Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2009, 23:04   #41
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
En denk je dat dat de enige keer was dat er veel volk was? Meermaals werd de kaap van 100.000 bedevaarders overschreden.
Ik denk dat u zich in deze vergist. Tenzij u met cijfers komt die dit zwart op wit bewijzen. Meer nog, volgens mij zijn er nooit 100.000 mensen op een IJzerbedevaart geweest.

Laatst gewijzigd door system : 23 december 2009 om 23:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 23:35   #42
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat u zich in deze vergist. Tenzij u met cijfers komt die dit zwart op wit bewijzen. Meer nog, volgens mij zijn er nooit 100.000 mensen op een IJzerbedevaart geweest.
"In 1926 werd een volksinschrijving georganiseerd voor de oprichting van een reusachtige toren die de hele IJzervlakte zou overheersen. Op de zevende IJzerbedevaart in 1926 heide men de eerste paal. Veertigduizend 'bedevaarders' waren aanwezig. In 1930 was de toren van het eerherstel van Vlaanderen voltooid. Bovenaan prijkte de oude leus AVV-VVK, onderaan de oproep: Nooit meer oorlog! In de krypte van de toren rusten zeven bekende IJzerhelden. Op de wanden staan de namen van duizenden Vlaamse gesneuvelden gebeiteld.

De jaarlijkse bedevaart (telkens op de eerste zondag na 15 augustus) werd sindsdien de hoogdag van de Vlaamse Beweging. Meer dan eens waren er meer dan 100.000 Vlamingen aanwezig."

Robberechts, F. & Van Der Straeten, J. (1969), "De kwestie. Geïllustreerde generiek van de Vlaamse beweging.", Hasselt: Heideland, pp. 94.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 23 december 2009 om 23:38.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 01:30   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Iemand die pro de eenheid van België is, is niet persé anti-Vlaams.
Iemand die pro de eenheid van België is, is niet alleen anti-Vlaams maar ook anti-Waals.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 09:50   #44
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
"In 1926 werd een volksinschrijving georganiseerd voor de oprichting van een reusachtige toren die de hele IJzervlakte zou overheersen. Op de zevende IJzerbedevaart in 1926 heide men de eerste paal. Veertigduizend 'bedevaarders' waren aanwezig. In 1930 was de toren van het eerherstel van Vlaanderen voltooid. Bovenaan prijkte de oude leus AVV-VVK, onderaan de oproep: Nooit meer oorlog! In de krypte van de toren rusten zeven bekende IJzerhelden. Op de wanden staan de namen van duizenden Vlaamse gesneuvelden gebeiteld.

De jaarlijkse bedevaart (telkens op de eerste zondag na 15 augustus) werd sindsdien de hoogdag van de Vlaamse Beweging. Meer dan eens waren er meer dan 100.000 Vlamingen aanwezig."

Robberechts, F. & Van Der Straeten, J. (1969), "De kwestie. Geïllustreerde generiek van de Vlaamse beweging.", Hasselt: Heideland, pp. 94.
Er kunnen gewoon geen 100.000 mensen in of op die wei. Zo simpel is het.

En aan de mythe van de gebroeders van Raemdonck kleeft toch een kwalijk geurtje. Zo werd er overal rondgebazuind en werd het publiek wijsgemaakt dat men de lijken van de gebroeders Van Raemdonc in mekaars armen had gevonden (de waarheid is echter dat men één van de broeders, Frans Van Raemdonck, gevonden heeft in de armen van een Waal :Aimé Fiévez). Dus Dat vernemen we in een broef van van een lid van van het toenmalige IJzerbedevaartomité, Clemens de Lantsheer (later oorlogsburgemeester van Kaaskerke) in een brief aan Charles Withof, waarin hij het volgende zegt:

"Alhoewel ik volledig met u't akkoord ben op gebied van waarheidszin, toch denk ik dat we best zouden doen die zaak niet publiek rond te venten, en ze onder ons te houden, en in het publiek het gedacht te laten dat men ze IN ELKAARS ARMEN heeft gevonden, en ziehier om welke redens: hadden wij die inlichtingen gekend in 't begin, dan had alles zo geweest. Maar nu is hunne ideale heldendood overal gekend en al legendarisch geworden, waarom die schoonheid breken, en er de waarheid als een koud bad over uitstorten... dit zou zeer veel nadeel doen aan de zaak zelve. (..)Ik schrijf u deze brief heel vertrouwelijk en hoop nochtans dat gij uwe soldaten zult aanmanen de zaak dus zoo te laten voortleven... voor het welzijn van de zaak zelf en voor de arme ouders."

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2009 om 10:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:01   #45
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:18   #46
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ook dit zijn vlamingen.

Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:24   #47
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ook dit zijn vlamingen.

En Dutroux is een Belg...
your point being?
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:50   #48
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
En Dutroux is een Belg...
your point being?
Dat Dutroux niet ongestrafd met een spandoek : "Ik hou van kinderen" in het openbaar zou durven paraderen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 24 december 2009 om 10:51.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:53   #49
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En aan de mythe van de gebroeders van Raemdonck kleeft toch een kwalijk geurtje. Zo werd er overal rondgebazuind en werd het publiek wijsgemaakt dat men de lijken van de gebroeders Van Raemdonc in mekaars armen had gevonden (de waarheid is echter dat men één van de broeders, Frans Van Raemdonck, gevonden heeft in de armen van een Waal :Aimé Fiévez). Dus Dat vernemen we in een broef van van een lid van van het toenmalige IJzerbedevaartomité, Clemens de Lantsheer (later oorlogsburgemeester van Kaaskerke) in een brief aan Charles Withof, waarin hij het volgende zegt:

"Alhoewel ik volledig met u't akkoord ben op gebied van waarheidszin, toch denk ik dat we best zouden doen die zaak niet publiek rond te venten, en ze onder ons te houden, en in het publiek het gedacht te laten dat men ze IN ELKAARS ARMEN heeft gevonden, en ziehier om welke redens: hadden wij die inlichtingen gekend in 't begin, dan had alles zo geweest. Maar nu is hunne ideale heldendood overal gekend en al legendarisch geworden, waarom die schoonheid breken, en er de waarheid als een koud bad over uitstorten... dit zou zeer veel nadeel doen aan de zaak zelve. (..)Ik schrijf u deze brief heel vertrouwelijk en hoop nochtans dat gij uwe soldaten zult aanmanen de zaak dus zoo te laten voortleven... voor het welzijn van de zaak zelf en voor de arme ouders."
Wat dat ermee te maken heeft, weet ik niet, maar goed, als we IJzerbedevaartfeiten gaan opsommen, is hier ook een leuke:

"De Belgische overheid vertoonde niet alleen weinig begrip voor de Vlaamse grieven, zij provoceerde ze ook. Zo werden de huldezerkjes van de Vlaamse gesneuvelden (15) verbrijzeld en gebruikt bij de aanleg van een betonweg. Daarom werd het model van het zerkje op schaal vergroot en bouwde flamingant Vlaanderen de IJzertoren in de vlakte van Diksmuide. Voortaan zouden daar de IJzerbedevaarten plaatsvinden.
Tijdens één dezer manifestaties, deze van 1930, werden uit een vliegtuig anti-bedevaartstrooibiljetten (16) geworpen wat na de plechtigheid, aanleiding gaf tot zware rellen. De rijkswacht onderscheidde zich andermaal (17), wat de liefde tot het Belgisch vaderland uiteraard in Vlaamsgezinde kringen niet in de hand werkte (18). De resoluut anti-Belgische tendens begon in de Vlaamse beweging inderdaad steeds scherpere vormen aan te nemen."

Louyet, P. (1973), "België in de Tweede Wereldoorlog. Deel 1: De verloren vrede (1918/1939).", Kapellen: DNB/Uitgeverij Peckmans, pp. 41

De bedevaart van 1930 was er trouwens zo een met 100.000 bedevaarders:

"De IJzerbedevaart, die sedert 1920 jaarlijks in omvang vermeerderde, bracht in 1930 honderd duizend geestdriftige Vlaamschgezinden naar den leelijken, maar indrukwekkenden IJzertoren."

Basse, M. (1930-1933), "De Vlaamsche Beweging van 1905 tot 1930.", Gent: Van Rysselbergh & Rombaut, pp. 208

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ook dit zijn vlamingen.
Hoe goedkoop.

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=6M2GI39P
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 12:00   #50
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Wat dat ermee te maken heeft, weet ik niet, maar goed, als we IJzerbedevaartfeiten gaan opsommen, is hier ook een leuke:

"De Belgische overheid vertoonde niet alleen weinig begrip voor de Vlaamse grieven, zij provoceerde ze ook. Zo werden de huldezerkjes van de Vlaamse gesneuvelden (15) verbrijzeld en gebruikt bij de aanleg van een betonweg. Daarom werd het model van het zerkje op schaal vergroot en bouwde flamingant Vlaanderen de IJzertoren in de vlakte van Diksmuide. Voortaan zouden daar de IJzerbedevaarten plaatsvinden.
Tijdens één dezer manifestaties, deze van 1930, werden uit een vliegtuig anti-bedevaartstrooibiljetten (16) geworpen wat na de plechtigheid, aanleiding gaf tot zware rellen. De rijkswacht onderscheidde zich andermaal (17), wat de liefde tot het Belgisch vaderland uiteraard in Vlaamsgezinde kringen niet in de hand werkte (18). De resoluut anti-Belgische tendens begon in de Vlaamse beweging inderdaad steeds scherpere vormen aan te nemen."

Louyet, P. (1973), "België in de Tweede Wereldoorlog. Deel 1: De verloren vrede (1918/1939).", Kapellen: DNB/Uitgeverij Peckmans, pp. 41

De bedevaart van 1930 was er trouwens zo een met 100.000 bedevaarders:

"De IJzerbedevaart, die sedert 1920 jaarlijks in omvang vermeerderde, bracht in 1930 honderd duizend geestdriftige Vlaamschgezinden naar den leelijken, maar indrukwekkenden IJzertoren."

Basse, M. (1930-1933), "De Vlaamsche Beweging van 1905 tot 1930.", Gent: Van Rysselbergh & Rombaut, pp. 208


Hoe goedkoop.

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=6M2GI39P
Wat dat ermee te maken heeft? Ik heb altijd geleerd in mijn les geschiedenis dat de gebroeders Van Raemdonck stierven in mekaars armen. Nu blijkt dus dat dit niet zo is. Neen, een van de gebroeders stierf in de armen van een Waal. Waal en Vlaming samen in de dood. En dat is al heel wat anders dan wat men ons toen wijsmaakte.

En zo is dat ook met het geciteerd cijfer van 100.000. Ik vraag me af waar ze die allemaal dan hebben kunnen stallen. Realiseert u zich wel wat een massa van 100.000 mensen betekent? Die krijgen ze gewoon niet allen geplaatst op de wei in Kaaskerke, wees daar maar zeker van.

In zijn hoogdagen zal de IJzerbedevaart maximum tussen de 50.000 �* 60.000 deelnemers hebben gekend. En misschien zelfs eerder in de 40.000 dan in de 50.000. En dat is al behoorlijk wat.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2009 om 12:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 12:03   #51
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En zo is dat ook met het geciteerd cijfer van 100.000. Ik vraag me af waar ze die allemaal dan hebben kunnen stallen. Realiseert u zich wel wat een massa van 100.000 mensen betekent? Die krijgen ze gewoon niet allen geplaatst op de wei in Kaaskerke, wees daar maar zeker van.
http://www.vimeo.com/425529
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 13:17   #52
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
De Winter en C° boycotten de Ijzerbedevaart al een tijdje wegens 'te links'.
Ik denk vooral wegens: 'te slecht'.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 00:12   #53
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Wat Clouseau betreft : in het lawaai wat hun recente pro België liedje betreft is het een beetje verloren gegaan dat Clouseau ook op TV gezegd heeft dat ze fier zijn dat ze Vlamingen zijn. Maar in hun geval sluit dat dus niet uit dat ze ook voor de eenheid van België zijn. Iemand die pro de eenheid van België is, is niet persé anti-Vlaams.

Verstandig, daarmee is uw lapsus 'van die toren afbreken' u vergeven.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 00:23   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat dat ermee te maken heeft? Ik heb altijd geleerd in mijn les geschiedenis dat de gebroeders Van Raemdonck stierven in mekaars armen. Nu blijkt dus dat dit niet zo is. Neen, een van de gebroeders stierf in de armen van een Waal. Waal en Vlaming samen in de dood. En dat is al heel wat anders dan wat men ons toen wijsmaakte.
Als jij niet wist dat er ook een Waal begraven was, samen bij de gebroers Van Raemdonck, dan stel ik me toch flink vragen bij jouw geschiedkundige kennis. Ik dacht dat iedereen in Vlaanderen dat wel wist.

De manier waarop jij de geschiedenis rond Van Raemndonck en Fiévez probeert voor te stellen als een "ontmaskering van de Vlaemsch-nazionistische leugens" is dan ook ronduit hilarisch. De naam Aimé Fiévez staat open en bloot op het zerk in de crypte. Ook de webstek van de IJzertoren schrijft hierover:
"Zij rusten in de crypte van de eerste IJzertoren, in één kist, samen met de stoffelijke resten van de Waal Amé Fiévez. Zo symboliseren zij tevens de universele vriendschap over alle volkeren en culturen heen."
http://www.ijzertoren.org/?action=on...r=2009&maand=3

Ik denk dus dat jij eerder jezelf heel wat wijsgemaakt hebt, dan dat anderen jou iets wijsgemaakt hebben...
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 26 december 2009 om 00:23.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 13:32   #55
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als jij niet wist dat er ook een Waal begraven was, samen bij de gebroers Van Raemdonck, dan stel ik me toch flink vragen bij jouw geschiedkundige kennis. Ik dacht dat iedereen in Vlaanderen dat wel wist.

De manier waarop jij de geschiedenis rond Van Raemndonck en Fiévez probeert voor te stellen als een "ontmaskering van de Vlaemsch-nazionistische leugens" is dan ook ronduit hilarisch. De naam Aimé Fiévez staat open en bloot op het zerk in de crypte. Ook de webstek van de IJzertoren schrijft hierover:
"Zij rusten in de crypte van de eerste IJzertoren, in één kist, samen met de stoffelijke resten van de Waal Amé Fiévez. Zo symboliseren zij tevens de universele vriendschap over alle volkeren en culturen heen."
http://www.ijzertoren.org/?action=on...r=2009&maand=3

Ik denk dus dat jij eerder jezelf heel wat wijsgemaakt hebt, dan dat anderen jou iets wijsgemaakt hebben...
Leer lezen. Ik zeg gewoon dat met de goegelovige massa wijsgemaakt heeft dat lijken van de gebroeders van Raemdonck gevonden werden, liggend in mekaars armen. Dat is dus een leugen. Sergeant Van Raemdonck werd gevonden in de armen van een Waalse Koporaal Fiévez. En wat meer is, men heeft het lichaam van deze Fiévez opgegraven zonder de toestemming van diens ouders en het lijk mede onder de toren begraven. En deze laatsten hebben toen zelfs klacht ingediend bij de bevoegde instanties.

Dus: leer uw geschiedenis. Het wordt hoogtijd.

Laatst gewijzigd door system : 26 december 2009 om 13:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 14:01   #56
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Leer lezen. Ik zeg gewoon dat met de goegelovige massa wijsgemaakt heeft dat lijken van de gebroeders van Raemdonck gevonden werden, liggend in mekaars armen. Dat is dus een leugen. Sergeant Van Raemdonck werd gevonden in de armen van een Waalse Koporaal Fiévez. En wat meer is, men heeft het lichaam van deze Fiévez opgegraven zonder de toestemming van diens ouders en het lijk mede onder de toren begraven. En deze laatsten hebben toen zelfs klacht ingediend bij de bevoegde instanties.

Dus: leer uw geschiedenis. Het wordt hoogtijd.
Ja, dat weet ik. En dat weet zowat heel Vlaanderen.
Blijkbaar was jij de enige Vlaming die niet wist dat ook Fiévez in dat graf lag.

Dat nu proberen steken op een Vlaams propaganda-complot is wel behoorlijk belachelijk.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 14:06   #57
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ja, dat weet ik. En dat weet zowat heel Vlaanderen.
Blijkbaar was jij de enige Vlaming die niet wist dat ook Fiévez in dat graf lag.

Dat nu proberen steken op een Vlaams propaganda-complot is wel behoorlijk belachelijk.
Dan moet ik u -nogmaals- het uitreksel van de brief laten lezen van een lid van van het toenmalige IJzerbedevaartomité, Clemens de Lantsheer (later oorlogsburgemeester van Kaaskerke), in een schrijven aan Charles Withof, waarin hij het volgende zegt:

"Alhoewel ik volledig met u akkoord ben op gebied van waarheidszin, toch denk ik dat we best zouden doen die zaak niet publiek rond te venten, en ze onder ons te houden, en in het publiek het gedacht te laten dat men ze IN ELKAARS ARMEN heeft gevonden, en ziehier om welke redens: hadden wij die inlichtingen gekend in 't begin, dan had alles zo geweest. Maar nu is hunne ideale heldendood overal gekend en al legendarisch geworden, waarom die schoonheid breken, en er de waarheid als een koud bad over uitstorten... dit zou zeer veel nadeel doen aan de zaak zelve. (..)Ik schrijf u deze brief heel vertrouwelijk en hoop nochtans dat gij uwe soldaten zult aanmanen de zaak dus zoo te laten voortleven... voor het welzijn van de zaak zelf en voor de arme ouders."

Dat zegt de Lantsheer. En hij kon het weten. Toch wel een soort van complot. Niet? Meer nog, zeg maar gerust geschiedsvervalsing.

Laatst gewijzigd door system : 26 december 2009 om 14:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 14:20   #58
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan moet ik u -nogmaals- het uitreksel van de brief laten lezen van een lid van van het toenmalige IJzerbedevaartomité, Clemens de Lantsheer (later oorlogsburgemeester van Kaaskerke), in een schrijven aan Charles Withof, waarin hij het volgende zegt:

"Alhoewel ik volledig met u akkoord ben op gebied van waarheidszin, toch denk ik dat we best zouden doen die zaak niet publiek rond te venten, en ze onder ons te houden, en in het publiek het gedacht te laten dat men ze IN ELKAARS ARMEN heeft gevonden, en ziehier om welke redens: hadden wij die inlichtingen gekend in 't begin, dan had alles zo geweest. Maar nu is hunne ideale heldendood overal gekend en al legendarisch geworden, waarom die schoonheid breken, en er de waarheid als een koud bad over uitstorten... dit zou zeer veel nadeel doen aan de zaak zelve. (..)Ik schrijf u deze brief heel vertrouwelijk en hoop nochtans dat gij uwe soldaten zult aanmanen de zaak dus zoo te laten voortleven... voor het welzijn van de zaak zelf en voor de arme ouders."

Dat zegt de Lantsheer. En hij kon het weten. Toch wel een soort van complot. Niet? Meer nog, zeg maar gerust geschiedsvervalsing.
Al sinds 1933 staat de naam "Aimé Fiévez" op het graf.

Toch schrijf jij: "En dat is al heel wat anders dan wat men ons toen wijsmaakte."

Dus ofwel heeft men dat jou wijsgemaakt vóór 1933, ofwel ben je hier maar wat uit je nek aan het kletsen.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 14:21   #59
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan moet ik u -nogmaals- het uitreksel van de brief laten lezen van een lid van van het toenmalige IJzerbedevaartomité, Clemens de Lantsheer (later oorlogsburgemeester van Kaaskerke), in een schrijven aan Charles Withof, waarin hij het volgende zegt:

"Alhoewel ik volledig met u akkoord ben op gebied van waarheidszin, toch denk ik dat we best zouden doen die zaak niet publiek rond te venten, en ze onder ons te houden, en in het publiek het gedacht te laten dat men ze IN ELKAARS ARMEN heeft gevonden, en ziehier om welke redens: hadden wij die inlichtingen gekend in 't begin, dan had alles zo geweest. Maar nu is hunne ideale heldendood overal gekend en al legendarisch geworden, waarom die schoonheid breken, en er de waarheid als een koud bad over uitstorten... dit zou zeer veel nadeel doen aan de zaak zelve. (..)Ik schrijf u deze brief heel vertrouwelijk en hoop nochtans dat gij uwe soldaten zult aanmanen de zaak dus zoo te laten voortleven... voor het welzijn van de zaak zelf en voor de arme ouders."

Dat zegt de Lantsheer. En hij kon het weten. Toch wel een soort van complot. Niet?
Complot? Dit is wat er juist gebeurd is:
Citaat:
Bij een aanval op de Duitse linies op het grondgebied van Steenstraete in de nacht van 25 op 26 maart 1917, keert Frans Van Raemdonck niet terug. Zijn verontruste broer Edward negeert het bevel van zijn overste en gaat achter zijn broer aan. Vanaf dan worden beide broers vermist. Tot daar klopt het verhaal nog, en het blijft beslist een moedige daad van Edward om zijn broer niet in de steek te laten. Maar achttien dagen later wanneer hun lijken worden gevonden en de lijken -onder het spervuur van de Duitsers- ter plekke in een obus trechter worden begraven, ontstaat de mythe van de Gebroeders Van Raemdonck.

De soldaten die de lijken moeten trachten te bergen, treffen tot hun verbazing drie lijken aan. Ze blijken echter nauwelijks herkenbaar en verkeren reeds in een verregaande staat van ontbinding. De soldaten waren geen bekenden van de gebroeders Van Raemdonck, maar aan hun kentekens (de beide broers waren sergeant) herkennen zij een sergeant (Frans Van Raemdonck) die de korporaal Amé Fiévez uit Wallonië in de armen houdt. Op enkele meters afstand ligt Edward Van Raemdonck die men eveneens herkent aan zijn kentekens van sergeant.

De sergeant Charles (Karel) Withof die de lijken begroef bracht hiervan verslag uit nadat hij een andere versie van de feiten had gelezen in het blaadje Onze Themschenaars van Clemens De Landtsheer (1894-1984) die tussen 1926 en 1961 onafgebroken secretaris van het IJzerbedevaartcomité zal zijn, en die een volle neef was van de gebr. Van Raemdonck. Clemens had zich daarbij gebaseerd op een andere getuigenis van Lodewijk Van Gelder, een oud-leerling van Cyriel Verschaeve, die eveneens had deelgenomen aan de berging van de broers en beweerde dat hij de broers in elkander gestrengeld had aangetroffen. De mythe was vanaf dan gelanceerd.
Bron: verzet.org (ook die van jou neem ik aan)

Het is dus een vergissing die men achteraf niet meer wilde rechtzetten, wat vrij belachelijk is, omdat het eigenlijk niets afdoet aan het symbool van broederliefde dat de gebroeders Van Raemdonck zijn. Edward was toch achter zijn broer gaan zoeken en had die zoektocht toch met zijn leven betaald?

Dit is trouwens belangwekkender:
Citaat:
Het voorstel een wapenstilstand van een half uur te vragen in de sector waar de lijken lagen, teneinde ze weg te halen en te Westvleteren eervol te kunnen begraven, werd door generaal Louis Bernheim, lid van het Grootoosten van België, brutaal afgewezen. Tegen generaal Mahieu zou hij hebben verklaard:

""Je n'en vois pas la nécessité. D'ailleurs il s'est avéré que le plus jeune des deux était un flamingant" ("Ik zie er de noodzaak niet van in. Overigens, het is geweten dat de jongste van de twee een flamingant was")."

Waarop generaal Mahieu zou hebben geantwoord:

""En effet" ("Inderdaad")."
Bron: wikipedia.org
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 14:32   #60
de kleine
Lokaal Raadslid
 
de kleine's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat dat ermee te maken heeft? Ik heb altijd geleerd in mijn les geschiedenis dat de gebroeders Van Raemdonck stierven in mekaars armen. Nu blijkt dus dat dit niet zo is. Neen, een van de gebroeders stierf in de armen van een Waal. Waal en Vlaming samen in de dood. En dat is al heel wat anders dan wat men ons toen wijsmaakte.

En zo is dat ook met het geciteerd cijfer van 100.000. Ik vraag me af waar ze die allemaal dan hebben kunnen stallen. Realiseert u zich wel wat een massa van 100.000 mensen betekent? Die krijgen ze gewoon niet allen geplaatst op de wei in Kaaskerke, wees daar maar zeker van.

In zijn hoogdagen zal de IJzerbedevaart maximum tussen de 50.000 �* 60.000 deelnemers hebben gekend. En misschien zelfs eerder in de 40.000 dan in de 50.000. En dat is al behoorlijk wat.
Die stonden ook niet alleen op de wei. Ze stonden tot verre rond de wei.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be