Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2009, 23:44   #1401
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Dat meuuuuuuhtje, dat noemen wij nou kinderlijk gedrag in Nederland
Zeg eens, zijn er geen leuke fora in Nederland.

Eentje met .nl op het einde ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 23:47   #1402
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik hoor alleen Vlamingen en vooral Limburgers klagen over het feit dat wij zouden pochen. Maar vergeleken met Wallonië vind ik toch zeker dat we het als Nederland beter doen en ik zou ook voor geen goud m'n lieflijk Nederlandje verruilen voor de Vlaamse klaagzang die eeuwigdurend is.
Ik kan met mensen uit Nederland harde discussies hebben (zoals ik dat met iedereen kan hebben, Basken, Walen, Catalanen, Fransen, Vlamingen, Duitsers, Palestijnen,.... ). Doorgaans kunnen we goed met elkaar opschieten na zo'n basisgesprek.

En wat die Vlaamse klaagzang betreft: daar is wel iets van aan. Ik zou liever zien dat Vlamingen eindelijk eens zouden inzien dat ze samen mét de Walen dat Belgisch obstakel uit de weg zouden moeten ruimen. Samen...
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 23:49   #1403
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zeg eens, zijn er geen leuke fora in Nederland.

Eentje met .nl op het einde ?
Henri, verval toch niet in zo'n simplistisch racisme, jong. We kunnen discussiëren, het oneens zijn, whatever, maar zo'n simpele kreten... laat dat over aan anderen.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 00:04   #1404
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Iemand is door de mand aan het vallen denk ik.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 09:15   #1405
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
oh dit is echt zo'n zielig bullshitverhaaltje van eeuwenoud dat iedereen met een beetje gezond verstand je uit lacht waar je bij staat. Midden in je gezicht. Spui toch niet al die roddels waarvoor je geen bewijs kunt leveren. Straks mag je Groot-Brittannië niet meer in omdat je haat zaait.[/QUOTE]
Dan zou dit een even groot onrecht zijn als dat wat men Wilders aandoet. Want Wilders spreekt wat de Koran betreft de waarheid en bovendien is er vrij verkeer van personen in de EU en vrijheid van spreken.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 09:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 09:17   #1406
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik kan het geen echte verarming noemen dat ik nooit in Luik ben geweest. Volgens vele bronnen behoort Luik nog immer niet tot Places You Must Have Seen Before You Die. Nog enkele honderdduizenden steden lijken nog steeds iets interessanter dan Luik. Je hebt in Nederland namelijk niet zoveel mensen die fatsoenlijk frans spreken en degenen die dat wel doen die gaan liever naar het echte Frankrijk
U bent er niet geweest, maar u weet er zogezegd alles over. Van horen zeggen dan nog. En u verwijt mij dat ik roddel over Bernhard en die onzalige Oranjes. Verbeter de wereld, begin met uzelf.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 09:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 09:23   #1407
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Snotjandulleme, kaalkap van de Limburgse bossen? Dat moet de schuld van Wilhelmina zijn! En de natuur was nou het enige wat West-Limburg nog een beetje de indruk van gezelligheid gaf
Maar mens, u kent het Limburg van nu. Maar niet het Limburg van vroeger. In Nederlands Limburg ( noch in Belgisch Limburg ) kan men geen 60 minuten rechtdoor wandelen of men botst op een autoweg of op een woonwijk. Vroeger waren dat eindeloze vergezichten of bossen. En met vroeger bedoel ik nog in de jaren '50-'60. Te zien op oude foto's. Dus u weet niet -weer eens- waarover u praat.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 09:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 09:25   #1408
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik hoor alleen Vlamingen en vooral Limburgers klagen over het feit dat wij zouden pochen. Maar vergeleken met Wallonië vind ik toch zeker dat we het als Nederland beter doen en ik zou ook voor geen goud m'n lieflijk Nederlandje verruilen voor de Vlaamse klaagzang die eeuwigdurend is.

Misschien komt dat omdat wij Limburgs dicht bij de Nederlanders wonen. En dagdagelijks met hen geconfronteerd worden.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 09:28   #1409
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat durf ik te betwijfelen. De armoede onder Belgische ouderen wordt vooral veroorzaakt omdat de pensioenen te laag zijn. In ieder geval in vergelijking met Nederland. Dat Nederland zulke goed gevulde pensioenfondsen heeft, hebben we te danken aan de vooruitziende blik van onze politici, en niet aan de aardgasbaten. De meeste Nederlanders sparen gewoon netjes voor hun pensioen, vanaf de dag dat ze gaan werken. Dat hadden jullie ook kunnen doen, daar heb je geen aardgas voor nodig.
Dat is een waarheid als een koe.

Zelf sparen voor je eigen pensioen is een vorm van responsabilisering en laat responsabilisering nou uitgerekend zijn wat Vlamingen blijven vragen en wat hen steevast geweigerd wordt.

De "non"-stemmen hebben daar een fundamenteel andere visie op: de kosten door anderen laten dragen, in dit geval door wie na hen komt is veel leuker. Wij moeten de pensioenen van onze ouders ophoesten en onze kinderen werken zich krom voor onze pensioenen. Doorschuiven en op de poef leven noemen we dat. Die kruik gaat zolang te water tot ze breekt, zie de kredietkrisis. Voor pensioenen gaat dat zolang te water tot de zeepbel van de dekking door jongeren uiteenspat: de vergrijzing.

Een staat is een georganiseerde overheid en als je van overheid spreekt dan spreek je van wetgeving die binnen het territorium van die staat nageleefd moet worden. Van zaken waaraan we bereid zijn ons te onderwerpen in ruil voor veiligheid, welvaart, toekomstperspektieven. Dan spreek je van hoe we dat alles gaan bekostigen en hoe we dat zo doeltreffend en krachtdadig mogelijk kunnen verwezenlijken. Dat betekent zonder verspilling en die instelling hebben de Vlamingen met het Noorden gemeen.

Dat is heel wat anders dan de lulkoek over Boergondisch versus Calvinistisch, katoliek versus protestant, wijn versus bier, rommelig versus saai, allemaal naast de kwestie: zaken die best van streek tot streek, van stad tot stad, van dorp tot dorp, van straat tot straat, zelfs van gezin tot gezin mogen verschillen, keuzen die je niet aan anderen moet opleggen en waar dan ook geen overkoepelende overheid voor nodig is maar die Belgicisten en "Ollanderhaters" voortdurend als zijnde van levensbelang in de arena werpen, wellicht bij gebrek aan steekhoudende argumenten.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 14 februari 2009 om 09:31.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 09:28   #1410
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik kan met mensen uit Nederland harde discussies hebben (zoals ik dat met iedereen kan hebben, Basken, Walen, Catalanen, Fransen, Vlamingen, Duitsers, Palestijnen,.... ). Doorgaans kunnen we goed met elkaar opschieten na zo'n basisgesprek.

En wat die Vlaamse klaagzang betreft: daar is wel iets van aan. Ik zou liever zien dat Vlamingen eindelijk eens zouden inzien dat ze samen mét de Walen dat Belgisch obstakel uit de weg zouden moeten ruimen. Samen...
Harde discussie hebben met Catalanen en Palestijnen? Welke onzin moeten we nog allemaal van u moeten horen. Niet dat ik daar van wakker ligt. Het toont alleen aan welke fantasie het menselijk brein kan ontwikkelen. Onzinnige fantasie dan in dit geval.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 09:30.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 09:36   #1411
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat is een waarheid als een koe.

Zelf sparen voor je eigen pensioen is een vorm van responsabilisering en laat responsabilisering nou uitgerekend zijn wat Vlamingen blijven vragen en wat hen steevast geweigerd wordt.

De "non"-stemmen hebben daar een fundamenteel andere visie op: de kosten door anderen laten dragen, in dit geval door wie na hen komt is veel leuker. Wij moeten de pensioenen van onze ouders ophoesten en onze kinderen werken zich krom voor onze pensioenen. Doorschuiven en op de poef leven noemen we dat. Die kruik gaat zolang te water tot ze breekt, zie de kredietkrisis. Voor pensioenen gaat dat zolang te water tot de zeepbel van de dekking door jongeren uiteenspat: de vergrijzing.

Een staat is een georganiseerde overheid en als je van overheid spreekt dan spreek je van wetgeving die binnen het territorium van die staat nageleefd moet worden. Van zaken waaraan we bereid zijn ons te onderwerpen in ruil voor veiligheid, welvaart, toekomstperspektieven. Dan spreek je van hoe we dat alles gaan bekostigen en hoe we dat zo doeltreffend en krachtdadig mogelijk kunnen verwezenlijken. Die instelling hebben de Vlamingen met het Noorden gemeen.

Dat is heel wat anders dan de lulkoek over Boergondisch versus Calvinistisch, katoliek versus protestant, wijn versus bier, rommelig versus saai, allemaal naast de kwestie: zaken die best van streek tot streek, van stad tot stad, van dorp tot dorp, van straat tot straat, zelfs van gezin tot gezin mogen verschillen, keuzen die je niet aan anderen moet opleggen en waar dan ook geen overkoepelende overheid voor nodig is maar die Belgicisten en "Ollanderhaters" voortdurend als zijnde van levensbelang in de arena werpen, wellicht bij gebrek aan steekhoudende argumenten.
Toen Mercedes zijn wat grotere wagens wilde doen verkopen in Nederland (want dat lukte maar niet), had deze firma een affiche bedacht met een grote Mercedes-wagen en een slogan die als volgt luidde:

"Het mag van Calvijn"


Het heeft niet mogen baten. De Nederlander (Hollander) bleef bij zijn Opel Kadett of zijn Renaultje. Het mocht dus niet van Calvijn.

Nu, eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat de auto's vele malen duurder zijn in Nederland dan in België. Begrijpelijk dus, maar het is dan ook zoals ik reeds zo vaak zei: in België is het goed leven, wars van elke Calvinistische krenterigheid.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2009 om 09:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:07   #1412
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toen Mercedes zijn wat grotere wagens wilde doen verkopen in Nederland (want dat lukte maar niet), had deze firma een affiche bedacht met een grote Mercedes-wagen en een slogan die als volgt luidde:

"Het mag van Calvijn"


Het heeft niet mogen baten. De Nederlander (Hollander) bleef bij zijn Opel Kadett of zijn Renaultje. Het mocht dus niet van Calvijn.

Nu, eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat de auto's vele malen duurder zijn in Nederland dan in België. Begrijpelijk dus, maar het is dan ook zoals ik reeds zo vaak zei: in België is het goed leven, wars van elke Calvinistische krenterigheid.
Dus groter is beter? Men heeft becijferd dat de mens bijna 2 aarde's nodig heeft om onze huidige levensstijl te kunnen handhaven. In Amerika waren de wagens tot voor kort zelfs groter dan in Belgie. Maar zelfs daar krijgen ze de hummers niet meer verkocht. Die Hollandse krenterigheid kan wel eens de toekomst zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:08   #1413
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Harde discussie hebben met Catalanen en Palestijnen? Welke onzin moeten we nog allemaal van u moeten horen. Niet dat ik daar van wakker ligt. Het toont alleen aan welke fantasie het menselijk brein kan ontwikkelen. Onzinnige fantasie dan in dit geval.
Dat is jouw interpretatie waar ik op mijn beurt niet wakker van lig. Ik weet wat ik gedaan heb en doe. Jij weet dat van mij niet.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:12   #1414
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het heeft niet mogen baten. De Nederlander (Hollander) bleef bij zijn Opel Kadett of zijn Renaultje. Het mocht dus niet van Calvijn.

Nu, eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat de auto's vele malen duurder zijn in Nederland dan in België. Begrijpelijk dus, maar het is dan ook zoals ik reeds zo vaak zei: in België is het goed leven, wars van elke Calvinistische krenterigheid.
1) Calvijn was een franstalige Zwitser, dus een slag bourgondischer dan de doorsnee belg.

2) Nederlanders rijden in duurdere auto's dan in België (zie uw post) en toch verwijt u hen krenterigheid.

gaat u nog een punt maken, of blijft het bij leeg gezever tegen de Ollanders?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:30   #1415
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Het komt er dus op neer dat de land-opetende Nederlanders op hun honger zullen blijven zitten.

U zult dus m.a.w. lijdzaam moeten toezien hoe België België zal blijven.

Niet een lapje grond in Europa dat jullie op basis van taal even lekker kunnen annexeren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:46   #1416
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Harde discussie hebben met Catalanen en Palestijnen? Welke onzin moeten we nog allemaal van u moeten horen. Niet dat ik daar van wakker ligt. Het toont alleen aan welke fantasie het menselijk brein kan ontwikkelen. Onzinnige fantasie dan in dit geval.
Bovendien is het triestig dat het in jouw denkwereldje niet lijkt op te komen dat mensen wel eens ergens geweest zouden kunnen zijn (gewoond, of even op meetings), en/of ergens vrienden en kameraden kunnen hebben, en/of vrienden en kameraden kunnen hebben die van ergens naar hier gekomen zijn.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:49   #1417
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U zult dus m.a.w. lijdzaam moeten toezien hoe België België zal blijven.
Als Belgie Belgie zal blijven, dan zijn het vooral de Belgen die het lijden zullen doen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:52   #1418
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als Belgie Belgie zal blijven, dan zijn het vooral de Belgen die het lijden zullen doen.
Hoe edelmoedig van U dat U zoveel menselijkheid bezit om het arme verlieslatende België ter hulp te snellen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:58   #1419
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dus groter is beter? Men heeft becijferd dat de mens bijna 2 aarde's nodig heeft om onze huidige levensstijl te kunnen handhaven. In Amerika waren de wagens tot voor kort zelfs groter dan in Belgie. Maar zelfs daar krijgen ze de hummers niet meer verkocht. Die Hollandse krenterigheid kan wel eens de toekomst zijn.
U verdraait de discussie. Nu wilt u de milieuproblematiek erbij betrekken om de krenterigheid van de Nederlanders goed te praten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 10:58   #1420
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Bovendien is het triestig dat het in jouw denkwereldje niet lijkt op te komen dat mensen wel eens ergens geweest zouden kunnen zijn (gewoond, of even op meetings), en/of ergens vrienden en kameraden kunnen hebben, en/of vrienden en kameraden kunnen hebben die van ergens naar hier gekomen zijn.
We zegt nu zoiets alweer.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be