Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2015, 11:42   #121
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dat de Grieken groot gelijk hebben. Ze hebben door dat aan de andere kant de schuldeisers slechts een stel brulapen is, maar dat die niks gaan doen. Dus hebben ze heel groot gelijk om die zoveel mogelijk te pluimen. Tenslotte is er altijd een risico bij een lening: counter party risk. Dat is wat de andere Eurolanden die altijd gul wilden zijn met de grieken nu maar moeten accepteren: ze waren zwaar aan het gokken, ze hadden geen reeel drukkingsmiddel om de terugbetaling te bekomen, en ze hebben verloren. Dat is wat de Grieken begrepen hebben, en ze spelen het slim.
Dat is juist maar hun positie is nog erger, zelfs al betalen ze geen schuld terug en geen eurocent rente op de schuld , dan hebben ze nog altijd een miljardentekort. Van het optrekken van de pensioenen en de aanwerving van amtenaren zoals Tsipras beloofd heeft , komt dus niets in huis.
Hij is zowiezo verplicht het systeem grondig te hervormen.
En om dat te realiseren kan hij toch maar beter vriend blijven met de rest van Europa.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 12:09   #122
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dat de Grieken groot gelijk hebben. Ze hebben door dat aan de andere kant de schuldeisers slechts een stel brulapen is, maar dat die niks gaan doen. Dus hebben ze heel groot gelijk om die zoveel mogelijk te pluimen. Tenslotte is er altijd een risico bij een lening: counter party risk. Dat is wat de andere Eurolanden die altijd gul wilden zijn met de grieken nu maar moeten accepteren: ze waren zwaar aan het gokken, ze hadden geen reeel drukkingsmiddel om de terugbetaling te bekomen, en ze hebben verloren. Dat is wat de Grieken begrepen hebben, en ze spelen het slim.
Een beetje opgeschoven Patrick? Als de Grieken IJsland als voorbeeld nemen staan ze in 5 jaar terug op eigen benen eerst met een eigen interne markt, nadien komen de geldwolven weer vanzelf piepen, maar zij trekken de Goldman Sachs club een dikke kloot af en zetten hun kinderen niet in een door Europa opgezette betalingskuil van 3 decennia. Eerst failliet en dan verder zonder schulden.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 12:19   #123
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Een beetje opgeschoven Patrick? Als de Grieken IJsland als voorbeeld nemen staan ze in 5 jaar terug op eigen benen eerst met een eigen interne markt, nadien komen de geldwolven weer vanzelf piepen, maar zij trekken de Goldman Sachs club een dikke kloot af en zetten hun kinderen niet in een door Europa opgezette betalingskuil van 3 decennia. Eerst failliet en dan verder zonder schulden.
Als gevolg van de opwarming van de aarde zijn tienduizenden vierkante kilometers Ijslandse grond ontwikkelbaar geworden . Ijslanders zijn op grote schaal aan het verkopen aan Chinezen . Veel IJslanders zijn of worden nu stinkend rijk.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 12:45   #124
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Een beetje opgeschoven Patrick? Als de Grieken IJsland als voorbeeld nemen staan ze in 5 jaar terug op eigen benen eerst met een eigen interne markt, nadien komen de geldwolven weer vanzelf piepen, maar zij trekken de Goldman Sachs club een dikke kloot af en zetten hun kinderen niet in een door Europa opgezette betalingskuil van 3 decennia. Eerst failliet en dan verder zonder schulden.
Makkelijk hoe de geschiedenis kan vervalst worden.

De realiteit is dat al lang voor de crisis de Grieken een budgettekort van 5% en meer pj opstapelden. Buitenlandse investeerders kwamen er niet aan de bak, waardoor inefficientie, verspilzucht en corruptie zich konden installeren, en locale potentaten zich konden verrijken.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 12:50   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.635
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vind dat de Grieken groot gelijk hebben. Ze hebben door dat aan de andere kant de schuldeisers slechts een stel brulapen is, maar dat die niks gaan doen. Dus hebben ze heel groot gelijk om die zoveel mogelijk te pluimen.
Heel simpel dan: handen af van Griekenland en dat de Grieken het maar zelf uitzoeken.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 12:57   #126
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Een beetje opgeschoven Patrick? Als de Grieken IJsland als voorbeeld nemen staan ze in 5 jaar terug op eigen benen eerst met een eigen interne markt, nadien komen de geldwolven weer vanzelf piepen, maar zij trekken de Goldman Sachs club een dikke kloot af en zetten hun kinderen niet in een door Europa opgezette betalingskuil van 3 decennia. Eerst failliet en dan verder zonder schulden.
Ten koste van, onder andere, een hele rist Nederlandse spaarders. Fuck'em, I say, 't zijn toch maar Ollanders?
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 13:26   #127
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten was geldcreatie voor de euro het monopolie van de nationale bank van ieder land. In ieder Europees land.
Nee Jan, als elke CB geld zou mogen creëren dan hoefde de staat geen obligaties uit te geven. Dan kan de CB van Griekenland net zoveel geld drukken als ze wil en de burgers hoeven geen belasting te betalen. De idee is dat de staat obligaties uitgeeft en daarop rente betaald. Die rente wordt betaald uit de belastinginkomsten.

De CB van Griekenland was wel verantwoordelijk voor de gezondheid van haar banken. Toen die bankroet dreigden te gaan mocht de staat hen met geldinjecties overeind houden. Maar omdat de CB van Griekenland alleen nog tegen torenhoge rentes kon lenen was dat praktisch onmogelijk. De ECB heeft toen leningen verstrekt aan de Griekse CB tegen lagere rentes dan de marktrente. Daarna kon de Griekse CB haar banken redden met geleend geld. Hierdoor naam de staatsschuld van de Grieken toe. Op dat moment creëerde de ECB dus geld en dit geld werd gedekt naar evenredigheid door garanties van de gezonde lidstaten. Die lidstaten stemden daarmee in en dat was dus een democratische reddingsactie.

Terwijl de Centrale Banken geen geld mogen drukken mag de ECB dat wel, met als gevolg een waardedaling van de Euro tov andere valuta. Het probleem dat zich hierbij aftekent is dat de ECB onafhankelijk is. De regeringen van de lidstaten hebben geen zeggenschap over de ECB. Dus zonder instemming van van bijvoorbeeld Finland, Nederland Noorwegen en Duitsland kan de ECB de geldpersen aanzetten en dat is ondemocratisch.

De Duitsers geloven niet dat hun grondwet het toestaat dat 'hun bank de ECB' zonder hun instemming de eigen staatsobligaties opkoopt om geld te scheppen. Zij vinden dat hun soevereiniteit op het spel staat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 13:36   #128
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Ten koste van, onder andere, een hele rist Nederlandse spaarders. Fuck'em, I say, 't zijn toch maar Ollanders?
Wat ik nog erger vond en vind is dat op het ogenblik van de toetreding van Griekenland, die schulden reeds bestonden en volgens Reynders was iedereen in Europa daarvan op de hoogte.
Vertel me dan even wie wie bedrogen heeft. Ook jouw "Ollandse" regering was daarvan op de hoogte.
Wie na 2.000 nog Grieks schuldpapier kocht of bij kocht heeft zichzelf bedrogen en nogmaals, "onze experts economen en bankiers" hebben het nog veel mensen in de maag gesplitst.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 13:43   #129
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wat ik nog erger vond en vind is dat op het ogenblik van de toetreding van Griekenland, die schulden reeds bestonden en volgens Reynders was iedereen in Europa daarvan op de hoogte.
Vertel me dan even wie wie bedrogen heeft. Ook jouw "Ollandse" regering was daarvan op de hoogte.
Wie na 2.000 nog Grieks schuldpapier kocht of bij kocht heeft zichzelf bedrogen en nogmaals, "onze experts economen en bankiers" hebben het nog veel mensen in de maag gesplitst.
Dat soort mensen zijn speculanten en geen spaarders. Met uitzondering van enkele spaarformules vind ik niet dat de overheid enige garantie moet geven en zeker niet aan speculanten.

De redding van Griekenland door de EU-landen heeft een impact op alle EU-burgers, dus ook diegenen die tegenspartelend mee in het bad (moeras) zijn getrokken, dus ook de gewone man die wegbleef van speculatieve producten.
Daarom ook dat ik het gemakkelijk vind om de Grieken nu aan te moedigen en te applaudisseren als ze de middelvinger opsteken naar 'the man', want die bestaat momenteel uit alle andere EU-burgers, niet de banken.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:16   #130
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Wat ik nog erger vond en vind is dat op het ogenblik van de toetreding van Griekenland, die schulden reeds bestonden en volgens Reynders was iedereen in Europa daarvan op de hoogte.
Vertel me dan even wie wie bedrogen heeft. Ook jouw "Ollandse" regering was daarvan op de hoogte.
Wie na 2.000 nog Grieks schuldpapier kocht of bij kocht heeft zichzelf bedrogen en nogmaals, "onze experts economen en bankiers" hebben het nog veel mensen in de maag gesplitst.
Bankiers ?
Je bedoelt "bankrovers" ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:21   #131
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bankiers ?
Je bedoelt "bankrovers" ?
Zo aangenaam is bankieren nu ook niet Boduo.
Ik heb het meer dan 20 jaar gedaan en je wordt er depressief van.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:21   #132
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Dat soort mensen zijn speculanten en geen spaarders. Met uitzondering van enkele spaarformules vind ik niet dat de overheid enige garantie moet geven en zeker niet aan speculanten.

De redding van Griekenland door de EU-landen heeft een impact op alle EU-burgers, dus ook diegenen die tegenspartelend mee in het bad (moeras) zijn getrokken, dus ook de gewone man die wegbleef van speculatieve producten.
Daarom ook dat ik het gemakkelijk vind om de Grieken nu aan te moedigen en te applaudisseren als ze de middelvinger opsteken naar 'the man', want die bestaat momenteel uit alle andere EU-burgers, niet de banken.
Die vinger hadden we allemaal moeten opsteken op het ogenblik dat de ganse financiële wereld op instorten stond.

Je beseft blijkbaar niet dat Europa jou iedere dag besteelt om banken te blijven financieren. En dat zijn niet enkel Griekse banken.
Het schuldpapier dat Europa iedere dag bijdrukt volstaat zelfs niet om de dekkingsgraad van de banken aan 4% te helpen en wie denk je dat voor al dat schuldpapier moet opkomen?
Als je ziet dat Vlaanderen ons de laatste 5 jaar aan een meer schuld van 20 miljard geholpen heeft mag je raden hoeveel dit voor Europa bedraagt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:23   #133
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Zo aangenaam is bankieren nu ook niet Boduo.
Ik heb het meer dan 20 jaar gedaan en je wordt er depressief van.
Peri, ik zeg NIET dat bankieren aangenaam is.
Ik hoop dat je je depressie hebt overwonnen !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:27   #134
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Peri, ik zeg NIET dat bankieren aangenaam is.
Ik hoop dat je je depressie hebt overwonnen !
Heel de nest verkocht.
De zaak , het kantoorgebouw , de verzekeringsportefuille en 3 achterliggende bouwgronden .
Met alle Chinezen , maar niet met den deze.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:28   #135
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bankiers ?
Je bedoelt "bankrovers" ?
Da's 't zelfde.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:29   #136
babel
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2014
Berichten: 723
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Die vinger hadden we allemaal moeten opsteken op het ogenblik dat de ganse financiële wereld op instorten stond.

Je beseft blijkbaar niet dat Europa jou iedere dag besteelt om banken te blijven financieren. En dat zijn niet enkel Griekse banken.
Het schuldpapier dat Europa iedere dag bijdrukt volstaat zelfs niet om de dekkingsgraad van de banken aan 4% te helpen en wie denk je dat voor al dat schuldpapier moet opkomen?
Als je ziet dat Vlaanderen ons de laatste 5 jaar aan een meer schuld van 20 miljard geholpen heeft mag je raden hoeveel dit voor Europa bedraagt.
Garanties zijn (nog) geen schulden. Vandaar dat het belangrijk is dat iedereen zijn verplichtingen nakomt, anders krijg je een domino-effect van hier tot in de baltische staten.
En momenteel zijn de financieringskosten van dergelijke leningen zeer laag. Wanneer dat veranders, dán pas zitten we met een echt probleem.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:52   #137
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babel Bekijk bericht
Garanties zijn (nog) geen schulden. Vandaar dat het belangrijk is dat iedereen zijn verplichtingen nakomt, anders krijg je een domino-effect van hier tot in de baltische staten.
En momenteel zijn de financieringskosten van dergelijke leningen zeer laag. Wanneer dat veranders, dán pas zitten we met een echt probleem.
Misschien vergis ik mij , maar ik denk het toch niet.
Die 240 miljard zijn wel degelijk schulden en geen garanties.
Europa heeft geherfinancierd omdat niemand anders het nog wou doen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 14:58   #138
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Misschien vergis ik mij , maar ik denk het toch niet.
Die 240 miljard zijn wel degelijk schulden en geen garanties.
Europa heeft geherfinancierd omdat niemand anders het nog wou doen.
maar toen op dat moment, Pericles, wist de EU toch ook al perfect dat Griekenland deze schuld nooit ging kunnen afbetalen. in geen 100 jaar.

wat de EU daar gedaan heeft, is iemand met een inkomen van 1500€ een hypothecair krediet gegeven van 100 miljoen € of zo.

als een bankier zoiets doet met een particulier, wie is er (anno 2015) dan aansprakelijk ?

en dat allemaal om een paar jaar uit te stellen dat Spanje t zelfde zal overkomen (en de EU dus uiteen spat) ???

hoe denken die politiekers in Brussel dat zoiets gaat blijven duren ? jeugdwerkloosheid van 50 en 60 procent, geen eigen souvereine munten en mogelijkheden tot devaluatie ... zoiets is toch gewoon een ILLUSIE ??? ... mja, elk jaar ze t nog kunnen uitzingen is een jaar EUparlementaire wedde zeker ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:04   #139
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar toen op dat moment, Pericles, wist de EU toch ook al perfect dat Griekenland deze schuld nooit ging kunnen afbetalen. in geen 100 jaar.

wat de EU daar gedaan heeft, is iemand met een inkomen van 1500€ een hypothecair krediet gegeven van 100 miljoen € of zo.

als een bankier zoiets doet met een particulier, wie is er (anno 2015) dan aansprakelijk ?

en dat allemaal om een paar jaar uit te stellen dat Spanje t zelfde zal overkomen (en de EU dus uiteen spat) ???

hoe denken die politiekers in Brussel dat zoiets gaat blijven duren ? jeugdwerkloosheid van 50 en 60 procent, geen eigen souvereine munten en mogelijkheden tot devaluatie ... zoiets is toch gewoon een ILLUSIE ??? ... mja, elk jaar ze t nog kunnen uitzingen is een jaar EUparlementaire wedde zeker ?
Och Anna , je hebt volkomen gelijk.
Maar hier gaat het ook ontploffen.
Haal je centen maar van je spaarrekening.
Per ambtenaar nu nog ongeveer 2 mensen in de privé, je moet al volkomen achterlijk zijn om niet te zien dat dat niet gaat blijven duren.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:07   #140
Yarisken
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2011
Berichten: 797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Och Anna , je hebt volkomen gelijk.
Maar hier gaat het ook ontploffen.
Haal je centen maar van je spaarrekening.
Per ambtenaar nu nog ongeveer 2 mensen in de privé, je moet al volkomen achterlijk zijn om niet te zien dat dat niet gaat blijven duren.
Klopt, wij zijn Griekenland in het klein. Alleen hebben wij, voorlopig nog, een stabiele economie. Als meer en meer bedrijven hier wegtrekken en de pensioenkosten komen op kruissnelheid dan gaan we hier nog wat meemaken .
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be