Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2007, 08:01   #41
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Goed, maar er zijn mensen die geloven dat hun zieleheil afhangt van deze -voor u- fictieve figuur. Wat voor zin heeft het daarmee te spotten zou men zich kunnen afvragen.
Die mensen zijn misleid, hoe meer volk hen uitlacht, hoe minder mensen voor hun geloof durven uitkomen, hoe minder mensen ze kunnen beinvloeden, hoe minder slachtoffers ze kunnen maken.

Wat voor onzin is dat nu om mensen hun enige leven te laten verpesten met de valse belofte dat er nog iets komt daarna. De gelovigen van nu zijn verloren, maar we moeten allemaal samenspannen om het aantal slachtoffers in de toekomst te verminderen.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 08:49   #42
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Die mensen zijn misleid, hoe meer volk hen uitlacht, hoe minder mensen voor hun geloof durven uitkomen, hoe minder mensen ze kunnen beinvloeden, hoe minder slachtoffers ze kunnen maken.

Wat voor onzin is dat nu om mensen hun enige leven te laten verpesten met de valse belofte dat er nog iets komt daarna. De gelovigen van nu zijn verloren, maar we moeten allemaal samenspannen om het aantal slachtoffers in de toekomst te verminderen.
Deze onderschrijf ik voor de volle 100%.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 10:04   #43
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Vreemd.

Degenen die het niet erg vinden dat Jezus belachelijk worden gemaakt, schreeuwen moord en brand wanneer Mohammed belachelijk wordt gemaakt.

Vreemd.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 10:09   #44
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.802
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Vreemd.

Degenen die het niet erg vinden dat Jezus belachelijk worden gemaakt, schreeuwen moord en brand wanneer Mohammed belachelijk wordt gemaakt.

Vreemd.
Op wie is deze van toepassing?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 10:28   #45
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Op wie is deze van toepassing?
Dat vraag ik me ook af?
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 10:33   #46
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Vreemd.

Degenen die het niet erg vinden dat Jezus belachelijk worden gemaakt, schreeuwen moord en brand wanneer Mohammed belachelijk wordt gemaakt.

Vreemd.
Huh? Wat is daar vreemd aan?
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 10:42   #47
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het consumentisme is een pest voor de mensheid, voor de natuur, voor onze aarde. Dat is kristalklaar.
Maar het is in ieder geval niet zo belachelijk als godsdienst. Het idee dat er een paar mensen zijn die een sprookjesboek van milennia geleden interpreteren en miljarden mensen die naar ze luisteren is best wel eng.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 13:32   #48
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Geloof is een persoonlijke keuze. Sommigen vinden dat dat in groep moet gebeuren. Mijn geloof is mijn persoonlijke keuze, en ik ben ongevoelig voor wat of wie men ook probeert te "onteren". Als die personen, profeten of goden wereklijk zo belangrijk zijn als de geovers erin graag willen voorstellen, dan is dat ook een persoonlijke keuze, en groten hebben gewoonlijk de neiging om BOVEN dit alles te staan en zich niet zo gemakkelijk beledigd te voelen. Mijn God kan zich misschien beledigd voelen, maar dan moet Hij daar maar zelf iets aan doen. Als Hij werkelijk zo goddelijk is als men graag afschilderd heeft Hij meer macht om rechtzettingen te doen of te eisen dan ik. Ik prent me geen plaatsvervangende belediging in. Ik probeer gewoon te leven volgens wat IK als MIJN persoonlijke overtuiging de belangrijkste regel vind. Religie en zijn symbolen mogen gerust totaal uit het straatbeeld verdwijnen : ze hebben géén plaats in een staat die de vrijheid wil promoten. Vrijheid van godsdienst/religie moet de mansen beschermen tegen gedachtenpolitie, niet hen het recht geven zich op te dringen aan diegenen die er niet van gediend zijn. Geïnstitutionaliseerde geloven of kerken zijn een rem op de vrijheid van allen, en tegen het vrijheidsprincipe. Geloof , binnen in je kop, wat je wil, maar lat de vrije keuze datzelfde te doen ook aan anderen! Uiuterlijk vertoon van religie is uitdragen van een gedwongen gedachte en tegen de vrijheid!
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 17:50   #49
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Ik beschouw het als m'n plicht religie belachelijk te maken recht evenredig met de graad van debiliteit van de religie in kwestie.
Kortom, u heeft zichzelf geridderd tot kruisvaarder tegen alle religies.

Misschien had je er nog kunnen bij zeggen dat je het als je heilige plicht beschouwt.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 25 september 2007 om 17:54.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 18:50   #50
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben van oordeel dat je niemand moet bespotten. Noch Jezus, noch Mohammed, noch om het even wie.

Er stelt zich alleen een probleem: wat is bespotten en wat niet. Dat is nogal subjectief. Bij de ene is bespotten slechts humor, een andere voelt zich bij dezelfde humor gekwetst in zijn geloof en in 'zijn ziel'. Moeilijk een duidelijke lijn in te trekken.
dat is HET probleem, waar trekt men die lijn? Iemand die rotsvast wil geloven in het loch ness monster zal zich ook ZWAAR beledigd voelen als ze daarmee lachen in een cartoon....

Mogen we dus met niets meer lachen?
Of moet god en/of jezus en/of de heilige geest,(allen één maar toch net niet) zich eerst eens duidelijk kenbaar maken en zijn bedoelingen ook vooraleer we er niet meer mogen mee lachen?
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 18:57   #51
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
dat is HET probleem, waar trekt men die lijn? Iemand die rotsvast wil geloven in het loch ness monster zal zich ook ZWAAR beledigd voelen als ze daarmee lachen in een cartoon....

Mogen we dus met niets meer lachen?
Of moet god en/of jezus en/of de heilige geest,(allen één maar toch net niet) zich eerst eens duidelijk kenbaar maken en zijn bedoelingen ook vooraleer we er niet meer mogen mee lachen?
Lachen mogen we zeker. Maar kwetsen? Maar ik geef het toe, het is soms moeilijk een scheidingslijn te trekken.

Laatst gewijzigd door system : 25 september 2007 om 18:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 19:06   #52
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lachen mogen we zeker. Maar kwetsen? Maar ik geef het toe, het is soms moeilijk een scheidingslijn te trekken.
Is het een lijn die de mensen moeten trekken tussen lachen en niet lachen, of is het een lijn die eerder moet gezet worden bij mensen die zichzelf zo beledigd voelen door zulke zaken en die moet getrokken worden tussen realistisch geloven, en bij- of goedgelovig, of zelfs fundamentalistisch?
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 19:08   #53
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lachen mogen we zeker. Maar kwetsen? Maar ik geef het toe, het is soms moeilijk een scheidingslijn te trekken.
Vanaf xxx.xxx.xxx mensen in hetzelfde 'geloven', doet het er niet meer toe of er iets uberhaupt iets van waar is, laat staan bewezen... EN mag men met die zaken NIET meer lachen?

wie vult die xxx.xxx.xxx in?

Laatst gewijzigd door Zyp : 25 september 2007 om 19:09.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 19:41   #54
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Kortom, u heeft zichzelf geridderd tot kruisvaarder tegen alle religies.

Misschien had je er nog kunnen bij zeggen dat je het als je heilige plicht beschouwt.
Dat is iets te verregaand
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 22:42   #55
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.016
Standaard

Ik geloof trouwens dat onze planeet een gezamelijk project van de god van de dolfijnen en de god van de kraaien was, wij zijn stiekem een goddelijke straf voor hen, wij hebben dan ook de heilige taak om hen zoveel mogelijk te laten lijden tot ze genoeg gestraft zijn en wij weer weggezapt worden. Een beetje zoals die sprinkhanen van Moses...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 16:57   #56
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lachen mogen we zeker. Maar kwetsen? Maar ik geef het toe, het is soms moeilijk een scheidingslijn te trekken.
Interessant idee van Hans Teeuwen in de Humo van deze week. Hij heeft het over Moslims, maar het is net zo goed van toepassing op andere religies:

Citaat:
Kijk, sommige moslims hebben een grote bereidheid om gekwetst te zijn, wat ik intimiderend vind. Zeggen dat ze gekwetst zijn is hun manier om iemand het zwijgen op te leggen, de enige manier die ze hebben. Die onzin moet volgens mij zo belachelijk gemaakt worden dat niemand dat nog met goed fatsoen durft te beweren. Dat geldt ook voor dat eeuwige geroep om respect: nog zo'n loze term.

Hij heeft gelijk. Dus telkens er een religieus persoon "gekwetst" is, mogen we ze niet alleen uitlachen, het is zelfs productief.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 18:04   #57
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Interessant idee van Hans Teeuwen in de Humo van deze week. Hij heeft het over Moslims, maar het is net zo goed van toepassing op andere religies:

Citaat:
Kijk, sommige moslims hebben een grote bereidheid om gekwetst te zijn, wat ik intimiderend vind. Zeggen dat ze gekwetst zijn is hun manier om iemand het zwijgen op te leggen, de enige manier die ze hebben. Die onzin moet volgens mij zo belachelijk gemaakt worden dat niemand dat nog met goed fatsoen durft te beweren. Dat geldt ook voor dat eeuwige geroep om respect: nog zo'n loze term.

Hij heeft gelijk. Dus telkens er een religieus persoon "gekwetst" is, mogen we ze niet alleen uitlachen, het is zelfs productief.
Misschien is dit wel zeker zo bij een aantal moslims. Van de andere kant kan ik me voorstellen dat, bijvoorbeeld, oude mensen, die oprecht geloven in Jezus, dat deze mensen zich gekwetst voelen in hun religieuze gevoelens wanneer hun god afgebeeld wordt in een aanstootgevende houding. Of wanneer Maria uitdagend met blote borsten te zien is op een poster. Ik geef maar een voorbeeld.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2007 om 18:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 20:41   #58
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Interessant idee van Hans Teeuwen in de Humo van deze week. Hij heeft het over Moslims, maar het is net zo goed van toepassing op andere religies:

Citaat:
Kijk, sommige moslims hebben een grote bereidheid om gekwetst te zijn, wat ik intimiderend vind. Zeggen dat ze gekwetst zijn is hun manier om iemand het zwijgen op te leggen, de enige manier die ze hebben. Die onzin moet volgens mij zo belachelijk gemaakt worden dat niemand dat nog met goed fatsoen durft te beweren.
Deelt mijn mening.
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 26 september 2007 om 20:41.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 09:03   #59
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Interessant idee van Hans Teeuwen in de Humo van deze week. Hij heeft het over Moslims, maar het is net zo goed van toepassing op andere religies:

Citaat:
Kijk, sommige moslims hebben een grote bereidheid om gekwetst te zijn, wat ik intimiderend vind. Zeggen dat ze gekwetst zijn is hun manier om iemand het zwijgen op te leggen, de enige manier die ze hebben. Die onzin moet volgens mij zo belachelijk gemaakt worden dat niemand dat nog met goed fatsoen durft te beweren. Dat geldt ook voor dat eeuwige geroep om respect: nog zo'n loze term.

Hij heeft gelijk. Dus telkens er een religieus persoon "gekwetst" is, mogen we ze niet alleen uitlachen, het is zelfs productief.

Zeggen dat ze gekwetst zijn is hun manier om iemand het zwijgen op te leggen, de enige manier die ze hebben.

Toch heb ik nog wel meer manieren gezien die men aanwend om -als het 'je beledigd mij' piste niet werkt- toch iemand de mond te laten houden. In die zin is de 'je beledigd mij' piste nog een vande meest mens-vriendelijke methodes...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 09:18   #60
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Lachen mogen we zeker. Maar kwetsen? Maar ik geef het toe, het is soms moeilijk een scheidingslijn te trekken.

Asjeblieft zeg... Sommige mensen zijn al gekwetst als je 'verkeerd' naar ze kijkt. 'Je hebt me gekwetst' is één van de meestgebruikte gereedschappen van manipulators om hun zin door te drijven. Regelmatig gekwetst worden, hoort bij het leven. Als je daar niet tegen kunt, leer je het maar.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be