Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2009, 08:31   #61
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik heb toch nergens gezegd dat de Franstaligen niet mee verantwoordelijk zijn voor het financiëel uitkleden van de Belgische staat.
Zowel Wallonië als Vlaanderen hebben dezelfde middelen gekregen, geen rekening houdend met wie hoeveel betaald, maar wel rekening houdend met het aantal inwoners. maw, we zijn samen aan de start gekomen, maar feit blijft dat Vlaanderen het budgetair beter heeft gedaan.

zo verdienen Franstalige onderwijzers meer dan hun Vlaamse collega's, maar dat vertaalt zich blijkbaar niet in de cijfers (niet de mijne, wel die van de internationale onderzoekers hé).

dat zijn zuivere cijfers hoor, niets met Walenhaat ofzo te maken.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 08:35   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Veel gemakkelijker gezegd dan gedaan! En ik vraag me af of de interesse voor het lot van België in feit geen tijdverlies is. Allez, er zijn anderen landen in de wereld waar het veel beter dan hier draait. Emigratie is ook een oplossing.
er zijn andere landen waar het beter draait dan hier, idd, maar desondanks alles zijn er nog véél meer die slechter draaien. zo hebben wij bv niet de rellen zoals nu in Athene of die van elke dag in de banlieus van Parijs.

maar het is niet omdat elders slechter is, dat het hier niet beter kan natuurlijk....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:00   #63
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er is misschien geen meerderheid voor een onafhankelijk Vlaanderen maar ze denken al in termen van Vlaanderen.
Dit is behoorlijk demagogisch, hoor. Denken de Franstaligen niet in blok over "het Franstalige standpunt"? "Franstalig Belgie"?

En wat moeten we denken van "S'il y a une patrie �* donner aux francophones, s'il y a une patrie �* leur faire aimer, c'est une patrie francophone, une Belgique francophone"?

Wil dat nu eigenlijk zeggen dat alle Vlamingen Frans moeten leren, weg moeten uit Belgie, of gewoon dat men alleen maar kan houden van een WalloBrux zonder Vlaanderen, wat denkt u er zelf van?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:09   #64
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Allemaal goed en wel maar met een Vlaamse Beweging in brede zin van het woord dat voor 90% rechts tot extreem-rechts is is dit een illusie. Dit is als stemmen op Hitler/stalin voor de stabiliteit en hopen dat ie na de machtsovername het zal opnemen voor de joden/koelakken.
Tja, wie z'n fout is dat, van de rechtse of van de linkse partijen? En meer nog, betekent dat dat we het idee van meer eigen bevoegdheden maar moeten opbergen omdat de linkse partijen daar blijkbaar uit reflexieve schrik om overeen te komen met een rechtse partij niets mee willen doen?

Sorry, maar wanneer ik, als progressieve kiezer, Caroline Gennez hoor verklaren dat wij onze economie niet mogen stimuleren (dit was in het dossier van het verlagen vd. vennootschapsbelasting) omdat dat anti-solidair is met het zuiden, dan kook ik hoor.

Ik ben van de tegengestelde mening, eens Belgie een volwaardige confederatie is, is rechts de helft van zijn kiespubliek kwijt.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:33   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat een zever. Dus jij beweert dat mensen die in een ander land gaan leven dat doen omwille van de communautaire kwesties? Er zijn trouwens veel meer Nederlanders dan Vlamingen die emigreren. Vinden die NL ook allemaal 'rot'? Jij ziet je waanbeelden als werkelijkheid.

Het punt ontgaat je blijkbaar. Ons land is Vlaanderen en IS NIET ROT. Het zit wel nog in een rotte constructie die Belgie heet. Dat is dus een groot verschil.

Jij ziet nog altijd Belgie als "ons land", terwijl 'wij' (als ik even mag veralgemenen) dat al lang niet meer doen.
België beschouw ik helemaal niet als "ons land" maar men ook met de realiteit leven. Officieel leven we nog steeds in België, dat u het wil of niet. Uw echte land is wel inderdaad Vlaanderen en ik heb er helemaal geen probleem mee. Eerlijk gezegd ben ik voorstander voor de splitsing van het land; het past niet meer tussen de Vlamingen en de Franstaligen. Dat heb ik al in mijn verschillende jobs gemerkt; de kloof is daar en we hebben amper contacten met Vlamingen. Tijdens middagpauzes gingen wij, Franstaligen, onder ons iets gaan eten en de Vlamingen deden hetzelfde van hun kant om maar een voorbeeld te nemen. En als Franstalig voel ik me helemaal niet verbonden met Vlaanderen maar wel met Frankrijk waarmee ik dezelfde taal en cultuur deel. En ik leef elke dag met Frankrijk via de TV, ik kijk bijna uitsluitend naar de Franse TV. Allez, wat betekent nog België voor mij?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:35   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er zijn andere landen waar het beter draait dan hier, idd, maar desondanks alles zijn er nog véél meer die slechter draaien. zo hebben wij bv niet de rellen zoals nu in Athene of die van elke dag in de banlieus van Parijs.

maar het is niet omdat elders slechter is, dat het hier niet beter kan natuurlijk....
Ik zou niet verbaasd zijn als rellen hier ook ontstaan...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:40   #67
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dit is behoorlijk demagogisch, hoor. Denken de Franstaligen niet in blok over "het Franstalige standpunt"? "Franstalig Belgie"?

En wat moeten we denken van "S'il y a une patrie �* donner aux francophones, s'il y a une patrie �* leur faire aimer, c'est une patrie francophone, une Belgique francophone"?

Wil dat nu eigenlijk zeggen dat alle Vlamingen Frans moeten leren, weg moeten uit Belgie, of gewoon dat men alleen maar kan houden van een WalloBrux zonder Vlaanderen, wat denkt u er zelf van?
Reynders heeft gelijk met zijn zin (en ik heb het alleen over de zin. Ik weet dat Reynders voor de uitbreiding van Brussel is, ik ben er tegen). In feit zoude alle grote Franstalige partijen voor het rattachisme pleiten maar dat is niet echt voor morgen. Tenzij er natuurlijk verborgen agenda's zijn, wat ook mogelijk is.............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:42   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Tja, wie z'n fout is dat, van de rechtse of van de linkse partijen? En meer nog, betekent dat dat we het idee van meer eigen bevoegdheden maar moeten opbergen omdat de linkse partijen daar blijkbaar uit reflexieve schrik om overeen te komen met een rechtse partij niets mee willen doen?

Sorry, maar wanneer ik, als progressieve kiezer, Caroline Gennez hoor verklaren dat wij onze economie niet mogen stimuleren (dit was in het dossier van het verlagen vd. vennootschapsbelasting) omdat dat anti-solidair is met het zuiden, dan kook ik hoor.

Ik ben van de tegengestelde mening, eens Belgie een volwaardige confederatie is, is rechts de helft van zijn kiespubliek kwijt.
Caroline Gennez denkt nog dat Vlamingen en Franstaligen iets gemeens hebben, daar ligt vooral het probleem.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 13:12   #69
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik volg zo veel als ik kan de Franstalige media en er is inderdaad één constante: de anti-Vlaamse berichtgeving. Meestal uit pure jalousie, afgunst en frustratie over het eigen falen. Echt zielig.

Moesten meer Vlamingen de Franstalige media volgen, was er direct een meerderheid voor onafhankelijkheid. Maar helaas... De grootste verdedigers van den Belziek zijn meestal diegenen die zelden of nooit Franstalige kranten lezen.
Moest Wallonië Nederlandstalig zijn, België lag al lang uit elkaar.

Het is elkaar niet begrijpen dat dit land zo lang in stand heeft gehouden.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 13:56   #70
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Reynders heeft gelijk met zijn zin (en ik heb het alleen over de zin. Ik weet dat Reynders voor de uitbreiding van Brussel is, ik ben er tegen). In feit zoude alle grote Franstalige partijen voor het rattachisme pleiten maar dat is niet echt voor morgen. Tenzij er natuurlijk verborgen agenda's zijn, wat ook mogelijk is.............
Zolang we akkoord zijn dat de Franstalige politiek minstens even separatistisch is als de Vlaams-Nationalisten in Vlaanderen, maar dan unaniem.

Het tegendeel komt echter naar voor in de Franstalige media (en ook in uw post aan het begin van deze draad.)
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 10:06   #71
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Het valt me op dat op de website van FIFA staat dat de voetbalbond van Nederland heet:

Koninklijke Nederlandse Voetbalbond - KNVB

en die van Belgie uiteraard:

Union Royale Belge des Sociétés de Football-Association

Terwijl Frans een minderheidstaal is in België?

jullie profileren je uitstekend, is genoteerd..

Laatst gewijzigd door Hollander : 11 december 2009 om 10:07.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 17:53   #72
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Waarom? Er is in Vlaanderen (in tegenstelling tot in de propaganda van de Franstalige media die alleen maar seperatisten aan het woord laten om hun vooroordelen te bevestigen) absoluut geen meerderheid voor een onafhankelijk Vlaanderen. Het is een beetje de selff forfilling prophecy die de Franstaligen de das om doen. Alle Vlamingen zijn seperatisten dus passen we onze strategie daar aan aan met als gevolg dat er meer seperatisten komen waardoor de Franstaligen uiteindelijk gelijk zullen krijgen en zullen zeggen van. Zie je wel. We hebben altijd gelijk gehad.
Geloof je dat werkelijk zelf?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 18:32   #73
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En ik leef elke dag met Frankrijk via de TV, ik kijk bijna uitsluitend naar de Franse TV.
U kunt tenminste nog de Franse TV ontvangen! Zowel in Wallonie als Vlaanderen.
De Vlaming kan/mag de grootste Nederlandse tv stations niet eens ontvangen...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 18:40   #74
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
U kunt tenminste nog de Franse TV ontvangen! Zowel in Wallonie als Vlaanderen.
De Vlaming kan/mag de grootste Nederlandse tv stations niet eens ontvangen...
culturele onderdrukking.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 18:43   #75
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Het valt me op dat op de website van FIFA staat dat de voetbalbond van Nederland heet:

Koninklijke Nederlandse Voetbalbond - KNVB

en die van Belgie uiteraard:

Union Royale Belge des Sociétés de Football-Association

Terwijl Frans een minderheidstaal is in België?

jullie profileren je uitstekend, is genoteerd..
Ja, dat is nog een reliek uit de tijd dat het in la Belgique als vanzelfsprekend werd beschouwd om voetbalclubs en alles wat er omheen draait een Franse benaming te geven. Op dit ogenblik hebben omzeggens alle Vlaamse clubs hun naam reeds geruime tijd vernederlandst. Maar, in de volksmond wordt nog dikwijls eens de club aangeduid met de oude Franse naam. Bv. de Mechelaars hadden indertijd "La Malinoise", de Gentenaars "La Gantoise", Oostende had Den AS ("Association Sportive") enz.
Maar ook in het bedrijfsleven heerste die pest. Door en door Vlaamse ondernemingen hadden steevast een Franse naam. Sommigen zelfs nu nog. Bv. een Antwerpse rederij gekend als CMB (in feite "Compagnie Maritime Belge"), het nu terziele gegaan Gents textielbedrijf UCO ("Union Cottonière") enz. Veelal gaat het om ondernemingen waarvan de stichting teruggaat tot in de 19e eeuw. De Vlaamse Raden van Bestuur (bij jullie de Raad van Commissarissen) spraken "le français". Zelfs overheidsbedrijven bleven, ook na de federalisering van "la Belgique" formeel hun Franse benaming houden bv. het ondertussen overleden Sabena ("société anonyme belge d'exploitation et de navigation aérienne").
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 19:57   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, dat is nog een reliek uit de tijd dat het in la Belgique als vanzelfsprekend werd beschouwd om voetbalclubs en alles wat er omheen draait een Franse benaming te geven. Op dit ogenblik hebben omzeggens alle Vlaamse clubs hun naam reeds geruime tijd vernederlandst. Maar, in de volksmond wordt nog dikwijls eens de club aangeduid met de oude Franse naam. Bv. de Mechelaars hadden indertijd "La Malinoise", de Gentenaars "La Gantoise", Oostende had Den AS ("Association Sportive") enz.
Maar ook in het bedrijfsleven heerste die pest. Door en door Vlaamse ondernemingen hadden steevast een Franse naam. Sommigen zelfs nu nog. Bv. een Antwerpse rederij gekend als CMB (in feite "Compagnie Maritime Belge"), het nu terziele gegaan Gents textielbedrijf UCO ("Union Cottonière") enz. Veelal gaat het om ondernemingen waarvan de stichting teruggaat tot in de 19e eeuw. De Vlaamse Raden van Bestuur (bij jullie de Raad van Commissarissen) spraken "le français". Zelfs overheidsbedrijven bleven, ook na de federalisering van "la Belgique" formeel hun Franse benaming houden bv. het ondertussen overleden Sabena ("société anonyme belge d'exploitation et de navigation aérienne").
Ah nee! SABENA staat voor Such A Bad Experience Never Again!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 20:20   #77
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ah nee! SABENA staat voor Such A Bad Experience Never Again!
Óók waar! Dat was de ludieke kant van de zaak.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 20:23   #78
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, dat is nog een reliek uit de tijd dat het in la Belgique als vanzelfsprekend werd beschouwd om voetbalclubs en alles wat er omheen draait een Franse benaming te geven. Op dit ogenblik hebben omzeggens alle Vlaamse clubs hun naam reeds geruime tijd vernederlandst. Maar, in de volksmond wordt nog dikwijls eens de club aangeduid met de oude Franse naam. Bv. de Mechelaars hadden indertijd "La Malinoise", de Gentenaars "La Gantoise", Oostende had Den AS ("Association Sportive") enz.
Maar ook in het bedrijfsleven heerste die pest. Door en door Vlaamse ondernemingen hadden steevast een Franse naam. Sommigen zelfs nu nog. Bv. een Antwerpse rederij gekend als CMB (in feite "Compagnie Maritime Belge"), het nu terziele gegaan Gents textielbedrijf UCO ("Union Cottonière") enz. Veelal gaat het om ondernemingen waarvan de stichting teruggaat tot in de 19e eeuw. De Vlaamse Raden van Bestuur (bij jullie de Raad van Commissarissen) spraken "le français". Zelfs overheidsbedrijven bleven, ook na de federalisering van "la Belgique" formeel hun Franse benaming houden bv. het ondertussen overleden Sabena ("société anonyme belge d'exploitation et de navigation aérienne").
Ik denk ook aan Sidmar ('Sidérurgie Maritime'), 'La Citrique Belge' in Tienen...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 11 december 2009 om 20:27.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 20:32   #79
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

La Brugeoise (et Nivelles) (het huidige Bombardier in Brugge)
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2009, 21:24   #80
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
culturele onderdrukking.
culturele separatie


"A very useful tool"
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be