Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Heeft u ervaring met datingsites?
Ja, eerder positief. 4 22,22%
Ja, eerder negatief. 1 5,56%
Nee, maar ik zou ze wel gebruiken. 2 11,11%
Nee, en ik zou ze nooit gebruiken. 8 44,44%
Ik heb een vierkant hoofd. 3 16,67%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2012, 13:30   #81
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Is het katholieken geloof ook redelijk anarchistisch op dat gebied dan? Zou je als katholiek het kunnen veroorloven om te drinken?
Natuurlijk mag alcohol in het katholicisme.
Christus dronk tenslotte zelf wijn, niet?

Met mate uiteraard, maar het mag.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:31   #82
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Is het katholieken geloof ook redelijk anarchistisch op dat gebied dan? Zou je als katholiek het kunnen veroorloven om te drinken?
Nietzsche toch, de katholieken waren vroeger dé drinkers en de feesters.

"And to Catholic men that drink upon wine,
Are deep in water and frank and fine.
Wherever I travel, I find it so,
Benedicamus Domino!"
(Hillaire Belloc, The Path to Rome)
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:31   #83
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ja, inderdaad. En het gevoel van aanwezigheid wordt geinduceerd door het volgen van een aantal technische regels die ervoor zorgen dat dingen die je afleiden van dat gevoel worden weggeblokt.
Ik snap wat je bedoeld, alleen is het andere dan niet mogelijk?

Geloven in de aanwezigheid van iets bovennatuurlijks zonder de regels van een religie te volgen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:32   #84
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dat lijkt het bij velen ook wel te zijn.

De reden dat ik nog zo positief blijf omtrent het katholieke geloof, en niet uitsluit dat ik ooit terug bekeren zal (elke dag knaagt het wel meer en meer), is omdat ik door hen te negeren en dieper te graven véél meer heb gevonden. Er is een hele wereld van écht diepgaande mystiek, betekenisvolle liturgie en dynamische en toch traditionele religiositeit verborgen onder talloze lagen van elitarisme en sentimentalisme. Dat is dan ook wat de Katholieke Kerk mist. Ze focust te veel op allerlei gebedjes, neoklassieke uiterlijkheden en een totale verstarring. In het begin van de 20ste eeuw zocht men hernieuwing, herbronning. Het Vaticaanse concilie zou die herbronning moeten gebracht hebben, maar in plaats ervan hebben we een Kerk gekregen die uit twee groepen bestaat: eentje dat het voornoemde is maar dan in overdrive (de traditionalisten), en een tweede groep (de grootste) van zelfverklaarde vernieuwers die gewoon vernieuwen omwille van de vernieuwing en niks inhoud bieden.
Vind je de katholieke mystiek de mystiek die jou het meeste biedt? Kan jij je wagen aan het vertellen waarom, of zal het niet gaan denk je?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:33   #85
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dat lijkt het bij velen ook wel te zijn.

De reden dat ik nog zo positief blijf omtrent het katholieke geloof, en niet uitsluit dat ik ooit terug bekeren zal (elke dag knaagt het wel meer en meer), is omdat ik door hen te negeren en dieper te graven véél meer heb gevonden. Er is een hele wereld van écht diepgaande mystiek, betekenisvolle liturgie en dynamische en toch traditionele religiositeit verborgen onder talloze lagen van elitarisme en sentimentalisme. Dat is dan ook wat de Katholieke Kerk mist. Ze focust te veel op allerlei gebedjes, neoklassieke uiterlijkheden en een totale verstarring. In het begin van de 20ste eeuw zocht men hernieuwing, herbronning. Het Vaticaanse concilie zou die herbronning moeten gebracht hebben, maar in plaats ervan hebben we een Kerk gekregen die uit twee groepen bestaat: eentje dat het voornoemde is maar dan in overdrive (de traditionalisten), en een tweede groep (de grootste) van zelfverklaarde vernieuwers die gewoon vernieuwen omwille van de vernieuwing en niks inhoud bieden.
Om een concreet voorbeeld te geven: het werk dat Lambert Beauduin verrichtte.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:37   #86
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dat lijkt het bij velen ook wel te zijn.

De reden dat ik nog zo positief blijf omtrent het katholieke geloof, en niet uitsluit dat ik ooit terug bekeren zal (elke dag knaagt het wel meer en meer), is omdat ik door hen te negeren en dieper te graven véél meer heb gevonden. Er is een hele wereld van écht diepgaande mystiek, betekenisvolle liturgie en dynamische en toch traditionele religiositeit verborgen onder talloze lagen van elitarisme en sentimentalisme. Dat is dan ook wat de Katholieke Kerk mist. Ze focust te veel op allerlei gebedjes, neoklassieke uiterlijkheden en een totale verstarring. In het begin van de 20ste eeuw zocht men hernieuwing, herbronning. Het Vaticaanse concilie zou die herbronning moeten gebracht hebben, maar in plaats ervan hebben we een Kerk gekregen die uit twee groepen bestaat: eentje dat het voornoemde is maar dan in overdrive (de traditionalisten), en een tweede groep (de grootste) van zelfverklaarde vernieuwers die gewoon vernieuwen omwille van de vernieuwing en niks inhoud bieden.
Ik ben nooit echt gelovig geweest. Maar ik begin steeds meer te neigen naar het 'ietsisme' (hoewel het waarschijnlijk nog lang zal duren voor ik die stap kan zetten). Zonder al die kerkelijke rituelen was ik waarschijnlijk gelovig geworden. Ironisch genoeg is het Nietzsche die me meer openstelt voor het geloof.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:38   #87
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik snap wat je bedoeld, alleen is het andere dan niet mogelijk?

Geloven in de aanwezigheid van iets bovennatuurlijks zonder de regels van een religie te volgen?
Nja, kijk. Het gaat niet zozeer om geloven, in feite. Als het enkel om geloven gaat kan ik zeggen dat je aan slechte religie doet. Dan eindig je zoals die baptisten: een aan neurose grenzend fanatisme waarbij zij zichzelf blijven overtuigen van het feit dat er iets bestaat.


Het gaat echt om het niet-vermeend voelen van een hogere aanwezigheid. Zoals Koenraad het hier vermeldt, de mystiek van bepaalde ritualismen.
Dat is een heel eigenaardig gevoel, dat meer is dan gewoon het menen te weten dat er een god is die alles goed zal laten lopen als je volgens de regels loopt.
Dat gevoel is zo sterk dat sommigen ervoor kiezen om hun levens helemaal daaraan te wijden.
En het is niet altijd "als ik de regels volg dan zal god er zijn want zo heeft hij het beloofd, want dit zijn zijn voorwaarden". Dat is cargo cult.

Wat er is, is dat bepaalde aardse handelingen je afleiden van dat geloof. Omdat je dan met het aardse bezig bent. Dan begeer je naar iets anders. Dan denk je constant aan andere dingen. En die regels dienen om dat te beperken, die afleiding. Da's technisch, he. Zoals dat men bepaalde regels moet volgen om gewicht te verliezen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:40   #88
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Ik ben nooit echt gelovig geweest. Maar ik begin steeds meer te neigen naar het 'ietsisme' (hoewel het waarschijnlijk nog lang zal duren voor ik die stap kan zetten). Zonder al die kerkelijke rituelen was ik waarschijnlijk gelovig geworden. Ironisch genoeg is het Nietzsche die me meer openstelt voor het geloof.
Waarom wordt je niet gewoon agnost?

Als ietsjist stel je namelijk dat er wel iets moet zijn, een agnost weet niet.

En ik denk dat dat het enige juiste antwoord is als het omtrent het bovennatuurlijke gaat : *Ik weet niet*.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:40   #89
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Vind je de katholieke mystiek de mystiek die jou het meeste biedt? Kan jij je wagen aan het vertellen waarom, of zal het niet gaan denk je?
De katholieke mystiek is eigener, zeker die van de vroege middeleeuwen, rond het schisma. Hildegard van Bingen etc.

De mystiek van de polytheïstische religies is me altijd te exotisch gebleken. Nooit enige voeling mee kunnen vinden.

Het dichtst bij God dat ik dan ook gekomen ben, was tijdens het bidden. Geen rozenkrans, zo'n gebeden hebben me altijd tegengewerkt (nooit enige spiritualiteit bij gevonden), maar het langzaam mediteren op teksten onder de juiste omstandigheden met kortere zinsneden op een eigen, losse manier.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 juni 2012 om 13:47.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:41   #90
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom wordt je niet gewoon agnost?

Als ietsjist stel je namelijk dat er wel iets moet zijn, een agnost weet niet.

En ik denk dat dat het enige juiste antwoord is als het omtrent het bovennatuurlijke gaat : *Ik weet niet*.
Ik ben een agnostische atheist.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:41   #91
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Nja, kijk. Het gaat niet zozeer om geloven, in feite. Als het enkel om geloven gaat kan ik zeggen dat je aan slechte religie doet. Dan eindig je zoals die baptisten: een aan neurose grenzend fanatisme waarbij zij zichzelf blijven overtuigen van het feit dat er iets bestaat.


Het gaat echt om het niet-vermeend voelen van een hogere aanwezigheid. Zoals Koenraad het hier vermeldt, de mystiek van bepaalde ritualismen.
Dat is een heel eigenaardig gevoel, dat meer is dan gewoon het menen te weten dat er een god is die alles goed zal laten lopen als je volgens de regels loopt.
Dat gevoel is zo sterk dat sommigen ervoor kiezen om hun levens helemaal daaraan te wijden.
En het is niet altijd "als ik de regels volg dan zal god er zijn want zo heeft hij het beloofd, want dit zijn zijn voorwaarden". Dat is cargo cult.

Wat er is, is dat bepaalde aardse handelingen je afleiden van dat geloof. Omdat je dan met het aardse bezig bent. Dan begeer je naar iets anders. Dan denk je constant aan andere dingen. En die regels dienen om dat te beperken, die afleiding. Da's technisch, he. Zoals dat men bepaalde regels moet volgen om gewicht te verliezen.
Als jij gelovig zou worden, zou jij je dan ook aansluiten bij een religie?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:42   #92
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Ik ben een agnostische atheist.
Hoe bedoel je dat?

Theoretisch gezien een agnost en praktisch een atheïst?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:43   #93
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Hoe bedoel je dat?

Theoretisch gezien een agnost en praktisch een atheïst?
Ja.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:44   #94
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Ja.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:45   #95
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
De katholieke muziek is eigener, zeker die van de vroege middeleeuwen, rond het schisma. Hildegard van Bingen etc.

De mystiek van de polytheïstische religies is me altijd te exotisch gebleken. Nooit enige voeling mee kunnen vinden.

Het dichtst bij God dat ik dan ook gekomen ben, was tijdens het bidden. Geen rozenkrans, zo'n gebeden hebben me altijd tegengewerkt (nooit enige spiritualiteit bij gevonden), maar het langzaam mediteren op teksten onder de juiste omstandigheden met kortere zinsneden op een eigen, losse manier.
St. Ignatius' Geestelijke Oefeningen?


Welke polytheistische religies heb jij al bestudeerd? Het is inderdaad zo dat een mystiek herkenbaar moet blijven. Mensen die hier in Europa hindoe worden doen het vaak omdat het leuk en interessant uitziet, maar zij zijn geen Indier, dus zij begrijpen die dingen niet echt.
(neemt niet weg dat de Bhagavad Gita goed is)

Qua estetiek en "volksheid" is het katholicisme inderdaad een religie die begrijpbaar voor ons is.


Wat vind je van gnostische stromingen? Ook christelijk van aard, maar toch wel anders.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:45   #96
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Dobbel

Laatst gewijzigd door Восход-1 : 19 juni 2012 om 13:46.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:45   #97
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Het christendom maakt al 15 eeuwen deel uit van onze cultuur.
Het is mede door de interne stabiliteit die het christendom bracht dat Europa zich kon ontwikkelen. Het Christendom drukte onmiskenbaar zijn stempel op onze ethiek en moraal, onze tradities, onze feesten, onze architectuur, ons onderwijs...
En wij zijn opgetrokken uit dezelfde klei, die het resultaat is van eeuwenlange vorming. Dat veeg je niet zomaar eventjes weg.
Een Europeaan die het Christendom haat, haat (een deel van) zichzelf.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:45   #98
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
De katholieke muziek is eigener, zeker die van de vroege middeleeuwen, rond het schisma. Hildegard van Bingen etc.

De mystiek van de polytheïstische religies is me altijd te exotisch gebleken. Nooit enige voeling mee kunnen vinden.

Het dichtst bij God dat ik dan ook gekomen ben, was tijdens het bidden. Geen rozenkrans, zo'n gebeden hebben me altijd tegengewerkt (nooit enige spiritualiteit bij gevonden), maar het langzaam mediteren op teksten onder de juiste omstandigheden met kortere zinsneden op een eigen, losse manier.
Maar als jij zo dicht bij god bent geweest, waarom ben je dan toch weer atheïst/agnost geworden?

Als je gevoel zo heftig is snap ik die verandering niet zo goed, ben je je gevoel gaan rationaliseren?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:45   #99
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

De ergste uiting van het katholieke cargocultisme is die gehele aflatenleer van voor het concilie.

Bid dit gebed, krijg zoveel dagen aflaat.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2012, 13:46   #100
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Maar als jij zo dicht bij god bent geweest, waarom ben je dan toch weer atheïst/agnost geworden?
Dichtst is niet dicht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als je gevoel zo heftig is snap ik die verandering niet zo goed, ben je je gevoel gaan rationaliseren?
Dat doe ik automatisch, het is eigen aan me.

Ik voel ook vooral dat de Katholieke Kerk niet echt biedt wat het zou moeten bieden.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be