Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2008, 15:45   #121
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik denk het niet. De tweetaligheid is bedoeld voor de VLAMINGEN. De franstaligen spreken gewoon frans.
Ook goed, dus niet voor buitenlanders
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 15:55   #122
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat is geen aversie maar nuchtere deductie:

- d-t fouten worden in het onderwijs nog nauwelijks bestraft.
- hierboven en op andere threats word regelmatig verwezen naar de Nederlandse nonchalance op gebied van taalkunde en -gebruik.

Er zijn er nog maar de tijd ontbreekt.
Ik krijg een klop in de keel als ik besef dat elke Waal de Franse taal PERFECT kan spreken en schrijven! Niet moeilijk dat die mensen de tijd niet meer hebben om er nog een tweede taal bij aan te leren.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 15:56   #123
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Ook goed, dus niet voor buitenlanders
de buitenlanders worden bediend door meertalige vlamingen tiens.
De buitenlanders die frans spreken kunnen het stellen met een "belge".
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 16:19   #124
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
- hierboven en op andere threats word regelmatig verwezen naar de Nederlandse nonchalance op gebied van taalkunde en -gebruik.
Laat staan de négligence aangaande de Engels spelling.
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 16:34   #125
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Misschien hebben zij al lang begrepen dat Nederlands geen must is in de wereld en zodus geen extra inspanningen verantwoord.
In België is een goede kennis van het Nederlands wèl een 'must'.

Zelfs Albert II is het daarmee eens.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 16:46   #126
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Laat staan de négligence aangaande de Engels spelling.
Nopoty is perfekt
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 16:48   #127
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In België is een goede kennis van het Nederlands wèl een 'must'.

Zelfs Albert II is het daarmee eens.
In België zeker en vast.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 16:58   #128
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat is geen aversie maar nuchtere deductie:

- d-t fouten worden in het onderwijs nog nauwelijks bestraft.
- hierboven en op andere threats word regelmatig verwezen naar de Nederlandse nonchalance op gebied van taalkunde en -gebruik.

Er zijn er nog maar de tijd ontbreekt.

Wel, mijn (franstalige) leerlingen krijgen alleszins 'waar voor hun geld'.

Vandaar wellicht dat alleen die leerlingen die niet bang zijn om een inspanning te leveren mij op handen dragen. Voor hen doe ik trouwens 'alles' wat in mijn mogelijkheden ligt, en ik ga daar erg ver in.


De luilakken haten mij, en dat beschouw ik als een teken dat ik goed bezig ben.

Op genade hoeven ze niet te rekenen.

Als het hen niet aanstaat, kunnen ze altijd nog een andere school zoeken, of gewoon emigreren naar een land waar ze met hun (al bij al) ondermaats Frans en een mondvol gebrekkig Engels wèl aan de bak denken te kunnen komen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 16:58   #129
Gargamel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Berichten: 2.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In België is een goede kennis van het Nederlands wèl een 'must'.

Zelfs Albert II is het daarmee eens.

Ja,dat kunnen we trouwens horen aan het parfait nerlans van zijn griet
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 17:06   #130
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Ja,dat kunnen we trouwens horen aan het parfait nerlans van zijn griet
Het is natuurlijk helaas ook wel zo dat zijn nikkel maar heel onlangs is gevallen.


Laten we hopen dat Paola er alsnog iets aan doet, dan geeft 'ons koningspaar' tenminste een goed voorbeeld, dat ik dan in de klas kan gebruiken.


Ik ben trouwens erg benieuwd hoe 'les élèves' op de Kerstboodschap van Zijne Majesteit zullen reageren.

Ik vraag me af of ze nog steeds zo royalistisch en zo belgicistisch zullen zijn als voor de Kerstvakantie .
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 17:38   #131
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als het hen niet aanstaat, kunnen ze altijd nog een andere school zoeken, of gewoon emigreren naar een land waar ze met hun (al bij al) ondermaats Frans en een mondvol gebrekkig Engels wèl aan de bak denken te kunnen komen.
Laten we hier de wapenspreuk van het nieuwe België van maken!
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 22:47   #132
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat is geen aversie maar nuchtere deductie:

- d-t fouten worden in het onderwijs nog nauwelijks bestraft.
- hierboven en op andere threats word regelmatig verwezen naar de Nederlandse nonchalance op gebied van taalkunde en -gebruik.

Er zijn er nog maar de tijd ontbreekt.
U neemt mij in het ootje, Schaveiger.

Ik had het niet over dt-fouten of zo, maar over uw stelling dat nederlands geen must is in de wereld etc...

Ik ben het volkomen eens met uw vaststelling dat dt-fouten en andere taalfouten nog nauwelijks bestraft worden in het onderwijs, en het is zonder meer juist dat er in Nederland - en niet enkel d�*�*r - een zekere nonchalance bestaat op het vlak van taalkunde en taalgebruik.

Echter : wijl iemand als ik daaraan de logische vaststelling zou verbinden dat er één en ander schort aan de kwaliteit van het onderwijs, en dat er - zoals op veel andere vlakken en met veel andere talen - blijkbaar tevens een algemene vervlakking is op het gebied van taalgebruik, is uw conclusie (u mag het voor mijn part ook deductie noemen) erg veel verregaander en op de taal zelf gericht, en ik citeer letterlijk : "Misschien hebben zij al lang begrepen dat Nederlands geen must is in de wereld en zodus geen extra inspanningen verantwoord"

Kortom, wat zij volgens u al lang begrepen hebben is uw stelling : nederlands is geen must in de wereld, lees : een onbelangrijke taal, waarvoor geen inspanningen moeten geleverd worden.

Een stelling, waarmee u uw aversie voor het nederlands laat blijken, dus.

De taal is een inherent deel van de volkscultuur. Voor elk volk ter wereld is geen andere taal belangrijker (en derhalve een absolute must) dan haar eigen moedertaal.

Al spreken en schrijven veel vlamingen ook nog diverse andere talen, de moedertaal der vlamingen is nederlands.

Ik begrijp dat onze taal voor u minder belangrijk is dan uw eigen taal, zoals uw taal voor ons minder belangrijk is dan de onze.

Een gedegen opvoeding en de universele wellevendheid beletten mij echter van ook maar één ogenblik te stellen dat uw taal (of welkdanige andere taal) onbelangrijk zou zijn. Of dat, om het met uw woorden te zeggen, uw taal geen must zou zijn voor u.

Uw precisering "in de wereld" heeft overigens weinig om het lijf. Eenieders wereld reikt vanaf zijn/haar directe omgeving tot zover hij/zij zich verplaatst, fysisch of virtueel. Kortom, voor eenieder is de wereld in de eerste plaats de plek van zijn eigen afkomst, de streek waar zijn eigen volk vertoeft.

Wie daarbuiten gaat, zal uiteraard andere talen moeten beheersen om zich verstaanbaar te maken. Voor diegenen met wie je d�*�*r communiceert, is je eigen taal (het weze nederlands, frans, of wat dan ook) uiteraard minder belangrijk. Maar dat betekent niet dat je eigen taal daar voor jezelf plots onbelangrijk wordt.

Ook al spreek je vijftig talen, het weze in je eigen streek of ver daarbuiten, je eigen moedertaal is en blijft steeds een must. Zoniet ga je een groot deel van je eigen cultuur verloochenen.

Derhalve : tegenover nederlandstaligen, het weze Nederlanders of Vlamingen, stellen dat hun taal geen must is, is zoveel als stellen dat hun cultuur weinig of niets betekent.

In het nederlands wordt zoiets omschreven als een domme misvatting, cq. ingeval van opzettelijke kwaadwilligheid, als een aperte belediging.

Mocht u vinden dat wij lange tenen hebben, stelt u zich dan eenvoudigweg eens voor dat één of andere onverlaat tegenover u en de uwen en op uw eigen terrein zou stellen dat uw taal en cultuur weinig betekenen.

U zou betrokkene al snel als een onbeschoft en onwetend boertje beschouwen, toch ?
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 22:54   #133
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
ik citeer letterlijk : "Misschien hebben zij al lang begrepen dat Nederlands geen must is in de wereld en zodus geen extra inspanningen verantwoord"

Kortom, wat zij volgens u al lang begrepen hebben is uw stelling : nederlands is geen must in de wereld, lees : een onbelangrijke taal, waarvoor geen inspanningen moeten geleverd worden.

Een stelling, waarmee u uw aversie voor het nederlands laat blijken, dus.

De taal is een inherent deel van de volkscultuur. Voor elk volk ter wereld is geen andere taal belangrijker (en derhalve een absolute must) dan haar eigen moedertaal.

Al spreken en schrijven veel vlamingen ook nog diverse andere talen, de moedertaal der vlamingen is nederlands.

Ik begrijp dat onze taal voor u minder belangrijk is dan uw eigen taal, zoals uw taal voor ons minder belangrijk is dan de onze.

Een gedegen opvoeding en de universele wellevendheid beletten mij echter van ook maar één ogenblik te stellen dat uw taal (of welkdanige andere taal) onbelangrijk zou zijn. Of dat, om het met uw woorden te zeggen, uw taal geen must zou zijn voor u.

Uw precisering "in de wereld" heeft overigens weinig om het lijf. Eenieders wereld reikt vanaf zijn/haar directe omgeving tot zover hij/zij zich verplaatst, fysisch of virtueel. Kortom, voor eenieder is de wereld in de eerste plaats de plek van zijn eigen afkomst, de streek waar zijn eigen volk vertoeft.

Wie daarbuiten gaat, zal uiteraard andere talen moeten beheersen om zich verstaanbaar te maken. Voor diegenen met wie je d�*�*r communiceert, is je eigen taal (het weze nederlands, frans, of wat dan ook) uiteraard minder belangrijk. Maar dat betekent niet dat je eigen taal daar voor jezelf plots onbelangrijk wordt.

Ook al spreek je vijftig talen, het weze in je eigen streek of ver daarbuiten, je eigen moedertaal is en blijft steeds een must. Zoniet ga je een groot deel van je eigen cultuur verloochenen.

Derhalve : tegenover nederlandstaligen, het weze Nederlanders of Vlamingen, stellen dat hun taal geen must is, is zoveel als stellen dat hun cultuur weinig of niets betekent.

In het nederlands wordt zoiets omschreven als een domme misvatting, cq. ingeval van opzettelijke kwaadwilligheid, als een aperte belediging.

Mocht u vinden dat wij lange tenen hebben, stelt u zich dan eenvoudigweg eens voor dat één of andere onverlaat tegenover u en de uwen en op uw eigen terrein zou stellen dat uw taal en cultuur weinig betekenen.

U zou betrokkene al snel als een onbeschoft en onwetend boertje beschouwen, toch ?
Géén enkele taal is een "must" omdat ze bestaat of omdat een groep ze spreekt: een taal is een communicatiemiddel.

De rest is romantisch nationalisme.

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 januari 2008 om 22:57.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 22:57   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Géén enkele taal is een must omdat ze bestaat of omdat een groep ze spreekt: een taal is een communicatiemiddel. De rest is romantiek...
Dan ontkent u een aantal aspecten van een taal. Indertijd heb ik een inleiding tot het Iers gevolgd, omdat ik interesse heb voor traditionele Ierse muziek, de zogenaamde "sean-nos". Niet dus omdat ik naar Ierland wou gaan of met Ieren spreken. Wel omdat ik interesse had voor een aspect van de Ierse cultuur. Die taalstudie was voor mij dan veel meer dan een loutere stap naar een of andere "communicatiemiddel".
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 22:58   #135
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Géén enkele taal is een must omdat ze bestaat of omdat een groep ze spreekt: een taal is een communicatiemiddel. De rest is romantiek...
Als cultuur voor u niet bestaat, Filosoof, dan is dat jammer voor u.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 22:58   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik ben het volkomen eens met uw vaststelling dat dt-fouten en andere taalfouten nog nauwelijks bestraft worden in het onderwijs, en het is zonder meer juist dat er in Nederland - en niet enkel d�*�*r - een zekere nonchalance bestaat op het vlak van taalkunde en taalgebruik.
Als onderwijzer sta ik steeds weer verbaasd waar jullie dat vandaan halen. Dt-fouten worden weldegelijk nog altijd bestraft.

En ik kan, door mijn ervaringen met het Nederlands schoolsysteem, u alvast meegeven dat men helemaal niet zo nonchalant meer is de laatste jaren. De slinger is weer naar het midden aan het gaan in Nederland.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 23:00   #137
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan ontkent u een aantal aspecten van een taal. Indertijd heb ik een inleiding tot het Iers gevolgd, omdat ik interesse heb voor traditionele Ierse muziek, de zogenaamde "sean-nos". Niet dus omdat ik naar Ierland wou gaan of met Ieren spreken. Wel omdat ik interesse had voor een aspect van de Ierse cultuur. Die taalstudie was voor mij dan veel meer dan een loutere stap naar een of andere "communicatiemiddel".
De ontwikkelling van een taal is interessant om bestuderen maar een motor of geologische lagen kunnen ook interessant om bestuderen zijn.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 23:02   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De ontwikkelling van een taal is interessant om bestuderen maar een motor of geologische lagen kunnen ook interessant om bestuderen zijn.
???

Wat heeft dat te maken met mijn opmerking?
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 23:03   #139
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Als cultuur voor u niet bestaat, Filosoof, dan is dat jammer voor u.
cultuur is internationaal, niet locaal: je hebt evenveel aan Engelse, Franse, Italiaanse als aan Nederlandse cultuur. Je beperken tot die uit je jeugd is verarmend.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2008, 23:04   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
cultuur is internationaal, niet locaal: je hebt evenveel aan Engelse, Franse, Italiaanse als aan Nederlandse cultuur. Je beperken tot die uit je jeugd is verarmend.
U blijft de werkelijkheid maar ontkennen: cultuur is een rijk palet dat zowel strikt plaatselijke, regionale, overkoepelende en internationale trekken heeft. Cultuur is niet louter internationaal, maar heeft ook andere aspecten.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be