Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2010, 18:43   #981
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Noord en Zuid verenigen was een idiotie van de hoogste plank. Het door en door katholiek zuiden doen samengaan met een protestants noorden en dit onder de leiding van een protestantse vorst was een grote blunder. Zeker in die tijd. De overwinnaars van Napoléon wilden dat eigenlijk initieel ook niet. Want de 'Oostenrijkse Nederlanden' werden eerst aangeboden aan Pruisen. Maar Pruisen weigerde omdat het volop in beslag genomen werd met de strubbelingen in Saksen. Dan werden de Zuidelijke Nederlanden aangeboden aan Oostenrijk. Oostenrijk had immers de Belgische Nederlanden vroeger bestuurd. Ook Oostenrijk weigerde omdat het uitbreiding zoch aan de Italiaanse grens. Ten lange laatste viel de keuze om de toekomstige Willem I omdat deze maar bleef zaniken. Maar Willem I was pas derde keuze. En slechtste keuze. Hetgeen later dan ook bleek.
De visie op Willem zal altijd worden gekleurd door de eigen politieke voorkeur, maar hoe dan ook, een Zwangsvereinigung van bovenaf is altijd verkeerd. Alleen wanneer de idee massaal binnen de samenleving gedragen wordt en door een meerderheid echt gewenst, zal een vereniging slagen. Ik ben ervan overtuigd dat we daar nog lang niet zijn en dat dat ook niet gaat gebeuren.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 19 mei 2010 om 18:44.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 18:47   #982
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
De visie op Willem zal altijd worden gekleurd door de eigen politieke voorkeur, maar hoe dan ook, een Zwangsvereinigung van bovenaf is altijd verkeerd. Alleen wanneer de idee massaal binnen de samenleving gedragen wordt en door een meerderheid echt gewenst, zal een vereniging slagen. Ik ben ervan overtuigd dat we daar nog lang niet zijn en dat dat ook niet gaat gebeuren.
Ik geloof nochtans dat ik die informatie heb van een Nederlandse auteur.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 18:52   #983
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik geloof nochtans dat ik die informatie heb van een Nederlandse auteur.
Ik ben ook Nederlander, maar een republikein. Koningshuizen moeten over de kling gejaagd worden.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 19:05   #984
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik ben ook Nederlander, maar een republikein. Koningshuizen moeten over de kling gejaagd worden.
Als ik u zo lees, dan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er wat 'zuiders' bloed in uw aderen stroomt. Edoch, ik zal me maar vergissen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 19:33   #985
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als ik u zo lees, dan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er wat 'zuiders' bloed in uw aderen stroomt. Edoch, ik zal me maar vergissen.
Niet werkelijk. Mijn roots zijn Hollands, Fries, Nederrijns (Nijmegen) en Westfaals. Nicht echt zuiders dus. Maar wel katholiek....

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 19 mei 2010 om 19:52.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 20:17   #986
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik ben ook Nederlander, maar een republikein. Koningshuizen moeten over de kling gejaagd worden.
Als dat gebeurt met Nederland, is de hereniging met Vlaanderen nabij.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 20:22   #987
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Als dat gebeurt met Nederland, is de hereniging met Vlaanderen nabij.
Engeland, Nederland, Belgie en Spanje. Het is me allemaal om het even.
Koningshuizen zijn archaisch, ondemocratisch en niet meer van deze tijd.
Het word tijd voor de revolutie

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 19 mei 2010 om 20:25.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 22:51   #988
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Als dat gebeurt met Nederland, is de hereniging met Vlaanderen nabij.
Dat zal niet gebeuren.
Oranje's en Hollanders is als muurkroketten met zoete mayonnaise en Hollanders... onafscheidbaar dus.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 22:59   #989
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zal niet gebeuren.
Oranje's en Hollanders is als muurkroketten met zoete mayonnaise en Hollanders... onafscheidbaar dus.
de onverbiddelijk onvermoeibare antropoloog is er weer
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 23:00   #990
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Als dat gebeurt met Nederland, is de hereniging met Vlaanderen nabij.
Ik zie niet echt het Nederlandse Koningshuis verdwijnen. De Nederlandse bevolking houdt van zijn koningshuis.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 23:01   #991
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
de onverbiddelijk onvermoeibare antropoloog is er weer
Zo snel ben je niet van me af hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 07:35   #992
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik zie niet echt het Nederlandse Koningshuis verdwijnen. De Nederlandse bevolking houdt van zijn koningshuis.
De populariteit van het Nederlandse koningshuis is tanende als gevolg van negatieve publiciteit rondom zaken die met de activiteiten van leden van het koningshuis te maken hebben, zoals de bouw van dubieuze villa's, ondoorzichtige, maar lucratieve belastingconstructies, hoge kosten voor het onderhoud van het koninklijke zeiljacht 'De Groene Draeck', de peperdure renovatie van het regeringsvliegtuig, de 'KBX', en de hoge staatstoelagen.

Daarbij komt nog een aantal negatieve aspecten met betrekking tot Willem Alexander en zijn niet altijd tactische aanpak van zaken die te maken hebben met zijn lidmaatschap van het IOC en zijn controversiële uitspraken over zijn Argentijnse schoonvader, Jorge Zorreguieta, en diens rol in de Argentijnse junta.

De meeste Nederlanders vinden dat Beatrix haar werk goed en professioneel doet, maar daaruit volgt niet dat zij ook de populairste is. Dat is nog altijd Máxima.

Het is een serieuze overweging waard om de rol van het koningshuis in staatsrechtelijke zin af te bouwen tot die van ceremonieel koningshuis, zoals in Zweden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 07:52   #993
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zal niet gebeuren.
Oranje's en Hollanders is als muurkroketten met zoete mayonnaise en Hollanders... onafscheidbaar dus.
je hebt er weinig van begrepen he, muurkroketten eet je met mosterd.




oh, sorry, voor de dikke schedels => [/ironie]

Laatst gewijzigd door Hollander : 20 mei 2010 om 07:52.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:05   #994
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De populariteit van het Nederlandse koningshuis is tanende als gevolg van negatieve publiciteit rondom zaken die met de activiteiten van leden van het koningshuis te maken hebben, zoals de bouw van dubieuze villa's, ondoorzichtige, maar lucratieve belastingconstructies, hoge kosten voor het onderhoud van het koninklijke zeiljacht 'De Groene Draeck', de peperdure renovatie van het regeringsvliegtuig, de 'KBX', en de hoge staatstoelagen.

Daarbij komt nog een aantal negatieve aspecten met betrekking tot Willem Alexander en zijn niet altijd tactische aanpak van zaken die te maken hebben met zijn lidmaatschap van het IOC en zijn controversiële uitspraken over zijn Argentijnse schoonvader, Jorge Zorreguieta, en diens rol in de Argentijnse junta.

De meeste Nederlanders vinden dat Beatrix haar werk goed en professioneel doet, maar daaruit volgt niet dat zij ook de populairste is. Dat is nog altijd Máxima.

Het is een serieuze overweging waard om de rol van het koningshuis in staatsrechtelijke zin af te bouwen tot die van ceremonieel koningshuis, zoals in Zweden.
Weg met die poppenkast. Leve republiek!
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:33   #995
VerenigdeNederlanden
Burger
 
Geregistreerd: 23 april 2010
Berichten: 178
Standaard

en dan 30 april republieksdag ofzo ? let op je levert zo een vrijedag in al geeft onze expat daar niet om.
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:44   #996
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
je hebt er weinig van begrepen he, muurkroketten eet je met mosterd.




oh, sorry, voor de dikke schedels => [/ironie]
Ik eet geen muurkroketten, wellicht ligt het daaraan.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:47   #997
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden Bekijk bericht
en dan 30 april republieksdag ofzo ? let op je levert zo een vrijedag in al geeft onze expat daar niet om.
In veel andere landen hebben de mensen de volgende dag vrij, namelijk de eerste mei, dag van de arbeid. Een uitstekende vervanging voor Koninginnedag.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 20 mei 2010 om 10:47.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 10:52   #998
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Noord en Zuid verenigen was een idiotie van de hoogste plank. Het door en door katholiek zuiden doen samengaan met een protestants noorden en dit onder de leiding van een protestantse vorst was een grote blunder. Zeker in die tijd. De overwinnaars van Napoléon wilden dat eigenlijk initieel ook niet. Want de 'Oostenrijkse Nederlanden' werden eerst aangeboden aan Pruisen. Maar Pruisen weigerde omdat het volop in beslag genomen werd met de strubbelingen in Saksen. Dan werden de Zuidelijke Nederlanden aangeboden aan Oostenrijk. Oostenrijk had immers de Belgische Nederlanden vroeger bestuurd. Ook Oostenrijk weigerde omdat het uitbreiding zocht aan de Italiaanse grens. Ten lange laatste viel de keuze om de toekomstige Willem I omdat deze maar bleef zaniken. Maar Willem I was pas derde keuze. En slechtste keuze. Hetgeen later dan ook bleek.
Jij doet precies hetzelfde wat jij Ernst verwijt. Grote delen van het noorden waren voor het meerendeel Rooms-Katholiek. Bovendien is de term 'Belgische Nederlanden' fout. Zuid-Nederlandse is de goede term. Bovendien had het VKN zeker kans van slagen, maar Willem 1 was een echte representant van de restauratie. Ironisch genoeg is Nederland na 1839 een van de meest liberale landen ter wereld geworden.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 11:00   #999
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De populariteit van het Nederlandse koningshuis is tanende als gevolg van negatieve publiciteit rondom zaken die met de activiteiten van leden van het koningshuis te maken hebben, zoals de bouw van dubieuze villa's, ondoorzichtige, maar lucratieve belastingconstructies, hoge kosten voor het onderhoud van het koninklijke zeiljacht 'De Groene Draeck', de peperdure renovatie van het regeringsvliegtuig, de 'KBX', en de hoge staatstoelagen.

Daarbij komt nog een aantal negatieve aspecten met betrekking tot Willem Alexander en zijn niet altijd tactische aanpak van zaken die te maken hebben met zijn lidmaatschap van het IOC en zijn controversiële uitspraken over zijn Argentijnse schoonvader, Jorge Zorreguieta, en diens rol in de Argentijnse junta.

De meeste Nederlanders vinden dat Beatrix haar werk goed en professioneel doet, maar daaruit volgt niet dat zij ook de populairste is. Dat is nog altijd Máxima.

Het is een serieuze overweging waard om de rol van het koningshuis in staatsrechtelijke zin af te bouwen tot die van ceremonieel koningshuis, zoals in Zweden.
Ondanks jouw geschetste situatie, is alsnog een ruime meerderheid van de Nederlanders voorstander van het behoud van het koningshuis. Wel vind ik dat de Oranjes louter een ceremoniele functie moeten krijgen.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 11:04   #1000
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
De visie op Willem zal altijd worden gekleurd door de eigen politieke voorkeur, maar hoe dan ook, een Zwangsvereinigung van bovenaf is altijd verkeerd. Alleen wanneer de idee massaal binnen de samenleving gedragen wordt en door een meerderheid echt gewenst, zal een vereniging slagen. Ik ben ervan overtuigd dat we daar nog lang niet zijn en dat dat ook niet gaat gebeuren.
Dat is perfect mogelijk. Maar ook als Nederland en Vlaanderen niet tot een of andere vorm van staatkundige eenheid zouden komen, dan is een héél nauwe samenwerking op de meest uiteenlopende vlakken nog steeds ten zeerste gewenst. Alhoewel bepaalde pipo's op deze site zelfs dáár lijken bezwaar tegen te hebben.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be