Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2005, 20:22   #121
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
25% van de bevolking is niet extreem rechts. Dat percentage ligt nog pakken hoger.
Die 25% sloeg niet op "extreem-rechts", mijn lieve vriend, maar op de aanhang van het Vlaams BlokBelang, je weet wel, die partij waarvan jij bij hoog en bij laag beweerde er geen deel van uit te maken... 8)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Bwa, ik denk toch dat ik het bij het juiste eind heb wat jou betreft
Na die twee eerste woorden heb ik maar niet meer verder gelezen, want als daar al een leugen in staat, zal de rest ook wel niet veel te betekenen hebben...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:26   #122
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
@ fernand

als jij kunt aantonen dat oxfam of max havelaar beursgenoteerd zijn, laat maar komen die bewijsstukken. Even google'n levert alvast niets op. Tenzij je niet begrijpt wat het begrip 'beursgenoteerd' inhoudt.

Een link geven naar een pagina waar niets relevants instaat in de hoop dat niemand die link zal bekijken, telt niet.
Hallo, ik heb die link gezet omdat men mij gevraagd heeft waar ik het gehaald heb om aan te tonen dat ze niet de "eerlijke" zijn.
Nu komen schelden dat ze beursgenoteerd zijn. en dat dit daar niet staat is wat ver gezocht he!
Als U de topick gans had gevolgd ziet U staan dat Oxfam in een nieuwsuitzending van de TV het zelf heeft verklaart.
Dus dat staat zeker niet op die link die ik heb aangegeven.
Wanneer U dan de link van twee Tv heeft geopend, en ook naar de video heeft gekeekn, zal U mij niets moeten verwijten!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:29   #123
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
wat moet ik daar mee? op die link zie ik niks relevant staan.
Via dit formulier kunt u uitgebreid zoeken binnen de verschillende categorieën in de site. Het is mogelijk verschillende trefwoorden te gebruiken. </SPAN>

zoekterm: fair trade, 3 resultaten gevonden


12. Fair Trade maakt beloftes niet waar
De ideële organisatie Fair Trade betaalt producenten uit de Derde Wereld niet beter dan commerciële handelaren, blijkt uit onderzoek van Twee Vandaag. De organisatie werkt via tussenhandelaren die soms zelfs minder betalen dan de marktprijs. Fair Trade zelf zegt garant te staan voor eerlijke handel met de Derde Wereld. </SPAN>

Novib Fair Trade campagne
De Novib begint een internationale campagne tegen oneerlijke verhoudingen in de wereldhandel. </SPAN>

Fair Trade maakt beloftes niet waar
De ideële organisatie Fair Trade betaalt producenten uit de Derde Wereld niet beter dan commerciële handelaren, blijkt uit onderzoek van Twee Vandaag. De organisatie werkt via tussenhandelaren die soms zelfs minder betalen dan de marktprijs. Fair Trade zelf zegt garant te staan voor eerlijke handel met de Derde Wereld. </SPAN>
Als U er nog niets mee bent,?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:31   #124
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Hallo, ik heb die link gezet omdat men mij gevraagd heeft waar ik het gehaald heb om aan te tonen dat ze niet de "eerlijke" zijn.
Nu komen schelden dat ze beursgenoteerd zijn. en dat dit daar niet staat is wat ver gezocht he!
Als U de topick gans had gevolgd ziet U staan dat Oxfam in een nieuwsuitzending van de TV het zelf heeft verklaart.
Dus dat staat zeker niet op die link die ik heb aangegeven.
Wanneer U dan de link van twee Tv heeft geopend, en ook naar de video heeft gekeekn, zal U mij niets moeten verwijten!
enige logica in je posts zetten zou geen kwaad kunnen hoor.

ik heb heel de thread gevolgd, en op die link staat niks met enige relevantie. er staat niets over fair trade, oxfam of max havelaar. ik geloof absoluut niet dat die beursgenoteerd zijn, en ik denk dan ook dat je dat niet goed begrepen hebt. pas als je met een serieus bewijs komt zal ik mijn woorden terug trekken.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:33   #125
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik volg je volledig in deze analyse hoor. alleen ben ik niet voor boycots, omdat je daar de gehele israelische bevolking mee straft. een NGO moet daar volgens mij rekening mee houden. ik zou liever een oplossing zien op internationaal politiel niveau. maar zolang, zoals je zegt, de VS achter israel staan, en europa hier niet als een blok durft tegen in gaan, zie ik voorlopig niet veel ruimte voor verbetering.
Ik begrijp je standpunt en ik respecteer het, maar wat zie jij dan als alternatief? Een oplossing op internationaal politiek niveau, wat moet ik daaronder verstaan?

Op de VS zou ik niet rekenen. We hebben de VS trouwens ook niet persé nodig. Europa is een economische grootmacht en heeft echt wel meer macht dan je denkt.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat de Israëlische bevolking veel meer lijdt onder de huidige Israëlische politiek dan onder een eventuele boycot. Om de bezetting van Palestijns gebied, de kolonisatie en de muur te kunnen bekostigen wordt er immers zwaar bespaard op sociale voorzieningen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:36   #126
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Via dit formulier kunt u uitgebreid zoeken binnen de verschillende categorieën in de site. Het is mogelijk verschillende trefwoorden te gebruiken. </SPAN>

zoekterm: fair trade, 3 resultaten gevonden


12. Fair Trade maakt beloftes niet waar
De ideële organisatie Fair Trade betaalt producenten uit de Derde Wereld niet beter dan commerciële handelaren, blijkt uit onderzoek van Twee Vandaag. De organisatie werkt via tussenhandelaren die soms zelfs minder betalen dan de marktprijs. Fair Trade zelf zegt garant te staan voor eerlijke handel met de Derde Wereld. </SPAN>

Novib Fair Trade campagne
De Novib begint een internationale campagne tegen oneerlijke verhoudingen in de wereldhandel. </SPAN>

Fair Trade maakt beloftes niet waar
De ideële organisatie Fair Trade betaalt producenten uit de Derde Wereld niet beter dan commerciële handelaren, blijkt uit onderzoek van Twee Vandaag. De organisatie werkt via tussenhandelaren die soms zelfs minder betalen dan de marktprijs. Fair Trade zelf zegt garant te staan voor eerlijke handel met de Derde Wereld. </SPAN>
Als U er nog niets mee bent,?
heel mooi maar dat gaat over deze organisatie: http://www.fairtrade.nl/

dit bewijst niks over jouw beweringen van oxfam of max havelaar. of een beursnotering zie ik op het eerste zicht ook niks.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:41   #127
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Ik begrijp je standpunt en ik respecteer het, maar wat zie jij dan als alternatief? Een oplossing op internationaal politiek niveau, wat moet ik daaronder verstaan?

Op de VS zou ik niet rekenen. We hebben de VS trouwens ook niet persé nodig. Europa is een economische grootmacht en heeft echt wel meer macht dan je denkt.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat de Israëlische bevolking veel meer lijdt onder de huidige Israëlische politiek dan onder een eventuele boycot. Om de bezetting van Palestijns gebied, de kolonisatie en de muur te kunnen bekostigen wordt er immers zwaar bespaard op sociale voorzieningen.
ik heb je al gezegd, ik heb er geen oplossing voor. die idioten uit de israelische regering schoppen, maar daar heb ik de macht jammer genoeg ni voor.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:42   #128
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
heel mooi maar dat gaat over deze organisatie: http://www.fairtrade.nl/

dit bewijst niks over jouw beweringen van oxfam of max havelaar. of een beursnotering zie ik op het eerste zicht ook niks.
Voor de laatste maal zeg ik U dat Oxfam deze verklaring zelf heeft afgelegd op TV, over enige maanden terug.
Maar als U het niet wil, of kan geloven blijft dit voor mij egaal.
Wanneer u niet weet dat max Havelaar een keurmerk is van Fair trade. Dan kan ik het ook niet meer verwoorden zulle!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:51   #129
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Voor de laatste maal zeg ik U dat Oxfam deze verklaring zelf heeft afgelegd op TV, over enige maanden terug.
Maar als U het niet wil, of kan geloven blijft dit voor mij egaal.
Wanneer u niet weet dat max Havelaar een keurmerk is van Fair trade. Dan kan ik het ook niet meer verwoorden zulle!
Wat is het Fernand. Aan het bewijzen dat Oxfam niet extreem-links is? Dat hoeft niet hoor. Dat weten we.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:53   #130
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Wat is het Fernand. Aan het bewijzen dat Oxfam niet extreem-links is? Dat hoeft niet hoor. Dat weten we.
Mor allee, al de "niet VB-ers" zijn toch extreem links.........8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 20:54   #131
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Voor de laatste maal zeg ik U dat Oxfam deze verklaring zelf heeft afgelegd op TV, over enige maanden terug.
Maar als U het niet wil, of kan geloven blijft dit voor mij egaal.
Wanneer u niet weet dat max Havelaar een keurmerk is van Fair trade. Dan kan ik het ook niet meer verwoorden zulle!
er is een verschil tussen fair trade en Fair Trade. volgens mij hebben die organisaties (Fair trade en Max Havelaar) niks met elkaar te maken. bekijk hun websites mss eens.

verder blijf jij hier maar bewijzen dat je de klepel niet vindt, dus waarom zou ik je op je woord geloven?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:07   #132
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
ik heb je al gezegd, ik heb er geen oplossing voor. die idioten uit de israelische regering schoppen, maar daar heb ik de macht jammer genoeg ni voor.
Het probleem is niet een partij of een aantal partijen. Het is gewoon het systeem. En dat kun je niet veranderen zonder zware politieke druk of sancties. En niet te sip kijken hé. Vergeet het gezegde niet: 'u heeft meer macht dan u dacht!'.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 23 januari 2005 om 21:16.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:07   #133
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
er is een verschil tussen fair trade en Fair Trade. volgens mij hebben die organisaties (Fair trade en Max Havelaar) niks met elkaar te maken. bekijk hun websites mss eens.

verder blijf jij hier maar bewijzen dat je de klepel niet vindt, dus waarom zou ik je op je woord geloven?
http://users.skynet.be/uilekot/oxfam.htm

Dit komt van oxfam zelf
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:07   #134
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

http://users.skynet.be/uilekot/oxfam.htm




Citaat:
[font=Comic Sans MS][size=4]QUO VADIS WERELDWINKELS[/size][/font]

[font=Arial][size=4]e titel is een retorische vraag geworden. Men is al tien jaar geleden de Rubicon overgestoken. De beslissing om onze producten via het ‘regulier circuit’, zeg maar Colruyt en die andere voedingmultinationals, te verkopen, verplichtte de Oxfam Wereldwinkels om naast de VZW die de koepel van de wereldwinkel was een Coöperatieve Vennootschap in het leven te roepen.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Dit Oxfam-Wereldwinkels Verdeelcentrum cvba is sinds 1994 het technisch-juridische vehikel dat instaat voor de aankoop en de distributie van de Fair-Trade producten.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Ik vrees dat wij nu echter voor de poorten van Rome staan. Sinds de vorige speciale algemene vergadering van 2 maart, die op vraag van WW Kessel-lo werd gehouden, is het hek helemaal van de dam. Tot dan toe lag alleen onze bio-koffie in de Colruyt, maar nu lonkte men naar Carefour en Delhaize.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Op die vergadering werden drie projecten voorgelegd:[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Project A behield de OWW (Wereldwinkels) als dé plaats voor eerlijke handel. Men koos dus voor een geïntegreerd model verkoop/informatie/politiek. Men zou die formule wel optimaliseren: werken aan nieuwe winkelformules.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Project B koos er voor om naast onze eigen WW’s ook onze producten te promoten via de warenhuizen, groothandels, biowinkels, drankencentrales.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Project C zou alleen maar de ILO-criteria aanhouden en voor de rest de producten slijten waar men maar kon. Met andere woorden zich helemaal invoegen in het gewone productiecircuit.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Project B haalde het met vlag en wimpel. Marc Bontemps had niets anders verwacht want zijn dankwoord was een B lofzang. Tenzij hij natuurlijk drie verschillende dankwoorden had opgesteld.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]De poorten van Rome heten dus Delhaize, Colruyt, Carefour. Onze OWW's blijven vooralsnog de hoofdpoort. Hoe lang nog?[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Ik vind in het jaarverslag zo niet onmiddellijk het juiste aandeel van die warenhuizen. Zij zullen vermoedelijk resulteren onder de rubriek ‘extern’ in de begroting voor 2003. In ’97 waren de externen verantwoordelijk voor 10% van de omzet. Voor 2002 zijn de prognoses 19,5% en zij verwachten voor 2003: 28%. Mooi, maar meedogenloos want….[/size][/font]

[font=Arial][size=3] KOKEN KOST GELD

[/size][/font][font=Arial][size=3]Sorry, beste vrienden dat ik jullie met wat cijfers om de oren moest slaan, maar het is duidelijk dat wij op een keerpunt staan en dat de marsrichting al aangegeven is.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Het hoeft dus niet te verbazen dat (ik citeer) ‘de volgende jaren veel extra werkingsmiddelen (kapitaal) zullen nodig zijn’. Tot hiertoe waren de ‘aandeelhouders’ van de CV in handen van OWW-VZW (nationaal) (74%) en van locale WW’s. Men zou één tot anderhalf miljoen € moeten ophoesten. En zij hopen die te halen bij ‘bevriende’ kapitaalverstrekkers zoals 11.11.11, Netwerk Vlaanderen, Hefboom….(Tot hiertoe ben ik niet te weten gekomen wie nog achter die puntjes verborgen zit). Externe klanten creëren dus de nood aan extern kapitaal.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Van uit onze plaatselijke wereldwinkel hadden wij alvast al enkele vragen:[/size][/font]
[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Wie zit er nog achter die puntjes? De nodige som is te groot om door kleine spelers opgehoest te worden. En kunnen wij een meer concreet beleidsplan zien?[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Op wat steunt men zich om aan zo een som te komen?[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Maar dat genereert natuurlijk ook nog twee andere problemen:[/size][/font]
[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Moeten wij dividenden uitbetalen?[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Aandelen fluctueren in waarde[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Aandeelhouders krijgen stemrecht in de CV. Komt aldus ons inspraakmodel niet in het gedrang? .Je weet wel: basisdemocratie.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Wat de inspraak betreft: OWW VZW zou er op letten steeds 75% van de aandelen in handen te houden. De wereldwinkels zouden dus hoe dan ook de vinger aan de knip houden. In onze groep vroeg men zich af hoe lang dat men dat zal kunnen volhouden als men zo een kapitaalsverhoging moet genereren. En het doet wel raar aan dat in de nieuwe beleidsstructuur naast de Algemene Vergadering waarin de erkende OWW’s (de oude bazen) wij een Aandeelhoudersvergadering (de nieuwe bazen) in de maag gesplitst krijgen.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Wat dat stemrecht betreft zou men twee categorieën aandelen creëren: aandelen met en aandelen zonder stemrecht. Zonder stemrecht voor individuele aandeelhouders, met voor de grote jongens.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Dividenden zijn tot hiertoe niet uitgekeerd, maar dat zou later misschien toch ter sprake komen. Men belooft ons dat dit niet zal gebeuren zonder ons te raadplegen, maar om niet weer aan de statuten te moeten wriemelen kregen zij graag nu een principieel groen licht.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Voorts hebben de nieuwe klanten last van de naam Oxfam Wereldwinkels Verdeelcentrum. Zij zouden het Oxfam-Fair Trade cvba noemen. Onze WW vond dat niet veel duidelijker want er zijn nog anderen die de naam Fair Trade in hun vaandel voeren, maar soit.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Onze wereldwinkel had principiële bezwaren tegen dat dividend. Wij menen ons te herinneren dat wij dan wel erg het spelletje meespeelden van een op kapitaal gestoelde wereld waarvoor wij zo vermetel waren om een tegenwicht te willen vormen. Maar ik heb in het begin al gezegd: wij zijn al tien jaar geleden de Rubicon overgestoken.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Er is dus gestemd over drie vragen. Ik zet ze nog even op een rijtje:[/size][/font]
[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Gaat de algemene vergadering er mee akkoord dat we in de statuten van de CV de mogelijkheid creëren om drie verschillende types aandelen uit te geven zoals hierboven beschreven?[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Gaat de AV ermee akkoord dat we in de statuten van de mogelijkheid creëren om winst uit te keren?[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Gaat de AV ermee akkoord dat we de naam van Oxfam-Wereldwinkels Verdeelcentrum cvba wijzigen?[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Ach ja, zoals gewoonlijk waren wij met onze tegenstem weer behoorlijk in de minderheid. En, jawel, ik blijf geloven in de basisdemocratie. Wij gaan dus maar mee voor de poorten van Rome staan, maar wij zullen wel de wacht blijven staan bij onze poort en die is onze eigen wereldwinkel.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]NASPEL[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Alle wereldwinkels hebben een gloednieuwe lat gekregen met de dwingende vraag “Hoe hoog leggen wij de lat?”. Ik vermoed dat het een ideetje is van Slangen. Hoe? Wist je niet dat de WW het tegenwoordig professioneel aanpakken? Ook de communicatie dus. Wie konden zij beter inhuren dan Slangen? Als antwoord op enkele kritische vragen op de Algemene vergadering wist men ons te vertellen dat men bij 11.11.11 zeer tevreden was over die man. Maar dit terzijde.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Waarom die lat? Ik zal het zeker niet beter kunnen verwoorden dan Slangen zeker? Ik citeer dus maar:[/size][/font]

[font=Arial][size=3]“Onze beweging en de omgeving waarin wij werken zijn beduidend veranderd. Dat stelt ons voor een aantal keuzes. Een eerste keuze hebben we gemaakt op de bijzondere vergadering van 2 maart 2002: de keuze om Oxfam Fair Trade producten te verdelen via meer kanalen dan alleen de wereldwinkels. We deden dit om een groter marktaandeel voor de producten van onze partners in het zuiden te verwerven en om meer consumenten hier de kans te geven voor onze fairtradeproducten te kiezen. Deze ingrijpende beslissing over onze verkoopswerking betekent een scharniermoment in de geschiedenis van Oxfam-Wereldwinkels.”[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Ze noemen dit “een missie”. Het gaat niet over de maatschappijvisie, maar de context waarin wij die visie gestalte kunnen geven in ons politiek werk, onze samenwerkingsverbanden, onze partnerwerking, ons sensibiliseringswerk. Om het met Slangen te zeggen “nieuwe uitdagingen”. In de loop van 2003 gaat ‘nationaal’ (bij ons Lies dus, een schat) de boer op om de lokale WW’s te bevragen.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]Tot dusver het naspel maar ontwaar ik hier nog een laatste drupje?[/size][/font] [font=Arial][size=3]Toevallig kreeg ik een folder van Bio-planet in handen. Je weet wel: de Bio-colruyt.[/size][/font]

[font=Arial][size=3]En wat lezen wij daar?[/size][/font]
[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Oxfam-Fair Trade gemalen koffie € 2,40 (bij ons 2,55)[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Oxfam-Fair Trade chocolade € 1,55 (bij ons 1,65)[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Oploskoffie € 3,30 (<> 3,45)[/size][/font]

[font=Symbol][size=3]· [/size][/font][font=Arial][size=3]Pure of melkchocolade € 1,32 (<> 1,36)[/size][/font]

[font=Arial][size=3] Ik heb eens gesnuffeld op er geen Israëlische producten in aanbieding waren, maar heb er geen gevonden.

Maar wat doen al die vrijwilligers dan in hun winkel als de ‘consument’ faire producten goedkoper in zijn warenhuis kan krijgen? Foei, toch maar een vies drupje.

Guido Cock

[/size][/font]
[font=Arial][size=3][/size][/font]
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:12   #135
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

en waar staat daar in dat ze op de beurs zitten?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:14   #136
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Wanneer u niet weet dat max Havelaar een keurmerk is van Fair trade. Dan kan ik het ook niet meer verwoorden zulle!
Uw feiten gaan over Fair Trade, maar u gebruikt ze om Oxfam onderuit te halen... Rare logica. U weet toch dat Fair Trade een onafhankelijke organisatie is? En waarom zou Oxfam verantwoording moeten afleggen voor de fouten van Fair Trade, enkel omdat Oxfam ermee samenwerkt?

Ik denk trouwens dat uw discussiepartners op dit forum echt wel weten dat Max Havelaar een keurmerk is hoor. Max Havelaar is als keurmerk trouwens niet verbonden aan één organisatie. U hebt trouwens toch het verschil begrepen tussen fair trade en Fair Trade?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 23 januari 2005 om 21:29.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:16   #137
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

en laten we voor de volledigheid ook deze tekst maar hier zetten, van dezelfde website:
Citaat:
HET BLOK MISBRUIKT QUO VADIS

De webpagina van het Uilekot kent blijkbaar succes, soms uit onverwachte (?) hoek, nl. vanwege het Vlaams Blok.

In en aantal lokale blaadjes van het Vlaams Blok worden de wereldwinkels aangevallen (zie bijlage, die tekst komt uit het blaadje van Roosdaal).

Voor zover ik weet werden de WW’s ook in het blaadje van Lede en Wijnegem aangevallen.

De teneur is: de wereldwinkels zijn een commerciële onderneming die ten onrechte gesubsidieerd wordt door de overheid, die werkt met gratis personeel (de vijwilligers) en dus de plaatselijke middenstand oneerlijke concurrentie aandoet.

Het meest verhelderend was de aanval uit Wijnegem. Daar hebben zij blijkbaar de tekst die zij van ‘de partij’ doorgekregen hebben letterlijk oveergenomen. Ik probeer in bijlage 2 ook die tekst door te mailen, maar ik moet hem scannen. Daar wordt naar de webpagina van het Uilekot verwezen en wordt ik met name (ik citeer): volgens Guido Cock, de verantwoordelijke voor de wereldwinkel van Geraardsbergen en voor de webpagina (volgt het skynet adres) en dan volgt een resem citaten uit die pagina. Volgt dan de gekende Vl.BL. methode: zij voeren mij dus op als gezaghebbende stem maar zetten die citaten in hun context.

Het heeft dus geen zin om op hun argumenten in te gaan of om juridische stappen te zetten of een recht van antwoord af te dwingen: zij zouden niets liever hebben. Eens te meer moeten wij hun doelstellingen en hun manier van werken ontmaskeren .

Manier van werken: het basisdocument komt uit hun studiedienst , maar het gift spuiten zijn via hun blaadje onder de rubriek Lokaal (gemeente) en wordt min of meer aangepast aan de lokale argumenten: in Roosdaal zou ‘onze kriek, onze geuze, onze aardbeien….’ Onder druk staan. Of niet alleen ‘eigen volk’ maar ook ‘eigen producten’ eerst.

Doelstellingen: steeds meer lokale besturen zijn gevoelig voor het argument ‘Fair trade’, de gemeenten waar die stap gezet werd/wordt moeten dus onder druk gezet worden. Een centraal geleide tegenzet dus van het Vlaams Blok om de actie ‘Fair trade gemeente’ te counteren.

En een algemene doelstelling: de wereldwinkels verdacht te maken want in hun gen is dat een linkse organisatie met een duidelijk antifascistisch profiel. Eigenlijk kan de commerciële kant van Fairtrade cv hen geen loer schelen het is de Wereldwinkel vzw. Die ze viseren en met name hun politiek werk. Niet de winkel maar de beweging.

De reeds geviseerde gemeenten hebben die argumenten tot hiertoe naast zich neergelegd, maa de manier waar zij te werk gaan is verhelderend en eigenlijk als case interessant. Het blok is aan zijn lange mars door de instellingen begonnen: zij trachten met hun mannetjes in allerhande lokale werkgroepen te infiltreren en voeren een actieve aanwezigheidpolitiek. De politiekers van de oude garde zijn niet zo aller en al wat minder aanwezig, zo krijgt het blok een relatief gewicht, zeker daar waar men geopteerd heeft voor een proportionele vertegenwoordiging. In Frankrijk zijn reeds een aantal gemeenten in handen van hun goede vrienden van het FN reken maar dat de jeugdhuizen, de bibliotheken en alles wat een beetje links of alternatief is het reeds geweten heeft: de subsidiekraan ging onherroepelijk dicht, een aantal lokalen werden gesloten. Een niet onrealistisch toekomstbeeld in een steeds bruine gekleurd Vlaanderen. Het is ooit nog eens gebeurd, maar toen hadden zij de steun van Duitsland.

Wij hebben samen beslist om , ondanks het ‘feind hört mit’ risico, die tekst niet van het web te nemen. Wij blijven achter onze kritiek staan. Het is duidelijk dat die kritiek ingegeven werd door onze bekommernis om ons niet te laten inpakken door de tomeloze ‘vrije markt en door de multinationale ondernemingen die een fijne neus hebben voor trends en dus naast de bio- industrie, de fair trade en haar cliënteel wensen in te palmen. Dus mijn opmerkingen pasten in het discours van de andersglobalisten en als men toch etiketten wil kleven: het is een kritiek van ‘links’. Maar een niet perfide lezer had dit wel al begrepen. Ik heb die opmerkingen op de algemene vergadering, waar alle wereldwinkels stemrecht hebben voorgelegd, maar heb geen meerderheid behaald. Als het Vlaams Blok ook dit antwoord leest kan ik dus zeggen: wij zijn een democratische beweging, waar de leden mee het beleid bepalen.

Guido Cock
http://users.skynet.be/uilekot/oxfam.htm
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:26   #138
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Héél grappig. Het eerste deel is een discussie van ondertussen twee jaar terug! (Kijk maar naar de datum) Het tweede deel bewijst alleen maar dat de top van het Vlaams Belang via een lastercampagne het imago van Oxfam Wereldwinkels onderuit wil halen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:35   #139
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Héél grappig. Het eerste deel is een discussie van ondertussen twee jaar terug! (Kijk maar naar de datum) Het tweede deel bewijst alleen maar dat de top van het Vlaams Belang via een lastercampagne het imago van Oxfam Wereldwinkels onderuit wil halen.
en dan zijn ze nog verontwaardigd als je ze niet op hun woord gelooft.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 21:52   #140
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Héél grappig. Het eerste deel is een discussie van ondertussen twee jaar terug! (Kijk maar naar de datum) Het tweede deel bewijst alleen maar dat de top van het Vlaams Belang via een lastercampagne het imago van Oxfam Wereldwinkels onderuit wil halen.
VB wil al gedurende gans haar bestaan Oxfam onderuithalen. Niet zo verwonderlijk dan, dat Oxfam niet happig was om het VB-geld te aanvaarden.8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be