Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2008, 15:58   #21
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Jip klopt moesten we deze twee combineren dan kunnen we al ver geraken. De ontwikkelingen in zonne-energie zijn in volle evolutie en is bezig aan een forse expansie. We mogen ons binnenkort verwachtten aan prijsdalingen en veel hogere rendementen.
Dat is en blijft wishfull thinking...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 17:19   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat is en blijft wishfull thinking...
Ik vrees er ook voor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 09:52   #23
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat is en blijft wishfull thinking...
Denk het niet...

Goedkopere productiemethode germanium-zonnecellen ontwikkeld:
http://tweakers.net/nieuws/55668/goe...ntwikkeld.html

Nijmeegse onderzoekers behalen record met efficiënte zonnecel:
http://tweakers.net/nieuws/55119/nij...-zonnecel.html

Mitsubishi claimt rendementsrecord silicium zonnecellen:
http://tweakers.net/nieuws/55548/mit...nnecellen.html
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 12:30   #24
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Denk het niet...
Jij mag dat gerust denken, maar de enkele links die je hier post, zullen je niet bijster veel helpen om me van jouw gelijk te overtuigen.

Citaat:
Goedkopere productiemethode germanium-zonnecellen ontwikkeld:
http://tweakers.net/nieuws/55668/goe...ntwikkeld.html
Een goedkopere productiemethode die zich, zoals het artikel zelf aangeeft, nog niet leent tot massaproductie (14 uur voor 1 wafer alsjeblieft) en die zich beperkt tot het snijden van de ingots. Het Ge blijft desondanks even duur (enkele keren de kost van Si), dus je spreekt daar al van cellen die je niet dadelijk zal kopen voor regular people (zoals ook dat artikel al aangeeft).

Citaat:
Nijmeegse onderzoekers behalen record met efficiënte zonnecel:
http://tweakers.net/nieuws/55119/nij...-zonnecel.html
Cellen op GaAs. Ook daar geeft je artikel eigenhandig aan waarom dat niet voor consumenten gebruikt wordt en vooral voor ruimtevaart. Het kost gewoon klauwen met geld.
Ik kan je ook triple-stacks of nog grotere multistacks met InP erin gaan aanbevelen, en dan geraak je tegen rendementen van 45% aan, maar die dingen zijn gewoonweg onbetaalbaar, domweg omwille van de materiaalkost.

Citaat:
Mitsubishi claimt rendementsrecord silicium zonnecellen:
http://tweakers.net/nieuws/55548/mit...nnecellen.html
Het maximale rendementsrecord op Si is geen 17% of 18%, maar een tikje meer dan 23%. Dat is een record dat intussen al enkele jaren oud is, dat behaald is op Imec en dat tot hiertoe nog steeds niet overtroffen is. Op lab-cellen, uiteraard, net zoals die Mitsubishi-cellen, of wat dacht je... Die record-rendementen zijn leuk, maar zolang je ze niet in massa-productiesystemen kan gieten, ben je er niets mee, en laat die lab-scale cellen net productiemethoden vereisen, die je niet zomaar in massa-productie kan gieten.
Komt daar nog eens boven dat Si sowieso tegen een theoretisch maximum van net geen 30% zit te duwen; daarboven geraak je domweg niet.

Al die artikeltjes zijn leuk om jezelf wat dingen wijs te maken, als je niet teveel van de achterliggende technieken kent, maar veel meer is dat ook niet waard. Er wordt veel onderzoek gedaan en de records worden telkens wat verder opgeschoven, maar die records zijn en blijven lab-scale experimenten of designs waarbij de kost van ondergeschikt belang is. Voor een massale energieopwekking heb je een robuuste en goedkope productiemethode nodig, die hoge rendementen kan halen, en die zaken zijn in het zonnecel-wereldje fysisch incompatibel. (en vooraleer je het vraagt, ja ik heb een degree in nano-electronics en halfgeleiderfysica).
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 22:41   #25
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Si+H2O -> troep.
Je moet bedenken dat zonnecellen beschermd moeten worden tegen de inwerking van water(damp). Deze bescherming is niet goedkoop.
En een klein lekje in de omhulling heeft tot gevolg dat er niets te repareren meer valt.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 00:05   #26
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ja, dat klopt ongetwijfeld. Maar het probleem bij windmolenparken is hun wisselend reëel vermogen, dat afhankelijk is van de windsterkte.

Als het een windstille dag is, zal van die 2 GW niet veel overblijven, helaas.
Ook als het te hard waait is er geen oogst (maar valt er wel tamelijk vaak een molen om want ze zijn meer gebouwd op hoge opbrengst dan op duurzaamheid).

Ik denk niet dat die molens op tijd zich terugbetalen, maar het zal hoofdzakelijk gaan om de subsidies uit belastinggeld die onmiddellijk verdwijnen in salarissen; een andere variant op de bankencrisis.

Het Plan Lievense (met opslagbekkens) was technisch beter maar men vreest een dijkdoorbraak die Amsterdam onder water zou zetten.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 00:18   #27
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

@Sfax:
- hebben de handelstypen fotovoltaïsche Si-panelen nog steeds slechts 8% rendement?
- is het niet zo dat Ge snel van warmte te lijden heeft?
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 10:59   #28
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
@Sfax:
- hebben de handelstypen fotovoltaïsche Si-panelen nog steeds slechts 8% rendement?
Hangt er van af wat jij handelstypen noemt. Voor de goedkope varianten wel, voor de duurdere varianten gaan ze zelfs tot range rond 18%, maar die zijn dan ook duurder...

Citaat:
- is het niet zo dat Ge snel van warmte te lijden heeft?
Het is op de algemene lijn al fragieler en duurder als materiaal...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 12:06   #29
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hangt er van af wat jij handelstypen noemt. Voor de goedkope varianten wel, voor de duurdere varianten gaan ze zelfs tot range rond 18%, maar die zijn dan ook duurder...



Het is op de algemene lijn al fragieler en duurder als materiaal...
Liggen die met 18% ja of nee reeds in winkels, in het standaardformaat van ca. een halve vierkante meter (100x50cm)?
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 15:06   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Yeps Willem de 15-18% types zijn diegenen die de huidige verkopers standaard aanbieden. Dit wil zeggen dat bij volle zon, en goed geplaatst dat ze tot 180W per m² kunnen halen. Maar realistischer gezien is 150W wat je kan verwachten.

12m² kost, geplaatst, en met 6% BTW ongeveer €10 000, waarvan je €3800belastingsvoordeel uit kan halen, elk jaar- voor zolang de staat het wil- €580 aan groene stroom certificaten en een opbrengst van 1320 kw/jaar.

De afmetingen verschillen van merk tot merk, maar ik denk dat 500*1000mm wel een redelijk normaal formaat is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 18:37   #31
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

^Voila

Wil je dat rendement naar 20% krikken, reken dan maar op het dubbel in prijs. Wil je dat rendement naar het huidige max op Si brengen, reken dan maar op een factor 100 meer (als het niet meer is)
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 19:15   #32
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Ik heb wat op Net gekeken naar fotovoltaïsche panelen; niet veel aanbiedingen gezien en geen opgaaf van "rendement". Zelf wat gerekend naar Watts en oppervlakte, zag er (buitenmaten; lichtgevoelig oppervlak niet vermeld)

- 1 van 0.48 vierkante meter met 55W
- 1 van 0.99 vierkante meter met .... 85W,

dus kennelijk worden diverse rendementen nog doorelkaar aangeboden.

Ze stonden samen in 1 advertentie.

Anders dan voor "eilandbedrijf", dus autonome opstelling in omgevingen waar lichtnet niet bereikbaar of ongewenst is, geloof ik niet in kostendekkendheid.

Subsidie en zulk gesnor wil ik niet meerekenen want is prijsvervalsing, het verschil wordt betaald door degenen die er niet van profiteren.

Voor het zelfonderhoudend maken van bijvoorbeeld tuinvijvers, minimale voorzieningen aan een kampeerauto of huisje, lijkt het mij ideaal knutselspul maar dat wist ik een jaar of 20 geleden al.
======

Eigenlijk hoop ik meer materialen te leren kennen waarmee fotovoltaïsche elementen (makkelijk en ongevaarlijk) zelf te knutselen zijn, hopelijk uit afvalspul. Rendement hoeft dan niet hoog te zijn, gewoon meer oppervlak benutten. Tamelijk veel materialen geven een meetbare of in koptelefoon hoorbare reactie op lichtsterkteveranderingen.

Iets anders (en bijna on topic): mini-windmolentjes vond ik altijd al leuk, heb daar vroeger al wel iets mee geknoeid. Ik wil erachter komen of de nieuwe "traphulp"motortjes voor fietsen als dynamo inzetbaar zijn, want lijken mij ontworpen voor laag toerental. Pakweg 200 Watt (of zelfs maar 25) opwekken met behulp van rijwiel-onderdelen lijkt mij spannend.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 20:13   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Iets anders (en bijna on topic): mini-windmolentjes vond ik altijd al leuk, heb daar vroeger al wel iets mee geknoeid. Ik wil erachter komen of de nieuwe "traphulp"motortjes voor fietsen als dynamo inzetbaar zijn, want lijken mij ontworpen voor laag toerental. Pakweg 200 Watt (of zelfs maar 25) opwekken met behulp van rijwiel-onderdelen lijkt mij spannend.
Met de meest efficiente traphulp motortjes is de mogelijkheid tot stroomgeneratie er wel, maar niet evident, en alleen te halen met een laag voltage 3faze omvormer.

Een gemakkelijkere oplossing is het gebruik van een alternator uit een kleine auto ( goedkoop op de sloop te vinden), een versnellingskastje waarmee je van 30 rpm (fietstempo) 1500 rpm kan maken en dan of een batterij vullen, of direct aansluiten op een 12V DC-240V AC omvormer.(ik zou de accu kiezen)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 21:54   #34
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met de meest efficiente traphulp motortjes is de mogelijkheid tot stroomgeneratie er wel, maar niet evident, en alleen te halen met een laag voltage 3faze omvormer.

Een gemakkelijkere oplossing is het gebruik van een alternator uit een kleine auto ( goedkoop op de sloop te vinden), een versnellingskastje waarmee je van 30 rpm (fietstempo) 1500 rpm kan maken en dan of een batterij vullen, of direct aansluiten op een 12V DC-240V AC omvormer.(ik zou de accu kiezen)
Volgens mij is de power output van zo een turbine gerelateerd aan de swept area en tot de derde macht met de windsnelheid.

Dus als ge een kleine turbine ergens plaatst waar weinig wind is, of trage wind, haalt ge er niet veel stroom uit
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:09   #35
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

30 RPM op de fiets? Dat zullen dan de TRAPPERS zijn want een wiel met een diameter van pakweg 60cm / omtrek 2 meter maakt bij 15km/u = 250m per minuut ongeveer 125 RPM.

Ooit hielp ik een bevriende fietsenmaker om van een klassieke, oerdegelijke 50-er-jaren DYNAMONAAF (6V3W) uit zijn rommelkist, een mini-windmolentje als "druppellader" te bouwen voor het onder spanning houden van een dikke, halfsleetse 12V-accu in een schuurtje op zijn hobby-veldje ver buiten bebouwde kom, waar hij tuinierde en wat kleinvee hield. Twee dioden en 2 elco's in spanningsverdubbelingsschakeling, verder niets ertussen want met een kwart Ampère krijg je zo'n dikke accu toch niet kapot, 2-3x per jaar een beetje gedistilleerd water bijdruppelen.

Hij knutselde er in no time 4 wiekjes aan en de typische conische fietslagertjes op 10mm-as konden met gemak de axiale druk aan (wieken braken 1-2x per jaar af bij storm, dat vond hij niet erg want in een minuut of 20 maakte hij nieuwe).

Met een gewone fietsband-dynamo, omtrek dopje misschien 5 cm, heb je voor vergelijkbaar resultaat zowat 6.000 RPM nodig dus extra materiaal voor "versnelling" en minstens 10% krachtverlies.

Speelgoed natuurlijk, maar evengoed leerzaam en voor het locale doel zeer nuttig want geen brandgevaarlijke stallantaarn nodig, geen batterijen kopen en ook niet de accu naar huis op en neer sjouwen om aan de lader te hangen.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 22 oktober 2008 om 23:12.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 06:45   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
30 RPM op de fiets? Dat zullen dan de TRAPPERS zijn want een wiel met een diameter van pakweg 60cm / omtrek 2 meter maakt bij 15km/u = 250m per minuut ongeveer 125 RPM.
Klopt, ik rekende op een haalbaar tempo voor trappers.



Citaat:
Hij knutselde er in no time 4 wiekjes aan en de typische conische fietslagertjes op 10mm-as konden met gemak de axiale druk aan (wieken braken 1-2x per jaar af bij storm, dat vond hij niet erg want in een minuut of 20 maakte hij nieuwe).
Met mijn werkplaats kan ik het net iets "steviger" uitvoeren. Ik heb alleen de motivator nodig.


Citaat:
Met een gewone fietsband-dynamo, omtrek dopje misschien 5 cm, heb je voor vergelijkbaar resultaat zowat 6.000 RPM nodig dus extra materiaal voor "versnelling" en minstens 10% krachtverlies.
Een goede versnellingskast geeft je per trap maar 3% verlies.
Maar zelfs al is het 10% per trap, uiteindelijk is het de kracht die je kan opwekken afhankelijk van de afmetingen en plaatsing van de wieken

Citaat:
Speelgoed natuurlijk, maar evengoed leerzaam en voor het locale doel zeer nuttig want geen brandgevaarlijke stallantaarn nodig, geen batterijen kopen en ook niet de accu naar huis op en neer sjouwen om aan de lader te hangen.
Voer het wat groter uit , 50A 12V (600W, zo uit een oudere auto alternator te trekken), combineren met zonnepanelen, en een 12V 450 Ah accu, en je kan je normale gebruik van een hele nacht opslaan.
Uiteindelijk, wat gebruikt er stroom 's nachts in je woning?
De ijskast/diepvries, de centrale verwarming/warmwaterboiler en de stand-by apparaten. Oh, en wat verlichting, en die kan perfect LED gebaseerd zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 10:23   #37
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klopt, ik rekende op een haalbaar tempo voor trappers.




Met mijn werkplaats kan ik het net iets "steviger" uitvoeren. Ik heb alleen de motivator nodig.



Een goede versnellingskast geeft je per trap maar 3% verlies.
Maar zelfs al is het 10% per trap, uiteindelijk is het de kracht die je kan opwekken afhankelijk van de afmetingen en plaatsing van de wieken


Voer het wat groter uit , 50A 12V (600W, zo uit een oudere auto alternator te trekken), combineren met zonnepanelen, en een 12V 450 Ah accu, en je kan je normale gebruik van een hele nacht opslaan.
Uiteindelijk, wat gebruikt er stroom 's nachts in je woning?
De ijskast/diepvries, de centrale verwarming/warmwaterboiler en de stand-by apparaten. Oh, en wat verlichting, en die kan perfect LED gebaseerd zijn.
Wasautomaat, vaatwasmachine ....; graag niet terug naar het oude handwerk want weliswaar zijn onze 6 kinderen inmiddels allen "de deur uit" maar niet uit zicht, wonen redelijk binnen bereik dus minstens onze (voorlopig: 6) kleinzoons daveren veel in en uit, blijven slapen als dat toevallig makkelijker uitkomt en hebben vaak hun brommers hier om in onze voorhanden ruimte te sleutelen; overal staan ook hun vishengels en zij lusten alles en niet te krap.



Nee, om deze leef-intensiteit "alternatief" bij te benen zou ik een hele boerderij met flinke lap grond moeten aankopen en inrichten plus het extra onderhouds-werk daaraan accepteren èn trainen, op mijn oude dag; mooi toch maar niet dus.

Ik vind het al mooi genoeg om nog heel af en toe in een kleine knutselklus te duiken en dan nog voornamelijk om er achter te komen of iets inderdaad zo leuk werkt als ik in gedachten had.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 23 oktober 2008 om 10:24.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 10:40   #38
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Met dit motortje als dynamo (koolborstels dus meteen gelijkstroom; permanent magnetisch in zulke opstelling dat er geen draaiweerstand is zolang er geen stroom loopt) heb ik al een paar knutselaars leuk bezig gezien. Het motortje ligt vaak op de sloop. Geen geweldige vermogens maar uiterst handelbaar en tamelijk robuust van uitvoering. Alleen, het past niet in een fiets-vork en vandaar mijn nieuwsgierigheid naar dat traphulp-motortje.

http://www.sinclairc5.com/facts/motor.htm
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 23 oktober 2008 om 10:41.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 15:53   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Willem, wil je een simpele, stevige, sterke motor voor een traphulp.

Graupner Speed 900 BB torque
6600 rpm op 12V , nominaal kracht 180W piekvermogen 600W koppel 1.1Nm wanneer geblokeerd.
Te koop bij iedere goeie modelbouwwinkel.
Je kan die ook kortstondig 24V op zijn donder geven, dan verdubbelen alle getallen, alleen het wattage niet, dat verviervoudigd.

De Sinclair C5 is een gekende motor bij ons Roboteers, alleen zo zeldzaam. De vervanger die we gebruiken is de Bosch 750 GPA 24V 40A nominaal. (1 PK dus op 24V)

De online winkels die we wel eens gebruiken.

http://www.technobots.co.uk/acatalog...Motors_74.html
http://www.robotcombat.com/products/motors_main.html
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2008, 18:29   #40
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Willem, wil je een simpele, stevige, sterke motor voor een traphulp.

Graupner Speed 900 BB torque
6600 rpm op 12V , nominaal kracht 180W piekvermogen 600W koppel 1.1Nm wanneer geblokeerd.
Te koop bij iedere goeie modelbouwwinkel.
Je kan die ook kortstondig 24V op zijn donder geven, dan verdubbelen alle getallen, alleen het wattage niet, dat verviervoudigd.

De Sinclair C5 is een gekende motor bij ons Roboteers, alleen zo zeldzaam. De vervanger die we gebruiken is de Bosch 750 GPA 24V 40A nominaal. (1 PK dus op 24V)

De online winkels die we wel eens gebruiken.

http://www.technobots.co.uk/acatalog...Motors_74.html
http://www.robotcombat.com/products/motors_main.html
Nee, ik ben niet op een fiets met hulpmotor uit maar de OPBOUW van die motortjes interesseert me, om te weten in hoeverre ze bruikbaar kunnen worden gemaakt als LAAGTOERIGE (100-400RPM) dynamo voor uiterst eenvoudige (wind)aandrijving; vooral ook, omdat dat spul past in een fietsvork, voor makkelijk knutselen. Gegevens in die richting kom ik echter nog nergens tegen. Maar er is geen haast bij, het gaat niet om grote plannen maar vooral om nieuwsgierigheid.

Dat motortje waar "sinclair" mee pronkt (philips polymotor italiano) is helemaal niet zeldzaam, ik heb er samen met knutselaars ongeveer 15 jaar geleden enige van een sloop/afvalmetalenbedrijf gehaald, afkomstig uit huishoudmachines.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 23 oktober 2008 om 18:32.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be