Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2018, 13:40   #1361
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De redenering is dat de wereld niet van nature bestaat en dit is geen zekerheid.

Het is niet omdat iets niet altijd in zijn huidige vorm ontstaat dat het niet van nature bestaat. De natuur is in constante transformatie en mogelijks is wereld niet meer dan een bepaalde, tijdelijke ordening van elementen die inderdaad altijd al bestaan hebben.

Indien deze ordening automatisch ontstaat vanwege de natuurwetten, dan zouden we wel kunnen stellen dat deze ordening van nature bestaat.
Uw redenering lijkt me een pure vorm van agnosticisme? U weet het niet. Het kan, het is mogelijk, misschien, mogelijks... Waarop is die redenering dan gebouwd tenzij veronderstellingen? En dus geen logische en coherente redeneertrant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 13:49   #1362
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw redenering lijkt me een pure vorm van agnosticisme? U weet het niet. Het kan, het is mogelijk, misschien, mogelijks... Waarop is die redenering dan gebouwd tenzij veronderstellingen? En dus geen logische en coherente redeneertrant.
Inderdaad. Als je wil logisch redeneren dan zijn zaken waar of niet waar. Bij twijfel vervalt de logische redenering en dit is hier het geval.

Let wel, ikzelf postuleer niets, ik stel gewoon vast dat de redenering fout is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 13:56   #1363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Inderdaad. Als je wil logisch redeneren dan zijn zaken waar of niet waar. Bij twijfel vervalt de logische redenering en dit is hier het geval.

Let wel, ikzelf postuleer niets, ik stel gewoon vast dat de redenering fout is.
Hoe kunt u dat besluiten als u eerder aangeeft dat alles in uw redenering op twijfel gebaseerd is? Dat lijkt me een volkomen tegenspraak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 14:09   #1364
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De redenering is dat de wereld niet van nature bestaat en dit is geen zekerheid.

Het is niet omdat iets niet altijd in zijn huidige vorm ontstaat dat het niet van nature bestaat. De natuur is in constante transformatie en mogelijks is wereld niet meer dan een bepaalde, tijdelijke ordening van elementen die inderdaad altijd al bestaan hebben.

Indien deze ordening automatisch ontstaat vanwege de natuurwetten, dan zouden we wel kunnen stellen dat deze ordening van nature bestaat.
In zulke redenering zijn de natuurwetten eeuwig , onveranderlijk , en scheppend. Echter niet de wereld. Want die laatste is afhankelijk van de natuurwetten. Van het ogenblik dat iets ontstaat, is er afhankelijkheid, tijdelijkheid, verval , en uiteindelijke vernietiging.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2018 om 14:13.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 14:11   #1365
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe kunt u dat besluiten als u eerder aangeeft dat alles in uw redenering op twijfel gebaseerd is? Dat lijkt me een volkomen tegenspraak.
Helemaal niet. Als u probeert een logisch bewijs op te voeren is het voldoende dat er twijfel bestaat over één van de stappen in de redenering om de conclusies van de redenering af te voeren.

U moet ook beseffen dat ik de conclusies niet omkeer. Ik grijp de redenering niet aan om te stellen dat er geen god bestaat, ik zeg enkel dat dit geen logisch bewijs is voor het bestaan van een god.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 14:13   #1366
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In zulke redenering zijn de natuurwetten eeuwig en onveranderlijk en niet de wereld. Want die laatste is afhankelijk van de natuurwetten.
Juist, maar als de wereld, de ordening van reeds bestaande elementen dus, ontstaat vanwege deze natuurwetten, dan is dit een bestaan van nature.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 14:17   #1367
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Juist, maar als de wereld, de ordening van reeds bestaande elementen dus, ontstaat vanwege deze natuurwetten, dan is dit een bestaan van nature.
Nogmaals, wanneer er iets ontstaat , dan is er afhankelijkheid en kan er niet meer sprake zijn van ‘van nature’ (sui causa).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 februari 2018 om 14:19.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 14:26   #1368
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nogmaals, wanneer er iets ontstaat , dan is er afhankelijkheid en kan er niet meer sprake zijn van ‘van nature’ (sui causa).
Wat is ontstaan? Onstaat een diamant? Bestaat dit dan niet van nature? Dan zou een enkele atoom ook niet bestaan van nature en als we de redering doortrekken dan zou er gewoon niets bestaan van nature. Dit maakt het begrip zinledig.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 16:01   #1369
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat is ontstaan? Ontstaat een diamant? Bestaat dit dan niet van nature? Dan zou een enkele atoom ook niet bestaan van nature en als we de redering doortrekken dan zou er gewoon niets bestaan van nature. Dit maakt het begrip zinledig.
Natuurlijk ontstaat een diamant. Of wat dacht u.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 16:09   #1370
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk ontstaat een diamant. Of wat dacht u.
Wat ik denk, of wat ik me afvraag is wat er dan wel van nature bestaat?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 16:54   #1371
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat ik denk, of wat ik me afvraag is wat er dan wel van nature bestaat?

Niet ‘de wereld’ in ieder geval.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 18:03   #1372
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat ik denk, of wat ik me afvraag is wat er dan wel van nature bestaat?
Van nature bestaan betekent dat bestaan een eigenschap is van het ding. Over het algemeen wordt bestaan niet erkend als attribuut (eigenschap) van de dingen, want elk ding bestaat. Alleen voor god maakt men een uitzondering. God bestaat eeuwig en oneindig en daarom van nature.

Een voorbeeld: koeien zijn van nature herbivoren.
Koeien bestaan niet van nature, zij worden geboren en zijn geevolueerd.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 18:58   #1373
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet ‘de wereld’ in ieder geval.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 19:01   #1374
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Van nature bestaan betekent dat bestaan een eigenschap is van het ding. Over het algemeen wordt bestaan niet erkend als attribuut (eigenschap) van de dingen, want elk ding bestaat. Alleen voor god maakt men een uitzondering. God bestaat eeuwig en oneindig en daarom van nature.
Dit is wel grappig natuurlijk. Omdat alles de eigenschap heeft wordt de eigenschap ontkend en gaat men het toekennen aan iets waarvan het onduidelijk is indien het wel die eigenschap heeft.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 19:09   #1375
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Helemaal niet. Als u probeert een logisch bewijs op te voeren is het voldoende dat er twijfel bestaat over één van de stappen in de redenering om de conclusies van de redenering af te voeren.

U moet ook beseffen dat ik de conclusies niet omkeer. Ik grijp de redenering niet aan om te stellen dat er geen god bestaat, ik zeg enkel dat dit geen logisch bewijs is voor het bestaan van een god.
Laat dit nu juist het probleem zijn in uw redenering: er is geen logica. Enkel de twijfel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:05   #1376
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laat dit nu juist het probleem zijn in uw redenering: er is geen logica. Enkel de twijfel.
U moet de zaken hier niet beginnen om te keren.

Iemand beweert hier via logica te bewijzen dat er een god bestaat. Ik toon gewoon aan dat dit met haken en ogen aaneen hangt en dat het zogezegde bewijs helemaal geen bewijs is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:11   #1377
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
U moet de zaken hier niet beginnen om te keren.

Iemand beweert hier via logica te bewijzen dat er een god bestaat. Ik toon gewoon aan dat dit met haken en ogen aaneen hangt en dat het zogezegde bewijs helemaal geen bewijs is.
U toont dat toch niet aan. U geeft gewoon uw mening die uitgaat van pure veronderstelling. "Misschien, eventueel, ik denk..." zoiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:34   #1378
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U toont dat toch niet aan. U geeft gewoon uw mening die uitgaat van pure veronderstelling. "Misschien, eventueel, ik denk..." zoiets.
Ik toon aan dat de term 'van nature bestaan' hoogst discutabel is en dat we dus niet zomaar kunnen stellen dat de aarde niet van nature bestaat zonder ook te twijfelen aan het feit dat ook maar iets is wat van nature bestaat.

Dit is een zeer logische redenering en dit haalt de voormelde redenering volledig onderuit.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:39   #1379
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik toon aan dat de term 'van nature bestaan' hoogst discutabel is en dat we dus niet zomaar kunnen stellen dat de aarde niet van nature bestaat zonder ook te twijfelen aan het feit dat ook maar iets is wat van nature bestaat.

Dit is een zeer logische redenering en dit haalt de voormelde redenering volledig onderuit.
Waar toont u dit dan aan?
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2018, 20:54   #1380
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is wel grappig natuurlijk. Omdat alles de eigenschap heeft wordt de eigenschap ontkend en gaat men het toekennen aan iets waarvan het onduidelijk is indien het wel die eigenschap heeft.
Ontkent wordt het bestaan van de dingen niet. Het tijdelijk bestaan van de vergankelijke dingen wordt niet als attribuut erkend omdat het vanzelf spreekt. Belangrijker in de filosofie is het bestaan van categoriën zoals een koe of mens of een ster. Deze bestaan en ze onderscheiden zich in substantie, vorm en attributen, maar niet in bestaan. Dus bestaan wordt niet gezien als attribuut van de dingen.

Vandaar dat men kan zeggen dat de visuele dingen niet van nature bestaan en dat ze veroorzaakt zijn en voor hun bestaan afhankelijk van iets anders. Als men een god kan denken die oneindig is en de oorzaak van de vergankelijke dingen, dan kan men evengoed het transformatieproces van de vergankelijke dingen als oneindig denken. Voor beide denkwijzen is de vraag waarom niet te beantwoorden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be