Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2018, 07:25   #61
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Degene die hen het beste uitkomt en u het slechtste.
en juist.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:20   #62
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.554
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Meer heb kunnen uitgeven? Die duizend euro per jaar was er niet, als alleenstaande wordt je uitgekleed tot op het bot, zelfs met kinderen ten laste en kom je als werkende nauwelijks rond.

Niks wedden op het overheidspaard, daar hebben we récht op, daar betalen we tenslotte belastingen voor, VEEL belastingen en de roverheid heeft maar te zorgen met een BELEID dat wij krijgen waar we recht op hebben, tenslotte jagen ZIJ de prijzen alsmaar omhoog, dan kunnen ze ook zorgen dat het pensioen gelijke tred houdt met de levensstandaard!
Ik weet niet of dat een vrije keuze was om alleenstaand te zijn. Daar kan en wil ik dus geen commentaar op geven.

Maar ik weet wel dat wij als gehuwden door de jaren heen veel meer belastingen betaalden, en veel minder voordelen (uitkeringen) kregen dan alleenstaanden.
Recht hebben op??? Het geld moet van ergens komen. We zijn nu al wereldtop wat betreft belastingen betalen. Eén van de grote oorzaken is dat zovelen in België menen dat ze 'recht hebben op'. Het zijn diegenen die de prijzen omhoog jagen, samen met ons veel te grote overheidsapparaat.

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 januari 2018 om 09:20.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:37   #63
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik weet niet of dat een vrije keuze was om alleenstaand te zijn. Daar kan en wil ik dus geen commentaar op geven.

Maar ik weet wel dat wij als gehuwden door de jaren heen veel meer belastingen betaalden, en veel minder voordelen (uitkeringen) kregen dan alleenstaanden.
Recht hebben op??? Het geld moet van ergens komen. We zijn nu al wereldtop wat betreft belastingen betalen. Eén van de grote oorzaken is dat zovelen in België menen dat ze 'recht hebben op'. Het zijn diegenen die de prijzen omhoog jagen, samen met ons veel te grote overheidsapparaat.
Ongelooflijk trouwens dat anno 2018 er nog steeds mensen zijn die denken dat de afhoudingen op het loon alleen dienden voor hun pensioen alsof ze van geen enkele andere door de staat geleverde dienst gebruik hebben gemaakt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:41   #64
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik weet niet of dat een vrije keuze was om alleenstaand te zijn. Daar kan en wil ik dus geen commentaar op geven.

Maar ik weet wel dat wij als gehuwden door de jaren heen veel meer belastingen betaalden, en veel minder voordelen (uitkeringen) kregen dan alleenstaanden.
Recht hebben op??? Het geld moet van ergens komen. We zijn nu al wereldtop wat betreft belastingen betalen. Eén van de grote oorzaken is dat zovelen in België menen dat ze 'recht hebben op'. Het zijn diegenen die de prijzen omhoog jagen, samen met ons veel te grote overheidsapparaat.
Het verschil in belastingen is marginaal, en uitkeringen ? Welke uitkeringen krijg je als je werkt ?

Alleenstaanden worden kapotbelast in dit land. Er is geen enkele groep slechter af dan de alleenstaande.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:47   #65
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ieder Belg kan toch aan pensioensparen doen. Het voornaamste verschil met Nederland zit er in dat men (eventuele de werkgever) daar verplicht loon inhoudt om aan pensioensparen te doen.

Wie gedurende 45 jaar 960 euro per jaar spaart heeft aan spaargeld 43.200 euro. Tel daar de intrest van bv. 2 euro bij en ge zit al direct minimum aan 60.000 tot 70.000 euro. Als ge 20 jaar leeft komt dat op 250 tot 300 euro per maand dat ge extra hebt.
Maar ge moet die 960 euro wel zelf jaarlijks opzijzetten in plaats van pinten te gaan zuipen.

PS en als ge met 2 werkt telt dat natuurlijk dubbel.
ja dat is logisch, de hoogste sociale bijdragen moeten betalen van heel de EU voor het verplicht pensioen, het laagste verplicht pensioen van heel de EU krijgen ... en dan zelf individueel en vrijwillig aan pensioensparen moeten doen om nog maar richting minimuminkomen te schuiven ...

dat is voor de 'hoera België' mannen allemaal logisch

tegelijk blijven ze onze inmiddels technisch verouderde gezondheidszorg roemen en schande spreken van de US omdat die gezondheidszorg daar best privé verzekerd wordt.

maar dat de pensioenen in BE dus de facto geprivatiseerd zijn, daar ligt geen Belgicistische hond van wakker.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:49   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ieder Belg kan toch aan pensioensparen doen. Het voornaamste verschil met Nederland zit er in dat men (eventuele de werkgever) daar verplicht loon inhoudt om aan pensioensparen te doen.

Wie gedurende 45 jaar 960 euro per jaar spaart heeft aan spaargeld 43.200 euro. Tel daar de intrest van bv. 2 euro bij en ge zit al direct minimum aan 60.000 tot 70.000 euro. Als ge 20 jaar leeft komt dat op 250 tot 300 euro per maand dat ge extra hebt.
Maar ge moet die 960 euro wel zelf jaarlijks opzijzetten in plaats van pinten te gaan zuipen.

PS en als ge met 2 werkt telt dat natuurlijk dubbel.
Vroeger was dat niet aftrekbaar van je belastingen.
Maar zelfs met die aftrek is pensioensparen een oplichterij.
Als je via andere systemen belegd, kom je op hogere winsten.
De enige die echt winst maken met het pensioensparen zijn de beleggingsfondsen van de banken.
En bij uitbetaling mag je de uitgestelde belastingen, die je bekwam door de aftrek, betalen bij uitbetaling van je spaarcenten.
Een deel van je spaarcenten gaat trouwens naar de makelaar die je een pensioenspaarplan heeft aangesmeerd, een ander deel naar het personeel van het belegingsfonds.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:55   #67
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarom? Omdat ik wel zelf voor mijn eigen oude dag zal zorgen. Wanneer ik dit jaar het geluk zal hebben mijn 65e verjaardag te mogen vieren, komt er een mooi bedrag op mijn rekening. Maar wat nog meer is: gedurende jaaaaren heb ik op twee oren kunnen slapen. Wetende dat ik me weinig financiële zorgen moest maken voor mijn oude dag. En dat is ook wat waard.

BTW ik heb niet alles op het (overheids-)paard verwed.

PS wat heeft het u opgeleverd om géén pensioensparen te doen? Hebt gij een aangenamer of gelukkiger leven gehad omdat ge die kleine duizend euro per jaar meer hebt kunnen uitgeven?
alsof je zelf je geld niet veel lucratiever kan beleggen dan dat te steken in het pensioensparen waar de overheid elk jaar aan knabbelt, en waarvan iedereen weet dat de overheid elke winst zal wegbelasten wanneer de Be staat weer eens kreunt onder de schuldenlast...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:55   #68
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vroeger was dat niet aftrekbaar van je belastingen.
Maar zelfs met die aftrek is pensioensparen een oplichterij.
Als je via andere systemen belegd, kom je op hogere winsten.
De enige die echt winst maken met het pensioensparen zijn de beleggingsfondsen van de banken.
En bij uitbetaling mag je de uitgestelde belastingen, die je bekwam door de aftrek, betalen bij uitbetaling van je spaarcenten.
Een deel van je spaarcenten gaat trouwens naar de makelaar die je een pensioenspaarplan heeft aangesmeerd, een ander deel naar het personeel van het belegingsfonds.
Op aandelen en fondsen betaal je ook roerende voorheffing.

Alweer: op 940 euro 250 euro rendement het jaar nadien en vaak 100 % kapitaalsgarantie, welk ander product doet het na ?

Is dit oplichterij ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 09:56   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alsof je zelf je geld niet veel lucratiever kan beleggen dan dat te steken in het pensioensparen waar de overheid elk jaar aan knabbelt, en waarvan iedereen weet dat de overheid elke winst zal wegbelasten wanneer de Be staat weer eens kreunt onder de schuldenlast...
Het is bijzonder moeilijk om veiliger hogere rendementen te halen.

Laatst gewijzigd door Tavek : 3 januari 2018 om 09:58.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:01   #70
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Korte berekening

Als je 35 jaar lang 940 euro stort kost je dit 32900 euro
Het levert u 60381 euro op. 16 % taks, 50700 netto.

4.7 % netto rendement.

Ik vind dat een aardig rendement voor een 100 % veilige belegging. Mijn ma belegt al jaren naast haar pensioensparen in een veilig beleggingsfonds en zijn heeft rendementen van 2-2.5 %. De dynamische leveren uiteraard meer op, maargoed, het is maar het risico dat je wenst te lopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:04   #71
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Er is meer dan genoeg geld om iedereen een waardig pensioen te geven. Alleen moeten de ambtenaren dan hun priveleges afstaan en gelijkwaardig behandeld willen worden, op het niveau van de werknemer uit de privé.


daaromtrent trouwens een fantastisch opiniestuk van Geert Noels in de tijd van de vorige week.
https://www.tijd.be/opinie/column/No...t-vies/9965798
mijne maat, altijd nagels met koppen!

Citaat:
...
Ambtenarenstatuut

Het beste statuut in België is intussen dat van ambtenaar. Door decennia van lobbywerk en nauwe contacten met politici - ze vormen een belangrijk en hecht kiezersblok - hebben ze een combinatie van het beste uit de privésector en het beste van de overheidssector kunnen onderhandelen. Dat alles zonder de dreiging van de markt, of andere disruptie. Robots kunnen potentieel alle jobs vervangen, behalve die van de Belgische ambtenaar. Aan het einde van de loopbaan wacht hem een inflatie- en welvaartsvast pensioen, dat gemiddeld 1.400 euro per maand, of 17.000 euro per jaar hoger ligt dan dat van een werknemer uit de privésector.

‘Ja maar die heeft een tweede pensioenpijler.’ Die tweede pijler wordt gefinancierd door de werkgever en met bijdrages van de werknemer, en bij slechts 70 procent van de werknemers. Door de daling van de rente kan het opgespaarde kapitaal echter niet meer de kloof met een ambtenarenpensioen dichten.

Een staatsgegarandeerd, welvaartsvast en inflatievast jaarlijks bedrag van 17.000 euro vereist, onder meer door de stijging van de roerende voorheffing tot 30 procent, een kapitaal van meer dan 5 miljoen euro (OLO 10 jaar). Met een gemiddelde tweede pijler van 120.000 euro heb je na 6,5 jaar - rekening houdend met inflatie - je kapitaal dus helemaal opgegeten. Het geld van die tweede pijler zit trouwens in het gezichtsveld van de overheidsexperts die ze willen afromen om de andere pensioenen te kunnen financieren.


Ambtenaren vormen dus een erg vermogende klasse in België die er nooit op zal worden aangesproken. Geen roerende voorheffing, transactietaksen, Reynderstaksen of andere abonnementstaksen. Hun vermogen is onzichtbaar, geen bank of verzekeraar die het beheert. Als een land een ambtenarenstatuut verheft tot het meest aantrekkelijke statuut in zijn economie, stimuleert het een risicoloze attitude en carrière bij zijn bevolking.

...

Daarom ben ik er zeker van dat de sluipende confiscatie de komende jaren alleen maar verder zal gaan. De vergrijzingskosten zullen nog procenten van het bruto binnenlands product (bbp) stijgen en investeringen werden te lang uitgesteld. Ook de rentelasten zullen vroeg of laag weer stijgen, wat voor België onmiddellijk miljarden extra uitgaven betekent.

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 januari 2018 om 10:04.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:06   #72
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is bijzonder moeilijk om veiliger hogere rendementen te halen.
jij houdt er geen rekening mee dat je dat kapitaal compleet vastzet voor heel die periode ...

de beurs (zelfs zeer defensief) is lucratiever (logisch ook, die verzekeringsmijen en banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen) en vastgoed is lucratiever ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:12   #73
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mijne maat, altijd nagels met koppen!
Fan van demonen geworden ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:13   #74
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Korte berekening

Als je 35 jaar lang 940 euro stort kost je dit 32900 euro
Het levert u 60381 euro op. 16 % taks, 50700 netto.

4.7 % netto rendement.

Ik vind dat een aardig rendement voor een 100 % veilige belegging. Mijn ma belegt al jaren naast haar pensioensparen in een veilig beleggingsfonds en zijn heeft rendementen van 2-2.5 %. De dynamische leveren uiteraard meer op, maargoed, het is maar het risico dat je wenst te lopen.
uw vertrouwen in de B-roverheid is bijzonder groot ...

Geert Noels
Citaat:
Het geld van die tweede pijler zit trouwens in het gezichtsveld van de overheidsexperts die ze willen afromen om de andere pensioenen te kunnen financieren.
en ook die andere expert, Ivan Decloot zien het een tikkeltje anders, maar hé, wie zijn zij ook. ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 januari 2018 om 10:13.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:13   #75
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Fan van demonen geworden ?
demonen?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:18   #76
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij houdt er geen rekening mee dat je dat kapitaal compleet vastzet voor heel die periode ...

de beurs (zelfs zeer defensief) is lucratiever (logisch ook, die verzekeringsmijen en banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen) en vastgoed is lucratiever ...
Ik doe niet aan pensioensparen op de beurs. Ik heb daar te weinig verstand van en als je pech hebt, en je wilt pensioneren midden in een beurscrisis, heb je ofwel een zeer groot verlies of moet je nog even wachten.

En 4.7 netto rendement is goed. Dat is (veel) meer dan de gemiddelde inflatie.

Ik ben van nature risico avers kwa centen en ik steek mijn geld liever in dingen die ik heb en reeds van kan genieten. Vastgoed dus. Als alles de dieperik ingaat, heb ik dat genot ten minste nog gehad. En daar draait het om in het leven, niet om cijferkes op een computerschermke.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:19   #77
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
demonen?
Die was ook altijd bezig over de ambtenaren pensioenen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:19   #78
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uw vertrouwen in de B-roverheid is bijzonder groot ...

Geert Noels en ook die andere expert, Ivan Decloot zien het een tikkeltje anders, maar hé, wie zijn zij ook. ...
Een meerwaardebelasting zit ook in het gezichtsveld van de overheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:23   #79
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Kwa ambtenarenpensioenen.

Ze zijn hoger. Ze zijn te hoog. Maar om te zeggen 1400 euro hoger, dat is het met de haren trekken.

Zijn ze weer een volledige ambtenarencarriere (45 jaar) aan het vergelijken met 32 jaar carriere in de prive ? Of bruto met netto ?

Mijn madam is ambtenaar. In mypension heeft ze inderdaad een veel hoger toekomstig pensioen dan mij, eerste pijler. En ik verdien meer. Maar als ik naar het ander tabblad ga en mijn tweede pijler er langs leg, heb ik opeens netto meer als haar.

Ik weet dat verre van iedereen een tweede pijler heeft. Maar Noels overdrijft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2018, 10:24   #80
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een meerwaardebelasting zit ook in het gezichtsveld van de overheid.
tot er over de modaliteiten gepraat wordt en dan is elke expert duidelijk, dat is op staatsniveau onmogelijk te realiseren voor elk vluchtig kapitaalsonderdeel.

een meerwaardebelasting op liquide middelen op Belgisch niveau is een politieke fabel ... en dat weet iedereen, dat weten ze zelfs op de PVDA studiedienst.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be