Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2017, 01:54   #7861
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Op een Engelstalig forum formuleerde ik het zo vandaag:


Citaat:
All those indebted states are going to give their well off citizens an extra tax free income under the form of an unconditional basic income?

While people living already on a benefit get no extra. Many of them are going to lose part of their benefit. Think of pensioners...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 11:11   #7862
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Op een Engelstalig forum formuleerde ik het zo vandaag:
Wij herhalen: dat is dan wel erg onwetend geformuleerd.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 13:15   #7863
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wij herhalen: dat is dan wel erg onwetend geformuleerd.

.
Gemakkelijk hé. Een denigrerend refreintje. Zonder enige weerlegging van jouw kant van het maar al te overduidelijke schandalige.

Dragen al onze democratische staten soms al geen enorme overmatige schuldenlast?
Geven ze met het UBI aan de goedverdieners en aan de welgestelden daarmee geen extra inkomen soms en
aan iedere loontrekker boven de armoedegrens ? Terwijl de uitkeringstrekkers niets extra bijkrijgen? Weerleggen, please.


Het is ook geen toeval dat het Idee van een UBI het eerst voorgesteld en uitgewerkt werd door DE GOD VAN DE NEOCONS MILTON FRIEDMAN in zijn NEGATIVE TAX SYSTEM.
Dat systeem is volkomen identiek aan het UBI (Unconditional Basic Income ) wanneer dat UBI taxvrij is.

De bijval van rechts hoeft dan ook geen verwondering te wekken. Aangezien ze het gaan gebruiken om alle overige sociale voordelen van de sociaal zwakkeren in één ruk af te schaffen .

Links pas op je ganzen! De wolf draag schapenkleren! Vervolgt, soms in onvertaald Engels....

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 januari 2017 om 13:44.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 14:36   #7864
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik krijg trouwens op mijn "onwetende" formulering geen antwoord meer. Ze lijken ook daar wel platgeslagen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 januari 2017 om 14:43.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2017, 22:14   #7865
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gemakkelijk hé. Een denigrerend refreintje. Zonder enige weerlegging van jouw kant van het maar al te overduidelijke schandalige.

Dragen al onze democratische staten soms al geen enorme overmatige schuldenlast?
Geven ze met het UBI aan de goedverdieners en aan de welgestelden daarmee geen extra inkomen soms en
aan iedere loontrekker boven de armoedegrens ? Terwijl de uitkeringstrekkers niets extra bijkrijgen? Weerleggen, please.


Het is ook geen toeval dat het Idee van een UBI het eerst voorgesteld en uitgewerkt werd door DE GOD VAN DE NEOCONS MILTON FRIEDMAN in zijn NEGATIVE TAX SYSTEM.
Dat systeem is volkomen identiek aan het UBI (Unconditional Basic Income ) wanneer dat UBI taxvrij is.

De bijval van rechts hoeft dan ook geen verwondering te wekken. Aangezien ze het gaan gebruiken om alle overige sociale voordelen van de sociaal zwakkeren in één ruk af te schaffen .

Links pas op je ganzen! De wolf draag schapenkleren! Vervolgt, soms in onvertaald Engels....
Finland heeft, na de verkiezingen van 19 april, een nieuwe regering. Die helt sterk over naar rechts. Aan het hoofd van de coalitie komt Juha Sipilä van de Finse centrumpartij. Als winnaar van de recente verkiezingen wist ze twee partijen warm te maken voor regeringsdeelname, de eurosceptische en nationale partij.

Met die partners moet de 53-jarige Sipilä proberen zijn campagnebelofte, de economie uit het slop halen, proberen waar te maken. Hij wil dat vooral bereiken door maatregelen te nemen die de administratieve rompslomp vereenvoudigen. De tweede regeringspartij Perussuomalaiset, 'Ware Finnen', hebben als eerste objectief geen economisch programma: zij evolueerden van een anti-immigratiepartij naar een eurosceptische partij. Voor de relatief jonge partij gaat het om de eerste regeringsdeelname ooit.

Aangezien de drie coalitiepartijen op 19 april ook effectief de meeste stemmen kregen, krijgt Helsinki een regering die qua parlementszitjes, 124 van de 200, stevig in het zadel zit. De coalitie staat al vast, maar het verdelen van de postjes moet nog plaatsvinden.

BRON
7 mei 2015
De huidige coalitie in Finland bestaat uit drie partijen:
  • Centrumpartij (21,10% van de stemmen) = verdediging van de landbouwbelangen / agenda van decentralisatie
  • Ware Finnen (17,64%) = een conservatieve anti-immigratie partij / Euroskeptisch
  • Nationale Coalitiepartij (18,20%) = een liberaal-conservatieve partij / sterk pro Europees
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2017, 15:41   #7866
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

This is what a forummer had to say about the Finnish experiment:
Citaat:
That is like making an "experiment" driving on the left: Only lorries drive on the left, all others continue driving on the right.

It only makes sense, if it is a complete system change.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 08:44   #7867
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gemakkelijk hé. Een denigrerend refreintje. Zonder enige weerlegging van jouw kant van het maar al te overduidelijke schandalige.

Dragen al onze democratische staten soms al geen enorme overmatige schuldenlast?
Geven ze met het UBI aan de goedverdieners en aan de welgestelden daarmee geen extra inkomen soms en
aan iedere loontrekker boven de armoedegrens ? Terwijl de uitkeringstrekkers niets extra bijkrijgen? Weerleggen, please.


Het is ook geen toeval dat het Idee van een UBI het eerst voorgesteld en uitgewerkt werd door DE GOD VAN DE NEOCONS MILTON FRIEDMAN in zijn NEGATIVE TAX SYSTEM.
Dat systeem is volkomen identiek aan het UBI (Unconditional Basic Income ) wanneer dat UBI taxvrij is.

De bijval van rechts hoeft dan ook geen verwondering te wekken. Aangezien ze het gaan gebruiken om alle overige sociale voordelen van de sociaal zwakkeren in één ruk af te schaffen .

Links pas op je ganzen! De wolf draag schapenkleren! Vervolgt, soms in onvertaald Engels....
En hoever zit Belgie van het basis inkomen ?

zeg eens welke groepen moet je nog geld geven ?
en vooral welke groepen moeten minder krijgen ?
je geeft iedereen een basisinkomen, om te beginnen geef je dus iedereen die

ik zie het al gebeuren:
de loonfiche krijgt zo van iedereen een opspliting

voor de gepensioneeerde
500 basisinkomen
700 pensioen

voor de dopper
500 basisinkomen
700 dop

voor de ziekenbonder
500 basisinkomen
700 ziekenbond

voor de ambtenaar
500 basisinkomen
1200 wedde
500 basisinkomen belasting

voor de privé
500 basisinkomen
1000 wedde
500 basisinkomenbelasting

voor een kind
500 basisinkomen
0 kindjesgeld
>> ok hier hebben we een deficit dit wordt geld zoeken we hebben 2miljoen kinderen zeker ?

voor een moeder aan de haard
500 basisinkomen
>> ok nog iemand waar we geld voor moeten zoeken, remember we hebben 70% tewerkstellingsgraad, dat wordt 1miljoen

dus deficit = 20miljard...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 14:50   #7868
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik krijg trouwens op mijn "onwetende" formulering geen antwoord meer. Ze lijken ook daar wel platgeslagen...
Maak eerst zelf uw huiswerk een beetje.
Gij zijt een sos zeker ? Dat ik het in jouw plaats zou moeten maken ?
Idem dito met die "berekening" hier net boven. Er bestaan er echt betere.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 15:52   #7869
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maak eerst zelf uw huiswerk een beetje.
Gij zijt een sos zeker ? Dat ik het in jouw plaats zou moeten maken ?
Idem dito met die "berekening" hier net boven. Er bestaan er echt betere.

.
Niet weerleggen is nog sosser in die redenering.

De CEO's die op 14 januari 2017 al het jaarloon verdiend hebben van hun personeel zullen blij zijn met hun belastingsvrij UBI

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

dus deficit = 20miljard...
Even at 500€ UBI, I calculated that to be 50bn at least.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2017 om 16:06.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 16:41   #7870
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Enneuh... hoe zit het met de immigranten?
Gaan die ook UBI krijgen?

En de maffia en allen die in het zwart werken?

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2017 om 16:52.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 12:37   #7871
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
xlove says in The guardian: 10h ago:

Superficially attractive idea.
I think, in practice, it would never be allowed to be high enough to be liveable on.
It would be used as an argument to eliminate all other benefits.
It would also be used as an argument to undercut minimum wage legislation, and would remove the pressure on companies to pay decent wages.
It would no doubt be introduced with a coercive element.
Sorry but this is a utopian idea:
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 13:00   #7872
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.215
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gemakkelijk hé. Een denigrerend refreintje. Zonder enige weerlegging van jouw kant van het maar al te overduidelijke schandalige.

Dragen al onze democratische staten soms al geen enorme overmatige schuldenlast?
Geven ze met het UBI aan de goedverdieners en aan de welgestelden daarmee geen extra inkomen soms en
aan iedere loontrekker boven de armoedegrens ? Terwijl de uitkeringstrekkers niets extra bijkrijgen? Weerleggen, please.


Het is ook geen toeval dat het Idee van een UBI het eerst voorgesteld en uitgewerkt werd door DE GOD VAN DE NEOCONS MILTON FRIEDMAN in zijn NEGATIVE TAX SYSTEM.
Dat systeem is volkomen identiek aan het UBI (Unconditional Basic Income ) wanneer dat UBI taxvrij is.

De bijval van rechts hoeft dan ook geen verwondering te wekken. Aangezien ze het gaan gebruiken om alle overige sociale voordelen van de sociaal zwakkeren in één ruk af te schaffen .

Links pas op je ganzen! De wolf draag schapenkleren! Vervolgt, soms in onvertaald Engels....
Timeo liberales et dona ferentes.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 13:52   #7873
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Edit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
I "liked" this post of a poster in the Guardian on UBI, which is also fearing for minimum wages:

Citaat:
xlove
10h ago

Superficially attractive idea.
I think, in practice, it would never be allowed to be high enough to be liveable on.
It would be used as an argument to eliminate all other benefits.
It would also be used as an argument to undercut minimum wage legislation, and would remove the pressure on companies to pay decent wages.
It would no doubt be introduced with a coercive element.

Sorry but this is a utopian idea: and in my opinion there's no getting away from the dynamic of exploitation and resistance in modern capitalism.
https://www.theguardian.com/politics...mment-90740347

His last sentence I don't support.
And of course, the "coercive element": it has to be a low UBI as an incentive to work and earn your own money and pay it back in taxes, partly or totally. As Friedman did.

In my opinion, that can't be the goal of a UBI. I any case, I oppose it and I reject it.
It can be the goal of libertarians, though. Beware!

eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 13:55   #7874
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Timeo liberales et dona ferentes.
Oei mijn zelfstudie van drie jaar lager middelbaar latijn was hier niet voldoende voor.
Citaat:
Timeo Danaos et dona ferentes" is a Latin phrase from Aeneid (II, 49), written by Virgil between 29 and 19 BC. It has been paraphrased in English as the proverb "Beware of Greeks bearing gifts". Its literal meaning is "I fear the Danaans [Greeks], even those bearing gifts" or "even when they bear gifts". Most printed versions of the text have the variant ferentis instead of ferentes.[1]
wiki

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2017 om 13:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 14:13   #7875
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
voor de werkenden een belastingsvemrindering van 500 per maand, keihard snijden ind e sociale zekerheid en voor de rest de illusie dat je van 500 kunt leven
zeker als gepensioneerde of chronisch zieke met meer vaste kosten per maand als dit veehongerloon. je kunt het zelfs geen leefloon noemen, laat staan een inkomen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 14:14   #7876
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt er niet veel van gelezen, laat staan gesnapt.

.
Altijd je zelfde refreintje. Informeer je zelf en tracht het te snappen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 14:15   #7877
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Puur egoïstisch gedacht zou ik zeggen, laat maar komen.
Een gezinsinkomen van meer dan €8000 netto maandelijks zou mijn levensstandaard serieus upgraden!

Maar helaas, het is onbetaalbaar en dat mogen we de volgende generatie niet aandoen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 14:36   #7878
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

@ Schoofzak:
Citaat:
En meer algemeen:

Citaat:
Citaat:
Het opmerkelijke aan het basisinkomen is dat het links en rechts voorstanders heeft, al moet meteen worden opgemerkt dat hun bedoelingen niet altijd gelijklopen. Bovendien ziet links het basisinkomen niet zelden als een bedrag dat boven op de bestaande uitkeringen komt, terwijl het voor rechts alles vervangt.
Links zit er dan helemaal naast. Alle bestaande uitkeringen vallen weg. Het UBI zal vele vroeger bestaande uitkeringen....halveren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2017, 23:44   #7879
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.215
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Puur egoïstisch gedacht zou ik zeggen, laat maar komen.
Een gezinsinkomen van meer dan €8000 netto maandelijks zou mijn levensstandaard serieus upgraden!

Maar helaas, het is onbetaalbaar en dat mogen we de volgende generatie niet aandoen.
Als alle Belgen die 1.500 euro per maand moeten krijgen, dan kost dat de staat 16,5 miljard PER MAAND, daar waar de SZ in 2014 maar 5,5 miljard per maand kostte.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2017, 00:28   #7880
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als alle Belgen die 1.500 euro per maand moeten krijgen, dan kost dat de staat 16,5 miljard PER MAAND, daar waar de SZ in 2014 maar 5,5 miljard per maand kostte.
1 En, wat leid je daaruit af? Dat het betaalbaar is?
2 Die 5.5 m lijkt me veel. Heb je daar een breakdown van?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be