Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2017, 19:13   #81
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik heb deze week een vriendin geholpen die werkt voor Franse firma in bouwmaterialen in de Kempen: van de 20 man personeel was niemand in staat een garantiecontract in het Nederlands te vertalen...
Een schoolmeesterke heeft dat dan maar snel gedaan...
Hopelijk zijn er ook schoolmeesters die hun vriendin helpen, die werkt voor een Vlaamse firma in de Provence, met het vertalen van een garantiecontract in het Frans.
Maw ge kunt u daar allemaal mee bezig houden, maar eigenlijk is dit het probleem van de firma. Hopelijk was hun garantiecontract conform met de Vlaamse wetgeving.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 19:24   #82
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Belgie en vooral Vlaanderen moet het hebben van de export. Circa 20% van die export gaat naar Frankrijk en op de koop toe hebben veel Vlaamse bedrijven een grote omzet in Brussel en Wallonië. Veel Vlaamse bedrijven hebben meer dan de helft van hun omzet in francofoon gebied. Frans is dus een zeer belangrijke taal om aan te leren. De grote troef van de Vlaming is steeds zijn meertaligheid geweest dat is niet meer het geval. Wat het Engels betreft is dat eerder beperkt Hollywood Amerikaans. Ik denk niet dat één Vlaming op 10 bekwaam is The Times of de New York Times te lezen.
Engels is dan ook niet de schoolse tweede taal.
En natuurlijk moet er taalkennis aanwezig zijn, als men handel drijft met gebieden met andere moedertalen, ongeacht of deze nu frans, engels, spaans, chinees... zijn.
Maar daarvoor is het niet nodig dat iedereen deze talen beheerst. Een (klein) percentage is voldoende.
Trouwens over export gesproken. Wat is/zijn de voertalen in havens ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 20:14   #83
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Engels is dan ook niet de schoolse tweede taal.
En natuurlijk moet er taalkennis aanwezig zijn, als men handel drijft met gebieden met andere moedertalen, ongeacht of deze nu frans, engels, spaans, chinees... zijn.
Maar daarvoor is het niet nodig dat iedereen deze talen beheerst. Een (klein) percentage is voldoende.
Trouwens over export gesproken. Wat is/zijn de voertalen in havens ?
Wat bedoeld u met voertaal in de haven? De haven overheid die communiceert met de kapitein van een boot? Dat heeft niets te maken met handel.
De logistiekbedrijven van Antwerpen hebben om met klanten in hun taal te communiceren doorgaans Franstaligen, en Duitsers. Engels is zuiver om te communiceren met forwarders in Azie etc. Aangezien ze daar ook Chinglish spreken steekt het Engels niet zo nauw. Als ik emails doe met Chinezen betrap ik er me zelf op dat ik ook een aardig potje Chinglish kan schrijven. Men geraakt er door besmet helaas.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 22:29   #84
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Wat bedoeld u met voertaal in de haven? De haven overheid die communiceert met de kapitein van een boot? Dat heeft niets te maken met handel.
De logistiekbedrijven van Antwerpen hebben om met klanten in hun taal te communiceren doorgaans Franstaligen, en Duitsers. Engels is zuiver om te communiceren met forwarders in Azie etc. Aangezien ze daar ook Chinglish spreken steekt het Engels niet zo nauw. Als ik emails doe met Chinezen betrap ik er me zelf op dat ik ook een aardig potje Chinglish kan schrijven. Men geraakt er door besmet helaas.
Als ik het goed begrijp. Engels voor communicatie tussen de haven en de boten (of tussen de luchtverkeersleiders en de piloot als het een luchthaven is) en voor de rest communicatie in de taal van de klant.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 22:52   #85
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp. Engels voor communicatie tussen de haven en de boten (of tussen de luchtverkeersleiders en de piloot als het een luchthaven is) en voor de rest communicatie in de taal van de klant.
Ja zo is het, mankeer ik hier iets? Hebt gij in uw leven al moeten knokken om een klant of een bestelling binnen te rijven?

Laatst gewijzigd door Gipsy : 28 april 2017 om 22:57.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 23:02   #86
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Feitelijk nooit, een gat in mijn cultuur.
Dat is de plek bij uitstek waar je beseft dat het vroeger allemaal niet beter was.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 07:23   #87
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.692
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Wat bedoeld u met voertaal in de haven? De haven overheid die communiceert met de kapitein van een boot? Dat heeft niets te maken met handel.
De logistiekbedrijven van Antwerpen hebben om met klanten in hun taal te communiceren doorgaans Franstaligen, en Duitsers. Engels is zuiver om te communiceren met forwarders in Azie etc. Aangezien ze daar ook Chinglish spreken steekt het Engels niet zo nauw. Als ik emails doe met Chinezen betrap ik er me zelf op dat ik ook een aardig potje Chinglish kan schrijven. Men geraakt er door besmet helaas.
Ooit Flemglish geprobeerd? Deze clip wordt gepromoot in de engelstalige business wereld door de diensten van Geert Boer Geois. -Een hit.-
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 29 april 2017 om 07:23.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 08:42   #88
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ja zo is het, mankeer ik hier iets? Hebt gij in uw leven al moeten knokken om een klant of een bestelling binnen te rijven?
Heb altijd in de productie gewerkt. Nooit in de verkoop. En dan nog bij ne monopolist.

Laatst gewijzigd door Bob : 29 april 2017 om 08:45.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 13:02   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.589
Standaard

Het schiet me nu pas te binnen. Er was tot voor kort een "bv" die onderwijzer was, en hier en daar toch eens zijn Frans liet horen op televisie.
Dat was de vader van een van de vermoorde meisjes (An en Eefje ?).

Die kreeg in een Franstalig interview inderdaad geen drie woorden na mekaar juist uitgesproken.
Maar dan ook echt geen drie.
En die man is toch iets ouder; die is toch niet helemaal in een anglosaksische en niet-franstalige cultuur opgegroeid.

Anderzijds: wat moet je leren aan kindjes van 11 en 12 jaar ?
Okee voor één ding: als je daar begint met een slordige uitspraak, dan moet er wat gewrongen worden in het lager middelbaar om dat recht te krijgen. Maar voor de rest.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 13:15   #90
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Anderzijds: wat moet je leren aan kindjes van 11 en 12 jaar ?
Okee voor één ding: als je daar begint met een slordige uitspraak, dan moet er wat gewrongen worden in het lager middelbaar om dat recht te krijgen. Maar voor de rest.

.
Ik hoop dat u niet gaat zeggen dat het dom is om een vreemde taal te leren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 14:04   #91
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.692
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het schiet me nu pas te binnen. Er was tot voor kort een "bv" die onderwijzer was, en hier en daar toch eens zijn Frans liet horen op televisie.
Dat was de vader van een van de vermoorde meisjes (An en Eefje ?).

Die kreeg in een Franstalig interview inderdaad geen drie woorden na mekaar juist uitgesproken.
Maar dan ook echt geen drie.
En die man is toch iets ouder; die is toch niet helemaal in een anglosaksische en niet-franstalige cultuur opgegroeid.

Anderzijds: wat moet je leren aan kindjes van 11 en 12 jaar ?
Okee voor één ding: als je daar begint met een slordige uitspraak, dan moet er wat gewrongen worden in het lager middelbaar om dat recht te krijgen. Maar voor de rest.
Ja maar... dat was ene van 't merk van De L-BEEP-
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 15:07   #92
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik hoop dat u niet gaat zeggen dat het dom is om een vreemde taal te leren ?
Het is uiteraard wel dom van verplicht een vreemde taal aan te leren terwijl die taal in de westerse wereld volledig passé is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 15:54   #93
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hen
ri1;8439225
Ik hoop dat u niet gaat zeggen dat het dom is om een vreemde taal te leren ?
Zowel in deze draad, als elders, heb ik al vaak gezegd dat ik voorstander ben van meertaligheid voor Vlamingen.

En aangezien het Engels bij onze kinderen er redelijk gemakkelijk ingaat, moeten de scholen, volgens mijn visie, wat meer moeite doen voor het Frans.

Bent u het met mij eens dat daar in Laeken tot voor kort het allerslechtste voorbeeld gegeven werd ?
Tuurlijk, dat meisje dat daar eerst geboren werd bij de Fluppe, volgt les in een Vlaamse school. Dat hoort ge direct.

Maar buiten haar, kan geen enkel van die dotatietrekkers nog maar tot de mooie enkels reiken van de Nederlandse Maxima.
Wanneer gaat die guillotine eens hersteld geraken, gvd.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 15:58   #94
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is de plek bij uitstek waar je beseft dat het vroeger allemaal niet beter was.
Om dat te weten moet je dingen kunnen vergelijken en beleefd hebben ...Gezien jouw prille leeftijd is dat niet mogelijk....m.a.w jij kan dat niet weten maar enkel veronderstellen.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 16:17   #95
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Om dat te weten moet je dingen kunnen vergelijken en beleefd hebben ...Gezien jouw prille leeftijd is dat niet mogelijk....m.a.w jij kan dat niet weten maar enkel veronderstellen.
Beweer jij misschien dat er vroeger minder dommeriken rondliepen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 16:18   #96
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zowel in deze draad, als elders, heb ik al vaak gezegd dat ik voorstander ben van meertaligheid voor Vlamingen.

En aangezien het Engels bij onze kinderen er redelijk gemakkelijk ingaat, moeten de scholen, volgens mijn visie, wat meer moeite doen voor het Frans.

Bent u het met mij eens dat daar in Laeken tot voor kort het allerslechtste voorbeeld gegeven werd ?
Tuurlijk, dat meisje dat daar eerst geboren werd bij de Fluppe, volgt les in een Vlaamse school. Dat hoort ge direct.

Maar buiten haar, kan geen enkel van die dotatietrekkers nog maar tot de mooie enkels reiken van de Nederlandse Maxima.
Wanneer gaat die guillotine eens hersteld geraken, gvd.

.
Jamaar, geef toe. Het koningshuis spreekt tenminste goed Frans.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 16:23   #97
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Beweer jij misschien dat er vroeger minder dommeriken rondliepen?
Waarschijnlijk evenveel. Alleen zijn er nu meer gediplomeerde dommeriken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 16:26   #98
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Waarschijnlijk evenveel. Alleen zijn er nu meer gediplomeerde dommeriken.
Hier zal dat niet zijn.
Hier zitten alle niet-gediplomeerde slimmeriken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 17:05   #99
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Beweer jij misschien dat er vroeger minder dommeriken rondliepen?
Wat is een dommerik ?
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2017, 18:39   #100
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is een dommerik ?
Iemand die vaardigheden niet bezitten als een kwaliteit ervaart.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be