Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2015, 12:45   #61
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Omdat er anders niets anders meer overblijft dan ideologisch gekrakeel, toch de logica zelve op basis van wat je stelt?
Om dit uit te leggen, zal je toch meer dan een oneliner nodig hebben hoor...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 12:59   #62
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Om dit uit te leggen, zal je toch meer dan een oneliner nodig hebben hoor...
Het is op basis van jouw logica nochtans

(1) maatschappelijke cohesie = ideologisch (jouw stelling)
(2) wat is niet ideologisch dat niet 'maatschappelijke cohesie' herbergt? (mijn vraag)

Het valt mij moeilijk om iets uit te leggen op basis van de premisse van jezelf. Vandaar de bijkomende vraag hoe een niet ideologisch debat dan wel gekenmerkt wordt.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 13:16   #63
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Tipje, veel niveau heeft Deborsu niet, hoor...
bwa, toch ook uit empirisch onderzoek hoor. Veel Franstaligen, zeker Brusselaars maar ook Walen, vinden toch nog altijd dat het Frans een superieure taal is tov het Nederlands en dat zij, als Franstaligen, toch net een streepje meer voor hebben op de Vlamingen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 13:31   #64
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
bwa, toch ook uit empirisch onderzoek hoor. Veel Franstaligen, zeker Brusselaars maar ook Walen, vinden toch nog altijd dat het Frans een superieure taal is tov het Nederlands en dat zij, als Franstaligen, toch net een streepje meer voor hebben op de Vlamingen.
In communautaire discussies, zeker en vast. In een zekere zin is dat trouwens ook zo.
Maar ik hoor echt niet vaak Walen/Franstaligen zeggen dat Vlamingen minderwaardig zijn, hoor... Dat zijn echt twee verschillende zaken.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 13:31   #65
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Het is op basis van jouw logica nochtans

(1) maatschappelijke cohesie = ideologisch (jouw stelling)
(2) wat is niet ideologisch dat niet 'maatschappelijke cohesie' herbergt? (mijn vraag)

Het valt mij moeilijk om iets uit te leggen op basis van de premisse van jezelf. Vandaar de bijkomende vraag hoe een niet ideologisch debat dan wel gekenmerkt wordt.
Mijn logica kan uw logica niet volgen, of omgekeerd...
Sorry.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 13:34   #66
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
In communautaire discussies, zeker en vast. In een zekere zin is dat trouwens ook zo.
Maar ik hoor echt niet vaak Walen/Franstaligen zeggen dat Vlamingen minderwaardig zijn, hoor... Dat zijn echt twee verschillende zaken.
dat is op geen enkele zin zo. Zo lang dat zo gepercipieerd wordt door Franstaligen, kan er sowieso geen toenadering komen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 13:54   #67
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is op geen enkele zin zo. Zo lang dat zo gepercipieerd wordt door Franstaligen, kan er sowieso geen toenadering komen.
En zolang Vlamingen daar een minderwaardigheidscomplex aan overhouden, zullen zij nooit gelukkig zijn.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 17:11   #68
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Krijg jij een stembrief voor de Verkiezing van het Vlaamse parlement? Woon jij in de regio die je eigen Belgische grondwet beschrijft als het Vlaams Gewest? Zoja, dan ben je Vlaming. Indien niet, dan ben je het niet.
Hoe is dat met je vriend die 100 meter verder in Nederland woont dan?
Ik heb 5 (schoon-)kinderen. Daarvan zijn er op dit ogenblik volgens u maar 2 Vlaming.
En mijn buurmeisje is geen Vlaming meer, en de zoon van de andere buren is geen Vlaming meer.
Maar die Waal hier enkel straten verder iw wel een Vlaming. En mijn vriend van Vlaamse ouders, die op enkle jaren na, zijn ganse leven in Vlaanderen werkte maar verplicht met vervroegd pensioen werd gestuurd is een Waalse profiteur omdat hij 100 meter over de taalgrens woont.

Logisch hé?

Dan toch voor flaminganten die als kip zonder kop hun leiders napraten.

En dan zeker voor flaminganten die in dienst van de partij via dit forum proberen de bevolking te indoctrineren. Ge zit aan meer dan 29 berichten per dag.
Dat is een schoon bijverdienste denk ik.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 17:15   #69
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb 5 (schoon-)kinderen. Daarvan zijn er op dit ogenblik volgens u maar 2 Vlaming.
En mijn buurmeisje is geen Vlaming meer, en de zoon van de andere buren is geen Vlaming meer.
Maar die Waal hier enkel straten verder iw wel een Vlaming. En mijn vriend van Vlaamse ouders, die op enkle jaren na, zijn ganse leven in Vlaanderen werkte maar verplicht met vervroegd pensioen werd gestuurd is een Waalse profiteur omdat hij 100 meter over de taalgrens woont.

Logisch hé?

Dan toch voor flaminganten die als kip zonder kop hun leiders napraten.

En dan zeker voor flaminganten die in dienst van de partij via dit forum proberen de bevolking te indoctrineren. Ge zit aan meer dan 29 berichten per dag.
Dat is een schoon bijverdienste denk ik.
Met enkele uitzonderingen aan te halen, haal je nog niet het groter geheel onderuit. Waarschijnlijk zijn je uitzonderingen nog fictief in je eigen familie getransfereerd om nog overtuigender te zijn. Quod non.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 12 mei 2015 om 17:18.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 18:11   #70
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.659
Standaard

Voor wat het waard zou kunnen/mogen zijn:

vandaag vroegen mijn leerlingen van het vierde jaar (ALLEMAAL 'Nieuwe Belgen') me of ik hen a.u.b. möglichst schnell de Nederlandse versie van de Brabançonne zou kunnen & mogen & willen bezorgen.

C'est important, m'sieu.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 19:44   #71
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Met enkele uitzonderingen aan te halen, haal je nog niet het groter geheel onderuit. Waarschijnlijk zijn je uitzonderingen nog fictief in je eigen familie getransfereerd om nog overtuigender te zijn. Quod non.
Neen vent. Ge hebt pech.
Van mijn familie wonen er 2 in Limburg, 2 in Azië, 1 in Brussel.
Die 2 in Limburg zijn de enige die voor het Vlaams parlement mogen kiezen. BTW mijn kleinkinderen die in Azië zullen geboren zijn, gaan dat Vlamingen, Brusselaars of Walen zijn?

En omdat ik die reactie verwachtte van uitzonderingen. Het kind van mijn buren woont en werkt al jaren in Nederland. En van de andere buren al jaren in Frankrijk.
Trouwens ik vraag mij af wat dat kind in Frankrijk gaat zijn. Een Belgische ouder, dus Belg, en een niet-Europese ouder. Nooit in België gewoond. Wat wordt dat dan als ze 18 en kiesgerechtigd wordt? Een Waal, een Brusselaar of een Vlaming?*

Zijn onze kinderen dan toevallig die grote Limburgse uitzonderingen zonder kerktorenmentaliteit?

*Ik weet het antwoord zoals de wet nu is. Weet gij het ook?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 20:13   #72
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
...

Van mijn familie wonen er 2 in Limburg, 2 in Azië, 1 in Brussel.
Die 2 in Limburg zijn de enige die voor het Vlaams parlement mogen kiezen...
Tenzij hij/zij iets serieus mispeuterd heeft, mag ook uw Brussels familielid voor het Vlaams Parlement kiezen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 20:17   #73
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Tenzij hij/zij iets serieus mispeuterd heeft, mag ook uw Brussels familielid voor het Vlaams Parlement kiezen.
Mag....

Dat is het juist wie maakt uit of die Vlaming of Waal is? Die heeft de keuzevrijheid.
Die wat in het buitenland wonen hebben niet de keuzevrijheid. Daar telt soms de laatste woonplaats van een familielid van het 7e knoopsgat om te bepalen op welke lijst die mag kiezen voor het federale parlement.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 20:17   #74
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Neen vent. Ge hebt pech.
Van mijn familie wonen er 2 in Limburg, 2 in Azië, 1 in Brussel.
Die 2 in Limburg zijn de enige die voor het Vlaams parlement mogen kiezen. BTW mijn kleinkinderen die in Azië zullen geboren zijn, gaan dat Vlamingen, Brusselaars of Walen zijn?

En omdat ik die reactie verwachtte van uitzonderingen. Het kind van mijn buren woont en werkt al jaren in Nederland. En van de andere buren al jaren in Frankrijk.
Trouwens ik vraag mij af wat dat kind in Frankrijk gaat zijn. Een Belgische ouder, dus Belg, en een niet-Europese ouder. Nooit in België gewoond. Wat wordt dat dan als ze 18 en kiesgerechtigd wordt? Een Waal, een Brusselaar of een Vlaming?*

Zijn onze kinderen dan toevallig die grote Limburgse uitzonderingen zonder kerktorenmentaliteit?

*Ik weet het antwoord zoals de wet nu is. Weet gij het ook?
Waar mogen die twee in Azië en dat kind van de buren later stemmen, beter nog waar verkiezen zij van te stemmen? Dat bepaalt of ze Waal, Vlaming of Brusselaar (willen) zijn. Misschien willen ze wel niet voor een beleid hier maar ergens anders stemmen als ze die nationaliteit bezitten.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 12 mei 2015 om 20:18.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 20:20   #75
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mag....

Dat is het juist wie maakt uit of die Vlaming of Waal is? Die heeft de keuzevrijheid.
Die wat in het buitenland wonen hebben niet de keuzevrijheid. Daar telt soms de laatste woonplaats van een familielid van het 7e knoopsgat om te bepalen op welke lijst die mag kiezen voor het federale parlement.
Je lijkt je moeilijk bij de Belgische chaotische realiteit neer te leggen.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 20:22   #76
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Waar mogen die twee in Azië stemmen, beter nog waar verkiezen zij van te stemmen? Dat bepaalt of ze Waal, Vlaming of Brusselaar (willen) zijn.
Gij loopt achter. Zoals ik vermoedde. Die wetgeving is verleden tijd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 20:23   #77
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gij loopt achter. Zoals ik vermoedde. Die wetgeving is verleden tijd.
Zeg het eens. Zoals het nu volgens jou is.

PS: je bent weer over uitzonderingen bezig.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 12 mei 2015 om 20:24.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 21:01   #78
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Wellicht houdt N-VA de transfers levend om de "zus van" haar uitkering veilig te stellen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 21:06   #79
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wellicht houdt N-VA de transfers levend om de "zus van" haar uitkering veilig te stellen.
Geeeeuuuuuwwwwwww!!!
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 22:55   #80
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, dat vind ik niet.



Op termijn kan dit veranderen, dat is mogelijk. Mochten de Franstaligen hun superioriteitsgevoel tov alles wat Vlaams of Nederlandstalig is, laten varen, zou er binnen enkele generaties een opening kunnen gemaakt worden. Maar dat moment is nog zeer ver verwijderd.
Niet dromen Vlijmscherp!
Feit is dat de Walen als tweede taal Engels kunnen kiezen in de school.
En de Vlamingen......niet dus. Wij hebben geen keuze.
Wij moeten Frans studeren. E n dus ook Frans spreken met de Walen indien we er nog willen mee spreken.
Overleggen op voet van gelijkwaardigheid zou dus in de toekomst in de wereldtaal Engels moeten gebeuren.
U gelooft toch zelf niet dat in een verenigd Europa de Waal behoefte heeft om een taaltje aan te leren waar hij buiten de Belgische grenzen niks zinnigs kan mee aanvangen.
Dus onze politiekers blijven een entourage scheppen waarbinnen gelijkwaardigheid er nooit zal van komen. Ze beogen door hun kortzichtigheid en domheid dat twee volkeren blijvend uit mekaar groeien; nu nog meer dan vroeger.
Ik geef trouwens de Walen gelijk. Mocht ik een Waal zijn dan zou ik mijn kinderen nooit Nederlands laten studeren. Verloren energie want ze komen er geen stap mee vooruit in de wereld.
En nochtans denk ik dat ik een Vlaming ben.
Maar niet een domme Vlaming die eist van anderstaligen dat ze Nederlands moeten kennen. Zoiets heeft alleen maar voor gevolg dat ze uit Vlaanderen wegblijven. De omgeving van Brussel is een andere zaak.
Iedereen woont graag dicht bij het werk.
Maar hoe wij ook spartelen; de verfransing van Brussel en ruime omgeving zal dus doorgaan. Ze zullen er nooit het taaltje van "Bachte de Kupe" willen spreken. Punt.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be