Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2009, 13:50   #1021
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Grenzeloze fantasie is u blijkbaar niet vreemd. Ik ben meer dan oud genoeg om mij de jaren zestig zeer goed te herinneren. Vlaanderen was toen allesbehalve een "verarmde" streek. Uw vergelijking met Oost-Europa en China is gewoon karikaturaal.
Misschien wel oud genoeg, maar niet altijd even wijs dan. Want in de jaren '60 moest de 'boom' nog beginnen in Vlaanderen. Tot eind van de jaren '50 (laat ons zeggen tot enkele jaren na expo '58) was Vlaanderen nog niet de welvarende streek zoals wij die nu kennen. Neen, er waren toen nog veel arme mensen, keuterboeren en relatief veel mensen die niets teveel hadden.

Laatst gewijzigd door system : 25 oktober 2009 om 14:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 14:06   #1022
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Miisschien wel oud genoeg, maar niet altijd even wijs dan. Want in de jaren '60 moest de 'boom' nog beginnen in Vlaanderen. Tot eind van de jaren '50 (laat ons zeggen tot enkele jaren na expo '58) was Vlaanderen nog niet de welvarende streek zoals wij die nu kennen. Neen, er waren toen nog veel arme mensen, keuterboeren en relatief veel mensen die niets teveel hadden.
En toen was de Waalse industrie heel sterk, ze boden veel werkgelegenheid aan vlamingen uit de grensstreek.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 14:07   #1023
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En toen was de Waalse industrie heel sterk, ze boden veel werkgelegenheid aan vlamingen uit de grensstreek.
Heel veel Limburgers vonden toen werk in het Luikse.

Laatst gewijzigd door system : 25 oktober 2009 om 14:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 14:13   #1024
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Heel veel Limburgers vonden toen werk in het Luikse.
Inderdaad.
Maar die "echte" vlamingen zijn dat natuurlijk allang vergeten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 14:41   #1025
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

neen, wij zijn het niet vergeten.
alsook niet op de manier waarop de Vlamingen werden behandeld: als vierderangsburgers.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:52   #1026
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen, wij zijn het niet vergeten.
alsook niet op de manier waarop de Vlamingen werden behandeld: als vierderangsburgers.
Daarom dat Gaston Onkelinx als Limburgse mijnwerker Kamerlid en burgemeester werd in Seraing.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:55   #1027
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Heel veel Limburgers vonden toen werk in het Luikse.
en heel veel Vlaams en Waals Brabanders (of Vlamingen en Walen) in Brussel
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:06   #1028
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
en heel veel Vlaams en Waals Brabanders (of Vlamingen en Walen) in Brussel
Wil ons voor alle duidelijkheid eens uitleggen welke landbouw of industrie in Brussel destijds dermate floreerde dat ze aan die heel veel mensen werk kon verschaffen.

En wijl u bezig bent, legt u ook nog eens uit hoe het dan mogelijk was dat zo mogelijk nog héél véél méér arbeiders uit de Vlaanders desondanks op geen enkele solidariteit vanuit dat florerend Brussel moesten rekenen, en hun toevlucht tot Frankrijk moesten nemen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien.

Dank bij voorbaat voor uw verhelderende uitleg.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:13   #1029
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen, wij zijn het niet vergeten.
alsook niet op de manier waarop de Vlamingen werden behandeld: als vierderangsburgers.
Uw "gekak" slaat zoals gewoonlijk totaal nergens op.

Ik stel voor dat U uw huiswerk maakt en het dossier terzake leert alvorens onzinnig gekak neer te schrijven.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:19   #1030
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Uw "gekak" slaat zoals gewoonlijk totaal nergens op.

Ik stel voor dat U uw huiswerk maakt en het dossier terzake leert alvorens onzinnig gekak neer te schrijven.
Ik stel voor dat u uw frustraties uitwerkt op uw kat, en niet op andere forumdeelnemers.

Als de mening van anderen op dit forum u dermate uw zelfbeheersing doet verliezen, is het voor u wellicht gezonder dat u gewoon wat TV kijkt, Henri1.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:27   #1031
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Uw "gekak" slaat zoals gewoonlijk totaal nergens op.

...leert alvorens onzinnig gekak neer te schrijven.
Iemand lijkt hier de controle te verliezen.

De argumenten zijn blijkbaar op.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:44   #1032
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Kolonisators zijn meestal wel verplicht om de gekoloniseerden ietwat welvaart (relatieve) mee te geven, anders geraken ze niet aan goedkope gehoorzame werkkrachten.
Belgique heeft dit toegepast in twee van haar drie kolonies. In de derde, Congo, volstond brute repressie.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 08:24   #1033
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En toen was de Waalse industrie heel sterk, ze boden veel werkgelegenheid aan vlamingen uit de grensstreek.
en die Vlamingen hebben zich perfect geïntegreerd.

maar van echte solidariteit kan je toch niet spreken?? zij hadden (goedkoop) werkvolk nodig en in Vlaanderen vonden ze dat. Hoeveel geld is er op dat moment gegaan van het rijke Wallonië naar het arme Vlaanderen om pakweg de zieken en de werklozen te steunen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 08:40   #1034
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Misschien wel oud genoeg, maar niet altijd even wijs dan. Want in de jaren '60 moest de 'boom' nog beginnen in Vlaanderen. Tot eind van de jaren '50 (laat ons zeggen tot enkele jaren na expo '58) was Vlaanderen nog niet de welvarende streek zoals wij die nu kennen. Neen, er waren toen nog veel arme mensen, keuterboeren en relatief veel mensen die niets teveel hadden.
Uiteraard was de levensstandaard van toen niet te vergelijken met die van nu. Maar, gaan beweren, zoals Azert het doet, dat Vlaanderen een verarmde streek was, dat is er wel flink over.
Wat mijn graad van wijsheid betreft, daarvoor vertrouw ik liever op het oordeel van anderen dan op het uwe. De kans dat ik er een objectief en intelligent antwoord op krijg is bij u niet bijster groot.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 08:48   #1035
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.662
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik stel voor dat u uw frustraties uitwerkt op uw kat, en niet op andere forumdeelnemers.

Als de mening van anderen op dit forum u dermate uw zelfbeheersing doet verliezen, is het voor u wellicht gezonder dat u gewoon wat TV kijkt, Henri1.
TV kijken gezonder? Hmmm...

http://gezondheidsnet.rnews.be/medis...-tot-depressie
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 09:09   #1036
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en die Vlamingen hebben zich perfect geïntegreerd.

maar van echte solidariteit kan je toch niet spreken?? zij hadden (goedkoop) werkvolk nodig en in Vlaanderen vonden ze dat. Hoeveel geld is er op dat moment gegaan van het rijke Wallonië naar het arme Vlaanderen om pakweg de zieken en de werklozen te steunen?
Sommigen hier verwarren blijkbaar nog altijd het verschaffen van werkgelegenheid en het uitbetalen van een loon met solidariteit, terwijl die twee dingen in wezen niets met elkaar te maken hebben.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 09:43   #1037
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Sommigen hier verwarren blijkbaar nog altijd het verschaffen van werkgelegenheid en het uitbetalen van een loon met solidariteit, terwijl die twee dingen in wezen niets met elkaar te maken hebben.
Inderdaad. Alle Vlaamse vacatures staan ook open voor Franstaligen. Zullen we de institutionele transfers dan maar afschaffen wegens overbodig?

Beweren die Belgicisten dan ook dat die Waalse mijnbazen de Vlamingen in hun mijnen lieten werken voor hun mooie ogen? Uit patriotisme? Saamhorigheidsgevoel? Ze deden dat om daar geld aan te verdienen, punt aan de lijn.

En geloof mij vrij, die mijnwerkersfamilies hadden een nauwelijks menswaardig bestaan. Sommigen kregen niet eens een loon, maar werden uitbetaald in brood.

Als dat de leest is waarop de Vlamingen hun solidariteit moesten schoeien, zou dat er helemaal anders uitzien. De Franstaligen mogen van geluk spreken.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 12:09   #1038
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ontving inmiddels – ook via PM, waarvoor dank aan de afzenders – enkele bemerkingen ter verdediging van de kat. Ik vind deze eigenlijk terecht, en was reeds zinnens om mijn uitspraak in die zin aan te passen.

Voor wat het TV-kijken betreft was het echter zo dat ik niet meteen een andere ontspannende activiteit kon bedenken die, short of deze die ik hier liever niet omschrijf, voldoende inhoudsloos is om door betrokkene als aantrekkelijk te worden ervaren, wijl zij niettemin diens mogelijke echtgenote buiten schot houdt.

Ik verkies, na overweging, bij die suggestie inzake TV-kijken te blijven : ik heb mij laten vertellen dat er genoeg pulp op TV te zien is die kan bekeken worden zonder gevaar op adrenaline-opstoten, overmatig knarsetanden, of algehele verzuring, en waarbij elk gebruik van verstand, voor zover aanwezig, niet nodig is.

Het gelieve u allen derhalve slechts het enkel woord “kat” in mij post 1030 te vervangen door, naar keuze :
• hoofdkussen
• achterdeur
• aangifte in de personenbelasting
• lidkaart der B.U.B.
of elk ander item dat u zo mogelijk nog méér aangewezen lijkt voor de beoogde doeleinden.

Terzijde dient tevens gesteld dat betrokkene natuurlijk evenzeer zijn toevlucht zou kunnen nemen tot passende medicatie, doch de medici op dit forum zullen het met mij eens zijn dat het nooit een goed idee is om enig voorschrift te verstrekken zonder de patiënt eerst te hebben onderzocht.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 12:18   #1039
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uiteraard was de levensstandaard van toen niet te vergelijken met die van nu. Maar, gaan beweren, zoals Azert het doet, dat Vlaanderen een verarmde streek was, dat is er wel flink over.
Wat mijn graad van wijsheid betreft, daarvoor vertrouw ik liever op het oordeel van anderen dan op het uwe. De kans dat ik er een objectief en intelligent antwoord op krijg is bij u niet bijster groot.
In vergelijking met de Waalse zware industrie was vlaanderen inderdaad "arm".

En nu jij weer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 12:19   #1040
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Sommigen hier verwarren blijkbaar nog altijd het verschaffen van werkgelegenheid en het uitbetalen van een loon met solidariteit, terwijl die twee dingen in wezen niets met elkaar te maken hebben.
Als U een stok zoekt vindt U die altijd nietwaar ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be