Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie is de grootste Turk aller tijden?
Attila de Hun 5 12,20%
Alparslan 1 2,44%
Yavuz Sultan Selim 1 2,44%
Fatih Sultan Mehmet 3 7,32%
Mimar Sinan 3 7,32%
Ataturk 28 68,29%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2005, 17:31   #81
Joriske
Gouverneur
 
Joriske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.197
Standaard

Er is een verschil tussen de hedendaagse Turken en oude Turkse volkeren. De Hunnen zijn even verwant met de huidige Turken als de Germaanse Visigothen of de Franken verwant zijn met de Vlamingen.

En het fabeltje van Turan gaat ook niet op; Kirghizen zijn even verwant aan Turken als bv. Portugezen met Roemeniërs; een gemiddelde Turk kan Kazakh en Kirghizisch trouwens niet verstaan. De Turken waren trouwens nooit een volledig geheel, maar altijd verdeeld in verschillende stammen en volkeren. Het pan-Turanisme is het Turkse equivalent van het pan-Germanisme van de Nazi's; een nationalistische mythe, een fabel; Turan bestond nooit, net als Germania nooit heeft bestaan.

Ik snap hier trouwens iets niet: Attila de Hun was een psychopathische, meedogenloze, plunderende massamoordenaar; is dat dan volgens jullie iets om trots op te zijn?
__________________
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."

Laatst gewijzigd door Joriske : 17 januari 2005 om 17:44.
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 17:36   #82
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Er is een verschil tussen de hedendaagse Turken en oude Turkse volkeren. De Hunnen zijn even verwant met de huidige Turken als de Germaanse Visigothen of de Franken verwant zijn met de Vlamingen.

En het fabeltje van Turan gaat ook niet op; Kirghizen zijn even verwant aan Turken als bv. Portugezen met Roemeniërs; een gemiddelde Turk kan Kazakh en Kirghizisch trouwens niet verstaan. De Turken waren trouwens nooit een volledig geheel, maar altijd verdeeld in verschillende stammen en volkeren. Het pan-Turanisme is het Turkse equivalent van het pan-Germanisme van de Nazi's; een nationalistische mythe, een fabel; Turan bestond nooit, net als Germania nooit heeft bestaan.

Ik snap hier trouwens iets niet: Attila de Hun was een psychopathische, medogenloze, plunderende massamoordenaar; is dat dan volgens jullie iets om trots op te zijn?
Natuurlijk moet men daar fier op zijn. Het zijn geen collaborateurs!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 18:44   #83
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Er is een verschil tussen de hedendaagse Turken en oude Turkse volkeren. De Hunnen zijn even verwant met de huidige Turken als de Germaanse Visigothen of de Franken verwant zijn met de Vlamingen.

En het fabeltje van Turan gaat ook niet op; Kirghizen zijn even verwant aan Turken als bv. Portugezen met Roemeniërs; een gemiddelde Turk kan Kazakh en Kirghizisch trouwens niet verstaan. De Turken waren trouwens nooit een volledig geheel, maar altijd verdeeld in verschillende stammen en volkeren. Het pan-Turanisme is het Turkse equivalent van het pan-Germanisme van de Nazi's; een nationalistische mythe, een fabel; Turan bestond nooit, net als Germania nooit heeft bestaan.
Dat klopt wel. De verwantschap moet je dan ook zoeken in de taal.Misschien vind je ook nog enkele gebruiken of tradities die specifiek tot de Turkse volkeren behoren.
Een Azerbeidzjaan versta ik zeer goed. Hoe verder weg van Turkije hoe moeilijker het wordt om ze nog te verstaan.
Mocht er ooit een Turkse leider opstaan met imperialistische ambities dan zou hij misschien Turan kunnen verwezenlijken door een groot aantal Turkse volkeren te verenigen. Binnen enkele generaties zullen die dan een eenheidsturks spreken door een eengemaakt onderwijs. Waarschijnlijk het Turks van Turkije omdat zij de grootste Turkssprekende groep zijn.
Dit hoeft niet noodzakelijk een militaire aangelegenheid zijn. Een economische unie zou ook een manier kunnen zijn om Turan van de grond te krijgen. Iets wat de Turken toch als optie moeten bewaren want de deelname aan de Europese Unie is nog altijd geen feit.

Hmmm, als ik eens niet weet wat doen zal ik eens werk maken van Turan. Waar heb ik nu weer mijn kromzwaard liggen? Ik zal eens op zolder gaan kijken.


Citaat:
Turkic Languages
Turkish , Turkmen, Uzbek, Azerbaijani (Azeri), Kazakh, Tatar, and other languages of Eurasia and central Asia.
The Turkic languages are a sub-family of the Altaic group and is spoken in Eurasia (the geographical region bridging Europe with Asia).
Only a linguist will be able to distinguish individual Turkic languages, so the average radio listener should only aim to distinguish Turkish from the other Turkic languages. Tadzhik is essentially Persian (Farsi) while Kirghiz and Kazakh are similar to Uzbek, and Turkmen and Azeri are similar to Turkish. About 40% of Kirghiz/Kazakh is intelligible as "old Turkish".
The Turkic languages spoken in the southern states of the former soviet union have many borrowings from Russian. The term Radiostantsiya (radio station) from the Russian is often heard.
Turkish and Turkic languages show vowel harmony (ie certain vowel sounds are disallowed if others precede) (eg ata, English father). The vowels u and uo are absent from Arabic and Persian but are frequent in Turkish (eg Turkiye).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Ik snap hier trouwens iets niet: Attila de Hun was een psychopathische, meedogenloze, plunderende massamoordenaar; is dat dan volgens jullie iets om trots op te zijn?
Wil je soms beweren dat andere veroveraars en leiders van die tijd andere methoden(Make love not war?) gebruikten als ze landen gingen veroveren en oorlogen voerden?
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 17 januari 2005 om 18:45.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:14   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Mocht er ooit een Turkse leider opstaan met imperialistische ambities dan zou hij misschien Turan kunnen verwezenlijken door een groot aantal Turkse volkeren te verenigen.
Mmmm, zoiets als dit hier, misschien?!

http://kutlualtay81.sitemynet.com/my...erim/turan.jpg

Voor de rest doet het mij vrijwel onmiddellijk denken aan het panslavisme, het pangermanisme en andere politieke bewegingen die nooit bestaande verbanden ideologisch toch zo kneden om er politieke denkbeelden van te maken.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:26   #85
Willem
Provinciaal Statenlid
 
Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2003
Berichten: 737
Standaard

Ik wist niet dat Iran ook Turks was, laat staan een groot deel van Rusland.
__________________
Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:31   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Ik wist niet dat Iran ook Turks was, laat staan een groot deel van Rusland.
Inderdaad. Maar dergelijke kaartjes zijn van hetzelfde gehalte als de tekeningen die werden gemaakt van een toekomstig Grootgermaans of Grootslavisch of ik-weet-niet-nog-allemaal Groot... rijk.

In dat kaartje worden er ook gebieden van Syrië gevoegd trouwens. En dan zeggen dat er in het oosten van Turkije nu een Arabische minderheidsgroep woont, waar de Turkse staat ook al niet te zacht mee omspringt...
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:35   #87
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Nick_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2004
Locatie: Kuurne
Berichten: 16.657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Bij een recent onderzoek is gebleken dat in de meerderheid van de pita-zaken resten van urine, fecaliën en sperma teruggevonden werden in de pita. Niet toevallig dat dit "voedsel" ( ) van de Turken afkomstig is.
Zou ik ook doen als er zo'n schoft als jij binnenkomt.
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:37   #88
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Nick_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2004
Locatie: Kuurne
Berichten: 16.657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red beret
Dat zijn eerder je voorouders!
laat die voor misschien weg
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:41   #89
Willem
Provinciaal Statenlid
 
Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2003
Berichten: 737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick6502
Zou ik ook doen als er zo'n schoft als jij binnenkomt.
Beginnen masturberen, plassen en poepen?
__________________
Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:45   #90
Joriske
Gouverneur
 
Joriske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Hmmm, als ik eens niet weet wat doen zal ik eens werk maken van Turan. Waar heb ik nu weer mijn kromzwaard liggen? Ik zal eens op zolder gaan kijken.
Het Janissarenuniform heb je in ieder geval al (zie avatar).......

Citaat:
Wil je soms beweren dat andere veroveraars en leiders van die tijd andere methoden(Make love not war?) gebruikten als ze landen gingen veroveren en oorlogen voerden?
Neen, alleen dat ik de grootsheid van veroveraars die niets blijvends achterlaten na er eens goed op los te hebben geplunderd en gemoord, niet zo goed begrijp.
__________________
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:46   #91
Nick_
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Nick_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2004
Locatie: Kuurne
Berichten: 16.657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Beginnen masturberen, plassen en poepen?
hehe (je snapt wel wat ik bedoel.)
Ik vind het gewoon zwak dat dit als flauw argument wordt gebruikt tegen Turken.
Of dacht je dat Quick, McDonald's, de plaatselijke frituur of zelfs het sjieke restaurant echt zo hygiënisch zijn?
Nick_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:49   #92
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Attila de Hun de grootste 'Turk' aller tijden kronen is zoiets als van Karel Martel de grootste 'Belg' maken.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:56   #93
Turkse Nederlander
Minister-President
 
Turkse Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2002
Berichten: 4.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Het Janissarenuniform heb je in ieder geval al (zie avatar).......


Neen, alleen dat ik de grootsheid van veroveraars die niets blijvends achterlaten na er eens goed op los te hebben geplunderd en gemoord, niet zo goed begrijp.
Alexander de Grote wordt door de Grieken aanbeden (eigenlijk was hij een Macedonier) terwijl hij de Perzische stad Persepolis heeft laten vernietigen. Persepolis was in die tijd de belangrijkste stad van de wereld. Persepolis was al veroverd. Vernietiging was niet nodig. De stad is de vernietiging nooit meer te boven gekomen.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 19:58   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Alexander de Grote wordt door de Grieken aanbeden (eigenlijk was hij een Macedonier) ...
Aanbeden is wel een groot woord. Maar de betekenis van Alexander de Grote is op cultureel opzicht wel duizenden malen groter dan de vernietigende storm die Atilla de Hun ontketende.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 20:01   #95
DidiusTheGreat
Partijlid
 
Geregistreerd: 3 januari 2004
Berichten: 220
Standaard

Ik heb gestemd op Attila de Hun, omdat het een tot de fantasiesprekende verhaal is.
Zijn roekeloosheid enz
Maar wat velen niet weten is dat hij ook geintresseerd was in cultuur.
Een fascinerend figuur.

Vandaar
DidiusTheGreat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 22:12   #96
Joriske
Gouverneur
 
Joriske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Alexander de Grote wordt door de Grieken aanbeden (eigenlijk was hij een Macedonier) terwijl hij de Perzische stad Persepolis heeft laten vernietigen. Persepolis was in die tijd de belangrijkste stad van de wereld. Persepolis was al veroverd. Vernietiging was niet nodig. De stad is de vernietiging nooit meer te boven gekomen.
De man die het Hellenisme over de wereld verspreidde en tientallen steden (Alexandrië, Iskenderun, Kandahar....) stichtte vergelijk jij met Attila de Hun?

__________________
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 15:45   #97
HerrUU
Gouverneur
 
HerrUU's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 1.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Dat klopt wel. De verwantschap moet je dan ook zoeken in de taal.
Aha, dus alle Noren zijn ook Turken? Jullie spreken immers beide een Indo-Europese taal? Alle Fransen zijn dan ook maar Turken vanwege dezelfde reden?

Kijk, er is een reden waarom we hem Attila de Hun noemen en niet Attila de Turk.

Trouwens, de Russen zouden dezelfde claim kunnen doen als jullie.
__________________
Om mani padme hum
HerrUU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:33   #98
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Aha, dus alle Noren zijn ook Turken? Jullie spreken immers beide een Indo-Europese taal? Alle Fransen zijn dan ook maar Turken vanwege dezelfde reden?

Kijk, er is een reden waarom we hem Attila de Hun noemen en niet Attila de Turk.

Trouwens, de Russen zouden dezelfde claim kunnen doen als jullie.
De Turkse taal behoort tot de Altaïsche(Altaic) taalfamilie. Dit in tegenstelling tot het Noors(en ook het Russisch en Frans) die men inderdaad tot de Indo-Europese familie kan rekenen. Google maar eens wat. Ik ga het niet voor jouw doen.
Attila sprak een vroege versie van de verschillende Turkse talen. We kunnen dus wel stellen dat het een voorouder is.
Net zoals de huidige Grieken zich beroepen op een verwantschap met Plato en Homeros van duizenden jaren geleden doen de Turken hetzelfde met Atilla en Cenghiz.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 17:43   #99
Joriske
Gouverneur
 
Joriske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Net zoals de huidige Grieken zich beroepen op een verwantschap met Plato en Homeros van duizenden jaren geleden doen de Turken hetzelfde met Atilla en Cenghiz.
Hmmm...... Mooie vergelijking: Grieken stammen af van poëten en filosofen, Turken van veroveraars.

OK dat je beweert van Attila af te stammen, tot zover, maar Cengis Khan was een Mongool, en dat zijn verre achterneven van de Turken.
__________________
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2005, 18:37   #100
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Hmmm...... Mooie vergelijking: Grieken stammen af van poëten en filosofen, Turken van veroveraars.
Inderdaad, de Turkse volkeren zijn krijgers. Altijd al geweest. Verschillende rijken hebben dikwijls beroep gedaan op Turkse stammen om oorlogen voor hun uit te vechten. Zelfs de beruchte Kozakken zijn van oorsprong een Tartaarse(ook al een Turkse volk) stam.
Gelukkig dat de Ottomanen(nog zo een Turkse stam) niet enkel hebben veroverd maar ook de plaatselijke infrastructuur overgenomen hebben. Een nog beter idee van de Ottomanen was om de intelligentsia niet over de kling te jagen. Door deze wijze beslissingen waren ze in staat om 6 eeuwen lang het Ottomaanse rijk in stand te houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
OK dat je beweert van Attila af te stammen, tot zover, maar Cengis Khan was een Mongool, en dat zijn verre achterneven van de Turken.
Wat mezelf betreft, is de kans groter dat ik van Plato afstam dan van Attila. Maar er lopen ongetwijfeld enkele verre, heel verre, spruiten van Attila ergens in Turkije rond.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 18 januari 2005 om 18:37.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be