Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 mei 2023, 21:21   #141
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.855
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ben je zeker? Want het gaat niet over het bruikbaar opgeslagen vermogen.

Het laadvermogen bepaalt door de BEV zelf is nochtans in kilowatt.
Oftewel, politici hebben beslist wat het moet zijn.

Kilowatt per parsec? Kilowatt per nanojoule?

Kilowatt is geen volledige aanduiding voor de capaciteit van een accu.

Ik heb accu's waar 60 Watt in geladen kan worden, maar waar -zonder schade- 3600W uit getrokken kan worden.

En ik heb accu's waar 250W in zit, maar waar je met moeite een ledje mee laat werken. Maar dat is dan wel voor een week of 2. Probeer er meer mee, en het resultaat is "niks".


Of bedoeld u met hoeveel vermogen ze geladen mogen worden.
Dus ik geef een 100Kw accu gedurende 1 seconde 100kw, en die accu is geladen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 21:28   #142
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oftewel, politici hebben beslist wat het moet zijn.

Kilowatt per parsec? Kilowatt per nanojoule?

Kilowatt is geen volledige aanduiding voor de capaciteit van een accu.

Ik heb accu's waar 60 Watt in geladen kan worden, maar waar -zonder schade- 3600W uit getrokken kan worden.

En ik heb accu's waar 250W in zit, maar waar je met moeite een ledje mee laat werken. Maar dat is dan wel voor een week of 2. Probeer er meer mee, en het resultaat is "niks".


Of bedoeld u met hoeveel vermogen ze geladen mogen worden.
Dus ik geef een 100Kw accu gedurende 1 seconde 100kw, en die accu is geladen?
Ik bedoelde niets, die zin was van Mambo.
Moet ik die post nog eens plakken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Probleem is dat sommige mensen om niet te begrijpen reden hun batterij laadvermogen vermenigvuldigen met km standen.
En de post eronder is van mij.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 21:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 21:29   #143
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.855
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik bedoelde niets, die zin was van Mambo.
Moet ik die post nog eens plakken?
Niet echt nodig, uw antwoord is duidelijk voor me.

Ik kaats de bal door naar Mambo.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 21:37   #144
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet echt nodig, uw antwoord is duidelijk voor me.

Ik kaats de bal door naar Mambo.
Valt niet veel te kaatsen.

Een batterij druk je niet uit in km.

Als je een led aan een batterij legt zal het lang branden. Hang er 1000 watt aan en ze zal rap leeg zijn.
Met km is dat hetzelfde.

Enkel uw vermogen telt en het aantal keren dat je het kan benutten. Dat is eindig.

En een tractiebatterij kan je circa 1500 keer opnieuw benutten en wat dan nog rest komt niet meer in de buurt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2023 om 21:39.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 21:46   #145
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

NiMH accu’s kunnen tussen de 400 en 700 keer worden opgeladen, NiCd accu’s 500 tot 1000 keer en Li-ion accu’s tot 1000 keer. Deze cijfers gelden onder optimale omstandigheden. Tijdens de levensduur neemt de capaciteit van een accu geleidelijk af. Een accu met minder dan 70% van zijn nominale capaciteit wordt als versleten beschouwd. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat bij regelmatig gebruik van het gereedschap een accu een levensduur heeft van ongeveer drie jaar.

Als ze natuurlijk km als uitgangspunt nemen kan je van alles beginnen uitkramen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2023 om 21:48.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 21:48   #146
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.855
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Valt niet veel te kaatsen.
Dat is wel duidelijk.
Citaat:
Een batterij druk je niet uit in km.
Hangt van de meetmethodiek af.
Zoals u zelf aangeeft
Citaat:
Als je een led aan een batterij legt zal het lang branden. Hang er 1000 watt aan en ze zal rap leeg zijn.
Met km is dat hetzelfde.
Net zoals met een benzinetank is er nog een gegeven dat telt. De voet op de pedaal die bepaald hoe vlot het zal gaan.
Citaat:
Enkel uw vermogen telt en het aantal keren dat je het kan benutten. Dat is eindig.
Welk vermogen? Dat van de accu, of dat van de motor? Nominaal of maximaal?
Citaat:
En een tractiebatterij kan je circa 1500 keer opnieuw benutten en wat dan nog rest komt niet meer in de buurt.
Tractiebatterij..... De enige batterij die ik ken waar die term bij gebruikt word is een loodaccu. Dan is het kaatsen met een loden bal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 21:58   #147
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet echt nodig, uw antwoord is duidelijk voor me.

Ik kaats de bal door naar Mambo.
Je moogt hem deze link doorgeven:

Citaat:
https://ev-database.org/nl/

Huidige en aanstaande elektrische auto's

278 gevonden
Bij sommige merken vind je de snellaadkurves helemaal onderaan (van Fastned),
• y-as: charge power of laadvermogen in kW,
• x-as: SoC of state of charge in %, dus de laadtoestand (SOC) is een meting van de hoeveelheid energie die beschikbaar is in een batterij op een bepaald tijdstip, uitgedrukt als een percentage.

Die tijden staan er niet expliciet bij, die vind je eventueel in andere laadgrafieken, dan wel met 2 curves, zie onderaan Polestar.

Hier bvb de BMW i4 eDrive40, 3 curves naargelang max vermogen snellaadpunt: 50 kW= blauw /150 kW= geel / 300 kW= oranje.

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 22:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 22:03   #148
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is wel duidelijk.

Hangt van de meetmethodiek af.
Zoals u zelf aangeeft

Net zoals met een benzinetank is er nog een gegeven dat telt. De voet op de pedaal die bepaald hoe vlot het zal gaan.

Welk vermogen? Dat van de accu, of dat van de motor? Nominaal of maximaal?

Tractiebatterij..... De enige batterij die ik ken waar die term bij gebruikt word is een loodaccu. Dan is het kaatsen met een loden bal.
Een tractiebatterij bestaan uit meerdere cellen van 2V. Wanneer die cellen in serie geschakeld worden, bekom je hogere voltages.

Het kunnen ook wat hogere cellen zijn maar dat is dus 100% definitie van tractie.

Startbatterij geeft veel ineens, tractie verdeeld over lange tijd.

That's it.

Met wat warm en koud management kunnen en hebben ze dat wat verfijnt. Wat dus in principe ook maar een airco is trouwens.

Zoveel wetenschap zit er echt niet achter.

En die meetmethode zoals jij zegt is vals want uiteindelijk benut je altijd hetzelfde meetbereik. Hetzij vlug of hetzij traag.

Maar eenmaal op is het op.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2023 om 22:06.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 22:19   #149
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tractiebatterij..... De enige batterij die ik ken waar die term bij gebruikt word is een loodaccu. Dan is het kaatsen met een loden bal.
Je hebt een startbatterij (ICE) en een tractiebatterij.

Een BEV heeft geen startbatterij, maar toch ook een 12 Volt batterij en een (hoge spanning) tractiebatterij. Als je een beter woord hebt om het verschil te duiden? Aandrijfbatterij? lol

In alle talen:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_battery

An electric vehicle battery (EVB, also known as a traction battery) is a rechargeable battery used to power the electric motors of a battery electric vehicle (BEV) or hybrid electric vehicle (HEV).

Electric vehicle batteries differ from starting, lighting, and ignition (SLI) batteries, as they are typically lithium-ion batteries that are designed for high power-to-weight ratio and energy density.
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Antriebsbatterie

Eine Antriebsbatterie (auch als Hochvoltspeicher, Traktionsbatterie oder Zyklenbatterie bezeichnet) ist ein Akkumulator, der primär dazu bestimmt ist, die für den Vortrieb sorgenden Elektromotoren in Elektrofahrzeugen mit elektrischer Energie zu versorgen. Dazu zählen auch die Puffer-Batterien in Brennstoffzellen-Fahrzeugen und bei Hybridantrieben.

Sie besteht aus mehreren zusammengeschalteten Elementen (daher „Batterie“) und aus wenigen bis Tausenden parallel und seriell zusammengeschalteten Akkumulator-Zellen oder Zellenblöcken.
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tractiebatterij

De tractiebatterij is een accu die wordt ingezet voor het leveren van elektrische energie voor de voortbeweging van elektrische voertuigen. Vanwege de hoge capaciteit worden in hedendaagse voertuigen doorgaans lithium-ion-accu's gebruikt. Het kan gaan om elektrische auto's maar ook om voertuigen voor intern transport (heftrucks, stapelaars, palletwagens, etc.) of zelfs accutreinen.
Citaat:
https://it.wikipedia.org/wiki/Batter...coli_elettrici

Una batteria per veicoli elettrici (EVB) o batteria da trazione è una batteria utilizzata per alimentare la propulsione dei veicoli elettrici a batteria (BEV). Le batterie dei veicoli sono generalmente batterie ricaricabili. Le batterie da trazione sono utilizzate in carrelli elevatori, golf cart elettrici, lavapavimenti, motocicli elettrici, auto elettriche, camion, furgoni e altri veicoli elettrici.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 22:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 22:26   #150
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En bij een plofwagen een heel groot fortuin.
Mijn batterij ging 7 jaar mee en koste mij 97 euro.
Als je dat een groot fortuin vind.

Kom je toe met 15.000 euro voor een batterij voor een EV?

Laatst gewijzigd door daiwa : 10 mei 2023 om 22:26.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 22:30   #151
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Mijn batterij ging 7 jaar mee en koste mij 97 euro.
Als je dat een groot fortuin vind.

Kom je toe met 15.000 euro voor een batterij voor een EV?
Wat kost een nieuwe brandstofmotor met werk en alles inbegrepen?

Bij een kleine viercilinder zit je al gemakkelijk boven 10.000 €.

Citaat:
https://www.repareo.de/austauschmoto...uschmotor-bmw/

Nieuwe gereviseerde motor van BMW: Een fabrieksnieuwe motor rechtstreeks van BMW is waarschijnlijk de meest betrouwbare optie. Toch heeft het alleen zin in zeldzame gevallen: afhankelijk van het model - van de BMW 118i tot de 750d - kan een gloednieuwe motor tussen de € 7.000 en € 18.000 kosten. Daarbij komen nog de installatiekosten, die het totale bedrag zelfs voor de kleinere modellen in het vijfcijferige bereik kunnen brengen. Met uitzondering van hele nieuwe BMW's of verwerking onder fabrieksgarantie, zal vrijwel elke auto-expert u deze optie afraden.

Neuer Austauschmotor von BMW: Ein werksneuer Motor direkt von BMW ist wohl die zuverlässigste Option. Trotzdem ist sie nur in seltenen Fällen wirklich sinnvoll: Je nach Modell – vom BMW 118i bis zum 750d – kann ein brandneuer Motor zwischen 7.000 und 18.000 € kosten. Dazu kommen die Kosten für den Einbau, die die Gesamtsumme auch bei den kleineren Modellen bis in den fünfstelligen Bereich treiben können. Außer bei sehr neuen BMWs oder einer Abwicklung über die Herstellergarantie wird dir fast jeder Kfz-Experte von dieser Option abraten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 22:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 22:33   #152
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.981
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat kost een nieuwe brandstofmotor met werk en alles inbegrepen?
Die is na 8 jaar en 160.000 km helemaal nog niet versleten/aan vervanging toe.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 22:39   #153
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zelfs met meer dan 1,7 miljoen kms.

Bron: https://twitter.com/gem8mingen
Ah die, lees zijn verhaal eens - die afstand werd bereikt na reeds 3 keer de batterij te hebben vervangen en 8 (!) keer de motor. Irv Gordon haalde meer dan 5 miljoen km met z'n Volvo, en met de originele plofmotor...

Het is trouwens naïef om te stellen dat een BEV met van 400 km, dit bereik ook zal halen na 1000ste laadcyclus. Zal eerder iets van 250 km zijn, dus reken maar uit wat de totale afstand zal zijn rekening houdende met niet-lineaire degradatie van de batterij.

Maar capaciteitsverlies is niet mijn enigste zorg met li-ion batterijen, de inwendige weerstand neemt ook sterk toe wanneer je die 1000 cycli nadert waardoor het ontlaadvermogen sterk daalt.
Ik heb al packs mogen weggooien (of eerder opzij zetten om later van nieuwe cellen te voorzien, als eenmaal ik een goeie spotwelder op de kop kan tikken), hoewel zo nog 60% capaciteit bevatten, maar ze leveren gewoon niet meer het vereiste piekvermogen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 23:03   #154
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die is na 8 jaar en 160.000 km helemaal nog niet versleten/aan vervanging toe.
Een batterij van een EV ook helemaal niet. Jij verwart het aflopen van zijn garantie met onherstelbare baterijschade, waarom?

Jij doet echt alsof wanneer die 8 jaar garantie afgelopen is dat een batterij plots totaal versleten is of reeds echt aan vervanging toe? Heb je al die posten dan niet gevolgd dat een degelijk batterijpack gemakkelijk 2000 laadcyclussen haalt tot aan zijn 70-75% of meer?

Waarom pas je dezelde redenering niet toe op een wagen met brandstofmotor?
Die is dus na zijn 2 jaar wettelijke garantie versleten en aan vervanging toe.

Opgelost.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 23:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 23:13   #155
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ah die, lees zijn verhaal eens - die afstand werd bereikt na reeds 3 keer de batterij te hebben vervangen en 8 (!) keer de motor.
heb ik gelezen en wslk alles op garantie. Bovendien vergeet je te vermelden dat zijn laatste batterij wslk al ruim 500.000 km heeft. Maar zo ben je nu eenmaal.

Ik zal de tweet voor je linken van 18 december 2022:
Citaat:
https://twitter.com/gem8mingen/statu...86276513677318

3. Akku hat aktuell 517.000 km auch bei jetziger Kälte gut gemeistert.

3:38 PM · Dec 18, 2022· 10.4K Views

Citaat:
Het is trouwens naïef om te stellen dat een BEV met van 400 km, dit bereik ook zal halen na 1000ste laadcyclus.
Natuurlijk haalt die dat. Een BEV die 500 km haalt met een nieuwe accu zal bij 80% of 20% degradatie nog 400 km halen. Teslas hebben dan wslk nog 85%. Ik zal eens zoeken na een model 3 met ruim meer dan 1000 cycli of zelfs 500.000 km, Vwala, en dan nog volle bak aan Superchargers geladen, quasi elke werkdag superchargen want 500 km per werkdag:
Citaat:
https://www.autoevolution.com/news/t...ow-194534.html

This 2018 Tesla Model 3 Passed the 300,000-Mile Mark, Here's What You Need To Know

26 Jul 2022, 16:01 UTC • By: Cristian Agatie

Tesla Model Y is a relatively new model on the market, so there are few cars with high mileage to show how they cope with abuse over time. Earlier in the year, we wrote about a Model 3 with 100,000 miles. Still, a new story from Canada shows that even at more than 300,000 miles, a Tesla Model 3 can still soldier on.

One of the biggest concerns for people willing to switch to electric vehicles is the Li-Ion battery’s life. Indeed, not all EVs have a good reputation, and Nissan Leaf may have stained their record, but Teslas are a different breed. We wrote multiple times about the one-million-mile Tesla Model S. Although that owner replaced the battery twice, we still consider it an excellent achievement for an old and battered EV.

Tesla Model 3 was launched in 2017, and there aren’t many cars with high-enough mileage to speak for their long-term reliability. One example that reached 100,000 miles (162,000 km) in February showed promising results after four years of service. The Li-Ion battery experienced only a modest degradation, with more than 97% still available. The car was mainly charged at home, so charging did not affect the battery capacity very much.

Now we’ve come across a Canadian Tesla Model 3 owner who claims his car, delivered in October 2018, has passed 310,000 miles (500,000 km) with no issues whatsoever. According to the owner, who goes by the name “I like piano black” on Twitter, his car is still on its original brakes and battery. He only replaced the drivetrain oil pump at 286,000 miles (460,000 km) for 250 CAD ($194).

Having passed 310,000 miles with the original battery, this Tesla Model 3 certainly made history, at least among its brethren. This is the highest mileage Tesla Model 3 we know of, and it’s still going strong after all this time. According to its owner, the battery has lost around 20% of its original capacity. This might be on the high side, but considering his use-case scenario, it might actually be quite impressive.

The guy works as a courier and drives more than 300 miles every night, Monday to Friday. This also explains the high mileage after only four years on the road. As you’ve guessed by now, he drives 90% of the time at highway speed, which is not very taxing on the drivetrain. Nevertheless, he often needs to charge at Superchargers, which is known to take a toll on the battery. But even so, 310,000 miles and still 80% of the battery left is impressive. Most people would not drive that much in a decade.



Citaat:
Zal eerder iets van 250 km zijn, dus reken maar uit wat de totale afstand zal zijn rekening houdende met niet-lineaire degradatie van de batterij.
Jij weet echt weinig he.

Citaat:
Maar capaciteitsverlies is niet mijn enigste zorg met li-ion batterijen, de inwendige weerstand neemt ook sterk toe wanneer je die 1000 cycli nadert waardoor het ontlaadvermogen sterk daalt.
Het is eerder 2000 cycli. Waarom zo negatief?

Citaat:
Ik heb al packs mogen weggooien (of eerder opzij zetten om later van nieuwe cellen te voorzien, als eenmaal ik een goeie spotwelder op de kop kan tikken), hoewel zo nog 60% capaciteit bevatten, maar ze leveren gewoon niet meer het vereiste piekvermogen.
En wat voor packs mogen dat wel zijn? Nissan Leaf zeker? Ga je veralgemenen?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 23:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 02:53   #156
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Auto's met slechte plofmotoren zijn er helaas ook.

https://autonieuws.be/nieuws/miserie...te-wensen-over

En de helft van België heeft er eentje gekocht toevallig.

Lijkt wel exprès gedaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 03:07   #157
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Al bij al zou men in de wetgeving toch veel meer het aantal laadcyclussen moeten benadrukken ipv theoretische ranges.

Het zijn de laadcyclussen die meer van belang zijn om ranges te kunnen behalen.

Mensen beter informeren ja.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 09:05   #158
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
heb ik gelezen en wslk alles op garantie. Bovendien vergeet je te vermelden dat zijn laatste batterij wslk al ruim 500.000 km heeft. Maar zo ben je nu eenmaal.
2x 'wslk', typisch.

Citaat:
Natuurlijk haalt die dat. Een BEV die 500 km haalt met een nieuwe accu zal bij 80% of 20% degradatie nog 400 km halen.
Ik herhaal de vraag: een EV die een bereik heeft van 400 km nieuw, haalt die nog 400 km na 1000 cycli, ttz. 0% degradatie ?

Citaat:
Jij weet echt weinig he.
Meer dan je denkt... maar goed, het is vermoeiend om te discussiëren met mensen die enkel in hun gedachten met een EV rondrijden. Ikzelf doe jaarlijks 15000 km aan <1 kWh/100 km, kwestie van de daad bij het woord te voegen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 09:30   #159
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.291
Standaard

BYD e6 sinds 2011 al met hun LFP-batterijpack (vanaf 60 kWh tot 80 kWh), gegarandeerd 4000 cyclussen of meer dan 1,2 miljoen km.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6

The BYD e6 is an all-electric compact crossover/compact MPV manufactured by BYD from 2009. ##Field testing for the first generation model began in China in May 2010 with 40 units operating as taxis in the city of Shenzhen.[1] Sales to the general public began in Shenzhen in October 2011, over two years behind schedule of the originally planned release date of 2009.[2][3]

Specifications include a range of up to 400 km (with an 80-kWh battery), a guaranteed cycle life of 4000 charge cycles[17] and fast battery charging, to 80 percent capacity, in 15 minutes.[18] The cars are often used in vehicle fleets with large range requirements like taxis, police cars or car rentals.

Specifications
Initial specs
BYD's initial claims for the e6 in 2009 included:[19]
Electric power consumption: less than 18 kWh per 100 km (62 mi)
Acceleration: 0-60 mph (97 km/h) in < 8 seconds
Top speed: 100 mph (160 km/h)
Normal charge: 220V/10A household electric power socket
Quick charge (using Three-phase AC):[20]
Range: 186 miles (300 km)[9]
BYD provides a 10-year warranty for the Fe battery[9]

This range and consumption implies a 72 kWh battery pack, which would have been the largest in any production electric car in 2009.

Later versions (80+ kWh)
(BYD e6 with an 80-kWh battery in Laval, Canada)

As of 2019, the vehicle is sold with an 80-kWh battery. This is close to the 81-kWh battery which powered the initial long-range version of the Tesla Model S.[26] However, Tesla has made even bigger battery packs available since 2015.

The manufacturer claims the range of 400 km (249 mi).[10] Singaporean reviewers estimated the actual range at 370 km (230 mi).[8]

In Germany, an energy storage company named Fenecon tries to revive the interest in the car, acting as a distributor and also making the car available to European automotive journalists for testing.[27][28] Nevertheless, so far Asia remains the main market for the BYD e6.

Batteries and powertrain

BYD's "Fe" lithium iron phosphate battery, which powers the e6, represents one of the company's core technologies. All chemical substances used in the battery can be recycled. There are four different power combinations for the e6: 101 hp (75 kW), 101+54 hp (75+40 kW), 215 hp (160 kW) and 215+54 hp (160+40 kW).[29] Most of (or at least part of) the e6 battery pack is located on the belly pan of the vehicle.[30] The two-motor options use front and rear motors, making the car all-wheel drive. According to the manufacturer the lithium iron phosphate battery of the car is charged at a fast charging station within 15 minutes to 80%, after 40 minutes at 100%.[31]
Ook massaal verkocht in Europa als taxi (ook Brussel), hier een oude link uit Duitsland:
Citaat:
BYD garandeert 4.000 laadcycli tot een restcapaciteit van 75 procent. Puur wiskundig komt dit overeen met een kilometerstand van maximaal 1,4 miljoen kilometer.
Citaat:
https://www.autohaus.de/nachrichten/...des-e6-2729264

Elektroautos: BYD-Fenecon startet den Verkauf des e6

Chinesisches E-Mobil mit großer Reichweite jetzt auch für Deutschland: der BYD e6.

Der chinesische Hersteller BYD (Build Your Dreams) hat sich 2015 nach eigenen Angaben an die Spitze der Elektroauto-Anbieter geschoben. Im vergangenen Jahr setzte das Unternehmen weltweit insgesamt 60.000 Elektrofahrzeuge ab. Seit Februar bietet Fenecon - langjähriger Partner von BYD - die Elektroautos des Herstellers in Deutschland und Österreich an. Das erste Modell ist der für Gewerbe- und Flotteneinsatz optimierte Crossover BYD e6.

Dank der Batteriekapazität von 80 kWh beträgt die Reichweite des e6 rund 400 Kilometer. Bei einem Preis von 50.000 Euro (ohne Mehrwertsteuer) hat das Elektroauto einen Systempreis von rund 600 Euro netto je Kilowattstunde Speicherkapazität. Die Investitionskosten betragen damit 12.500 Euro netto je 100 Kilometer elektrischer Reichweite. Dieses Verhältnis, so der Hersteller, habe bisher kein anderer Anbieter erreichen können.

In Asien findet der e6 vor allem Verwendung in Taxiflotten. "Nutzer schätzen die Verbindung von großer Reichweite, Fahrgastkomfort bei gleichzeitig günstigen Betriebskosten", sagt Fenecon-Geschäftsführer Franz-Josef Feilmeier. An Schnell-Ladestationen könne der Lithium-Eisenphosphat-Akku des e6 in zwei Stunden komplett gefüllt werden.

BYD garantiert 4.000 Ladezyklen bis zu einer Restkapazität von 75 Prozent. Rein rechnerisch entspricht das einer Fahrleistung von bis zu 1,4 Millionen Kilometer.
Slechts gemiddeld 5 % degradatie na 300.000 km en 3 jaar, van oorspronkelijk 300 km naar gemiddeld 284 km rijbereik: (oude links van ~10 jaar oud werken wslk niet meer (google + cloud), waren BYD e6 Taxis van het eerste uur... of van 2010, zie ## wiki...)
Citaat:
https://evobsession.com/300000-miles...st-5-of-range/
According to a recent BYD post on Google+, some BYD e6 taxis have been tested for three years now. One result so far is that these taxis have only lost 5% of their range.

300,000 Kilometers & 3 Years Later, BYD e6 Taxis Lose Just 5% Of Range

Zach Apr 16, 2013

From the BYD post: “2 #BYD #e6 taxis, with accumulated mileage of nearly 300,000 km for each, are still able to run for 282.1 km and 286.8 km respectively after being fully charged with the air-conditioning on and the screenwiper working. It’s a great proof that the drive range of BYD e6 is #perfect for taxi operation and the #super service durability of BYD #Fe #battery has also been proved in a persuasive way.”
Dan weet men direct waarom Toyota op de huidige LFP-packs gemakkelijk zelfs 15 jaar garantie en 1 miljoen kms kan geven oder voorwaarde van 1 jaarlijkse inspectie.

Citaat:
https://www.toyota.nl/elektrisch-rij...nde%20garantie.

Het accupakket van Toyota gaat even lang mee als onze auto’s zelf. Zo maak je geheid heel veel duurzame en comfortabele autoritten. Toyota biedt tot 15 jaar of tot 1.000.000 kilometer garantie op het accupakket. Dit is opgebouwd uit acht jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie* en, mits jaarlijks door de Toyota dealer geïnspecteerd, tot 7 jaar of tot 840.000 kilometer aanvullende garantie. En wanneer het accupakket het einde van de levensduur bereikt, zorgt het inname plan van Toyota voor verantwoorde en veilige recycling.
*tot 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit.
BYD en Tesla kan dat eigenlijk ook doen op zijn modellen met LFP. Zomaar als stunt.

De Tesla basisversies model 3 en Y zijn trouwens geoptimeerde LFP packs.

BYD natuurlijk ook met zijn Blades (stukturele LFPs sinds 2021) . Andere automerken hebben zeker ook moderne LFP packs van batterijconstructeurs BYD en CATL. Kan men alles googlen.

BYD biedt 8 jaar en 200.000 km garantie op zijn Atto 3:
Citaat:
https://www.bydauto.nl/garantie/

Onze garantie per BYD-model
ATTO 3

Garantie algemeen 4 jaar / 120.000 km
Garantie tractiebatterij (SOH 70%) 8 jaar / 200.000 km
Garantie aandrijflijn (elektromotor + ECU) 8 jaar / 150.000 km
Garantie laadkabel en VTOL-connector 12 maanden
Carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit 12 jaar / onbeperkt km
Maar zegt in zijn folderke dat de Blade batterij meer dan 5000 cycli halen...
Citaat:
https://www.bydauto.nl/batterij/

Betrouwbaarder

De slimme opbouw en vorm van de Blade Battery heeft nog een voordeel: grotere efficiëntie! De ruimte in het pack wordt 50% meer benut ten opzichte van traditionele batterijen. Er zit dus ‘veel meer batterij’ in onze batterijen – en daarmee meer energie, meer kracht en een groter bereik. En met meer dan 5000 laad- en ontlaadcycli biedt de Blade Battery je ook een extra lange levensduur.

Beter

We hebben de Blade Battery ontwikkeld op basis van LithiumIJzerFosfaat (LFP). Los van alle technische voordelen, zoals de veiligere warmte- en koeling-eigenschappen, heeft dat een nog veel groter voordeel: onze batterijen bevatten geen nikkel en geen kobalt! En dat is zoveel beter voor mens, planeet en in gebruik. Kortom: veiliger én beter. Wij begrijpen wel dat andere EV-bouwers bij ons aankloppen voor onze batterijen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2023 om 09:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 09:43   #160
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Lfp is een tijdsprong naar het verleden.

Ongelooflijk dat ze die bulschit ophemelen terwijl het uit noodzaak is omdat al de rest zoals lithium te duur en te zeldzaam zal worden.

En hup ze zijn er weer mee weg ook.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 mei 2023 om 09:44.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be