Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2023, 08:23   #81
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 37.052
Standaard

Uw cash geld in de bank in een kluis steken? Thuis houden is wat teveel risico...
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 08:29   #82
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En in verband met het originele probleem van de man die 4000€ cash wou afhalen: cash geld van uw legale witte rekening halen is wel de stomste witwasoperatie die je kan bedenken.
Dat geld wordt gebruikt om pakweg een auto in het zwart te kopen, een aannemer te betalen, etc etc. Zelfs jij zou zoiets toch moeten snappen, of niet?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 08:31   #83
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Via kassa tickets van een grootwarenhuis van uw zwart geld afraken?
Ik denk dat de mensen die echt met zwart geld zitten nu in een bijna fatale lach schieten.
Uiteraard, simpel en niet traceerbaar. Weet je wel hoeveel mensen er maandelijks zowat 1000 euro in het zwart bijverdienen? Die raak je lekker makkelijk kwijt in het warenhuis of tijdens het shoppen. Wat begrijpt u daar niet aan?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 12 september 2023 om 08:31.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 10:10   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.259
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Uiteraard, simpel en niet traceerbaar. Weet je wel hoeveel mensen er maandelijks zowat 1000 euro in het zwart bijverdienen? Die raak je lekker makkelijk kwijt in het warenhuis of tijdens het shoppen. Wat begrijpt u daar niet aan?
€4k per maand in het warenhuis, je kan dan elke maand een ferm feestje bouwen met Wagyu steaks en kaviaar. Da's de andere optie, om uw zwart-geld leveranciers te lijmen.

Of een heel groot gezin hebben en ze alleen top-prijs producten te geven in overvloed.


Maar ja, zolang je cash kan betalen in gewone winkels, dan is zwart geld zo gebruikt. Zolang je maar niet boven de "rapporteringslimiet" uitkomt, en geen spaarkaarten enzo gebruikt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 10:17   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.259
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Het mag. Het probleem was dat de man te "principieel" was om te liegen waar hij het voor nodig had.


"Is mijn gat te dik in dit kleed",
"Wat gaat ge met dat geld doen"

zijn vragen waar ge niet word geacht met de waarheid te antwoorden.
Ook is het niet aan de bank om het geld te blokkeren.
Het is een beslissing van de bankbediende aan het loket. Die dat waarschijnlijk zo van zijn meerdere/bedrijfspolitiek heeft opgelegd gekregen. (of er was gewoon niet zoveel cash voorhanden, duizenden euro's in de mrcash, maar niks in de lade)
Wat wel is, de bank moet het sowieso rapporteren.
En zo'n zaken geven een vlaggetje voor de ambtenaren/fiscus/magistraten om eens dieper te kijken in de geldzaken van desbetreffend persoon.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 10:18   #86
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.259
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat geld wordt gebruikt om pakweg een auto in het zwart te kopen, een aannemer te betalen, etc etc. Zelfs jij zou zoiets toch moeten snappen, of niet?
Mercedes AMG van 3 jaar voor €7K bij de lokale 2de hands autodealer op factuur, en €15K in't zwart. Perfect voorbeeld van hoe het in rotatie blijft.

En als de fiscus daar een vraag over stelt :"jamaar die wagen was beschadigd, de plastiek was gebarsten, de zetels gescheurd, de verf bekrast en de elektronica werkte maar half".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 september 2023 om 10:20.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 10:20   #87
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"You will own nothing" Zelfs uw geld is niet van u. De natte droom van elke dictatuur. Zo goed als niemand wil cash afschaffen, maar het wordt toch gedaan in een stapsgewijs plan zonder inzage noch controle door de bevolking. Waar zijn de politici die aan de kant van de bevolking staan?
In het cordon.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 10:33   #88
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Uiteraard, simpel en niet traceerbaar. Weet je wel hoeveel mensen er maandelijks zowat 1000 euro in het zwart bijverdienen? Die raak je lekker makkelijk kwijt in het warenhuis of tijdens het shoppen. Wat begrijpt u daar niet aan?
Dat duizend euro zwart, besteed in eigen economie niet het probleem is.
van die duizend euro komt toch
700/800 euro toch terug bij de overheid terecht.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 15:22   #89
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.877
Standaard

Korte herhaling, maar wil er iemand een realistische bankbediende spelen en mij antwoorden in deze 4 situaties aub..

Ik kom dus 50 000 euro opvragen (cash afhalen ofwel doorstorten) en de bediende vraagt mij waarom.

Situatie 1)
Klant: "Ik ga bitcoin kopen".
Beslissing bankbediende?

Situatie 2)
Klant:"Ik ga fysiek goud kopen"

Beslissing bankbediende? En mag ik dat ergens stockeren buiten de bank? Zonder te declareren uiteraard, want declareren is de deuropening voor een vermogensbelasting/ gelegaliseerde diefstal

Situatie 3)
Klant "Ik ga 50 000 euro in een sok steken omdat ik dat veiliger vind dan het in de bank te laten"

Beslissing bankbediende?

Situatie 4)
Klant "Ik ga 50 000 euro onder mijn kinderen verdelen en ik wil niet dat de Roverheid daar belastingen op komt heffen..."

Beslissing bankbediende?

En nog situatie 5 die waarschijnlijk het meest voorkomt:

Klant: "Het zijn jouw zaken niet en ik ga je geen reden geven"

Beslissing bankbediende?

Ik ben vrij zeker dat situatie 5 onmiddellijk tot een verbod leidt.

Situaties 1 tem 4 leiden er waarschijnlijk toe dat de bankbediende zijn oversten erbij gaat halen, die vervolgens met allerlei papierwerk komen aandraven waardoor je verplicht bent te declareren of belastingen te betalen. Doe je dat niet --> verbod.

Het is gewoonweg niet ons geld. Zelfs in een situatie waarin er niet eens paniek is op de financiële markten (dreiging bankrun zoals Argentinië 2001) laten banken ons niet doen wat we zelf willen. Mensen worden in slaap gewiegd en denken dat het systeem eerlijk is. Het monetaire stelsel is gelegaliseerde fraude. Het systeem is zo gemaakt dat alles instort als mensen massaal hun valuta omruilen tegen iets als bitcoin. Alleen al daarom zal men het nooit toestaan.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 12 september 2023 om 15:28.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 15:31   #90
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mercedes AMG van 3 jaar voor €7K bij de lokale 2de hands autodealer op factuur, en €15K in't zwart. Perfect voorbeeld van hoe het in rotatie blijft.

En als de fiscus daar een vraag over stelt :"jamaar die wagen was beschadigd, de plastiek was gebarsten, de zetels gescheurd, de verf bekrast en de elektronica werkte maar half".
Fiscus kan daar inderdaad helemaal niets over zeggen. Bedrijfswagens worden afgeschreven op 4 jaar. Dus die staat voor 0 in de boeken. Je verkoopt hem dan voor 20K. 10 ervan in het wit, 10 in t zwart en je betaalt maar belastingen op de 10 meerwaarde. En daarvoor worden inderdaad cashafhalingen voor dergelijke bedragen gedaan. Dat is niet om onder uw matras te steken, dat is om iets in het zwart te betalen en dat is exact de reden waarom de fiscus geinteresseerd is in dergelijke transacties. Dus als je al van plan bent om een wagen of zo in het zwart te kopen, haal dan gewoon op geregelde tijdstippen 650 euro per kaart af. Dan blijf je tenminste onder de radar. En ga zeker uw beklag niet doen in de pers hé....
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 15:39   #91
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Korte herhaling, maar wil er iemand een realistische bankbediende spelen en mij antwoorden in deze 4 situaties aub..

Ik kom dus 50 000 euro opvragen (cash afhalen ofwel doorstorten) en de bediende vraagt mij waarom.

Situatie 1)
Klant: "Ik ga bitcoin kopen".
Beslissing bankbediende?

Situatie 2)
Klant:"Ik ga fysiek goud kopen"

Beslissing bankbediende? En mag ik dat ergens stockeren buiten de bank? Zonder te declareren uiteraard, want declareren is de deuropening voor een vermogensbelasting/ gelegaliseerde diefstal

Situatie 3)
Klant "Ik ga 50 000 euro in een sok steken omdat ik dat veiliger vind dan het in de bank te laten"

Beslissing bankbediende?

Situatie 4)
Klant "Ik ga 50 000 euro onder mijn kinderen verdelen en ik wil niet dat de Roverheid daar belastingen op komt heffen..."

Beslissing bankbediende?

En nog situatie 5 die waarschijnlijk het meest voorkomt:

Klant: "Het zijn jouw zaken niet en ik ga je geen reden geven"

Beslissing bankbediende?

Ik ben vrij zeker dat situatie 5 onmiddellijk tot een verbod leidt.

Situaties 1 tem 4 leiden er waarschijnlijk toe dat de bankbediende zijn oversten erbij gaat halen, die vervolgens met allerlei papierwerk komen aandraven waardoor je verplicht bent te declareren of belastingen te betalen. Doe je dat niet --> verbod.

Het is gewoonweg niet ons geld. Zelfs in een situatie waarin er niet eens paniek is op de financiële markten (dreiging bankrun zoals Argentinië 2001) laten banken ons niet doen wat we zelf willen. Mensen worden in slaap gewiegd en denken dat het systeem eerlijk is. Het monetaire stelsel is gelegaliseerde fraude. Het systeem is zo gemaakt dat alles instort als mensen massaal hun valuta omruilen tegen iets als bitcoin. Alleen al daarom zal men het nooit toestaan.

Voor situatie 1, 2 is het compleet onnodig om daarvoor cash geld af te halen. Het zal dus gezien worden als een leugen. Situatie 3 is compleet ridicuul en zal dus ook gezien worden als een leugen. Situatie 4 is illegaal en situatie 5 mag ook niet. De bank heeft verplichtingen in verband met antiwitwaswetgeving.

Kijk hé, als je het effectief in je sok wil steken, zet dan geen 50K op rekening. En anders haal je maar elke dag 650 euro af via de automaat. Dan heb je het binnen 3 maand allemaal in je sok zitten. Als het toch is om daar stof te vergaren zal het niet op die 3 maand komen ook.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 12 september 2023 om 15:40.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:06   #92
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.259
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Conclusie. Gewoon geen enorme bedragen op de bank staan hebben.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:27   #93
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mercedes AMG van 3 jaar voor €7K bij de lokale 2de hands autodealer op factuur, en €15K in't zwart. Perfect voorbeeld van hoe het in rotatie blijft.

En als de fiscus daar een vraag over stelt :"jamaar die wagen was beschadigd, de plastiek was gebarsten, de zetels gescheurd, de verf bekrast en de elektronica werkte maar half".
Hoeveel heeft de 2de hands autodealer betaald voor die Mercedes Amg van 3 jaar en welke herstelkosten etc. heeft hij speciaal voor die wagen gemaakt ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:31   #94
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Voor situatie 1, 2 is het compleet onnodig om daarvoor cash geld af te halen. Het zal dus gezien worden als een leugen. Situatie 3 is compleet ridicuul en zal dus ook gezien worden als een leugen. Situatie 4 is illegaal en situatie 5 mag ook niet. De bank heeft verplichtingen in verband met antiwitwaswetgeving.

Kijk hé, als je het effectief in je sok wil steken, zet dan geen 50K op rekening. En anders haal je maar elke dag 650 euro af via de automaat. Dan heb je het binnen 3 maand allemaal in je sok zitten. Als het toch is om daar stof te vergaren zal het niet op die 3 maand komen ook.
Je mag perfect een handgift geven aan je kinderen en zelfs derden zonder beperking van bedrag. Hierop zijn geen belastingen op verschuldigd. Het enige probleem is dat beschermde erfgenamen hierover moeilijk kunnen doen, in dat geval worden al die giften van 3 jaar voor de dood of zijn verlies van handelsbekwaamheid van ambtshalve aanzien als schenkingen. Op schenkingen zijn wél rechten op verschuldigd aan Vlabel.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:35   #95
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Conclusie. Gewoon geen enorme bedragen op de bank staan hebben.
Of gewoon afhalen langs de bankcontact.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:35   #96
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.259
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hoeveel heeft de 2de hands autodealer betaald voor die Mercedes Amg van 3 jaar en welke herstelkosten etc. heeft hij speciaal voor die wagen gemaakt ?
Wat begrijpt u niet aan perfect voorbeeld?

Het is een voorbeeld van hoe zwart geld in circulatie blijft, op zijn FC De Kampoenen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:36   #97
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Voor situatie 1, 2 is het compleet onnodig om daarvoor cash geld af te halen.
Er staat afhalen of doorstorten. Ik heb bij mijn lokale bank aangekondigd dat ik de desbetreffende week investeringen zou doen ter waarde van 20 000 euro, in meerdere schijven en dat die transacties normaal zouden zijn. Verder ben ik daar niet op ingegaan.

Mijn eerste storting van 5000 euro aan Binance ('s werelds grootste crypto exchange) werd goedgekeurd door mijn lokale bank. Heeft daar een paar uur op de rekening gestaan en is vervolgens teruggehaald via een of andere banking group die boven mijn lokale bank staat.

Zelfs met 5000 euro, en dan nog niet om af te halen, kun je kennelijk al niet meer doen wat je wil. Banken vs crypto is Real Madrid tegen FC Barcelona. Ze haten elkaar en als je geld vanuit de banksector naar een exchange doorhaalt, word je behandeld als een drugsbaron. De banksector zal alle mogelijke middelen gebruiken om het floreren van crypto, en dan vooral BTC tegen te houden. Gaande van de media tot het gerecht.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 12 september 2023 om 16:39.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:36   #98
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.259
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Of gewoon afhalen langs de bankcontact.
Er voor zorgen dat je dus geen "fiscus interessante bedragen" in 1 keer hanteert waar ze het kunnen zien.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 16:46   #99
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er voor zorgen dat je dus geen "fiscus interessante bedragen" in 1 keer hanteert waar ze het kunnen zien.
Ze mogen ze geïnteresseerd zijn, ze mogen vragen waar dat geld vandaan komt, het komt van je bankrekening. dat staat ook zo genoteerd op de uittreksel niet waar.

Ik ga er vanuit dat mensen het geld dat op hun rekening staat kunnen verklaren, anders had de bank u allang aangegeven.

Edit: in het geval van die mens met de 4000€, dat zou bij mij een negen dagen duren. Mijn limiet om af te halen staat op 1000€ per dag en 2.500€ per week.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 12 september 2023 om 16:54.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2023, 17:36   #100
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.986
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Of gewoon afhalen langs de bankcontact.
500€ max per week.
__________________
Tijdens de zomervakantie van 2018 beslist Jambon om niet 100.000 euro, maar 200.000 euro uit de federale subsidiepot toe te kennen aan de organisatie van El Kaouakibi en Nguyen.

https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be