Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 22 juni 2012, 00:51   #61
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Een prachtig landschap, daar was ik echt niet van op de hoogte.

Het overige ook opmerkelijk, niet onmiddelijk mijn stijl, maar toch zeer interessant.

Bedankt !
Ziehier een heidense ceremonie voor de Anzar, de God van de regen:
http://www.youtube.com/watch?v=_A7uotjpC7w

Naast deze heidenen heb je in Kabylië ook een Christelijke minderheid. Bekend zijn ook de katholieke schrijfster Marie-Louise "Marguerite Taos" Amrouche en haar broer de dichter Jean Amrouche.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 22 juni 2012, 16:40   #62
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.495
Standaard

Hier een studie die Arabische genen verbindt met minderwaardige cognitieve mogelijkheden.
Haplogroups J1, E and the combined haplogroups T(+L)
(set B) were found to be negatively predictive of cognitive
ability. J1 is believed to have emerged between 9000 and
20,000 years ago in the Arabian Peninsula (Chiaroni et al.,
2010; Semino et al., 2004).
bron: Rindermann, H., et al., Haplogroups as evolutionary markers of cognitive ability, Intelligence (2012)

(fig.: geografische oorsprong van de 12 Y-DNA haplogroepen)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Y-DNA-haplogroup.JPG‎
Bekeken: 157
Grootte:  73,0 KB
ID: 86218  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 22 juni 2012 om 16:56.
Nr.10 is offline  
Oud 22 juni 2012, 17:33   #63
Aligator
Minister
 
Aligator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Inderdaad. Traditioneel wordt Noord-Afrika bewoond door de Imazighen, soms verkeerdelijk de "Berbers" genoemd. Tijdens het Romeinse Rijk was er heel veel uitwisseling van personen en culturele elementen. Bekende Amazigh-auteurs uit de Romeinse periode zijn Augustinus en Tertullianus. De Latijnse cultuur heeft sterk ingewerkt op Noord-Afrika. In Algerije zie je dat b.v. vandaag nog aan de Latijnse oorsprong van plaats- en familienamen.

Er is een zekere verwantschap tussen de Imazighentalen en de Keltische talen, wat op de mogelijkheid wijst dat Iberië, delen van Frankrijk, Ierland, Groot-Brittanië en Noord-Afrika door etnisch en taalkundig verwante stammen werden bevolkt vóór de Indo-Europese invallen.

Toen de moslims (Arabieren, Perzen, inwoners van de Cham, ...) naar Noord-Afrika kwamen, waren zij gering in aantal. Het Arabisch werd weliswaar taal van administratie, religie en wetenschap, maar het aantal Arabieren in de bevolking was erg gering en de overweldigende meerderheid bleef Amazigh-talen spreken.

Het was pas veel later, in de elfde eeuw dat de Jemenistische Arabischee stammen van de Banu Hilal Noord-Afrika binnenvielen. Daardoor kwam er meer "Arabisch bloed" in Noord-Afrika binnen, maar ook hun aantal moet niet overschat worden.

Na de Conquista van Andalousië door de Noord-Spaanse katholieke koningen waren veel "autochtone" Spaanse moslims (ook in Spanje moet het aantal Arabieren en Imazighen ook niet overschat worden) verplicht om te vluchten naar Noord-Afrika, samen met vele Joden.

Tot slot is er altijd uitwisseling van ideeën en personen geweest met Europa en Sub-Sahara Afrika.

Noord-Afrika is m.a.w. een smeltkroes van een autochtone Imazighencultuur, met Arabische, Romeinse, Spaanse, Franse, Afrikaanse inwijkelingen. Multiculturalisme dus.
Als ik dan zie wat er van gekomen is, besluit ik daaruit dat we hun multiculturistisch voorbeeld beter niet volgen. In zoverre dat nog mogelijk is.
Aligator is offline  
Oud 22 juni 2012, 17:36   #64
Aligator
Minister
 
Aligator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Locatie: moeras
Berichten: 3.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het gaat om de bevolking van de Keltische gebieden vóór de Indo-Europese invallen. Uit de invloed van deze taal op het Indo-Europees zou het Keltisch dan ontstaan zijn. Er zijn ook andere theoriën voor de verwantschap tussen Keltische en Amazigh-talen, maar de verwantschap is er.

Er is ten andere ook een etnische verwantschap: zo zien heel wat Kabyliërs er "Iers" uit, met rood haar, sproeten, ...

Er is ook verwantschap in muziek b.v.
Ik denk ook dat de volkeren die in Noordafrika woonden voor allerlei Arabische stammen daar binnen vielen, met de Europese bevolking verwant was. Aan sommigen zie je het nog, zoals die Algerijnse kennis van mij, een Kabylle uit de bergen ginder, die meer wegheeft van een Duitser dan van een arabier : groot, blond, bleek vel en blauwe ogen.
Aligator is offline  
Oud 22 juni 2012, 17:56   #65
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Ik denk ook dat de volkeren die in Noordafrika woonden voor allerlei Arabische stammen daar binnen vielen, met de Europese bevolking verwant was. Aan sommigen zie je het nog, zoals die Algerijnse kennis van mij, een Kabylle uit de bergen ginder, die meer wegheeft van een Duitser dan van een arabier : groot, blond, bleek vel en blauwe ogen.
Dan vergeten we nog de Feniciërs (Carthago) en de Vandalen die er zich met redelijk wat volk vestigden. Daar zaten ook Alanen bij dacht ik.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline  
Oud 22 juni 2012, 18:00   #66
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Ik denk ook dat de volkeren die in Noordafrika woonden voor allerlei Arabische stammen daar binnen vielen, met de Europese bevolking verwant was. Aan sommigen zie je het nog, zoals die Algerijnse kennis van mij, een Kabylle uit de bergen ginder, die meer wegheeft van een Duitser dan van een arabier : groot, blond, bleek vel en blauwe ogen.
Inderdaad. Je moet ook weten dat na de veroveringen van de Omejjaden heel weinig Arabieren, Perzen, Syriërs, ... zich in Noord-Afrika vestigden. Het land bleef voor de overweldigende meerderheid Amazigh. De Arabisering is pas begonnen tijdens de Fatimidische periode in de elfde eeuw, met de invallen van de Banu Hilal. Ook daar is betwist met hoeveel die werkelijk waren.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 23 juni 2012, 21:34   #67
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Inderdaad. Je moet ook weten dat na de veroveringen van de Omejjaden heel weinig Arabieren, Perzen, Syriërs, ... zich in Noord-Afrika vestigden. Het land bleef voor de overweldigende meerderheid Amazigh. De Arabisering is pas begonnen tijdens de Fatimidische periode in de elfde eeuw, met de invallen van de Banu Hilal. Ook daar is betwist met hoeveel die werkelijk waren.
Uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Banu_Hilal
Van Jemenitische oorsprong (dat komt overeen met de genetische kaart). Kregen in de 11e eeuw de toestemming om te migreren naar westelijk Noord-Afrika.

Om de Berberse Ziriden te straffen voor het verlaten van het sjiisme, kregen de Banu Hilal de toestemming van de Fatimiden om richting het Westen te migreren.

Van Libië tot Marokko werden steden aangevallen en vernietigd, waarna velen van die steden voor lange periodes onbewoond zouden blijven.

De Arabische stammen verdienden hun brood met het plegen van roofmoorden en het afpersen van de Berberse sedentaire gemeenschappen.
(fig.: Arabische haplogroup J)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  arab-genetic-map.png‎
Bekeken: 167
Grootte:  491,8 KB
ID: 86247  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline  
Oud 23 juni 2012, 21:56   #68
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.495
Standaard

Betekenis van de Berber vlag:
signification de drapeau amazigh (video)
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be