Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2024, 07:13   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het was een voorstel dat vroeger op tafel lag, die 1 miljoen. Let wel, het eigen woonhuis niet inbegrepen. En ik kom daar inderdaad van ver niet aan.
Het is dus "populisme" omdat ge daar veel volk achter krijgt dat niet geviseerd is en een beetje jaloers kan gemaakt worden he.

Nog eens, het concept van "eigendomswaarde" in het algemeen is ondefinieerbaar. Men kan VOOR BEPAALDE KLASSEN ASSETS schattingen invoeren omdat daar een markt voor is, maar men kan niet "alle assets" erin stoppen omdat er enorm veel dingen zijn die potentieel waardevol zijn, maar veel kans hebben om nooit "omgezet" te worden - laat staan dat men ze kan schatten.

Ik heb al het voorbeeld van cryptomunten aangegeven. De "eigendom" van een cryptomunt is gewoon KENNIS van een sleutel.
Maar het kan nog verder gaan. Je kan software die een cryptomunt definieert hebben. Die kan potentieel veel waard worden. Is het hebben van zulke zelfgeschreven en nog niet publiek gemaakte software ergens op een USB key belastbaar ter hoogte van de potentiele waarde ervan?

Maar meer nog, voor je die software hebt, kan je het IDEE hebben, bijvoorbeeld neergeschreven in een paper. Is het hebben van zo een zelfgescheven PDF file belastbaar ? En is het hebben van het idee in uw hoofd belastbaar ?

Wat is het verschil tussen zo een potentieel waardevol ding, en bijvoorbeeld een kunstwerk dat potentieel veel waarde heeft ? Maar waar nog nooit iets van verkocht werd, zodat men niet WEET hoeveel het waard zou zijn mocht het verkocht worden ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 februari 2024 om 07:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 10:12   #82
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is dus "populisme" omdat ge daar veel volk achter krijgt dat niet geviseerd is en een beetje jaloers kan gemaakt worden he.

Bahnee, ik ben niet zoals de NVA voor de vermindering van de belastingen van de ‘middenklasse’ (ik dus). Ik betaal een hoop belastingen en ik vind dat verantwoord en in proportie tot wat ‘we’ (de gemiddelde Belg dus) ervoor terugkrijgt.
En het ging in dat voorstel ook over een zeer minimale bijdrage, dus die ‘rijken’ moeten niet zagen, ze gaan er niet failliet aan gaan.

En ik heb al gezegd: ik betaal al vermogensbelasting en niet weinig ook via het kadastraal inkomen.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 10:38   #83
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.408
Standaard

Het is reeds meer dan genoeg dat we inkomstenbelasting + onroerende voorheffing + roerende voorheffing betalen.
Een vermogensbelasting komt er op neer dat je financieel gestraft wordt omdat je welstellend (en dat is niet per se "rijk") bent. Gewoon hatelijke afgunstbelasting.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 11:37   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bahnee, ik ben niet zoals de NVA voor de vermindering van de belastingen van de ‘middenklasse’ (ik dus). Ik betaal een hoop belastingen en ik vind dat verantwoord en in proportie tot wat ‘we’ (de gemiddelde Belg dus) ervoor terugkrijgt.
Amaai.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 14:02   #85
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een vermogensbelasting komt er op neer dat je financieel gestraft wordt omdat je welstellend (en dat is niet per se "rijk") bent.

Het is een transfer van mensen met veel vermogen naar de samenleving. Een heel gezond idee.

Wat moet trouwens iemand precies met het zitten op zoveel geld?

Ik ken er hier genoeg in de buurt die een miljoen of 10 hebben, doodsbang dat geld vasthouden en dan omvallen als ze 80 zijn. En dan? Zinloos kapitaal.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 14:08   #86
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het is een transfer van mensen met veel vermogen naar de samenleving. Een heel gezond idee.

Wat moet trouwens iemand precies met het zitten op zoveel geld?

Ik ken er hier genoeg in de buurt die een miljoen of 10 hebben, doodsbang dat geld vasthouden en dan omvallen als ze 80 zijn. En dan? Zinloos kapitaal.
Dat zou gezond zijn als je de overheid zou kunnen vertrouwen om verantwoord met dat geld om te springen. "Als goede huisvader"
We zien al decennia lang het omgekeerde gebeuren. Er is nooit genoeg geld voor om het even wat. Politie, justitie, onderwijs, gezondheidszorg..... Wel voor kabinetstoelen die ze na een dure consultatieronde aankopen voor 10x de marktprijs.

Laat dat geld dan maar zitten bij die rijkaard. Die kan er nog wat personeel mee betalen of de commerce doen draaien.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 23 februari 2024 om 14:08.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 14:34   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het is een transfer van mensen met veel vermogen naar de samenleving. Een heel gezond idee.
"de samenleving" is een geheel van mensen. Je wil zeggen, een transfer van mensen die dingen bezitten, naar mensen die geen dingen bezitten. Kortom, het afschaffen van het concept van bezit.

Citaat:
Wat moet trouwens iemand precies met het zitten op zoveel geld?
Het punt is dat het gros van uw vermogen geen geld is, en zelfs niet eens kenbaar of meetbaar is. Maar om dat te begrijpen moet je enkele economische concepten eigen maken.

Wie een schilderij hangen heeft, heeft geen geld. Moet die dan een stuk van dat schilderij wegsnijden om dat "aan de gemeenschap" te geven ? 10 vierkante centimeter schilderij naar de fiscus opsturen ? En een gat in zijn schilderij ? En het jaar daarop, weer 10 vierkante centimeter opsturen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 februari 2024 om 14:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 15:32   #88
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.163
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
"de samenleving" is een geheel van mensen. Je wil zeggen, een transfer van mensen die dingen bezitten, naar mensen die geen dingen bezitten. Kortom, het afschaffen van het concept van bezit.



Het punt is dat het gros van uw vermogen geen geld is, en zelfs niet eens kenbaar of meetbaar is. Maar om dat te begrijpen moet je enkele economische concepten eigen maken.

Wie een schilderij hangen heeft, heeft geen geld. Moet die dan een stuk van dat schilderij wegsnijden om dat "aan de gemeenschap" te geven ? 10 vierkante centimeter schilderij naar de fiscus opsturen ? En een gat in zijn schilderij ? En het jaar daarop, weer 10 vierkante centimeter opsturen ?
De ex-politiekers die een groot extrapensioen kregen, werkten voor hun vettig eigenbelang.
Van het gros van hun vermogen kunnen ze niet echt genieten, hun erfgenamen wel.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 15:32   #89
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wie een schilderij hangen heeft, heeft geen geld. Moet die dan een stuk van dat schilderij wegsnijden om dat "aan de gemeenschap" te geven ? 10 vierkante centimeter schilderij naar de fiscus opsturen ? En een gat in zijn schilderij ? En het jaar daarop, weer 10 vierkante centimeter opsturen ?
Je kan het niet meenemen he.

Zo treurig die rijke pipo's die jarenlang staan te blazen op de golfbaan hoe ze de fiscus te slim zijn af geweest en dan liggen ze een paar maanden later in hun kist.

Met al hun bezittingen die de kinderen dan maar opfeesten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 15:46   #90
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zo treurig die rijke pipo's die jarenlang staan te blazen op de golfbaan hoe ze de fiscus te slim zijn af geweest en dan liggen ze een paar maanden later in hun kist.

Met al hun bezittingen die de kinderen dan maar opfeesten.
Dat die kinderen dat kunnen opfeesten is vaak een van de wensen van die rijke pippo. Die ligt dus tevreden in zijn kist zou ik denken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 februari 2024 om 15:46.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 15:47   #91
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De ex-politiekers die een groot extrapensioen kregen, werkten voor hun vettig eigenbelang.
Het zijn niet die pensioentjes die "vermogen" uitmaken he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 15:47   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Van het gros van hun vermogen kunnen ze niet echt genieten, hun erfgenamen wel.
Dat is vaak ook hun bedoeling. Vele mensen willen dat hun kinderen het goed hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 15:52   #93
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat die kinderen dat kunnen opfeesten is vaak een van de wensen van die rijke pippo. ...
En dan die suffe middenklasse hier op het forum maar verdedigen dat die pipo zijn vele geld moet houden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 15:59   #94
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Als je de 300.000.000.000 euro op de spaarboekjes deelt door het aantal Belgen, 11.000.000 kom je aan 27.000 euro
dat zijn dus allemaal kleine spaarders die geen vermogensbelasting moeten betalen

er moet gefocust worden op de 300 miljard euro die elk jaar naar de belastingparadijzen gaat
dat geld zit in handen van een kleine groep en na drie jaar zit je ruimschoots aan 1 miljoen = belasten maar
Jij denkt dat dat allemaal winsten zijn? Daar zitten veelal gewone (grote) facturen in van binnenlandse bedrijven naar buitenlandse bedrijven.
Zelfs onze ontwikkelingshulp passeert vaak via belastingsparadijzen, omdat het blijkbaar meer garantie biedt dat de lokale machtshebber er een te groot percentage van zou inhouden.

Let op, ik ben niet tegen een zeer intensieve jacht op fraude en zwartgeld, in binnen- en buitenland.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 16:03   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En dan die suffe middenklasse hier op het forum maar verdedigen dat die pipo zijn vele geld moet houden.
Waarom zou die zijn geld niet mogen houden ? Wat gaat U dat aan ?
Jaloers ?

Ik begrijp het idee niet dat mensen die "veel hebben" dat zouden moeten afstaan aan wie of wat dan ook. De bedoeling is toch niet dat anderen het beter hebben he.

Je wil toch liever dat uw vermogen dat afgenomen wordt, vernietigd wordt, eerder dan dat het een andere ten goede zou komen zou ik denken ? Het allerergste is toch te beseffen dat je de oorzaak bent van het welzijn van een onbekende andere nee ? Dat dient toch ten alle prijze vermeden te worden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 februari 2024 om 16:07.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 16:07   #96
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bahnee, ik ben niet zoals de NVA voor de vermindering van de belastingen van de ‘middenklasse’ (ik dus). Ik betaal een hoop belastingen en ik vind dat verantwoord en in proportie tot wat ‘we’ (de gemiddelde Belg dus) ervoor terugkrijgt.
En het ging in dat voorstel ook over een zeer minimale bijdrage, dus die ‘rijken’ moeten niet zagen, ze gaan er niet failliet aan gaan.

En ik heb al gezegd: ik betaal al vermogensbelasting en niet weinig ook via het kadastraal inkomen.
Dat vind ik dus helemaal niet !!!
Maar dit is niet het onderwerp van de draad. Ik ga dus niet beginnen zeveren over de manke justitie, manke defensie, manke politie, manke sociale zekerheid (nood aan private hospitalisatieverzekeringen ... lage pensioenen, onzekere elektriciteitsbevoorrading na uitverkoop aan Frankrijk en driekwart sluiting kerncentrales) ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 16:12   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het is een transfer van mensen met veel vermogen naar de samenleving. Een heel gezond idee.

Wat moet trouwens iemand precies met het zitten op zoveel geld?

Ik ken er hier genoeg in de buurt die een miljoen of 10 hebben, doodsbang dat geld vasthouden en dan omvallen als ze 80 zijn. En dan? Zinloos kapitaal.
Een vermogensbelasting is een typische afgunstbelasting.
De achterliggende idee is "je moet maar niet zo welstellend zijn, we pakken het dus van jou af". Gewoon hatelijk.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 16:16   #98
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je kan het niet meenemen he.

Zo treurig die rijke pipo's die jarenlang staan te blazen op de golfbaan hoe ze de fiscus te slim zijn af geweest en dan liggen ze een paar maanden later in hun kist.

Met al hun bezittingen die de kinderen dan maar opfeesten.
Inderdaad zou het veel beter zijn als de leiders van de staat alles opfeesten.
Dit is de doctrine die jij voorstaat:

Citaat:
The foundation of Fascism is the conception of the State, its character, its duty, and its aim. Fascism conceives of the State as an absolute, in comparison with which all individuals or groups are relative, only to be conceived of in their relation to the State. The conception of the Liberal State is not that of a directing force, guiding the play and development, both material and spiritual, of a collective body, but merely a force limited to the function of recording results: on the other hand, the Fascist State is itself conscious and has itself a will and a personality thus it may be called the "ethic" State....

...The Fascist State organizes the nation, but leaves a sufficient margin of liberty to the individual; the latter is deprived of all useless and possibly harmful freedom, but retains what is essential; the deciding power in this question cannot be the individual, but the State alone....
(Benito Mussolini over fascisme : 1932)
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 23 februari 2024 om 16:18.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 18:12   #99
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Inderdaad zou het veel beter zijn als de leiders van de staat alles opfeesten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een vermogensbelasting is een typische afgunstbelasting.
De achterliggende idee is "je moet maar niet zo welstellend zijn, we pakken het dus van jou af". Gewoon hatelijk.
We hebben helemaal niets aan rijke oude mannetjes. En hun kinderen worden ook niet beter van het feit dat ze de rest van hun leven kunnen luiwammesen met de erfenis van papa.

Laat dat geld nar de gemeenschap vloeien!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom zou die zijn geld niet mogen houden ? Wat gaat U dat aan ?
Dat geld kan veel functioneler worden ingezet dan het door te geven aan niksnut-nageslacht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Je wil toch liever dat uw vermogen dat afgenomen wordt, vernietigd wordt, eerder dan dat het een andere ten goede zou komen zou ik denken ? Het allerergste is toch te beseffen dat je de oorzaak bent van het welzijn van een onbekende andere nee ? Dat dient toch ten alle prijze vermeden te worden.
Dit soort denken heeft een naam in de psychologie...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 19:23   #100
Den beer van b
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het is een transfer van mensen met veel vermogen naar de samenleving. Een heel gezond idee.

Wat moet trouwens iemand precies met het zitten op zoveel geld?

Ik ken er hier genoeg in de buurt die een miljoen of 10 hebben, doodsbang dat geld vasthouden en dan omvallen als ze 80 zijn. En dan? Zinloos kapitaal.
Uw gebruik van het woord transfer vertaal ik in deze context als diefstal.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be