Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2014, 16:01   #141
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.192
Standaard

Geluk is ten eerste subjectief en ten tweede ondergeschikt aan het voortbestaan van de menselijke soort. Eén ding stelt mij gerust bij al die zuurpruimen die tegen kinderen zijn: ze hebben niemand om hun gedachtengoed door te geven. Voor sommigen was het zelfs beter geweest dat hun ouders die overwegingen gemaakt hadden.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 16:17   #142
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geluk is ten eerste subjectief en ten tweede ondergeschikt aan het voortbestaan van de menselijke soort. Eén ding stelt mij gerust bij al die zuurpruimen die tegen kinderen zijn: ze hebben niemand om hun gedachtengoed door te geven. Voor sommigen was het zelfs beter geweest dat hun ouders die overwegingen gemaakt hadden.
1. De uitspraken gaan over de objectiviteit van geluk.
2. Over de rangorde ivm voortbestaan van een soort worden geen uitspraken gedaan.

3. Inzien dat kinderen uw geluk verminderen >< tegen kinderen zijn
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 16:20   #143
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geluk is ten eerste subjectief en ten tweede ondergeschikt aan het voortbestaan van de menselijke soort. Eén ding stelt mij gerust bij al die zuurpruimen die tegen kinderen zijn: ze hebben niemand om hun gedachtengoed door te geven. Voor sommigen was het zelfs beter geweest dat hun ouders die overwegingen gemaakt hadden.
Ik ga er van uit dat tussen mensen die geen kinderen hebben niet meer zuurpruimen zitten dan tussen deze die wel kinderen hebben.
Als je er van uitgaat dat slechts een klein percentage van de mensen gewild kinderloos is mag je stellen dat bij de meeste kinderen minstens één van hun ouders een zuurpruim is.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 juli 2014 om 16:23.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 16:28   #144
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
1. De uitspraken gaan over de objectiviteit van geluk.
Voor zover geluk op een zinnige manier te objectiveren valt.

Citaat:
2. Over de rangorde ivm voortbestaan van een soort worden geen uitspraken gedaan.
Als de discussie erover gaat hoe dom mensen wel zijn die per se kinderen willen omdat volgens de statistieken hun geluk dan afneemt, dan denk ik wel dat er ook andere elementen mogen opgeworpen worden.

Citaat:
3. Inzien dat kinderen uw geluk verminderen >< tegen kinderen zijn
Wat is dan het belang van deze discussie?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 20 juli 2014 om 16:29.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 16:32   #145
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Voor zover geluk op een zinnige manier te objectiveren valt.



Als de discussie erover gaat hoe dom mensen wel zijn die per se kinderen willen omdat volgens de statistieken hun geluk dan afneemt, dan denk ik wel dat er ook andere elementen mogen opgeworpen worden.



Wat is dan het belang van deze discussie?
Het belang ? Eigenlijk moet iedereen voor zichzelf dat maar uitmaken.
Wil je het plezier van kinderen dan zal je er de last moeten bijnemen.
Wie je er geen last van zal je er ook geen plezier aan beleven.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 16:51   #146
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Eigenlijk moet iedereen voor zichzelf dat maar uitmaken.
Voil�*. Ouders hebben heus geen wetenschappelijke studie nodig om te weten waar ze aan beginnen (enkele uitzonderingen niet te na gesproken).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 17:47   #147
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geluk is ten eerste subjectief en ten tweede ondergeschikt aan het voortbestaan van de menselijke soort. Eén ding stelt mij gerust bij al die zuurpruimen die tegen kinderen zijn: ze hebben niemand om hun gedachtengoed door te geven.

Indien jij ook maar één seconde denkt dat jou 'gedachtegoed' zo belangrijk is dat het zou moeten worden doorgegeven of dat kinderen dit gedachtegoed kunnen verderzetten dan ben je echt een omhooggevallen persoon.

En het is de menselijke soort zelf die zijn eigen voortbestaan in gevaar brengt, heeft niks met kinderen te maken.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Voor sommigen was het zelfs beter geweest dat hun ouders die overwegingen gemaakt hadden.

Hiermee ben ik het wel eens.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 17:47   #148
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Voil�*. Ouders hebben heus geen wetenschappelijke studie nodig om te weten waar ze aan beginnen (enkele uitzonderingen niet te na gesproken).
Je wil de ouders niet zien passeren die dat eigenlijk wel nodig hebben.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 20:09   #149
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Statistiek is echter objectief en wijst uit dat kinderloosheid de beste keuze is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Klopt, maar dit gaat nu eens over een onderzoek dat al verschrikkelijk vaak werd gevoerd en telkens tot dezelfde resultaten komt.

http://www.thepsychologist.org.uk/ar...ArticleID=1493
Vriendelijk bedankt voor de link, toch één iemand die het niveau van arrogante betweter overstijgt en zijn mening tracht te staven aan de hand van cijfermateriaal.

Klein probleempje, zie de link hieronder:

http://www.livescience.com/42533-par...onparents.html

Zoals je ziet geven recentere studies m.b.t. geluk, tot zover je geluk kunt meten, tegenstrijdige resultaten.

Uiteindelijk komt het hierop neer:
"People who have children, by and large, want children," Deaton told LiveScience. "People who don't want children are people who, by and large, don't want to have children. And why would you expect one set to be happier than another?"

Moeilijk is het niet.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 20:42   #150
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Uiteindelijk komt het hierop neer:
"People who have children, by and large, want children," Deaton told LiveScience. "People who don't want children are people who, by and large, don't want to have children. And why would you expect one set to be happier than another?"

Moeilijk is het niet.
En met een punch-line citaat is de kous af?
Deaton maakt er zich vanaf met een dooddoener, en weet het eigenlijk zelf niet!

Citaat:
Conflicting results

Studies on parenthood have come up with conflicting results. Some studies show that for young parents, happiness declines with the birth of each additional kid but that people with big families have more joy in midlife. Other studies have found that parents are happier than nonparents. And still other work has found that children put a damper on marital satisfaction.
Het is dus toch moeilijk, maar dat wisten we al.
Wat hier nodig is, is een "instrument" om objectief geluk te meten.
Dat lukt niet met meerkeuze vragenlijsten vrees ik.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 21:04   #151
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
En met een punch-line citaat is de kous af ?
Voor mij wel. Straf he.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 21:46   #152
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Hiermee ben ik het wel eens.
For the record: jij was de eerste aan wie ik dacht...
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 21:52   #153
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
For the record: jij was de eerste aan wie ik dacht...
Je breekt mijn hart. Ik zou trouwens geen enkel kind zo'n kortzichtige, bekrompen, achterbakse en kleinzielige ouder zoals jij willen toewensen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 21:58   #154
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vriendelijk bedankt voor de link, toch één iemand die het niveau van arrogante betweter overstijgt en zijn mening tracht te staven aan de hand van cijfermateriaal.

Klein probleempje, zie de link hieronder:

http://www.livescience.com/42533-par...onparents.html

Zoals je ziet geven recentere studies m.b.t. geluk, tot zover je geluk kunt meten, tegenstrijdige resultaten.

Uiteindelijk komt het hierop neer:
"People who have children, by and large, want children," Deaton told LiveScience. "People who don't want children are people who, by and large, don't want to have children. And why would you expect one set to be happier than another?"

Moeilijk is het niet.
Neen, het blijkt ingewikkelder te zijn. Er is inderdaad een studie die al de andere studies tegenspreekt, maar daar sloegen ze enkel in door nieuwe eenheden toe te voegen aan de vergelijking. Initieel werden gezinnen met en zonder kinderen vergeleken met alleenstaanden. De nieuwe studie voegde daar "nieuw samengestelde gezinnen aan toe". Helaas vind ik die studie niet meer terug tussen al die andere die onomwonden stellen dat kinderen NIET bijdragen tot geluk.

Als het simpel moet gesteld worden komen alle studies toch weer wel op hetzelfde neer.
1. De mate van vrijheid is de sleutel tot geluk.
2. Kinderen halen uw vrijheid omlaag en daardoor ook uw geluk.
3. Kleinkinderen verhogen uw geluk evenwel zonder daar vrijheid voor op te eisen.

Net zoals de studie die jij aanhaalt, is enkel de balans tussen 2 en 3 een reden voor discussie. Dit neemt evenwel niet weg dat kinderen voor een dip in uw geluk zorgen zolang ze in huis rondlopen. En dat resultaat blijft overeind in elke studie.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 20 juli 2014 om 22:00.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 22:00   #155
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Je breekt mijn hart. Ik zou trouwens geen enkel kind zo'n kortzichtige, bekrompen, achterbakse en kleinzielige ouder zoals jij willen toewensen.
Alsof jouw mening ertoe doet.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2014, 22:02   #156
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Neen, het blijkt ingewikkelder te zijn. Er is inderdaad een studie die al de andere studies tegenspreekt, maar daar sloegen ze enkel in door nieuwe eenheden toe te voegen aan de vergelijking. Initieel werden gezinnen met en zonder kinderen vergeleken met alleenstaanden. De nieuwe studie voegde daar "nieuw samengestelde gezinnen aan toe". Helaas vind ik die studie niet meer terug tussen al die andere die onomwonden stellen dat kinderen NIET bijdragen tot geluk.

Als het simpel moet gesteld worden komen alle studies toch weer wel op hetzelfde neer.
1. De mate van vrijheid is de sleutel tot geluk.
2. Kinderen halen uw vrijheid omlaag en daardoor ook uw geluk.
3. Kleinkinderen verhogen uw geluk evenwel zonder daar vrijheid voor op te eisen.

Net zoals de studie die jij aanhaalt, is enkel de balans tussen 2 en 3 een reden voor discussie. Dit neemt evenwel niet weg dat kinderen voor een dip in uw geluk zorgen zolang ze in huis rondlopen. En dat resultaat blijft overeind in elke studie.
OK, en wat is de uiteindelijke conclusie dan?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 07:00   #157
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
OK, en wat is de uiteindelijke conclusie dan?
Die zijn het duidelijkst op deze grafieken van het Max Planck instituut voor demografisch onderzoek:
Zo ongeveer alle grafieken geven hetzelfde beeld.
- Het verlangen naar een kind zorgt voor een serieuze boost in geluk.
- Het ontvangen van een kind zorgt voor een serieuze dip in geluk.
- De dip wordt groter naargelang je uw kind vroeger krijgt.
- De dip wordt groter naargelang je meer kinderen hebt
- De dip wordt groter als je alleenstaand bent.
- Hoe zelfstandiger uw kind wordt, hoe minder effect het heeft op uw geluk. (niet altijd waar in onderstaande grafieken, wel zo als je verder in de tijd zou gaan naar kinderen die het nest verlaten)
De vreemdste conclusie vond ik de deze:
Mannen houden aan kinderen meer geluk over dan vrouwen, vooral als ze laat aan kinderen beginnen.








bron: http://www.demogr.mpg.de/papers/working/wp-2012-013.pdf

Wat mij vooral opvalt is de cognitieve dissonantie die zo sterk is dat niemand deze cijfers serieus wil/kan nemen. Het vermogen om onszelf blazen wijs te maken is gigantisch. Zelfs met deze cijfers hierboven kan ik nu al voorspellen dat ik hieronder weer verketterd ga worden met de argumenten "je kan geluk niet meten" en "voor mij is dat toch anders". Zelfs als ik deze argumenten er hier bij schrijf.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 21 juli 2014 om 07:05.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 09:47   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geluk is ten eerste subjectief en ten tweede ondergeschikt aan het voortbestaan van de menselijke soort.
??? Ik zou eerder zeggen: andersom ! Het voortbestaan van de menselijke soort is ondergeschikt aan het beleven van fun.

Citaat:
Eén ding stelt mij gerust bij al die zuurpruimen die tegen kinderen zijn: ze hebben niemand om hun gedachtengoed door te geven. Voor sommigen was het zelfs beter geweest dat hun ouders die overwegingen gemaakt hadden.
Ik heb kinderen hoewel ik er geen wilde, en ik weet nu dat ik gelijk had. Niettemin zie ik ze wel graag, en doe ik er redelijk veel voor. Ik zou ze ook de raad willen geven van er geen te hebben (zoals ik die goede raad heb gekregen en in de wind geslagen heb). All else equal had ik liever gehad dat ze niet bestonden. Maar die all else equal was niet mogelijk.

De beslissing om kinderen te hebben of niet kan deel uitmaken van een gans pakket waar je voor en nadelen van afweegt. Als ik DAT pakket bekijk, denk ik dat ik de juiste keuzes gemaakt heb. Kinderen hebben is dus een prijs, betaald in een totaalpakket.

Ik ken ook maar weinig mensen die gelukkig worden omdat ze bvb belastingen betalen. Dat belet hun niet van overall een aanvaardbare deal te hebben. Kinderen hebben is van 't zelfde.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 juli 2014 om 09:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 09:49   #159
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Alsof jouw mening ertoe doet.
Er zijn hier toch een pak mensen die mijn mening delen net zoals de feiten mijn gelijk bewijzen. Dat dit voor sommigen moeilijk te slikken is is mijn probleem niet.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2014, 09:59   #160
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Voor mij wel. Straf he.
[ ]- Een kinderhand is gauw gevuld
[ ]- Zalig zijn de armen van geest

(*) Aankruisen wat het meest van toepassing is.
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be