![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 februari 2007 om 23:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Ik kom jou stalken, je weet toch dat ik je buurman ben hé!
![]() ![]() ![]() Mijn Vlaamse achtergrond is gewoon gelogen! ![]() ![]() ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Het is de andere kant!
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Ik gaf net al een aanzet. Ik zal proberen de houding van veel nederlanders duidelijk te maken. Ik zal het niet al te lang maken. De 'belgische opstand'' Zoals in elk land heeft niet iedereen weet van alle aspecten van de 'vaderlandse' geschiedenis. Maar ook bij degenen die wel weten hoe het zit met 1830 is er onbegrip over de reden van splitsing. De algemene conclusie is 'de belgen willen nu eenmaal niet met ons samen'' en dat wordt als een voldongen feit aangenomen. ''Dan moet de regering daar toch gewoon iets aan doen?'' Onderwerpen als: Taal, unitarisme, directe democratie, particratie, monarchie, solidariteit en grondwet'' spelen hoegenaamd niet in Nederland: Taal is een vanzelfsprekend iets waarvoor nooit gevochten hoefde te worden, de friese taal wordt door de rijksoverheid beschermd en gestimuleerd; In de laatste peiling was 92% voor de Oranjes; Er is stemrecht, geen kiesdrempel, geen CS, een groot ''bereik'' van partijen; Nederland denkt unitair (Een friese burgemeester in Venlo of een amsterdamse CvdK in Groningen is doodnormaal). Natuurlijk moeten de arme gebieden worden gesteund door de rijke en de grondwet dient te worden gehandhaafd. Probeer te beseffen dat dit alles voor ons vanzelfsprekend is. Wij denken zo. Wij zijn toch allemaal nederlanders en gelijk. Problemen los je onderling op. Het poldermodel is niet voor niets in Nederland uitgevonden. Daarbij komt dat we in Nederland een behoorlijk groot vertrouwen hebben in de democratische structuren en de overheid. En in de rechterlijke macht. Dat een bestuurder een uitspraak van een rechter naast zich neer kan leggen is voor ons ''niet bestaanbaar''. Deze gesteldheid projecteren wij op elk democratisch buurland. Wij vinden het vreemd als het ergens anders niet zo is. ''Wat een gezeur daarover. Als er misstanden zijn dan moet de regering daar toch gewoon iets aan doen?'' Komt o.a. daar vandaan. De vooroordelen Een aantal vlamingen/belgen hebben zich ten tijde van Fortuyn en Van Gogh verkneukeld. ''Nu hebben die dikke nekken ook een extreem-rechtse partij'', ''Die arrogante hollanders hebben nu een koekje van eigen deeg, altijd anderen vertellen hoe het moet maar dat de multicul is doorgeschoten blijkt wel uit die politieke moorden''. Laat ze eerst maar eens zelf orde op zaken stellen voordat ze anderen wat verwijten''. Misschien terechte opmerkingen. Misschien hadden nederlanders wel teveel een grote mond maar de feiten waren er ook naar. Belgie was zo'n 15 jaar lang echt een zootje. Wat kwam er bij ons over Belgie in het nieuws: De moord op Cools, de bende van Nijvel, roze balletten, Dutroux, zijn ontsnapping, de jaren tot zijn berechting, racisten in de antwerpse raad, corrupte rechters, corrupte wegenbouwers, corrupte rijkswachters, dioxine-kippen, Voeren, Coca-Cola affaire, Koning/abortus-kwestie, Agusta-affaire, vier regeringen en alle andere zogenaamde 'belgische oplossingen''. Dit bepaalt natuurlijk mede het beeld over Vlaanderen/Belgie. De federalisatie De federalisatie is ons compleet ontgaan. Nederlanders kennen Belgie als een unitair land, dat beeld is nooit veranderd. Ook niet door het maken van grapjes over vier regeringen. ''In Belgie praten ze nederlands en frans. Belgie is dus tweetalig. Ik kan dus in Luik met nederlands terecht.'' is een houding. Ook ingegeven door de onbeschoftheid waarmee sommige franstaligen nederlanders tegemoet traden/treden. (Ik weet het, nederlanders hebben de naam maar ''belgen'' kunnen er ook wat van.) Voor ons is het vanzelfsprekend dat als een land tweetalig is, je op zijn minst met de ene taal in het andere gedeelte terechtkunt. Dat men op zijn minst moeite doet je uit beleefdheid terwille te zijn. (Ha!) Oorlog en collaboratie, vlaams-nationalisme Onze oorlogsgeschiedenis is anders. Wij zijn bezet. Bezetters en collaborateurs zijn fout. Zo simpel is het. Nederland kent ook 'grijzen'' maar anders dan in Belgie. De eerste wereldoorlog hebben wij niet meegemaakt. Dat er bij jullie in de tweede WO complexe situaties zijn ontstaan waardoor er veel meer schakeringen grijs te vinden zijn is voor ons lastig te vatten. Vriendelijk Ondanks al deze punten zijn ''belgen'' vriendelijk. ''Het is een gemoedelijk land. Je kunt er lekker eten, goed uitgaan. De cultuur staat op een hoog peil. Eigenlijk zijn belgen nederlanders, zo lijken we op elkaar. We spreken dezelfde taal, je kunt er naar Bobbejaanland en Brugge, je kunt er goedkoop meubels kopen...'' Samenvattend Het belangrijkste is, denk ik, dat veel nederlanders niet beseffen dat Belgie/Vlaanderen complexer in elkaar zit dan Nederland. - Als een situatie niet democratisch is? Dan span je een rechtzaak aan. - Als je je tekortgedaan voelt? Dat stap je naar de bestuursrechter. - Corruptie? Moet aangepakt worden. - Clientelisme? Hoegenaamd niet bestaand. - Tegelijkertijd gemeenteraadslid, tweede kamerlid en senator willen worden? Maak een keuze anders ben je weg. - Misstanden? ""Dan moet de regering daar iets aan doen''. Zo kan ik wel doorgaan. Kortom, ik heb hier en daar wat gechargeerd maar hier komt het een beetje op neer. Citaat:
Nee. De belangstelling voor Vlaanderen groeit. Dat is mooi. En dit is een goed forum. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Wilders wordt door iedereen voor vol aangezien en normaal behandeld. Hij komt veel in praatprogramma's en doet daar gewoon zijn zegje en wordt met respect behandeld. Ook in programma's waarin er over hem en zijn partij wordt gesproken wordt hij als een normale politicus beschouwd. Ik mag hem niet maar dat zult u me misschien niet kwalijk nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens , mijn opmerking was een beetje te generaliserend.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 17 februari 2007 om 07:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=0&id=2709 http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=21&id=12
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Evenwel google levert als eerste hit op : http://www.vangorcum.nl/nl/snpage.asp?ID=4231 Shame on you! ![]()
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() De overgrote meerderheid der Franstaligen beseft heel goed hoe Belgiek in mekaar steekt.
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 februari 2007 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Correctie: Brusselse Franstaligen.
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() correctie : Vlaamse franstaligen. Bedenk bovendien dat Wallonië vooral door deze laatsten bewoond wordt. Ik zag laatst een affiche uit 1905
waar er in La Louvière ten behoeve van de "Vlaemsche kring" een toneelavond georganizeerd werd. dit om aan te geven dat er in die tijd een niet onbelangrijke nederlandstalige minderheid in Wallonië woonde, die tegenwoordig gewoon verfranst is. De diverse oorzaken hiervan zijn niet moeilijk vast te stellen..
![]() |
#58 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Och, och, veel woorden, maar o zo weinig daden. Net als in 1830. De Nederlandse troepen zouden het zootje ongeregeld dat hier oproer kraaide ten voordele van de Franse staat eens snel buitenkegelen. In realiteit gingen de Nederlanders lopen en lieten de Vlaamse bevolking voor twee eeuwen achter in miserie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat uiteindelijk Willem I geen vaandelvlucht verweten kan worden.
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er ook wel veel Vlamingen gemanipuleerd zijn. In die tijd had je geen debatprogramma's en forumsessies. ![]()
![]() |