Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2011, 06:38   #61
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Toch niet, want als je een arbeidsongeval hebt, ben je niet gedekt omdat je een medisch attest had dat je niet bekwaam bent te werken.
Zo werkt dat niet hoor.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 06:45   #62
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Voor arbeiders in de meeste sectoren is dit een carensdag.
Voor bedienden niet.
Bij ons niet meer.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 06:46   #63
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, administratieve bedienden zijn dan ook goedkoper als ze thuis blijven.
Veel meer dan koffie drinken en hun broek verslijten doen die toch niet op hun kantoor.
Spreek niet over zaken waar je niets van weet.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:16   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Spreek niet over zaken waar je niets van weet.
Hij heeft wel tot op zekere hoogte gelijk.

In sommige bedrijven is het erger. Onder mom van "professionalisering" en "deontologie" worden werknemers verplicht achter hun PC te blijven zitten heel de tijd in een zaal met +/- 100 mensen - zonder privacy dus - waarbij ook nog eens de helft van het internet wordt afgesloten.

Resultaat: verveling, veel verveling, traag werken, en moeheid (niet: luiheid).

Dát zijn de meest onproductieve, kille, mensonterende plekken.

Anders dan onder ambtenaren, bepaalde bedrijven (Google, ...) en bij arbeiders/groenwerkers/architecten/...

De doorsnee bediende is onproductief. En dat is niet eens zijn eigen fout.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:25   #65
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ja dat gebeurd zeer vaak hoor.
Bij ons is de stelregel:
- Bij ziekte de werkgever bellen voor een bepaald uur (staat op onze ziekteattesten.

- Degene die aan de telefoon zit geeft je een codenummer, deze codenummer is een bewijs dat je gebeld hebt.

- Hij vraagt of je reeds bij de dokter geweest bent of als de dokter reeds langs geweest is.
* Indien het doktersbezoek reeds achter de rug is vraagt hij je of je het huis mag verlaten. Indien ja, zal hij je uitnodigen om de geneesheer van GECOLI op het bedrijf met een bezoekje te vereren, indien nee, blijf je best thuis want je krijgt gegarandeerd controle.
* Indien het doktersbezoek nog niet achter de rug is, moet je terugbellen naar dezelfde dienst vanzodra je naar de dokter geweest bent of van zodra de dokter langsgekomen is.

- Je niet houden aan deze regels = ongewettigd afwezig. Uitzonderingen worden enkel gemaakt voor mensen die niet in staat zijn om te verwittigen (plotse ziekenhuisopname en niemand die de werkgever kan verwittigen).

PS: Het telefoonnummer is een 0800 nummer.
Wat een gedoe, dat is om nog méér ziek van te worden. Heeft dat bedrijf dan helemaal geen vertrouwen in zijn eigen werknemers?
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:36   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.122
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Wat een gedoe, dat is om nog méér ziek van te worden. Heeft dat bedrijf dan helemaal geen vertrouwen in zijn eigen werknemers?
Dat gedoe is redelijk standaard in bedrijven waar de "afwezigheid" de spuigaten uitloopt.

De enige reden waarom het bij mijn werkgever net iets anders gaat, is omdat een arts vast in dienst te hebben "te duur" is.
Maar uitgezonderd het bezoeken van de arts op't bedrijf is't het hetzelfde hoor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:55   #67
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Wat een gedoe, dat is om nog méér ziek van te worden. Heeft dat bedrijf dan helemaal geen vertrouwen in zijn eigen werknemers?
Vertrouwen is goed, het in de hand houden is veel beter.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 10:22   #68
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Wat een gedoe, dat is om nog méér ziek van te worden. Heeft dat bedrijf dan helemaal geen vertrouwen in zijn eigen werknemers?
Op welke planeet woont U?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 11:12   #69
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Op welke planeet woont U?
De enige keer dat ik een controlearts over de vloer kreeg was na een (arbeids)ongeval. Hij heeft me nog 2 weken bijgeschreven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VBO
"Indien bij een controle blijkt dat een werknemer zich valselijk ziek heeft gemeld, moet die gesanctioneerd worden. Daarvoor zijn er garanties nodig, anders zal iedereen zich ziek melden om een dag vakantie te kunnen nemen."
In feite verdienen ze niet beter. Nu, ik heb ook al een bazin meegemaakt die meende dat haar secretaresse expres zwanger werd om haar te kloten
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 8 augustus 2011 om 11:18.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 11:29   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.122
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
De enige keer dat ik een controlearts over de vloer kreeg was na een (arbeids)ongeval. Hij heeft me nog 2 weken bijgeschreven
Nu is de vraag, was dat een eerlijke en bekwame arts?
Ik heb het "tegenovergestelde gezien". Een jongedame was besmet met MSRA (resistente ziekenhuisbacterie) maar had er weinig last van, uitgezonderd lichte koorts en sterke duizeligheid. De controlearts vond dat ze kon gaan werken.
Uitgezonderd het feit dat de jongedame in de voedingsindustrie werkte, en er 40km voor moest rijden... laat het ons zo brengen. Ze kan niet meer gaan werken, wegens dood. Verkeersongeval tijdens woon/werk verkeer.

De meeste controleartsen die ik ken, doen de taak als controlearts, omdat ze niet goed genoeg zijn om een eigen praktijk te hebben, of werken op commissie, elke werknemer "voortijdig" terug aan de slag is zoveel "bonus".

Citaat:
In feite verdienen ze niet beter.
jaja.
Citaat:
Nu, ik heb ook al een bazin meegemaakt die meende dat haar secretaresse expres zwanger werd om haar te kloten
De reden waarom ik als werkgever NOOIT een jonge vrouw in dienst zou nemen. Mijn ervaring leert me dat de beste vruchtbaarheidsbehandeling een contract van onbepaalde duur is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:16   #71
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik laat dat altijd aankruisen, anders moet ik mij naar een "gewestelijk medisch centrum" begeven van mijn werkgever en daar heb ik geen zin in.
Als dat medisch niet noodzakelijk is mag een dokter dat eigenlijk niet doen eh.


Ik vind heel dat gedoe eigenlijk triestig zenne. Als ge ziek zijt of iets voorhebt en daardoor niet kunt gaan werken, is het gewoon te lastig om je ook naar zo'n dokter te begeven. Dat wil niet zeggen dat ge niet naar buiten kunt.

Iemand die z'n been breekt kan inderdaad naar buiten, maar als ge 's avonds van den trap gevallen zijt en een halve nacht op spoed gezeten hebt heb je de volgende dag wel iets beter te doen dan naar een medisch centrum gaan.

Ik heb iig nog nooit geweten dat een dokter me binnen hield. Niet bij een buikgriep, niet bij griep, niet bij een knieblessure, niet bij herstel na een operatie.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:22   #72
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nu is de vraag, was dat een eerlijke en bekwame arts?
Ik heb het "tegenovergestelde gezien". Een jongedame was besmet met MSRA (resistente ziekenhuisbacterie) maar had er weinig last van, uitgezonderd lichte koorts en sterke duizeligheid. De controlearts vond dat ze kon gaan werken.
Wat een complete idioot
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:25   #73
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Wat een complete idioot
Inderdaad. Maar de controlearts dient daarvoor : is de patient ziek genoeg om thuis te blijven? De controlearts dient niet om te voorkomen dat de helft van het personeelsbestand met zijn stekken omhoog ligt binnen de week door besmetting van een andere werknemer... integendeel, dat is net goed voor zijn portemonnaie: hoe meer controles hoe meer vreugd.

Als mij zoiets zou overkomen, ik zou overal wat speeksel op handvaten en kopieerapparaten achterlaten. Goed genoeg om te werken?. juist.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 augustus 2011 om 12:26.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:26   #74
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De carensdag bestaat bij ons niet meer.
Toch wel:

http://www.lexalert.net/NL/index.php?page=31&detail=578

Het Grondwettelijk Hof deed vandaag, op 7 juli 2011, uitspraak over de aangehaalde prejudiciële vragen. Het is van oordeel dat de artikelen 52, § 1, tweede tot vierde lid van de Arbeidsovereenkomstenwet en artikel 59 van de Arbeidsovereenkomstenwet het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel schenden. Niettemin worden de gevolgen van de genoemde wetsbepalingen gehandhaafd totdat de wetgever nieuwe bepalingen aanneemt, en dit uiterlijk tot 8 juli 2013.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:26   #75
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Als dat medisch niet noodzakelijk is mag een dokter dat eigenlijk niet doen eh.
Tja, ik kom wel al eens vaker bij mijn dokter, dus die weet dat ik er geen misbruik van maak. Trouwens, ik zet mezelf een hak met me dat voor te laten schrijven (al is het handig dat ik dan zielig mijn vriendin naar de supermarkt kan sturen)...



Citaat:
Ik vind heel dat gedoe eigenlijk triestig zenne. Als ge ziek zijt of iets voorhebt en daardoor niet kunt gaan werken, is het gewoon te lastig om je ook naar zo'n dokter te begeven. Dat wil niet zeggen dat ge niet naar buiten kunt.

Iemand die z'n been breekt kan inderdaad naar buiten, maar als ge 's avonds van den trap gevallen zijt en een halve nacht op spoed gezeten hebt heb je de volgende dag wel iets beter te doen dan naar een medisch centrum gaan.

Ik heb iig nog nooit geweten dat een dokter me binnen hield. Niet bij een buikgriep, niet bij griep, niet bij een knieblessure, niet bij herstel na een operatie.
Ja, die bedrijfsmedische centra zijn wel wat onnozel. Kinderachtig, eigenlijk. Overigens zijn die provinciaal en ik zou het absurd vinden om in Turnhout met een griep naar Antwerpen te moeten rijden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:31   #76
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja, die bedrijfsmedische centra zijn wel wat onnozel. Kinderachtig, eigenlijk. Overigens zijn die provinciaal en ik zou het absurd vinden om in Turnhout met een griep naar Antwerpen te moeten rijden.
Al die (nodige) controlediensten lopen hun doel wat voorbij.

vb. rugpatient (beste dokter: het probleem is dat ik kan niet lopen, niet zitten en niet blijven staan - antwoord: KOM naar mijn kabinet, ZET u in de wachtzaal en als er geen plaats is, STA dan even in de gang. Dit is geen fantasie: zèlf meegemaakt). tig keer onder de scanner (GA naar de kliniek, LOOP naar de dienst radiologie, ZET u in de wachtzaal). Resultaat: een extra operatie, dankzij het teveel aan inspanningen enkel voor controle en doktersbezoek!
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:34   #77
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard “Geen doktersbriefje meer voor afwezigheid van één dag”

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wat vinden jullie hiervan?
Zet dit niet de deur open voor misbruiken?
Wellicht zal dit de SZ een pak besparen.

Lees alles

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...n-een-dag.aspx
“Geen doktersbriefje meer voor afwezigheid van één dag” (citaat)

Ik vind dat een afwezigheid op de werkvloer gepaard mag gaan met een rechtvaardiging voor deze afwezigheid, ook al duurt deze afwezigheid slechts één dag.

Kaderleden die niet onderworpen zijn aan een 38-urenweek vertellen aan hun baas dat ze er niet zullen zijn. Desnoods doen deze kaderleden hun job binnen een tijdslimiet en op momenten waar anderen al lang in hun bed liggen. Vertrouwen is cruciaal, anders word je geen kaderlid.

Werknemers die per uur of minuut worden betaald, vooral wie moet prikken, beschikken meestal niet of deze faciliteit.

Wie liefst z’n of haar boodschappen doet op maandag hoeft zich niet meer te rechtvaardigingen ? Een dag minder verplaatsingskosten of kosten voor de crèche ?

Het argument, zoals ik hier en in opiniestukken lees, dat werkgevers ondertussen zouden beseffen dat wie thuis wenst te blijven dit ook sowieso doet houdt geen steek. Deze werkgevers zullen steeds terecht compensatie eisen.

Het voorstel opent enkel de deuren voor het profitariaat.

En wie betaalt de pensioenrechten op dagen afwezigheid zonder argumentatie ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 augustus 2011 om 12:44.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:51   #78
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Het voorstel opent enkel de deuren voor het profitariaat.
Niet noodzakelijk. Men kan een maximum aantal dagen voorzien (vb. 5 per jaar - of zelfs minder: 3?) Wie daarover gaat moet gewoon terug een doktersbriefje brengen. Meer dan 3 dagen per jaar heeft men geen indigestie, de rest zijn waarschijnlijk "kater-dagen".

Maar hebben ambtenaren al geen recht op zo'n aantal vrije "ziektedagen"? Die ze dan weldegelijk bijeengespaard mogen opnemen als ze op pensioen gaan? Wie kan zoiets verklaren? Het RECHT op ziektedagen die men dan KRIJGT als men niet ziek is?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:56   #79
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Al die (nodige) controlediensten lopen hun doel wat voorbij.

vb. rugpatient (beste dokter: het probleem is dat ik kan niet lopen, niet zitten en niet blijven staan - antwoord: KOM naar mijn kabinet, ZET u in de wachtzaal en als er geen plaats is, STA dan even in de gang. Dit is geen fantasie: zèlf meegemaakt). tig keer onder de scanner (GA naar de kliniek, LOOP naar de dienst radiologie, ZET u in de wachtzaal). Resultaat: een extra operatie, dankzij het teveel aan inspanningen enkel voor controle en doktersbezoek!
Die controlediensten zijn overbodig. Die controlediensten werden in het leven geroepen omdat er geen vertrouwen meer is in dokters die in eer en geweten een dure eed hebben afgelegd en de mogelijkheid hebben te verklaren dat iemand arbeidsongeschikt is. Dit systeem is er gekomen door een profitariaat terwijl de echte arbeidsongeschikte in staat moet zijn uit bed te komen om de controlearts toegang te verlenen.
Het systeem met controleartsen ondergraaft de geloofwaardigheid van de huisarts.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 13:19   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Maar hebben ambtenaren al geen recht op zo'n aantal vrije "ziektedagen"? Die ze dan weldegelijk bijeengespaard mogen opnemen als ze op pensioen gaan? Wie kan zoiets verklaren? Het RECHT op ziektedagen die men dan KRIJGT als men niet ziek is?
Recht ? Het antwoord is "neen".
Feit is dat ambtenaren zoals leerkrachten dagen afwezigheid om gezondheidsreden kunnen cumuleren zonder loonverlies.
Heel wat van die ambtenaren die het geluk hebben gehad niet veel ziek te zijn geworden maken er gebruik van om zogezegd iets vroeger op pensioen te gaan.
Je hebt desondanks nog altijd een arts nodig die verklaart dat de patiënt arbeidsongeschikt is.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be