Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 september 2013, 13:21   #141
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Een Baron-titel kan je kopen dacht ik. Als morgen een bezopen landloper het groot lot op de Lotto wint, en het in zijn hoofd krijgt om baron te worden, kan hij die titel gewoon kopen.
En als hij dan een dochter heeft met een andere landloopster, dan kan die in principe met de Koning trouwen, want Baron's dochter ?
Misschien nog niet zo een slechte zaak, zo een zwerver is beslist stukken nuttiger voor de samenleving als de koning : die zwerver betaalt BTW op elk blikje bier dat hij drinkt, op elke sigaret die hij rookt. De koning, die leeft op de kosten van de belastingbetaler. Die betaalt nooit nergens niets.
Is me dat een schooier!!!

Meemt niet weg dat Mathilleke niet van adel was maar een doodgewone kleuterjuf.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 september 2013 om 13:23.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 16:16   #142
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Hoe er naar mensen die failliet gaan gekeken wordt is veelzeggend.
Behalve dan naar mensen die een heel land doen failliet gaan...Die worden zelfs nog herkozen !!
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 19:07   #143
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Fout.

Was mijn vader de zoon van een graaf geweest, dan had hij nog moeten de EERSTE zoon van die graaf zijn, anders was ik zoals nu nog steeds een gewone loodgieter, maar gelukkig met centen, iets dat van die Graaf niet kon gezegd worden. Het moet hem ontzettend gepikt hebben dat mijn grootvader, die van simpel kommaf was, meer poen verdiende dan dat hij met zijn adelijke pretentie had. Vooral toen bleek dat zijn dochter overleed in het kinderbed en mijn grootvader wijgerde dat mijn moeder onder de hoede zou worden opgevoed van haar adelijke grootouders.
Nou, als u dan toch wil preciseren, en zonder dat ik in detail ga, hierna de lijst van alle Belgische grafelijke families (de uitgestorven geslachten incluis), met aanduiding van de (al dan niet) overgang van de titel op de kinderen.

Pikt u uw grafelijke voorouder er maar uit : vermits u het over "de eerstgeboren zoon" hebt (in feite gaat het om het eerstgeboren kind, jongen of meisje) bent u derhalve een verre afstammeling van één der tien eerstgenoemde families.

U hoeft het ons niet publiekelijk mee te delen, mijnheer Garry, maar ik heb wel een ideetje. En om het eventjes ludiek te houden voor degenen die zouden menen dat het om de familie Boël gaat : misschien bent u wel verre familie van Delphine…

Overgang titel enkel op de eerstgeborene (jongen of meisje)

d’Aldin
d’Alegambe
d’Andelot
Boël
du Bois de Nevele
du Bois d’Aische
du Bois de Vroylande
de Velthem
van den Berghe de Limminghe
Harmel

Overgang van de titel op alle kinderen

d’Affaytadi de Ghistelles
d’Alcantara
d'Alcantara de Querrieu
d’Argenteau
de Mercy-Argenteau
d’ Arschot Schoonhoven
d'Aspremont (de) Lynden
d’Aspremont Lynden de Maillen
d’Astier
d’Auxy
de Baillet-Latour
de la Barre d'Erquelinnes
de Berlaymont
de Borchgrave d'Altena
de Bousies Borluut
de Brabant
de Briey
de Brouchoven de Bergeyck
de Broqueville
van der Burch
du Chastel de la Howarderie
Colpaert d'Artois
Cornet d'Elzius
de Crombrugghe de Looringhe
Didisheim
du Boot de Velthem
Goethals de Mude de Nieuwland
le Grelle
d'Hanins de Moerkerke
de Hemptinne
de Hemricourt de Grunne
de Kerchove de Denterghem
t' Kint de Roodenbeke
de Lalaing
de Lannoy
de Launoit
Lehon
de Lichtervelde
de Liedekerke
de Limburg Stirum
Lippens
de Marnix de Sainte Aldegonde
de Meeûs d'Argenteuil
de Meeûs d'Argenteuil de Trannoy
de Muêlenaere
d'Oultremont de Duras
d'Oultremont de Wégimont et de Warfusé
de Renesse
de Robiano
de T'Serclaes de Wommersom
de Smet de Naeyer
van der Stegen de Putte
van der Straten-Ponthoz
d'Udekem d'Acoz
d'Ursel et d'Hoboken
Visart de Bocarmé
Woeste

Persoonlijke titel zonder overgang op de kinderen

Guérisse
van de Werve de Vorselaar
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 20:49   #144
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Nou, als u dan toch wil preciseren, en zonder dat ik in detail ga, hierna de lijst van alle Belgische grafelijke families (de uitgestorven geslachten incluis), met aanduiding van de (al dan niet) overgang van de titel op de kinderen.

Pikt u uw grafelijke voorouder er maar uit : vermits u het over "de eerstgeboren zoon" hebt (in feite gaat het om het eerstgeboren kind, jongen of meisje) bent u derhalve een verre afstammeling van één der tien eerstgenoemde families.
Nu ja, maar vroeger was het de eerst geboren zoon. De tweede maakte veelal zijn weg in het priesterwereltje.
Daarbij denk ik dat uw lijstje niet erg kompleet is. Er zijn zo een 1300 Belgische adellijke families, die zijn goed voor zo een 20.000-tal titeldragers.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 september 2013 om 21:18.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:24   #145
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Overgang titel enkel op de eerstgeborene (jongen of meisje)
Men kan ook een vroegere adellijke status binnen de familie (Belgische of buitenlandse) laten erkennen, maar dan mag er geen andere titeldrager meer zijn. Dus ook dat geld niet in het geval van ons Mathilleke.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:27   #146
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nu ja, maar vroeger was het de eerst geboren zoon. De tweede maakte veelal zijn weg in het priesterwereltje.
Daarbij denk ik dat uw lijstje niet erg kompleet is. Er zijn zo een 1300 Belgische adellijke families, die zijn goed voor zo een 20.000-tal titeldragers.
Mijn lijst omvat niet alle Belgische adellijke families, mijnheer Garry, maar (zoals ik trouwens letterlijk stel in de aanhef ervan) slechts de Belgische grafelijke families, de inmiddels uitgestorven geslachten inbegrepen, vermits u het had het over een graaf als voorouder.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:28   #147
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mijn lijst omvat niet alle Belgische adellijke families, mijnheer Garry, maar (zoals ik trouwens letterlijk stel in de aanhef ervan) slechts de Belgische grafelijke families, de inmiddels uitgestorven geslachten inbegrepen, vermits u het had het over een graaf als voorouder.
Klopt, langs moederskant.

Laatst gewijzigd door Garry : 17 september 2013 om 21:30.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:56   #148
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Klopt, langs moederskant.
Wijl we hier toch eventjes terzijde over uitweiden, en tot slot voor wat mij betreft, mijnheer Garry, deze verduidelijking, ingaand op één uwer eerdere posts in deze draad : de omschrijving “van adel zijn” cq. “noblesse” slaat in de gebruikelijke betekenis niet noodzakelijk op het dragen van een adellijke titel, maar op het behoren tot een adellijk geslacht of populair uitgedrukt tot een adellijke familie. In feite dragen de meeste edelen of personen van de noblesse overigens geen adellijke titel, en oefenen zij zoals elke burger gewoon een beroep uit.

In die zin was Mathilde d’Udekem d’Acoz reeds vòòr haar huwelijk dus wel degelijk “van adel”, en of zij toen het beroep van kleuterleidster of wat dan ook uitoefende doet desbetreffend niets ter zake.

Of dat alles betekent dat het een goed idee is om zich nu met “sa majesté” te doen aanspreken, is dan weer een totaal ander gegeven, vooral nadat u allen eerder werd voorgehouden dat uw toenmalige kroonprins, inmiddels koning, een gans nieuwe, modernere, en aan de 21ste eeuw aangepaste invulling zou geven aan de Belgische monarchie...

Als die bedoeling waarachtig was, is het eisen van voormelde aanspreektitel naar mijn gevoelen eerder een signaal van het tegendeel, vooral in een tijd waarin de gevestigde adel zich in de regel (uiteindelijk) meer en meer aan de algemenere burgerlijke gebruiken aanpast.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 17 september 2013 om 22:03.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 22:02   #149
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wijl we hier toch eventjes terzijde over uitweiden, en tot slot voor wat mij betreft, mijnheer Garry, deze verduidelijking, ingaand op één uwer eerdere posts in deze draad : de omschrijving “van adel zijn” cq. “noblesse” slaat in de gebruikelijke betekenis niet noodzakelijk op het dragen van een adellijke titel, maar op het behoren tot een adellijk geslacht of populair uitgedrukt tot een adellijke familie. In feite dragen de meeste edelen of personen van de noblesse overigens geen titel, en oefenen zij zoals elke burger gewoon een beroep uit.

In die zin was Mathilde d’Udekem d’Acoz reeds vòòr haar huwelijk dus wel degelijk “van adel”, en of zij toen het beroep van kleuterleidster of wat dan ook uitoefende doet desbetreffend niets ter zake.

Of dat alles betekent dat het een goed idee is om zich nu met “sa majesté” te doen aanspreken, is dan weer een totaal ander gegeven, vooral nadat u allen eerder werd voorgehouden dat uw toenmalige kroonprins, inmiddels koning, een gans nieuwe, modernere, en aan de 21ste eeuw aangepaste invulling zou geven aan de Belgische monarchie...

Als die bedoeling waarachtig was, is het eisen van voormelde aanspreektitel naar mijn gevoelen eerder een signaal van het tegendeel, vooral in een tijd waarin de gevestigde adel zich in de regel (uiteindelijk) meer en meer aan de algemenere burgerlijke gebruiken aanpast.
Ja, en hoe moeten we de Fluppe dan eigenlijk noemen ? Als zijn wijf " Sa Majesté " genoemd word, wat is zijn titel dan ? Hoogheid ? Edele Worst euh pardon Vorst ? Of wat ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 22:07   #150
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Ja, en hoe moeten we de Fluppe dan eigenlijk noemen ? Als zijn wijf " Sa Majesté " genoemd word, wat is zijn titel dan ? Hoogheid ? Edele Worst euh pardon Vorst ? Of wat ?
De formele aanspreektitel van uw "Fluppe" is "Sire". Maar daar kunt u voor mijn part mee doen wat u wilt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 22:37   #151
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het gaat hem er niet om wat U denkt. Het gaat hem erom dat van iemand uit verarmde adel weldegelijk geëist wordt dat ze zich opoffert voor het welzijn van de adelijke familie.
Vandaag staat net in de krant dat Philips eerste liefje verplicht gedumpt moest worden omdat het kind niet gelovig was en niet van adel. So much voor uw overtuiging dat in die kringen uit liefde wordt getrouwd.

Uw eigen koning Willem Alexander heeft toch ook verschillende liefjes moeten dumpen wegens "niet geschikt" meen ik me te herinneren. Prins Friso kon er van afkomen met afstand te nemen van de troon, maar voor Willem Alexander zal dit niet zo evident geweest zijn.
Ik ben Belgische. Ik geef geen hol om Willem Alexander, noch om zijn vrouw, noch om zijne kleine die breed wordt uitgesmeerd in allerlei media ('t is bijna de nieuwe Jezus, als ik de blaadjes mocht geloven). Laat dat duidelijk zijn. Ik heb nooit beweerd dat in de koninklijke kringen steevast uit liefde wordt getrouwd. Heb ik dat beweerd, dan? Ik ben mij er volledig van bewust dat zulke mensen eerder zullen trouwen met een geschikte partij, niet noodzakelijkerwijs uit liefde. En ik vind dat volledig achterhaald en idioot. Wie trouwt enkel en alleen om het geld, is op z'n minst 'shallow' te noemen en verdient mijn respect niet. Duidelijker zo?
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 22:43   #152
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Rel...e-auto-s.dhtml

Je kunt blijven ontkennen maar dat doet niets af van de feiten.
Ventje, wat weet jij daar vanaf? Niet elke vrouw is zo oppervlakkig. Mijn vriend heeft zelfs geen auto, en ik geef er geen hol om. Zulke relaties die jij aangeeft eindigen meestal toch op een slechte noot, namelijk wanneer de centjes op zijn.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 07:25   #153
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Hare koninklijke majesteit heeft ook grenzen in haar bescheidenheid. Zij is terecht meer dan ons waard en verdient differentiatie van het samenraapsel der straten dat de rest van ons uitmaakt.

+ leuk om vuile seperatisten voor het gerecht te dagen wegens majesteitsschennis
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 11:34   #154
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Voor de geïnteresseerden, dit is de visie van de Belgische jurist M. Uyttendaele (echtgenoot van Laurette Onkelinx) inzake de aanspreektitel van de echtgenote van uw staatshoofd :

http://www.lalibre.be/debats/opinion...703eef3a002046
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 11:45   #155
pegasus6869
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 februari 2009
Locatie: HELL !!!!!
Berichten: 1.289
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
Oeioei... Dat zit nog maar pas op de troon of Hare Truttigheid krijgt al maniertjes... Tsss...
Héla......Geen hare truttigheid (alhoewel), maar hare majesteit hé.....Maar kom t'is u vergeven !!
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 11:53   #156
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik vind dat Uyttendaele natuurlijk gelijk heeft.

Maar anderzijds bemerk ik toch een lichte vorm van afgunst/jalouzie/venijn tussen de twee koninginnen der Lage Landen.

Niet alleen droeg Mathilde voor de staatsiefoto's exact dezelfde kleur (koningsblauw) als de Nederlandse Majesteit Maxima, maar ik geloof dat ze in Nederland ook met Majesteit wordt aangesproken.... dus dan kon Mathilde moeilijk als "prinses" door het leven gaan en als madame worden aangesproken.

Ben toch wel benieuwd (ik zal het niet meer meemaken) of ze bij troonsafstand of als Philips er het loodje bij neerlegt, dan ook de titel van "prinses" zal aannemen, net zoals de Nederlandse prinses Beatrix en haar moeder deden toen ze de kroon doorgaven.
Anders zitten we misschien met vier koninginnen waarvan twee majesteiten als Liesbetje overneemt.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:32   #157
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De formele aanspreektitel van uw "Fluppe" is "Sire". Maar daar kunt u voor mijn part mee doen wat u wilt.
Stiere zeker. Meer bepaald "dekstier".
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:39   #158
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vind dat Uyttendaele natuurlijk gelijk heeft.

Maar anderzijds bemerk ik toch een lichte vorm van afgunst/jalouzie/venijn tussen de twee koninginnen der Lage Landen.

Niet alleen droeg Mathilde voor de staatsiefoto's exact dezelfde kleur (koningsblauw) als de Nederlandse Majesteit Maxima, maar ik geloof dat ze in Nederland ook met Majesteit wordt aangesproken.... dus dan kon Mathilde moeilijk als "prinses" door het leven gaan en als madame worden aangesproken.

Ben toch wel benieuwd (ik zal het niet meer meemaken) of ze bij troonsafstand of als Philips er het loodje bij neerlegt, dan ook de titel van "prinses" zal aannemen, net zoals de Nederlandse prinses Beatrix en haar moeder deden toen ze de kroon doorgaven.
Anders zitten we misschien met vier koninginnen waarvan twee majesteiten als Liesbetje overneemt.
Het verschil is dat in Nederland konigin Beatrix niet langer koningin is maar terug prinses. Hier blijven al die ou tangen konigin. Hoeveel koninginnen hebben wij nog nodig denk je voor dit buurttuintje te regeren.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2013 om 16:40.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:55   #159
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Mathilleke gaat nog eens gepaald worden van langs achter door 2 negers als ze zo voort doet.

En het zal dan wel voor het vaderland zijn.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 17:02   #160
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Mathilleke gaat nog eens gepaald worden van langs achter door 2 negers als ze zo voort doet.

En het zal dan wel voor het vaderland zijn.
Zulke dégoutante posts zeggen meer over de afzender dan over de bestemmeling...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be