Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 januari 2010, 19:46   #1681
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Politiek hé.
Het volk kiest de partijen.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 19:46   #1682
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Soms fantaseer ik wel eens over een gewapende verovering van Vlaanderen. Het Nederlandse leger stelt niet zoveel voor, maar het Belgische nog minder. Hoeveel Vlamingen zouden effectief in verzet komen als we ze dan een vrij en democratisch Vlaanderen binnen Nederland in het vooruitzicht stellen? Als de Vlamingen zich massaal achter hun nieuwe vaderland scharen, dan zal de internationale gemeenschap ook niet veel actie ondernemen. Het is zeker een hypothetisch scenario. Maar wel een scenario dat echt goed zou kunnen werken om snel tot een Verenigde Nederlanden te komen. De cruciale factor is dan natuurlijk hoeveel Vlamingen diep in hun hart echt bij Nederland willen horen.
Zelfs die enkele Vlamingen die echt tegen zouden zijn zullen waarschijnlijk niks ondernemen. De meeste Vlamingen zijn nu eenmaal politiek lamme burgers geworden.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 19:50   #1683
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Inderdaad, de meesten hier die zeggen dat Vlamingen en Nederlanders meer met elkaar gemeen hebben dan Vlamingen en Walen hebben geen kennis van de dynamiek hier in België.

Het enige verschil tussen Vlamingen en Walen is de taal.
De enige gelijkheid tussen Nederlanders en Vlamingen is dat wel elkaars natiolect verstaan.
er zijn veel meer verschillen dan dat tussen Vlamingen en Walen hoor. dat merk je natuurlijk pas als je echt met Walen samen werkt.

maar ach, als je dat zegt, dan pas word je gedemoniseerd, niet?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 19:56   #1684
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schaveiger
Nu begin je ook al valse namen op posts te zetten.
Maar ja, dat is ook één van de truukjes uit de extremistendoos
Met mijn excuses, het moest aan Alboreto gericht zijn, uiteraard.
Moet ik uit uw antwoord besluiten dat u zichzelf niet als een extremist beschouwt? Dat is inzake Belgicistische ijver nochtans evenzeer mogelijk hoor.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 19:59   #1685
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er zijn veel meer verschillen dan dat tussen Vlamingen en Walen hoor. dat merk je natuurlijk pas als je echt met Walen samen werkt.

maar ach, als je dat zegt, dan pas word je gedemoniseerd, niet?
Nee, ik werk namelijk met mensen uit Wallonië en weet dat je fout zit.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 19:59   #1686
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Met mijn excuses, het moest aan Alboreto gericht zijn, uiteraard.
Moet ik uit uw antwoord besluiten dat u zichzelf niet als een extremist beschouwt? Dat is inzake Belgicistische ijver nochtans evenzeer mogelijk hoor.
Nee, ik ben een pragmatist van het middenveld.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:00   #1687
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wie dit beweert heeft zelf maar weinig kennis van de "dynamiek" in Belgique. De communicatie tussen Vlaanderen en Wallonië is ongeveer even groot als de communicatie tussen Vlaanderen en Nederland, en de eerste is vooral omwille van moeten, omdat er nu eenmaal staatsstructuren zijn die ons daartoe verplichten.
Bovendien, als men die communicatie tussen Vlaanderen en Wallonië nader bekijkt blijkt er geen werkelijke communicatie te zijn, want quasi alle informatieverkeer tussen deze twee naties gaat via de Brussels-Belgische filter.

De ironie is dat moest er echte communicatie tussen Walen en Vlamingen op gang komen, Belgique compleet overbodig wordt. En dat ondervind ik momenteel zelf meer en meer op het werk: sinds de Belgische overkoepelende structuur zo goed als opgedoekt werd, verloopt de communicatie met Wallonië veel beter.

Belgique is de grootste rem op goede relaties tussen Vlaanderen en Wallonië. Men is dus ofwel pro-België en dus tegen Vlaanderen én Wallonië of omgekeerd.
Dit noem ik nou eens een nuchtere en frisse kijk op la Belgique. Mooi geformuleerd Pelgrim!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:02   #1688
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Nee, ik ben een pragmatist van het middenveld
En wat men in Vlaanderen traditioneel "het middenveld" noemt, blijkt erg behoudsgezind Belgicistisch te zijn.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:14   #1689
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En wat men in Vlaanderen traditioneel "het middenveld" noemt, blijkt erg behoudsgezind Belgicistisch te zijn.
Het middenveld is inderdaad niet zo geïnteresseerd in een splitsing van België en vind het idee van een hereniging van weinig of generlei waarde.

Ziet ge, er gaan altijd mensen zijn met bepaalde ideeën, maar van zodra ze een natie aanbelangen moeten die ideeën getoetst worden aan de bevolking.

En ik vrees dat het idee waarover deze draad gaat faalt op die toets.

Vandaag nog een aantal mensen er over aangesproken en de algemene teneur was: 'getuigt van weinig realisme'.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:17   #1690
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het middenveld is inderdaad niet zo geïnteresseerd in een splitsing van België en vind het idee van een hereniging van weinig of generlei waarde.

Ziet ge, er gaan altijd mensen zijn met bepaalde ideeën, maar van zodra ze een natie aanbelangen moeten die ideeën getoetst worden aan de bevolking.

En ik vrees dat het idee waarover deze draad gaat faalt op die toets.

Vandaag nog een aantal mensen er over aangesproken en de algemene teneur was: 'getuigt van weinig realisme'.
Durft u een referendum aan?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:34   #1691
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Durft u een referendum aan?
Het is nogal gemakkelijk om hier 'JA' te zeggen, maar gezien een referendum maar zin heeft indien België zou splitsen, zou dat een al te goedkope uitlating zijn.

Maar ik zou er niet wakker van liggen, nee.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 20:54   #1692
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Waarom is er dan zoveel frictie in jullie Belgique als jullie zoveel gemeen hebben?
De frictie is er vooral tussen politici, tussen journalisten. En niet tussen de gewone Waalse man of vrouw en de doornsee Vlaamse man of vrouw. Das ist doch klar, nicht?

Laatst gewijzigd door system : 5 januari 2010 om 20:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:19   #1693
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De frictie is er vooral tussen politici, tussen journalisten. En niet tussen de gewone Waalse man of vrouw en de doornsee Vlaamse man of vrouw. Das ist doch klar, nicht?
Die "gewone Waalse man of vrouw en de doornsee Vlaamse man of vrouw" worden door de traditionele Belgicistische partijen in het ootje genomen zonder dat ze het beseffen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:20   #1694
Tron
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Berichten: 45
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De frictie is er vooral tussen politici, tussen journalisten. En niet tussen de gewone Waalse man of vrouw en de doornsee Vlaamse man of vrouw. Das ist doch klar, nicht?
Volgens mij is dat doordat Vlaanderen en Wallonie aparte maatschappijen vormen. Bijna volledig los van elkaar, enkel in de politiek is er interactie vereist, en dat lukt dus best slecht.
Tron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:26   #1695
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tron Bekijk bericht
Volgens mij is dat doordat Vlaanderen en Wallonie aparte maatschappijen vormen. Bijna volledig los van elkaar, enkel in de politiek is er interactie vereist, en dat lukt dus best slecht.
Ik weet dat toch zo allemaal niet. Telkens als ik in Wallonië kom, heb ik nooit problemen met de Walen. Ze zijn vriendelijk, goedlachs en altijd bereid om te helpen. Ik spreek dan wel Frans natuurlijk. En ik verwacht dat de Walen ook Nederlands praten wanneer ze in mijn gemeente komen. Of tenminste daartoe een ernstige poging doen. En bij de jonge is Walen is dit inderdaad ook merkbaar.

De communautaire kwestie word heel erg opgeklopt vind ik persoonlijk. Vooral door enkele 'communautaire' heethoofden van de beide landsgedeelten en Brusselse FDF-ers.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:28   #1696
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Citaat:
Wees maar erg blij dat niemand hier poogt jou door "de strop" te duwen. Maar je zit hier wel voortdurend iedereen jouw uiterst subjectieve en éénzijdige interpretaties door de strot te duwen.
Telkens weer spelen op de man maar niet op de bal wanneer u zonder historische argumenten zit, en vervolgens iemand proberen te pakken op een verstrooidheid of foutje, zijn zo te zien uw favoriete bezigheden.

Zwak, zéér zwak.

Eigenlijk bent u, al bij al, maar een vrij triestig figuurtje.]
Dan stemt onze wederzijdse opinie over elkaar vrij goed overeen. Ik zou zeggen dat er op dat punt een consensus is.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 januari 2010 om 21:29.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:33   #1697
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee, ik werk namelijk met mensen uit Wallonië en weet dat je fout zit.
ik werk er ook mee en ik kom er goed mee overeen, zonder problemen. maar er zijn wel verschillen qua werkmentaliteit, kijk op het leven, stemgedrag en kijk op andere culturen/talen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:37   #1698
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan stemt onze wederzijdse opinie over elkaar vrij goed overeen. Ik zou zeggen dat er op dat punt een consensus is.
U bent inderdaad al een tijdje zeer kleingeestig bezig. Immers, wanneer u met uw rug tegen de muur geprikt wordt in een discussie, probeert u de discussie te verleggen door de andere op tikfouten te wijzen terwijl u uw tegenstrever op die manier poogt in discrediet te brengen.

En het ergste is dan nog dat u zelf niet eens zonder fouten schrijft. Met andere woorden: u maakt zich voor de zoveelste keer compleet belachelijk.

Zie bericht 2762 en vooral ook bericht 2764 in de draad:
"Een Nederlandse journalist getuigt: Vlaanderen en Nederland gaan niet samen".

Laatst gewijzigd door system : 5 januari 2010 om 21:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 22:45   #1699
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik werk er ook mee en ik kom er goed mee overeen, zonder problemen. maar er zijn wel verschillen qua werkmentaliteit, kijk op het leven, stemgedrag en kijk op andere culturen/talen.
Kijk, dit toont aan dat er langs beide zijden van de taalgrens verschillen zijn in de bevolking. Wat voor alle landen ter wereld wel kan gezegd worden.

Wat de cultuur betreft komt die goed overeen met de onze.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 22:57   #1700
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
er zijn veel meer verschillen dan dat tussen Vlamingen en Walen hoor. dat merk je natuurlijk pas als je echt met Walen samen werkt.

maar ach, als je dat zegt, dan pas word je gedemoniseerd, niet?
U heeft het vast weer over die Franstalige Brusselaars ?

In mijn direkte omgeving en omgang met Walen merk ik geen verschillen.
Volgens mij leeft U op een andere planeet is is iedere aardbewoner een alien.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be