplossingen in het bieden van kansen.
Maar de mechanismen die kansarm houden, en tot uitsluiting leiden zitten vooral bij het handelen van groepen zelf en hun totaal gebrek aan interesse, of zelfs maar bewustwording van wat anderen buiten hun groep belangrijk vinden, en die wel degelijk hebben geleid tot de samenleving waar we nu allemaal van profiteren.
Evengoed is er het politieke steekspel wat ook geen behoorlijk beleid ontwikkelt, integendeel, er is een hele industrie ontstaan rond samenleven waarin hopen ambtenaren hun brood verdienen zonder dat er enig meetbaar resultaat is, laat dit ineens een pleidooi zijn om domeinen zoals samenleven, integratie, kansenbeleid niet langer onder de bevoegdheid van politici te laten maar uit te besteden aan de organisatie die het beste consept voorlegt, kan aanonen dat de kennis en middelen voor meetbare resultaten huis zijn en dus op basis van competentie opdrachten worden gegeven, met grondige evaluatie.Dat gebeurt in Nederland al steeds meer, de sociale sector moet daar zichzelf bewijzen of de kraan ook terecht lijkt me
Dat zou ontzettend kostenbesparend zijn!Het aantal ambtenaren wat nu wijken teistert zonder dat ooit geevalueerd wordt of die investeringen ooit echt opbrengen is hallucinant en zeker niet in het voordeel van kansengroepen.

Kijk, mensen zoals ook mijn eigen ouders deden, verlaten op een gegeven moment hun land voor een ander en beter leven.
Natuurlijk mag dit, maar daarbij kun je er niet omheen dat dit gevolgen heeft waarvoor je bewust kiest, om andere voordelen te verkrijgen.
Jezelf aanpassen, rekening houden met de cultuur waar je voor kiest deel uit te maken, opvoeding aanpassen aan de verwachtingen van je nieuwe omgeving lijken me een logisch gevolg van de keuze die je maakt bij migratie,en vooral bij een aantal groepen moslims loopt dit ergens totaal mis.
Dat leidt tot de spanningen zoals ze nu zijn...daar zullen we niet uitkomen met die moslims die schreeuwen" ja maar dat is mijn geloof!"Omdat in principe islam ieder aspect van het menselijk leven regelt, je kunt niet verwachten dat anderen daar steeds rekening mee houden, en dit eisen zet ontzettend kwaad bloed bij mensen die dit als respectloos zien en flagrante schending van de pijlers van deze cultuur.

En die zijn er getuige het forum....

Laatst gewijzigd door alice : 26 augustus 2009 om 14:56.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:44   #48
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
forumgangers die zich beperken tot one-liners, smileypostings, provocatie om de provocatie, copy-pastes, spam, eindeloos getrol, etc
Ik heb geen rechtstreekse bewijzen dat Driewerf en Verdraagzaamheid dezelfde zijn, noch bewijzen van het tegendeel.

Maar in het vetgedrukte deeltje geef ik mijn mening over Verdraagzaamheids ban-vragend post-gedrag
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 15:50   #49
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verdraagzaamheid Bekijk bericht
Het zal nu wel tijd zijn om uit de kast te komen zeker. En verdraagzaamheid in zijn kast opbergen.
Verdraagzaamheid = driewerf.


Verdraagzaamheid is dus géén Rechtse die een Linkse tracht na te doen.
Verdraagzaamheid is wél de opeenstapeling van alle clichés die rechts over links verspreid. Uiteraard Pol en Soc student, uiteraard klant bij de Wereldwinkel, rastakapsel etc.
Of, om de heerlijke omschrijving van Abou Anis aan te halen:



(De waarheid is dat ik licentiaat scheikunde ben en in geen jaren meer in een Wereldwinkel ben binnengestapt.)
Maar dat is het minste. Vele Rechtsen en zelfverklaarde islamcritici hebben de ergerlijke gewoonte om links de meest waanzinnige standpunten in de schoenen te schuiven: we zijn islamofielen, zelfislamiseerders, we willen het dhimmistatuut terug invoeren, het eigen volk moet laatst komen, we zijn zelfhaters, alles wat een bruin kleurtje heeft is tof etc. Links keurt het zelfs goed als een blanke in elkaar wordt geslagen. Dit staat letterlijk op het forum te lezen en niemand vond het nodig daarop te reageren. Vooral de termen dhimmi en dhimmistatuut komen met ergerlijke regelmaat terug. Scan de posts van Gilette, Circe, On Line, Smiley en andere “islamcritici” er maar op na. (Uitzondering daarop: Alice.)

In plaats van telkens weer tot in de treure die dwaze clichés te werleggen, wat trouwens vaak geen zin heeft (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=118540&page=3, de discussie tussen Gilette en driewerf. Ik stel duidelijk

En toch bladzijden lang blijven volhouden dat ik voor de rechten van de onderdrukkers ben. Begrijpe wie kan.

Dus neen, links is geen homogeen blok. Het loutere feit dat er al minimum 4 linkse (en “linkse”) partijen bestaan, zou moeten doen beseffen dat links niet homogeen is. (In feite is de verdeeldheid bij links legendarisch.) Linksen zijn geen dhimmi’s. Ik ben zelfs niet “pro-allochtoon”. Ik ben anti-racist. In dezelfde zin als een abolitionist in de 19e eeuw niet noodzakelijk “pro-nikker” was, maar gewoon tegen de slavernij.

Waarom ik tegen racisme ben? Omdat ik als marxist voor ene maximale eenheid van de arbeidersklasse ben, over de barrières heen van taal, geloof, huidskleur, nationaliteit etc. Burgerlijke partijen hebben in de jaren zestig en zeventig migranten ingevoerd om hier de lonen te kunnnen drukken, en ze zullen daar maar in blijven slagen als we verdeeld blijven. Enkele dagen geleden schreef ik (als driewerf) nog:



Stof genoeg voor een grondige discussie, op basis van de echte standpunten van Links, niet op basis van vermeende standpunten. Het zou al een stap vooruit zijn als enkele zelfuitgeroepen islamcritici, bij het gebruik van het woord “dhimmi” zeer luid clichéééééé typen.

Maar ook dat is misschien al te veel gewenst. In dat geval zal Verdraagzaamheid terug uit de kast gehaald worden.
Den che was ook zo een verdraagzaam iemand,iemand waar linksen/exreem linken graag mee opscheppen,ik zie ze dikwijls lopen mee een tshirt aan en noem maar op.Lol.Leuk om zien hoe men steeds naar hitler en nazi's en extreem rechtsen verwijst terwijl ze zelf geen fluit beter zijn en pro een massamoordenaar zijn,een vrijheidsstrijder m'n gat ja.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 16:23   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Driewerf, iets wat wel duidelijk zou moeten zijn uit mijn postgedrag, is dat ik me zelden uitlaat over menselijk gedrag. En als ik dat al doe, is het nooit echt positief te noemen.

U vraagt waarom ik mijn medeforum genoten niet op hun plaats zette. Simpel, omdat u dat dan zou aanpakken als een gift en er een vergiftigd geschenk van te maken.
Dat is volgens mij de functie van Verdraagzaamheid in uw handen.

Dat maakt ook in 1 keer duidelijk waarom ik alleen over de "technische kant" van deze discusie schreef, niet over de essentie, want mijn mening kan gezien worden als persoonlijke aanval.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 26 augustus 2009 om 16:23.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 20:28   #51
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Immanence³ Bekijk bericht
Plat op de buik! Geef ze ne vinger en ze pakken nen arm... Doe maar, iedereen loopt toch weg uit België...
Immanence³ is dus een arm kwijt?:





(Immanence³ zal 't wel verstaan)

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 augustus 2009 om 20:34.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 22:20   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Driewerf kicks ass
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 22:22   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Gaat het clichébeeld dat alle Vlaamsgezinden extreemrechtse kaalkoppen zijn in korte broek en combatshoes die de gaskranen terug willen opendraaien dan ook eindelijk afgevoerd worden?
Volgens mij zijn er al een aantal tegenhangers van "verdraagzaamheid" volop mee bezig
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 22:24   #54
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Immanence³ is dus een arm kwijt?:





(Immanence³ zal 't wel verstaan)
Kijk, dit bedoel ik nu!
Ik vind de poging van Driewerf echt te waarderen maar prompt duikt dan dit op, totaal inhoudelijk geen bijdrage maar mensen wat in de zeik zetten, gewoon omdat je dit kunt vanachter je computertje!
Helaas verpesten dit soort zaken dus langzamerhand heel politic's terwijl degenen die wel bijdroegen zoals Circe weggepest werden!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 22:45   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

steekhoudende bijdragen moet je dan ook niet van filosoof verwachten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 01:18   #56
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kijk, dit bedoel ik nu!
Ik vind de poging van Driewerf echt te waarderen maar prompt duikt dan dit op, totaal inhoudelijk geen bijdrage maar mensen wat in de zeik zetten, gewoon omdat je dit kunt vanachter je computertje!
Helaas verpesten dit soort zaken dus langzamerhand heel politic's terwijl degenen die wel bijdroegen zoals Circe weggepest werden!
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 06:21   #57
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verdraagzaamheid Bekijk bericht
Verdraagzaamheid is dus géén Rechtse die een Linkse tracht na te doen. Verdraagzaamheid is wél de opeenstapeling van alle clichés die rechts over links verspreid. Uiteraard Pol en Soc student, uiteraard klant bij de Wereldwinkel, rastakapsel etc.
Een aantal onder ons hadden tamelijk vrij vlug door dat de nick 'Verdraagzaamheid' een contruct was. Niet zo verwonderlijk trouwens. Zoals je zelf al zei, jouw posts waren een aaneenstapeling van cliché's. Ik ken geen enkele linkse - die naam waardig - die zó denkt.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 07:56   #58
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
...en wát zegt links dan écht???
Zien we dan niet allemaal in de praktijk wat links zegt?
Neen, er zijn vandaag in Europa geen linkse partijen meer aan de macht. Nergens. Ze hebben allemaal in mindere of meerdere mate het neoliberaal model omarmd, en voeren dus een politiek in belang van de heersende klasse. Een rechts beleid dus. Ze trachten dat hier en daar nog wat te overgieten met een progressief sausje, maar links zijn ze al lang niet meer.

Wat zegt Links echt?
Hmmm, veel moeilijker. Links is geen homogeen blok, en ik ben al zeker niet bevoegd om namens Links te spreken.
De overgrote meerderheid is NIET pro-islam, is nog minder pro-dhimmi en geen enkele linkse zou voor de invoering van de sharia zijn. Allemaal stellingen die hier op dit forum links in de schoenen werd geschoven. Een zeer grote meerderheid is gewoon tegen racisme - onder welke vorm ook.

We zijn gedoemd om samen te leven, Belgen en migranten, of we dat nu leuk vinden of niet. Eerder gebruikte ik de metafoor van twee gevangenen die dezelfde cel moeten delen. We delen dezelfde wijken, hetzelfde openbaar vervoer, dezelfde scholen (ik ben tégen een apart islamitisch onderwijsnet), dezelfde werkvloer. Wanneer een neoliberale regering beslist te besparen op onderwijsbudgetten, buslijnen schrapt, wijken laat verloederen etc. raakt dit Belgen en migranten even hard. En zouden we collectief en ééndrachtig moeten reageren. Idem voor op de werkvloer. We vallen allemaal onder dezelfde CAO's. Een verandering in de CAO's treft alle werknemers even hard. Maar een verdeelde arbeidersklasse is een zwakke arbeidersklasse. En de heersende klasse heeft dit zeer goed begrepen. Ze verdeelt om te heersen. Ze zet Vlamingen op tegen Walen, vasten tegen interimmers, arbeiders van de vroege tegen die van de late, en - het gemakkelijkst van allemaal - Belgen tegen migranten.
De vakbonden hebben in deze zwaar gefaald. Ze hebben weliswaar door dat ze iets tegen racisme moeten doen, maar zijn zelden verder gekomen dan wat posters en foldertjes die een betuttelend vingertje opsteken, zeggend dat we "verdraagzaam" moeten zijn. Alsof alle problemen, als we maar allemaal vriendjes worden, vanzelf opgelost zullen zijn. Dit is grote onzin vanwege de vakbonden!
In essentie behoren Belgen en migranten tot dezelfde klasse - de arbeidersklasse. En als dusdanig hebben ze dezelfde belangen: degelijk loon, degelijke veiligheid en hygiëne, bescherming tegen willekeurig ontslag, etc. etc.

EN DAAROM MOET RACISME BESTREDEN WORDEN - OMDAT ALLES WAT ONS VERDEELT ONS OOK VERZWAKT!
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 07:57   #59
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Een aantal onder ons hadden tamelijk vrij vlug door dat de nick 'Verdraagzaamheid' een contruct was. Niet zo verwonderlijk trouwens. Zoals je zelf al zei, jouw posts waren een aaneenstapeling van cliché's. Ik ken geen enkele linkse - die naam waardig - die zó denkt.
Dat weet ik wel, lieve esperanza. maar het wordt ons wel voortdurend in de schoenen geschoven. En ik wou in de praktijk aantonen hoe dwaas die clichés zijn.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 08:09   #60
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Neen, er zijn vandaag in Europa geen linkse partijen meer aan de macht. Nergens. Ze hebben allemaal in mindere of meerdere mate het neoliberaal model omarmd, en voeren dus een politiek in belang van de heersende klasse. Een rechts beleid dus. Ze trachten dat hier en daar nog wat te overgieten met een progressief sausje, maar links zijn ze al lang niet meer.

Wat zegt Links echt?
Hmmm, veel moeilijker. Links is geen homogeen blok, en ik ben al zeker niet bevoegd om namens Links te spreken.
De overgrote meerderheid is NIET pro-islam, is nog minder pro-dhimmi en geen enkele linkse zou voor de invoering van de sharia zijn. Allemaal stellingen die hier op dit forum links in de schoenen werd geschoven. Een zeer grote meerderheid is gewoon tegen racisme - onder welke vorm ook.

We zijn gedoemd om samen te leven, Belgen en migranten, of we dat nu leuk vinden of niet. Eerder gebruikte ik de metafoor van twee gevangenen die dezelfde cel moeten delen. We delen dezelfde wijken, hetzelfde openbaar vervoer, dezelfde scholen (ik ben tégen een apart islamitisch onderwijsnet), dezelfde werkvloer. Wanneer een neoliberale regering beslist te besparen op onderwijsbudgetten, buslijnen schrapt, wijken laat verloederen etc. raakt dit Belgen en migranten even hard. En zouden we collectief en ééndrachtig moeten reageren. Idem voor op de werkvloer. We vallen allemaal onder dezelfde CAO's. Een verandering in de CAO's treft alle werknemers even hard. Maar een verdeelde arbeidersklasse is een zwakke arbeidersklasse. En de heersende klasse heeft dit zeer goed begrepen. Ze verdeelt om te heersen. Ze zet Vlamingen op tegen Walen, vasten tegen interimmers, arbeiders van de vroege tegen die van de late, en - het gemakkelijkst van allemaal - Belgen tegen migranten.
De vakbonden hebben in deze zwaar gefaald. Ze hebben weliswaar door dat ze iets tegen racisme moeten doen, maar zijn zelden verder gekomen dan wat posters en foldertjes die een betuttelend vingertje opsteken, zeggend dat we "verdraagzaam" moeten zijn. Alsof alle problemen, als we maar allemaal vriendjes worden, vanzelf opgelost zullen zijn. Dit is grote onzin vanwege de vakbonden!
In essentie behoren Belgen en migranten tot dezelfde klasse - de arbeidersklasse. En als dusdanig hebben ze dezelfde belangen: degelijk loon, degelijke veiligheid en hygiëne, bescherming tegen willekeurig ontslag, etc. etc.

EN DAAROM MOET RACISME BESTREDEN WORDEN - OMDAT ALLES WAT ONS VERDEELT ONS OOK VERZWAKT!
Ik kan me hier voor een zeer groot stuk bij aansluiten.

Verder denk ik dat meer mensen binnen links (en zelfs daarbuiten) zich in deze en deze tekst (tijdsgebonden terminologie daargelaten) zouden kunnen terugvinden dan er zijn die dat ook zouden durven toegeven
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be