Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 14:56   #41
van exaerde herman
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Niet alleen die kerel, neem maar de rest van die partij erbij. Wat burgemeester Willy De Waele in die al dan niet "Open" VLD ziet, is mij een compleet raadsel.
en wat die V in hun naam doet is mij ook een raadsel.maar ja,sommige mensen zijn om niets beschaamd.
__________________
versus
van exaerde herman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:31   #42
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.050
Standaard

Somers beseft dat zijn partij niet meer vlaams kan scoren in het vaarwater van Leterme zijn schip. Zijn enig alternatief is nog vlug voor de volgende verkiezingen enkele liberale punten binnen te halen en zich op te werpen als de redder des vaderland. Het zal een optelsom worden van belastingverminderingen in de lucht voor de middenstanders, vrije beroepen en de zakenwereld.

Leterme zal van het zelfde laken een broek maken met allerlei cadeaus voor de kleine man, gepensioneerden, ACV-ers en dgl.

Hiermee gaan zij de kiezer paaien in juni 2009. "Kies ons, dan komen onze beloften en uw profijt niet in gevaar !" "Wij zijn de enige garantie voor uw centen !".

De vlaming zal kiezen tussen principiële standvastigheid en zijn lege portemonnaie. De gouden eieren van de vlaamse onafhankelijkheid liggen ver aan de horizon, het onmiddellijk profijt slechts één stem voor de goei.
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 31 augustus 2008 om 15:32.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:43   #43
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
ze zullen het wel zien aan hun verkiezingsuitslag hoe 'goed ze voor de mensen werken' :')
Eigenlijk hadden ze dat vorige keer al moeten beseffen, maar ik vrees dat de O-VLD een neiuwe betekenis geeft aan het begrip, de kop in het zand steken.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:54   #44
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Vreemd dat sommigen zo verrast zijn. De VLD heeft nooit een prioriteit gemaakt van een staatshervorming en als je ze hoort spreken zie je dat ze niet geloven wat ze zelf zeggen en dat ze het alleen maar doen om electorale redenen. Somers doet wat denken aan een papegaai die de CD&V napraat maar niet weet waarover hij het heeft. Kan ook niet anders. Als het waar is wat ze zeggen hebben ze in de 8 jaar dat ze aan de macht waren en de premier hebben geleverd een gigantisch slecht en onverantwoord beleid gevoerd maar zelf vinden ze dat ze het goed hebben gedaan. Twee opties. Ofwel is een staatshervorming zo belangrijk als men in Vlaanderen zegt en dus heeft VLD een slecht beleid gevoerd of die staatshervorming is niet zo belangrijk en VLD heeft het al bij al zo slecht nog niet gedaan.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 31 augustus 2008 om 15:54.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:56   #45
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
De vlaming zal kiezen tussen principiële standvastigheid en zijn lege portemonnaie. De gouden eieren van de vlaamse onafhankelijkheid liggen ver aan de horizon, het onmiddellijk profijt slechts één stem voor de goei.

Niet verder dan de afgelopen 1000 jaar.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 16:17   #46
LastMohican
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2008
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 1.524
Standaard

En weer gaan ze plat op de buik voor de Walen...
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 18:57   #47
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Eigenlijk hadden ze dat vorige keer al moeten beseffen, maar ik vrees dat de O-VLD een neiuwe betekenis geeft aan het begrip, de kop in het zand steken.
Hoezo, struisvogelpolitiek is toch een vast gegeven in dit apenland...

En het rendeert alle keren ook nog, ligt dit nu aan de politici,of aan de kiezers zelf....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 18:58   #48
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Eindelijk nog iemand binnen de politiek die inziet dat de mensen de staatshervorming niet belangrijk vinden en het communautaire gekrakeel beu zijn.
De mensen hebben andere dingen aan hun hoofd, hoog tijd dat de politici zich daar weer eens mee bezig houden.
Dit is ook in overeenstemming met het verkiezingsprogramma van open-VLD.
De Open-VLD beseft m.i. wel degelijk dat een grondige staatshervorming broodnodig is…
Zie maar eens hoe 'fundamenteel' Keulen en Van Mechelen zijn...

Maar natuurlijk is de economie voor deze partij en zeker voor veel van haar leden superbelangrijk... en willen ze waarschijnlijk zowel een gezond economisch beleid als een grondige staatshervorming...

Partijen die enkel de ontbinding van het land en het terugsturen van Mohammed voor hebben (en dan nog het 'geluk' hebben langs de zijkant geparkeerd te staan) hebben het vanzelfsprekend stukken gemakkelijker...

En het zijn natuurlijk op de eerste plaats de kiezers van de VLD die de (af)rekening moeten maken...

Waarschijnlijk zal het Vlaams Kartel de Open-VLD kortelings wel dwingen een harder Vlaams standpunt in te nemen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:12   #49
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

barts woorden klinken als van iemand die aan zn hangmat is vastgegroeid
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:49   #50
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
De Open-VLD beseft m.i. wel degelijk dat een grondige staatshervorming broodnodig is…
Zie maar eens hoe 'fundamenteel' Keulen en Van Mechelen zijn...

Maar natuurlijk is de economie voor deze partij en zeker voor veel van haar leden superbelangrijk... en willen ze waarschijnlijk zowel een gezond economisch beleid als een grondige staatshervorming...

Partijen die enkel de ontbinding van het land en het terugsturen van Mohammed voor hebben (en dan nog het 'geluk' hebben langs de zijkant geparkeerd te staan) hebben het vanzelfsprekend stukken gemakkelijker...

En het zijn natuurlijk op de eerste plaats de kiezers van de VLD die de (af)rekening moeten maken...

Waarschijnlijk zal het Vlaams Kartel de Open-VLD kortelings wel dwingen een harder Vlaams standpunt in te nemen...

Keulen en Van Mechelen zijn 2de rangs politici bij de VLD voor wie meer Vlaamse bevoegdheden de enigste manier zijn om verder cariére te maken binnen de partij. Idem dito voor iemand als Vandenbroucke bij de SP.a die o.a omwille van zijn betweterigheid en arrogantie geen toekomst heeft op federaal niveau en dan maar probeert om meer macht binnen te halen op zijn niveau waar hij wordt getolereerd omdat hij nuttig is om een rechts beleid een sociaal gezicht te geven.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:33   #51
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.162
Standaard Woorden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
barts woorden klinken als van iemand die aan zn hangmat is vastgegroeid
Volgens de woorden v.d. jongen uit Berlare komt er geen staatshervorming voor de verkiezingen van juni. Ook Reynders heeft dat verteld. Inderdaad: het masker is afgevallen.
Leterme zegt dat hij een deel v.d. staatshervorming wil vóór juni '09.
Dit is koren op de molen v.d. Vlaams-nationalistische partijen !!!
Het is hier al gezegd: na juni '09 staan eigenaardige dingen te gebeuren.
De Engelsen zeggen: wait and see...

Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 10:31   #52
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Leterme zegt dat hij een deel v.d. staatshervorming wil vóór juni '09.
Wie gelooft hem nog ?
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 10:44   #53
De rechtvaardige rechter
Parlementslid
 
De rechtvaardige rechter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 1.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Niet alleen die kerel, neem maar de rest van die partij erbij. Wat burgemeester Willy De Waele in die al dan niet "Open" VLD ziet, is mij een compleet raadsel.
2
__________________
Tiocfaidh ár lá!
Links en Vlaams
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 10:58   #54
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Niet alleen die kerel, neem maar de rest van die partij erbij. Wat burgemeester Willy De Waele in die al dan niet "Open" VLD ziet, is mij een compleet raadsel.
Tja, maar ik zie nooit een konskwente houding. Waarom stapt De Waele niet uit de VLD , als hij niets anders dan kritiek heeft ?

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 1 september 2008 om 10:59.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:28   #55
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Politiekers moeten wel een superdikke olifantenhuid hebben...
Waarom?

Niemand is verplicht politicus te worden, om van 'politieker' maar te zwijgen.

Wie wil deelnemen aan de rat race wordt verondersteld te weten hoe het spel om de macht gespeeld wordt.

Wie het volslagen gebrek aan fatsoen en fair play dat daarbij komt kijken niet aankan, moet er niet aan beginnen, en kan eigenlijk maar beter mee ijveren voor de invoering van het BROV.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:37   #56
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.647
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
En te zeggen dat ik vroeger op de VLD stemde....
Ik stemde altijd 'groen' - en ik zou dat eigenlijk nog steeds willen kunnen doen - maar nu ben ik politiek dakloos.


Dat voelt minder erg aan dan het klinkt
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:52   #57
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
"We maken het land kapot", zegt hij in een interview met De Morgen.
Is 't er iemand die mij het interview kan terug vinden op de morgen site ? 'k Zou liever dat als basis nemen om over in discussie te gaan. Helaas ik vind het niet.

Maar goed. Tot zover ging het over het artikel in HLN. Laat ons eerst dat berichtje eens kleur geven. Waarbij geel staat voor de pen van de journalist. En rood staat voor citaten waarvan we kunnen aannemen dat ze uit de mond van den bart komen.

Citaat:
Open Vld is de staatshervorming grondig beu. Voorzitter Bart Somers trekt aan de alarmbel en pleit ervoor om werk te maken van de echt belangrijke dingen. "We maken het land kapot", zegt hij in een interview met De Morgen. Somers wil dat de communautaire gesprekken eindelijk naar de achtergrond verdwijnen. En dat er werk wordt gemaakt van sociaaleconomische dossiers.
Geen deadlines meer
"Laten we ons dus concentreren op de centrale uitdagingen", zegt Somers. "En die zijn: hoe houden we de welvaart hier, hoe stellen we de koopkracht veilig en hoe houden we mensen uit de armoede? (...) Begrijp me niet verkeerd, ik vraag niet dat het communautaire van tafel wordt geveegd. Ik vraag gewoon aandacht voor de sociaaleconomische dossiers. Dat kan niet als een regering doodgeslagen wordt met de ene deadline na de andere. Die houding van sommigen is onverantwoord."
Ik ben zo naief om te veronderstellen dat deze discussie over den Bart gaat. En niet over de woorden noch de interpretatie van de journalist. Het stoort mij ook dat de journalist zijn stukje niet onderschreven heeft. Maar goed.

Dus. Het zou maar eerlijk zijn om je te beperken tot de rode stukken.

"We maken het land kapot"
Als "het land" voor belgië staat. Ja dan is dat eigenlijk wel waar natuurlijk. Onze Vlaamse onderhandelaars hebben er geen enkel belang bij dat men federaal tot een akkoord komt. Het vast zetten van deze onderhandelingen leidt tot het uiteindelijke doel. Namelijk België al dan niet confederaal opsplitsen. Het uiteindelijke doel is een breuk. Niet samenwerken. Een breuk is objectief te vertalen naar "kapot".

Maar ik twijfel aan deze interpretatie van "het land". Vermits hij "we" gebruikt. Waarbij hij deemoedig ook zelf schuld op zich neemt. Ik denk niet dat zijn partij zich fel betrokken voelt bij de onderhandelingen die uiteindelijk moeten leiden tot een breken van "het land". Dus doordat hij "we" gebruikt zal je dichter bij de waarheid zitten als je het interpreteerd als: Ons land (als verzamelnaam voor alle regio's) gaat kapot aan een beleid dat geen oog heeft voor alles wat strikt genomen niet communtair is. De problemen namelijk zijn, ongeacht de verschillende oplossingen (communitair) die men wil gebruiken in de verschillende gewesten, voor het gehele grondgebied de zelfden.


Welke problemen dat zijn maakt hij duidelijk in een vraagstelling. Namelijk:
Citaat:
"En die zijn: hoe houden we de welvaart hier, hoe stellen we de koopkracht veilig en hoe houden we mensen uit de armoede?
Dat hij daarmee misbegrepen zal worden heeft ook hij wel door. Dus zegt hij:
Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ik vraag niet dat het communautaire van tafel wordt geveegd. Ik vraag gewoon aandacht voor de sociaaleconomische dossiers. Dat kan niet als een regering doodgeslagen wordt met de ene deadline na de andere. Die houding van sommigen is onverantwoord.
Dat hij daarmee een belgicisten kaart trekt is voor mij niet duidelijk. Hij eist geenszins de stopzetting van de onderhandelingen. En moest ik het volledige interview kunnen lezen. Ik vermoed dat hij bedoelt dat de onderhandelingen niet federaal, maar naar het niveau van de 'deelstaten' moet gebracht worden.
Nu mijn besten. Dat in principe een "confederale" kijk op de dingen. En dat is exact waar het Kartel naar streeft.

Behoudens dat ik zelf geen oVLD-er ben. En niet van plan ben om oVLD te stemmen, vind ik toch dat de conclusies hier een beetje veel in de lijn liggen van wat een Vlaams Nationalist wil lezen en wil concluderen. Waarbij ik toch een beetje onwil niet uitsluit. Mag ik er u overigens aan herinneren dat het volledige communitaire dossier gaat over Vlaanderen-Wallonië. Niet tussen de Vlaamse partijen. Ook oVLD is gebonden aan wat samen met hun beslist is in het Vlaamse parlement.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 17:04   #58
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.067
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Keulen en Van Mechelen zijn 2de rangs politici bij de VLD voor wie meer Vlaamse bevoegdheden de enigste manier zijn om verder cariére te maken binnen de partij. Idem dito voor iemand als Vandenbroucke bij de SP.a die o.a omwille van zijn betweterigheid en arrogantie geen toekomst heeft op federaal niveau en dan maar probeert om meer macht binnen te halen op zijn niveau waar hij wordt getolereerd omdat hij nuttig is om een rechts beleid een sociaal gezicht te geven.

Keulen en Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden.....laat ons zeggen dat ze hun job heel serieus doen.Ik vind ook dat ze serieus overstemd worden binnen hun eigen partij door "zekere andere figuren",maar het zijn juist wel die 2 die de "merites" verzamelen voor de O-VLD op Vlaams niveau!

Meer algemeen,bemerk hoe de Vlaamse regering niet aan het handje loopt van de Federale regering maar behulpzaam wil zijn waar het kan,en ferm waar het moet....Dat is nog wel eens anders geweest

Laatst gewijzigd door kelt : 1 september 2008 om 17:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 17:59   #59
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Keulen en Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden.....laat ons zeggen dat ze hun job heel serieus doen.Ik vind ook dat ze serieus overstemd worden binnen hun eigen partij door "zekere andere figuren",maar het zijn juist wel die 2 die de "merites" verzamelen voor de O-VLD op Vlaams niveau!

Meer algemeen,bemerk hoe de Vlaamse regering niet aan het handje loopt van de Federale regering maar behulpzaam wil zijn waar het kan,en ferm waar het moet....Dat is nog wel eens anders geweest


Ik heb het niet over het parcours maar over het feit dat ze voor zover ik weet geen zwaargewichten zijn binnen de partij en het ministerschap in de Vlaamse regering eerder een troostprijs is/was.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 18:00   #60
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Keulen en Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden.....laat ons zeggen dat ze hun job heel serieus doen.Ik vind ook dat ze serieus overstemd worden binnen hun eigen partij door "zekere andere figuren",maar het zijn juist wel die 2 die de "merites" verzamelen voor de O-VLD op Vlaams niveau!

Meer algemeen,bemerk hoe de Vlaamse regering niet aan het handje loopt van de Federale regering maar behulpzaam wil zijn waar het kan,en ferm waar het moet....Dat is nog wel eens anders geweest


Ik heb het niet over het parcours maar over het feit dat ze voor zover ik weet geen zwaargewichten zijn binnen de partij en het ministerschap in de Vlaamse regering eerder een troostprijs is/was.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be