Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2018, 10:06   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Overtreed de wet op de fiets als het veiliger is

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...r-is~ab576f29/

Eigenlijk de logica zelve en als frequente fietser kan ik dat alleen beamen. "Try to make it home in one piece" moet de voornaamste bezorgdheid zijn.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 10:43   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Antwerpen fietsstad



Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:16   #3
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Dus als "verkeersdeskundige - wereldverbeteraar" Johan De Mol zijn zoon iets verkeerd doet en een boete van 55 euro krijgt dan mag het volgens hem wel om een overtreding begaan. En jut hij nu zelfs op dat fietsers hun boetes niet betalen.

Afvoeren die man! Het zoveelste hypocriet geval dat enkel aan zijn eigen denkt en de wetten zelfs misbruikt om zijn ego te voeden. En de Rechter die deze klojo gelijk heeft gegeven onmiddellijk uit zijn functie ontslaan. Onbekwame imbeciel!
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:28   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik heb net de beelden gezien in het journaal.

Die flikken die dat gastje opgeschreven hebben, verdienen wat matrakslagen ?* la guardia civil op hun blote achterste.

In plaats van daar te schrijven, zouden ze beter naar de nodige instanties laten weten hebben dat ze daar niet meer zullen schrijven, maar dat daar dringend een groter dubbelrichting fietspad moet komen.
En dat als er daar toch een fietsongeval zou gebeuren doordat iemand toch het verkeersreglement toepast, een kopie van hun brief mee naar het parket gaat.

Dan zullen hoge ambtenaren van wegenwerken in hun broek kakken van schrik.
En dan komt dat zaakje in orde, binnen de twee weken.


Nu gaat nog het volgende gebeuren: in een éénrichtingsstraat in Gent, waar het tegenrijden door fietsers gevaarlijk geacht wordt, gaat een studentje een ander idee hebben. Maar wel met zijn onvolgroeide teelballen onder de tram geraken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:30   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb net de beelden gezien in het journaal.

Die flikken die dat gastje opgeschreven hebben, verdienen wat matrakslagen ?* la guardia civil op hun blote achterste.

In plaats van daar te schrijven, zouden ze beter naar de nodige instanties laten weten hebben dat ze daar niet meer zullen schrijven, maar dat daar dringend een groter dubbelrichting fietspad moet komen.
En dat als er daar toch een fietsongeval zou gebeuren doordat iemand toch het verkeersreglement toepast, een kopie van hun brief mee naar het parket gaat.

Dan zullen hoge ambtenaren van wegenwerken in hun broek kakken van schrik.
En dan komt dat zaakje in orde, binnen de twee weken.


Nu gaat nog het volgende gebeuren: in een éénrichtingsstraat in Gent, waar het tegenrijden door fietsers gevaarlijk geacht wordt, gaat een studentje een ander idee hebben. Maar wel met zijn onvolgroeide teelballen onder de tram geraken.
waar wachten BDW en Koen Kennis op?!? met ne pot verf en drie verkeersborden is dat daar gefixt. ik fiets daar elke dag.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:30   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...r-is~ab576f29/

Eigenlijk de logica zelve en als frequente fietser kan ik dat alleen beamen. "Try to make it home in one piece" moet de voornaamste bezorgdheid zijn.
Maarja, laat iedereen zijn eigen verkeersreglement maar maken.

Ik vind dat ik veiliger rij met minstens 0,5 promille.
Ik vind dat ik veiliger rij aan 150 km/h

Moet kunnen!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:31   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb net de beelden gezien in het journaal.

Die flikken die dat gastje opgeschreven hebben, verdienen wat matrakslagen ?* la guardia civil op hun blote achterste.

In plaats van daar te schrijven, zouden ze beter naar de nodige instanties laten weten hebben dat ze daar niet meer zullen schrijven, maar dat daar dringend een groter dubbelrichting fietspad moet komen.
En dat als er daar toch een fietsongeval zou gebeuren doordat iemand toch het verkeersreglement toepast, een kopie van hun brief mee naar het parket gaat.

Dan zullen hoge ambtenaren van wegenwerken in hun broek kakken van schrik.
En dan komt dat zaakje in orde, binnen de twee weken.


Nu gaat nog het volgende gebeuren: in een éénrichtingsstraat in Gent, waar het tegenrijden door fietsers gevaarlijk geacht wordt, gaat een studentje een ander idee hebben. Maar wel met zijn onvolgroeide teelballen onder de tram geraken.
Dat maakt geen fluit uit Schoof, je mag niet naar eigen inzicht het verkeersreglement negeren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:33   #8
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik heb die beelden ook gezien en inderdaad het is geen veilige situatie. Maar dan had Mijnheer "de verkeersdeskundige" dat al langer moeten aankaarten en niet wachten tot dat zijn zoon een boete heeft gekregen. Die gast heeft gewoon een te groot ego en voelt zich beter dan zijn medemensen. En flikken die weigeren nog te beboeten = werkweigering = op staande voet buiten stampen.

Over die matrakslagen geven zwijg ik. Ik denk dat elke keer als ik nog maar een agent zie

Laatst gewijzigd door Profiteur : 11 april 2018 om 12:33.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:52   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maarja, laat iedereen zijn eigen verkeersreglement maar maken.

Ik vind dat ik veiliger rij met minstens 0,5 promille.
Ik vind dat ik veiliger rij aan 150 km/h

Moet kunnen!
Niet alleen brengt u zichzelf daarmee (meer) in gevaar, maar ook anderen

Je moet wat kunnen nuanceren en het is niet zo zwart / wit zoals u denkt dat het moet zijn.

De wegcode moet zoveel als mogelijk gevolgd worden, enkel wanneer deze conflicteert met de fysieke integriteit van het individu. Dat geldt des te meer voor zwakke weggebruikers, niet in het minst omdat bij aanleg van infrastructuur nog steeds alles teveel ontworpen wordt in functie van de automobilist. Dat zie je ook in Antwerpen bijvoorbeeld waar men weigert conflictvrije kruispunten te maken daar waar men dat in Nederland wel kan.

Ook voor de automobilist kan dat gelden; denk maar aan het verplicht rechts invoegen tussen 2 vrachtwagens.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:58   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Niet alleen brengt u zichzelf daarmee (meer) in gevaar, maar ook anderen

Je moet wat kunnen nuanceren en het is niet zo zwart / wit zoals u denkt dat het moet zijn.

De wegcode moet zoveel als mogelijk gevolgd worden, enkel wanneer deze conflicteert met de fysieke integriteit van het individu. Dat geldt des te meer voor zwakke weggebruikers, niet in het minst omdat bij aanleg van infrastructuur nog steeds alles teveel ontworpen wordt in functie van de automobilist. Dat zie je ook in Antwerpen bijvoorbeeld waar men weigert conflictvrije kruispunten te maken daar waar men dat in Nederland wel kan.

Ook voor de automobilist kan dat gelden; denk maar aan het verplicht rechts invoegen tussen 2 vrachtwagens.
Je kan uiteraard verkeerssituaties bekritiseren, maar om te gaan zeggen zoals dhr. De Mol doet dat je naar eigen goeddunken de verkeerreglementen aan je laars mag lappen gaat mij te ver.

Iedereen krijgt al eens een boete die men onterecht acht, ik ook, maar ik ga niet als die dikkenek wild om me heen schoppen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 12:58   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ook voor de automobilist kan dat gelden; denk maar aan het verplicht rechts invoegen tussen 2 vrachtwagens.
En welke verkeersregel(s) mag (mogen) dat wel zijn?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2018 om 13:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 13:47   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En welke verkeersregel(s) mag (mogen) dat wel zijn?
Dat weet u zelf ook wel.
"Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven ".
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 13:49   #13
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Daarom dat alle vrachtwagens op 1 meter van elkaar rijden en zo soms tientallen achter elkaar. Omdat er dan geen wagens meer tussen kunnen? Of omdat dan wagens hun afrit niet kunnen nemen? Maar waarom blijven ze dan massaal kilometers naast elkaar rijden?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 14:19   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Met alle respect, door veel verkeersregels beland je net in gevaarlijkere situaties. Ik rij regelmatig op het voetpad (indien er geen voetgangers lopen!!!) omdat het fietspad in zulke erbarmelijke staat is EN zodanig klein dat je van de weg wordt geblazen door het verkeer.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 14:26   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat weet u zelf ook wel.
"Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven ".
En wat heeft dat te maken met:
Citaat:
Ook voor de automobilist kan dat gelden; denk maar aan het verplicht rechts invoegen tussen 2 vrachtwagens.
Men moet alle verkeersregels opvolgen en in acht nemen, niet eentje op zich eruit pikken. Anders rij ik namelijk zo snel als ik wil in goede omstandigheden

Citaat:
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2018 om 14:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 14:45   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met alle respect, door veel verkeersregels beland je net in gevaarlijkere situaties. Ik rij regelmatig op het voetpad (indien er geen voetgangers lopen!!!) omdat het fietspad in zulke erbarmelijke staat is EN zodanig klein dat je van de weg wordt geblazen door het verkeer.....
Maar dat is volkomen legaal: als het fietspad in slechte staat is ben je niet verplicht erop te rijden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 14:58   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat is volkomen legaal: als het fietspad in slechte staat is ben je niet verplicht erop te rijden.
Staat nergens in de wegcode. Als het fietspad berijdbaar is moet je het verplicht nemen: https://wegcode.be/wetteksten/sectie...gcode/109-art9

Als het fietspad onberijdbaar is dus niet. Belangrijk verschil.

Dit is een onberijdbaar fietspad:


Merk op, de berijdbare rijbaan kan in slechtere staat zijn als het berijdbare deel van het fietspad.

Zijn slechte kasseien berijdbaar voor een fietser? Sommige willen eens trainen. . Awel bij een berijdbaar fietspad mogen ze die kasseien niet nemen.

Een fietspad moet al zodanig erbarmelijk slecht - dus echt gevaarlijk zijn - om de definitie onberijdbaar te kunnen krijgen, soit men doet maar. In een verkeersregel kan men dat niet gieten.

Bovendien is een fietser een bestuurder en moet hij zijn snelheid desgewenst aanpassen aan de staat van het fietspad - dat deel uitmaakt van de openbare weg - . Dus ook Artikel 10.1 geldt voor de fietser.

ook: https://juridischforum.be/viewtopic....332435#p332435

art 10.1:
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/168-art10

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2018 om 15:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 15:32   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Wegcode interesseert me geen kloten als ik daarmee onder een auto kom.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 15:39   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat maakt geen fluit uit Schoof, je mag niet naar eigen inzicht het verkeersreglement negeren.
Als gij een echte Vlaming zijt, ofwel een echte Waal, ofwel een echte belg, dan is het jouw cultuur om hier en daar, discreet maar vastberaden, ook hoogstens slechts af en toe, en mits het gezond verstand het vraagt,
elke wet een klein beetje te forceren, net zoals een leugentje om bestwil.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2018, 15:40   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wegcode interesseert me geen kloten als ik daarmee onder een auto kom.
Daar gaat niemand je ongelijk geven.

In bepaalde wegcodes is dat namelijk de eerste prioritaire regel, veiligheid gaat voor alle regels of zoiets.
(de Belgische wegcode heeft daar niet aan gedacht dat men ook aan zijn eigen veiligheid naast dat van andere moet denken)

Ik citeer uit de Duitse grondregels:

Citaat:
Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht. (StVO §1(1))

https://www.stvo.de/strassenverkehrs...-1-grundregeln

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2018 om 15:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be