Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2010, 16:55   #10361
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Die Spaanse haciënda,s, fermettewoningen en pastoriehuizen zijn het typische visitekaartje van de katholieke Vlamingen. Altijd maar de hautaine "hier ben ik en kijk eens hoe ik het heb gemaakt, buurman"-mentaliteit. Liefst nog met een grote smile kijkend naar voorbijgangers met een groot glas wijn,een bakje olijfjes en dan dromen dat hij leeft als "God in Frankrijk". Een grote SUV BMW of de nieuwste Audi A6 mag natuurlijk niet ontbreken. Sommigen praten dan nog graag Vlaams met een zo Frans mogelijk accent....Van zieligheid gesproken.
Waarom mag iemand zijn rijkdom niet tonen? Dat mag toch? Zelfs de Calvinisten van de VOC deden dat,maar dan op de hun gekende schijnheilige manier.

Wanneer een rijke calvinistische koopman iemand ontving in zijn huis en de gast verwonderd was over de rijkdom die in dat huis werd uitgestald, dan zei onze calvinistische koopman dat het niet 'zijn' rijkdom was, maar 'Gods' rijkdom.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 17:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:02   #10362
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Waarom mag iemand zijn rijkdom niet tonen? Dat mag toch? Zelfs de Calvinisten van de VOC deden dat,maar dan op de hun gekende schijnheilige manier.

Wanneer een rijke calvinistische koopman iemand ontving in zijn huis en de gast verwonderd was over de rijkdom die in dat huis werd uitgestald, dan zei onze calvinistische koopman dat het niet 'zijn' rijkdom was, maar 'Gods' rijkdom.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:02   #10363
Europahater
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Waarom mag iemand zijn rijkdom niet tonen? Dat mag toch? Zelfs de Calvinisten van de VOC deden dat op de hun gekende achterbakse manier.

Wanneer een rijke calvinistische koopman iemand ontving in zijn huis en de gast verwonderd was over de rijkdom die in dat huis werd uitgestald, dan zei onze calvinistische koopman dat het niet 'zijn' rijkdom was, maar 'Gods' rijkdom.
Ingetogenheid siert de mens nog het best. Ik heb geen behoefte om naast mensen te wonen die een erectie krijgen als ze voor de 3de keer om amper een halve dag tijd hun SUV bolide liggen op te boenen. Overigens ben ik die rijke Nederlanders die graag bourgondiër willen zijn liever kwijt dan rijk. Dat ze zich maar tot Belg naturaliseren.

Typisch BelgZIEKE bouwstijl:



Ik zie ze al zitten: hey buurman, kijk es hoe ik het gemaakt heb in mijn leven....kijk eens, ben ik niet heerlijk???

Laatst gewijzigd door Europahater : 8 mei 2010 om 17:06.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:03   #10364
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Ik ben gereformeerd opgevoed. That,s it! Ik geloof niet meer, al lang niet meer maar katholicisme heb ik altijd als een soort cultversie beschouwd van het ware Christendom.
Ik geloof je eerlijk gezegd niet. Je bent enerzijds het protestantisme aan het verheerlijken en anderzijds het Rooms-Katholicisme aan het afbranden. Dat is hypocriet voor een atheist.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:06   #10365
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Waarom mag iemand zijn rijkdom niet tonen? Dat mag toch? Zelfs de Calvinisten van de VOC deden dat,maar dan op de hun gekende schijnheilige manier.

Wanneer een rijke calvinistische koopman iemand ontving in zijn huis en de gast verwonderd was over de rijkdom die in dat huis werd uitgestald, dan zei onze calvinistische koopman dat het niet 'zijn' rijkdom was, maar 'Gods' rijkdom.
Ik had nooit gedacht dat ik ooit eens met je zou zijn, maar in dit geval deel ik helemaal je mening!
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:07   #10366
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U zou dit misschien tegen die calvinist moeten roepen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:08   #10367
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Ingetogenheid siert de mens nog het best. Ik heb geen behoefte om naast mensen te wonen die een erectie krijgen als ze voor de 3de keer om amper een halve dag tijd hun SUV bolide liggen op te boenen. Overigens ben ik die rijke Nederlanders die graag bourgondiër willen zijn liever kwijt dan rijk. Dat ze zich maar tot Belg naturaliseren.

Typisch BelgZIEKE bouwstijl:



Ik zie ze al zitten: hey buurman, kijk es hoe ik het gemaakt heb in mijn leven....kijk eens, ben ik niet heerlijk???
Meestal (niet altijd) zijn dit oprispingen van jaloerse mensen. Mensen die dat ook wel allemaal zouden willen hebben, maar niet kunnen.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 17:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:10   #10368
Europahater
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik geloof je eerlijk gezegd niet. Je bent enerzijds het protestantisme aan het verheerlijken en anderzijds het Rooms-Katholicisme aan het afbranden. Dat is hypocriet voor een atheist.
Ik stel gewoon vast dat Rooms-katholicisme weinig met Christendom van doen heeft. Protestanten kunnen zich nog beroepen op de bijbel. En ja, die protestantse sekten zijn voor mij nog van een ander kaliber als een institutie als de RKK waarvan de top zelfs in een eigen land woont,jarenlang kindermisbruik heeft toegedekt en langs alle kanten probeert invloed te verwerven(EU etc...) Dat is het verschil.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:11   #10369
Europahater
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Meestal (niet altijd) zijn dit oprispingen van jaloerse mensen. Mensen die dat ook wel allemaal zouden willen hebben, maar niet kunnen.
Ik voel geen behoefte op om zo,n halve vuilnisbelt een pompueuze nep villa neer te plaatsen om dan de "showkerel" uit te hangen bij de plaatselijke "locals". Maar ja ik ben dan ook geen Vlaming hé.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:12   #10370
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Ik stel gewoon vast dat Rooms-katholicisme weinig met Christendom van doen heeft. Protestanten kunnen zich nog beroepen op de bijbel. En ja, die protestantse sekten zijn voor mij nog van een ander kaliber als een institutie als de RKK waarvan de top zelfs in een eigen land woont,jarenlang kindermisbruik heeft toegedekt en langs alle kanten probeert invloed te verwerven(EU etc...) Dat is het verschil.
Invloed verwerven. Als er nu een groep was, die als schoolvoorbeeld kan dienen van een religieuze groep die zich probeerde invloed te verwerven en politieke macht, maar die slechts hoogstens 10 ?* 12% van de bevolking uitmaakte, dan waren het wel de calvinisten in de (calvinstische) Republiek.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 17:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:13   #10371
Europahater
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Locatie: Nederland
Berichten: 763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik had nooit gedacht dat ik ooit eens met je zou zijn, maar in dit geval deel ik helemaal je mening!
Is het niet verbazend dat het vooral katholieke Nederlanders zijn die een hereniging met Vlaanderen zien zitten???
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:14   #10372
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zou dit misschien tegen die calvinist moeten roepen.
als ik die calvinist ongefundeerd gif zie spuiten over jou, dan zeg ik dat ook.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:16   #10373
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Persoonlijk heb ik niets tegen het genieten van luxe, maar ik hou niet van het vetmesten dat nu aan de gang is. Mensen zijn een graadje té materialistisch ingesteld bij tijden. Let wel, Vlamingen zijn naar West-Europese normen nogal laat ontplooid en bij ons bestaan er nog stuiptrekkingen van de 'flashy' Europeaan uit de jaren '70 en '80.
Doch is het verre van zo erg als bij Oost-Europeanen die net bevrijd zijn van het juk van het communisme en nu op een erg smaakloze manier hun rijkdom portreteren (want rijk zijn en stijl hebben zijn twee totaal verschillende zaken).
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 mei 2010 om 17:18.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:17   #10374
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Ik stel gewoon vast dat Rooms-katholicisme weinig met Christendom van doen heeft. Protestanten kunnen zich nog beroepen op de bijbel.
Dat heeft met je interpretatie te maken. De oorspronkelijke betekenis van het afbeelden van verhalen en dus heiligen ligt in het volgende: In de middeleeuwen konden de mensen niet lezen en schrijven (laat staan Latijn), dus werden de verhalen afgebeeld, zodat de massa ze kon begrijpen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
En ja, die protestantse sekten zijn voor mij nog van een ander kaliber als een institutie als de RKK waarvan de top zelfs in een eigen land woont,jarenlang kindermisbruik heeft toegedekt en langs alle kanten probeert invloed te verwerven(EU etc...) Dat is het verschil.
Ik wil nou niet lullig doen, maar zaken als inteelt en ontucht vinden in Nederland procentueel gezien het meest plaats in streng-calvinistische gezinnen.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 8 mei 2010 om 17:18.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:20   #10375
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Is het niet verbazend dat het vooral katholieke Nederlanders zijn die een hereniging met Vlaanderen zien zitten???
1) Heb je daar cijfers van?
2) Ik ben een atheist van -inderdaad- Rooms-Katholieke komaf (van mijn beide ouders).
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 8 mei 2010 om 17:22.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:22   #10376
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Ik stel gewoon vast dat Rooms-katholicisme weinig met Christendom van doen heeft. Protestanten kunnen zich nog beroepen op de bijbel. En ja, die protestantse sekten zijn voor mij nog van een ander kaliber als een institutie als de RKK waarvan de top zelfs in een eigen land woont,jarenlang kindermisbruik heeft toegedekt en langs alle kanten probeert invloed te verwerven(EU etc...) Dat is het verschil.
U weet zelf niet wat het 'echte' christendom is volgens mij. U haalt het OT aan wanneer het u goed uitkomt, maar niet wanneer niet meer in uw kraam past. Want anders had u ook Genesis 17, 11 aangehaald:

"En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u."

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 17:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:27   #10377
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
1) Heb je daar cijfers van?
2) Ik ben een atheist van -inderdaad- Rooms-Katholieke komaf (van mijn beide ouders).
Een Franse vriend van me beweert, al vind ik hem daarin behoorlijk naïef, dat Groot-Nederland in karakter wel eens Groot-Vlaanderen zou kunnen worden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:37   #10378
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Ik voel geen behoefte op om zo,n halve vuilnisbelt een pompueuze nep villa neer te plaatsen om dan de "showkerel" uit te hangen bij de plaatselijke "locals". Maar ja ik ben dan ook geen Vlaming hé.
Ik hoop dat u met 'pompeuze' villa niet bedoelt deze die u daar op de foto toont. Want dat is bij ons in België een doorsnee-huis en eerder bescheiden.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 17:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:45   #10379
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik hoop dat u met 'pompeuze' villa niet bedoelt deze die u daar op de foto toont. Want dat is bij ons in België een doorsnee-huis en eerder bescheiden.
Dit is het ongeveer wel ja, alleen hebben de meeste huizen uiteraard geen garage en zijn de meeste huizen wel rijhuizen. Toch blijf ik de ruimtelijke ordening in Nederland aan de andere kant bewonderen en zou nooit zomaar 'onze kasten van huizen' bejubelen om die reden. Wel is het jammer dat Nederland in bouwstijl soms een 'ongezellige indruk' nalaat. Dat geef ik grif toe.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 17:58   #10380
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik niets tegen het genieten van luxe, maar ik hou niet van het vetmesten dat nu aan de gang is. Mensen zijn een graadje té materialistisch ingesteld bij tijden. Let wel, Vlamingen zijn naar West-Europese normen nogal laat ontplooid en bij ons bestaan er nog stuiptrekkingen van de 'flashy' Europeaan uit de jaren '70 en '80.
Doch is het verre van zo erg als bij Oost-Europeanen die net bevrijd zijn van het juk van het communisme en nu op een erg smaakloze manier hun rijkdom portreteren (want rijk zijn en stijl hebben zijn twee totaal verschillende zaken).
Luxe is een relatief begrip. Alles hangt af van de vergelijkingscriteria.

Laatst gewijzigd door system : 8 mei 2010 om 17:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be