Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2010, 15:14   #1041
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Toch wel, ik vind het alleen jammer dat EVRM levensbeschouwelijke symbolen op straat toelaat. Da's al.
Dan heb je geen fluit begrepen van het EVRM. Wat zou je ervan vinden als iemand zou zeggen dat hij het jammer vindt dat het EVRM martelen niet toelaat? Of wanneer een moslim zou zeggen dat hij het jammer vindt dat het EVRM de islam niet verplicht maakt. Same difference. De mensen die het EVRM hebben samengesteld, hebben daar wel degelijk over nagedacht.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 15:22   #1042
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hoe kom jij in gaia's naam uit bij hoofddoeken? Ik heb het voer het uiten, ventileren, vertellen (voeg hier nog tal van termen in)v an een mening en jij begint over een kledingsstuk. Valt natuurlijk ook onder meningsuiting maar ik zou die eerder plaatsen bij kruisbeelden dan bij meningsuiting (in de meeste gevallen). Mijn post ging over dit deel van jouw post "Leraars zijn mensen. Voor mensen geldt dat ze vrij een levensbeschouwing mogen volgen. Het staat mensen ook vrij een mening te uiten.
Dit werd vastgelegd in de universele rechten voor de mens."".
Heb je de discussie gevolgd hier vandaag?

Als jij wil reageren op één bepaald deel van één bepaalde post; is het misschien beter om de post te quoten; of eventueel dat ene deel. (als je daarmee de context niet verandert)
Kwestie van zo geen misverstanden tegen te komen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 15:24   #1043
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dan heb je geen fluit begrepen van het EVRM. Wat zou je ervan vinden als iemand zou zeggen dat hij het jammer vindt dat het EVRM martelen niet toelaat? Of wanneer een moslim zou zeggen dat hij het jammer vindt dat het EVRM de islam niet verplicht maakt. Same difference. De mensen die het EVRM hebben samengesteld, hebben daar wel degelijk over nagedacht.
Tot wanneer zou gaan blijken dat levensbeschouwelijke symbolen inderdaad een probleem is, en die mensen dat dus opnemen in de EVRM. Idem met martelen en islam verplicht maken. Ik sluit niets uit...
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 15:26   #1044
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Tot wanneer zou gaan blijken dat levensbeschouwelijke symbolen inderdaad een probleem is, en die mensen dat dus opnemen in de EVRM. Idem met martelen en islam verplicht maken. Ik sluit niets uit...
Ik wel. Overigens beschermt het EVRM de vrijheid van religie en geloofsbeleving van individuen. De staat (in al haar geledingen: rechtbanken enz.) dient zich neutraal op te stellen, net om die vrijheden van de burgers te garanderen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 15:33   #1045
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik wel. Overigens beschermt het EVRM de vrijheid van religie en geloofsbeleving van individuen. De staat (in al haar geledingen: rechtbanken enz.) dient zich neutraal op te stellen, net om die vrijheden van de burgers te garanderen.
Ik laat ook iedereen vrij in zijn geloofsbeleving. Het gekste eerst desnoods. Maar als je het verbiedt in overheidgebouwen vind ik het dwaas om het toe te laten op straat.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 15:35   #1046
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Ik laat ook iedereen vrij in zijn geloofsbeleving. Het gekste eerst desnoods. Maar als je het verbiedt in overheidgebouwen vind ik het dwaas om het toe te laten op straat.
Dat komt doordat je het niet begrepen hebt: de staat dient zich neutraal op te stellen, de individuele burger heeft het gegarandeerde recht om zijn religie vrij te beleven.

EDIT: er bestaan uitzonderingen op die regel, maar gewoon op straat lopen met levensbeschouwelijke symbolen hoort daar op geen enkele manier bij.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 16 augustus 2010 om 15:36.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 15:41   #1047
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat komt doordat je het niet begrepen hebt: de staat dient zich neutraal op te stellen, de individuele burger heeft het gegarandeerde recht om zijn religie vrij te beleven.

EDIT: er bestaan uitzonderingen op die regel, maar gewoon op straat lopen met levensbeschouwelijke symbolen hoort daar op geen enkele manier bij.
Klopt.
En toch, ik persoonlijk vind het gewoon dwaas. (vrije meningsuiting)
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 16:53   #1048
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Ik had het concreet over http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1000 en specifiek over het uiten van de mening, dacht dat ik dat al voldoende had aangehaald. Ik heb de discussie gevolgd maar niet alles is relevant voor mij.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 20:04   #1049
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik had het concreet over http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1000 en specifiek over het uiten van de mening, dacht dat ik dat al voldoende had aangehaald. Ik heb de discussie gevolgd maar niet alles is relevant voor mij.
Ok.
Maar in die post was ik aan het uitleggen waarom ik vind dat er in overheidsgebouwen geen levensbeschouwelijke symbolen mogen hangen; terwijl mensen wel levensbeschouwelijke symbolen mogen dragen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 06:12   #1050
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

Ik dacht dat het eerder omgekeerd is. De arbeidswetgeving mag toch niet in tegenstrijdt zijn met de mensenrechten.
De veiligheid is daarop een uitzondering. Natuurlijk kunnen een halsketting (al dan niet met een kruisbeeld) en andere loshangende kledij verboden worden voor de veiligheid.
Anderzijds wordt een hoofdbedekking soms verplicht omwille van de hygiëne. Ik hoop dat je dan niet begint te roepen dat religieuze symbolen verplicht worden.
Dat zal dan toch geen islamitische hoofddoek zijn..
Wat met de kledingvoorschriften in openbare zwembaden...zijn die niet 'in strijd met de universele(Europese) rechten van de mens om uw geloofsovertuiging te mogen tonen..?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 06:13   #1051
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vergeet dat maar. Alle nationale wetten zijn ondergeschikt aan het EVRM, behoudens bepaalde uitzonderingen (zoals voor de veiligheid).
Kledingvoorschriften in zwembad ?
Burkaverbod in Frankrijk ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 07:24   #1052
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Laat het duidelijk zijn dat het evrm is opgesteld in 1950 en geen rekening heeft gehouden met bizarre religieuze voorschriften die 60 jaar later op een dwingende en grootschalige manier gingen opduiken...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 08:08   #1053
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.967
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Hmm mogelijk Arti, had "uiten" geïnterpreteerd in zowel een cosmetische (uiterlijk) als in de verbale vorm.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 08:26   #1054
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hmm mogelijk Arti, had "uiten" geïnterpreteerd in zowel een cosmetische (uiterlijk) als in de verbale vorm.
Cosmetische vorm = ambtenaren die kerpeltjes/hoofdoeken dragen
Ethische vorm = door de overheid betaalde geneesheren die (wettig) handelingen mogen weigeren (bv. euthanasie) in strijd met hun geloofsovertuiging..

Maw het einde van de seculiere staat..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 08:55   #1055
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hmm mogelijk Arti, had "uiten" geïnterpreteerd in zowel een cosmetische (uiterlijk) als in de verbale vorm.
Natuurlijk is 'absolute vrije mening' een illusie. Alleen al de annotatie 'vrije' daarin is ongrijpbaar.

Ge kunt ook niet verwachten dat de politieke overheid er naar streeft om u zoveel mogelijk vrijheid te garanderen. Beter uitgedrukt: ge kunt een politieke overheid niet vertrouwen op dat vlak. Net zo min als gij het hoogste gezag op uw territorium kunt vertrouwen met het garanderen van uw 'vrije mening' en dat ge die in alle omstandigheden moogt uiten.

Wie die verantwoordelijkheid bij het gezag legt en daarop vertrouwt is goed naïef.

Er zit daar namelijk een contradictie. Vrijheid en vrije meningsuiting zijn eigenschappen die ge alleen aan individuen kunt toeschrijven. Het gezag is een groepsgebeuren. Het kent die eigenschappen niet. Het gezag is gewoon in het leven geroepen om het individu (met dwang) binnen de lijnen te laten lopen. Het gezag heeft dus geen boodschap aan 'absolute vrije meningsuiting'. Het gezag bestaat puur en alleen om die 'absolute vrije meningsuiting' te beknotten. Het gezag bepaald de ruimte waarbinnen het individu mag bewegen. De ruimte waarbinnen het individu niet gestraft wordt.

Wie denkt dat het 'westerse' model voor gezag daarin erg verschilt van de 'anderen' en te vertrouwen is ... die is ook een illusie rijker.

De enige functie die 'vrije meningsuiting' heeft is een juridische functie. Als ge aangeklaagd wordt, dan kunt ge er u op beroepen als verdediging. En in een democratisch land, waarin het volk dus waakt over het in stand houden van zoveel mogelijk diversiteit, hebt gij een zaak die gij kunt en moet winnen.

Op andere territoria dan het onze hebt gij geen kans om die zaak te winnen. En dat komt dan niet door de plaatselijke overheid. Dat komt dan omdat het volk niet gewaakt heeft over het toestaan van diversiteit.

Want elke overheid heeft dezelfde functie: het individu in de pas laten lopen. Hier en overal.

Om die reden is diversiteit belangrijk en een accurate indicatie voor het volume van uw vrijheid.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 09:11   #1056
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Kledingvoorschriften in zwembad ?
Burkaverbod in Frankrijk ?

Wat begrijpt u niet aan uitzonderingen voor de veiligheid?

Voor hygienische redenen worden shorts soms geweerd uit een zwembad. Dat je herkenbaar moet zijn op straat lijkt me ook de logica zelve.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 09:27   #1057
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wat begrijpt u niet aan uitzonderingen voor de veiligheid?

Voor hygienische redenen worden shorts soms geweerd uit een zwembad. Dat je herkenbaar moet zijn op straat lijkt me ook de logica zelve.
Ik begrijp alles van uitzonderingen..je hebt me blijkbaar verkeerd begrepen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 10:17   #1058
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik begrijp alles van uitzonderingen..je hebt me blijkbaar verkeerd begrepen..
ah ok, excuses
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 18:04   #1059
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hmm mogelijk Arti, had "uiten" geïnterpreteerd in zowel een cosmetische (uiterlijk) als in de verbale vorm.
Op welke post reageer jij?
Wat bedoel je?
"Hmm mogelijk, Arti had "uiten"...."
of
"Hmm mogelijk Arti, ik had "uiten"..."
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 11:04   #1060
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik wel. Overigens beschermt het EVRM de vrijheid van religie en geloofsbeleving van individuen. De staat (in al haar geledingen: rechtbanken enz.) dient zich neutraal op te stellen, net om die vrijheden van de burgers te garanderen.
En wat als een bepaalde godsdienst begint met de vrijheden van de burgers te beperken in naam van "haar" godsdienst? Dan is het geen "vrijheid van godsdienst" meer maar "dwingelandij van godsdienst" ook voor diegenen die daar geen moer mee te maken willen hebben!
De EVRM kon en kan nooit, zoals de koran dat kan volgens sommigen, voor eens en altijd alle aspekten van het veranderende dagelijks leven van de burgers kennen, voorzien enz
Niets willen te maken hebben met zaken die een godsdienst probeert op te leggen, dat is ook de "vrijheden van de burgers" garanderen! Belangrijker dan de "vrijheid van godsdienst" voor mijn part...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be