Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2017, 00:55   #61
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Geen zever. Uw bewering dat ze allemaal standaard-Frans spreken is onzin en pertinent onjuist, dus een leugen.
Ik heb contact doorgaans met mensen van een minimaal niveau en dat is de meerderheid van de bevolking. In Vlaanderen heb ik ook geen contact met vierde wereld volk. Voor de lol spreek ik soms het Parijse argot. Tu n'entraves que dalle, maar zelfs de weinige mensen die dat nog spreken kunnen wel allemaal "normaal" frans.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 11 februari 2017 om 00:59.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 01:53   #62
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.695
Standaard

Een topic van 1 dag oud en rap effe 4 virtuele blz. vol lullen over de franse taal.
Uiteraard is dit een geëngageerde Vlaamse Politieke Saait...

Bende mentaal gefrustreerden!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 07:53   #63
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.938
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb contact doorgaans met mensen van een minimaal niveau en dat is de meerderheid van de bevolking. In Vlaanderen heb ik ook geen contact met vierde wereld volk. Voor de lol spreek ik soms het Parijse argot. Tu n'entraves que dalle, maar zelfs de weinige mensen die dat nog spreken kunnen wel allemaal "normaal" frans.
Iemand die zijn vrouw haalde bij vijfde wereld volk kan beter niet neerkijken op vierde wereld volk.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 08:45   #64
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Iemand die zijn vrouw haalde bij vijfde wereld volk kan beter niet neerkijken op vierde wereld volk.
Dat vind ik een rare reactie van jou... Heb ik wat gemist?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:09   #65
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Het zijn niet slechts enkele woorden,

de ganse "Belgische "serie werd "gedoubleerd" in deftig Frans.




"Quand TF1 double une série belge francophone... en français !"
pfff, arme Kaproen toch...

"La série de la RTBF "Ennemi public", énorme succès dans notre plat pays, est �* présent diffusé sur TF1. Mais quelques petits détails diffèrent dans la version française : les expressions "trop belges" ont disparu !

Apparemment, le Belge est �* la mode en France, mais pas trop. En tout cas pas quand on l'entend parler. TF1, jugeant certaines expressions "trop belges" pour être comprises par les téléspectateurs, a modifié certains dialogues.

"C'est vrai que c'était une petite surprise quand la série a été vendue �* TF1. Ils ont demandé que l'on fasse un doublage sur certaines de nos expressions belges qui n'étaient pas assez claires pour le public français", a expliqué Ariane Meertens �* nos confrères de la RTBF. La responsable du Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel pour la RTBF a poursuivi : "On l'a fait avec le sourire, assez rapidement, et par les techniciens belges qui ont fait la série originale, sous la responsabilité du réalisateur de la série. Ça valait le coup pour passer sur TF1, c'est ce que l'on s'est tous dit."

C'est ainsi que si vous regardez "Ennemi public" sur TF1, vous entendrez quatre-vingt-dix et non pas nonante ou encore maire plutôt que bourgmestre. Des petits détails qui enlèvent néanmoins un peu le cachet "belge" de cette série bien de chez nous !"

Zijt je het eigenlijk niet beu systematisch met je bek op de grond te vliegen? Enkel jouw tandarts vaart er goed bij...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:15   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Al eens iemand uit de Provence horen brabbelen? Dat verstaan de andere Fransen ook niet.
U vergelijkt dialect met standaardtaal. Belgisch-Frans zoals gesproken op de RTBF verschilt gewoonweg van wat gangbaar is op de Franse zenders. Het Frans van de Walen en Brusselaars wemelt van belgicismen die vaak teruggaan op het Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:20   #67
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergelijkt dialect met standaardtaal. Belgisch-Frans zoals gesproken op de RTBF verschilt gewoonweg van wat gangbaar is op de Franse zenders. Het Frans van de Walen en Brusselaars wemelt van belgicismen die vaak teruggaan op het Nederlands.
Voor een keer geef ik u volledig gelijk. Pour une fois comme disent les Belges.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:26   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is weer die semantiek: Nederland en Frankrijk hebben geen dialecten, enkel tongvallen en zijn voor iedereen perfekt te begrijpen.

Belgie heeft dialekten die onverstaanbaar zijn. Ik versta perfekt Gents en Antwerps. Op enkele woorden na versta ik ook Limburgers en West Vlamingen. Dat kost mij evenveel of weinig moeite als Amsterdamees.
Geen dialecten? Hebt u ooit de voorstellingen van Finkers in het Twents beluisterd? Ik ben een groot liefhebber van deze Nederlandse cabaretier, maar wat ben ik blij dat de Twentse voorstellingen ooit met ondertiteling werden uitgezonden!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:41   #69
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen dialecten? Hebt u ooit de voorstellingen van Finkers in het Twents beluisterd? Ik ben een groot liefhebber van deze Nederlandse cabaretier, maar wat ben ik blij dat de Twentse voorstellingen ooit met ondertiteling werden uitgezonden!
Begrijpend lezen is niet aan iedereen gegeven
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:57   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Pain francais? Naar het schijnt zeggen ze dat nu in Frankrijk ook
Dat zegt een Waal niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 12:32   #71
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Dat is het punt, de echte Ch'tis vonden dat er geen Ch'ti werd gesproken ...
Dus er is niet alleen Ch'ti
maar ook nog een ander onbegrijpelijk Frans dialect in Le Nord,
de taal die in de film werd gesproken maar geen echt Ch'ti zou zijn .
QED

Tot daar dus de Belgicistische mythe
van het uniforme Frans dat door elke Franstalige op dezelfde manier zou gesproken worden
en dat er enkel in het Nederlands verschillende dialecten in verschillende streken zouden gesproken worden ,
zodat de arme Franstalige zogezegd niet zouden weten welk dialect te leren als ze Nederlands zouden willen leren,
en ze daarom dus dan maar geen Nederlands leren.

Indien wij deze redenering van de Franstaligen volgen ,
zitten wij Vlamingen nu ook met hetzelfde probleem.


Welk Frans moet een Vlaming nu leren als hij Frans wil leren ?
Het Franse Frans ?
het Belgisch Frans?
het Brussels Frans?
het Waals Frans?
het Provencaals Frans van Fernandel?
het Ch'ti ?
het Quebecois Frans?
of het Creools van Haïti?

want dat behoort ook al tot de Francofonie volgens de Franstaligen

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 11 februari 2017 om 12:53.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 13:00   #72
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb contact doorgaans met mensen van een minimaal niveau en dat is de meerderheid van de bevolking. In Vlaanderen heb ik ook geen contact met vierde wereld volk. Voor de lol spreek ik soms het Parijse argot. Tu n'entraves que dalle, maar zelfs de weinige mensen die dat nog spreken kunnen wel allemaal "normaal" frans.
Ik baseer mij op mijn uitspraak op de beweringen van vele Franstalige collega's die regelmatig in Frankrijk werken. Ik ben niet Franstalig.
Letterlijk (in het Frans gezegd):ik citeer: "Als ik die mensen al niet of nauwelijks versta, ik als Franstalige; wat moet dat dan voor een Nederlandstalige zijn..." einde citaat.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 11 februari 2017 om 13:01.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 13:37   #73
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Ik vraag mij echt af van waar jullie al die zever halen... Ik ben nog nooit op een Fransman gebotst die ik niet begreep of die mij niet begreep.
Nooit.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 13:40   #74
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar er worden hier twee dingen door mekaar gegooid: dialekten en tongvallen+aparte woorden.

En dan komen we weer op de tussentaal. Dialekten worden nog maar zeer weinig gesproken, hier enkel op dorpsniveau. Ik ken het nog, maar velen in de straat hier begrijpen dat ook niet (goed).
Professioneel spreekt iedereen (die ik ken) AN met een tongval en wat jargon.

We zijn hier dus aan het spreken over mensen die AN spreken met een lokale tongval en wat woorden ertussen.
In vlaanderen hebben we zelfs een vice minister-president die enkel opgepoetst dialect spreekt. Dat in grote tegenstelling tot de MP die steeds perfect AN hanteert. Het niveau verschil is dan ook extreem.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 13:43   #75
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De dialecten zijn moeilijk. Plat Limburgs en West Vlaams dialect begrijp ik ook niet goed. Maar dat is net zoals Brusselairs iets marginaal.

Gents en Antwerps zijn geen dialecten. Dat is zoals Amsterdams.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 13:44   #76
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vraag mij echt af van waar jullie al die zever halen... Ik ben nog nooit op een Fransman gebotst die ik niet begreep of die mij niet begreep.
Nooit.
Er zijn ongeveer 64.000.000 Fransen op dit moment .

Op hoeveel van die Fransen bent U al gebotst ?

Waarschijnlijk nog op geen 0,000 1 % van de sprekende Fransen.

Uw persoonlijke ervaring heeft dus geen enkele wetenschappelijke waarde.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 11 februari 2017 om 13:46.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 13:47   #77
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 5 januari 2014
Berichten: 908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Uw persoonlijke ervaring heeft dus geen enkele wetenschappelijke waarde.
Jammer genoeg wordt deze regel op dit forum zelden gerespecteerd. Laten we er nu mee beginnen
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 14:24   #78
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Er zijn ongeveer 64.000.000 Fransen op dit moment .

Op hoeveel van die Fransen bent U al gebotst ?

Waarschijnlijk nog op geen 0,000 1 % van de sprekende Fransen.

Uw persoonlijke ervaring heeft dus geen enkele wetenschappelijke waarde.
O, weet je, als ik 100% van de 6400 Fransen waarop ik gebotst ben begrijp, en zij begrijpen mij, is er statistische gezien een vrij grote probabiliteit dat bijna 100% van alle Fransen waarop ik bots mij begrijpen en ik hen begrijp.
Wetende dat ik al decennia op Fransen botst, overal ter Frankrijk en in andere landen.

Maar bon, "Par contre, les français régionaux de Belgique sont tout simplement des variétés régionales (on dit aussi dialectes) du français "commun" tel qu’il est pratiqué en France, et qui se sont forgées au contact des parlers wallons mais aussi du flamand en Belgique. A la différence du wallon, qu’un francophone ne peut absolument pas comprendre directement, ils restent globalement compréhensibles �* tout locuteur de français."
en
"On arrive ensuite au français dit "commun" de Belgique. En théorie, il s’agit ni plus ni moins du français standard tel qu’il est parlé en France. En pratique cependant, un locuteur belge francophone manie souvent deux registres de langue : un niveau où la prononciation est plus surveillée (très proche ou identique au français standard) et un niveau où elle est beaucoup plus relâchée et où l’influence des français régionaux de Belgique est encore sensible."
http://www.ambafrance-be.org/Le-fran...elgique-et-les

Ta minable tentative de faire croire que Belges et Français ne se comprennent pas retourne donc dans les méandres du ridiculissime. Toi aussi, réessaye.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 11 februari 2017 om 14:24.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 15:11   #79
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
O, weet je, als ik 100% van de 6400 Fransen waarop ik gebotst ben begrijp, en zij begrijpen mij, is er statistische gezien een vrij grote probabiliteit dat bijna 100% van alle Fransen waarop ik bots mij begrijpen en ik hen begrijp.
Wetende dat ik al decennia op Fransen botst, overal ter Frankrijk en in andere landen.

Maar bon, "Par contre, les français régionaux de Belgique sont tout simplement des variétés régionales (on dit aussi dialectes) du français "commun" tel qu’il est pratiqué en France, et qui se sont forgées au contact des parlers wallons mais aussi du flamand en Belgique. A la différence du wallon, qu’un francophone ne peut absolument pas comprendre directement, ils restent globalement compréhensibles �* tout locuteur de français."
en
"On arrive ensuite au français dit "commun" de Belgique. En théorie, il s’agit ni plus ni moins du français standard tel qu’il est parlé en France. En pratique cependant, un locuteur belge francophone manie souvent deux registres de langue : un niveau où la prononciation est plus surveillée (très proche ou identique au français standard) et un niveau où elle est beaucoup plus relâchée et où l’influence des français régionaux de Belgique est encore sensible."
http://www.ambafrance-be.org/Le-fran...elgique-et-les

Ta minable tentative de faire croire que Belges et Français ne se comprennent pas retourne donc dans les méandres du ridiculissime. Toi aussi, réessaye.
Zeker als de Franstaligen het zelf zeggen,

Dat is absoluut geen onpartijdige bron.


Dat is ongeveer hetzelfde als een vrouw ,
die van haar eigen zegt dat zij het mooiste meisje van het land is.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 16:46   #80
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
http://www.lalibre.be/culture/serie-...703b9815230b0b


"Apparemment, le Belge est �* la mode en France, mais pas trop.

En tout cas pas quand on l'entend parler.

TF1, jugeant certaines expressions "trop belges" pour être comprises par les téléspectateurs, a modifié certains dialogues."



Oeis wat gaan onze Belgicisten nu zeggen.
Steeds maar lachen met de Nederlanders die het Belgisch Nederlands niet zouden begrijpen
en nu blijken het de Fransen te zijn ,die het Belgisch Frans niet begrijpen
Herlees het artikel : het gaat over het verschil in de manier cijfers te zeggen ("quatre-vingt dix" in plaats van "nonante" bijvoorbeeld) of verschillen van namen (in Frankrijk spreekt men van "maire" om over de burgermeester te spreken terwijl men "bourgmestre" in Franstalig België gebruikt).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be