Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2008, 22:09   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Volkstuinen: zoudt gij een oogstaandeel kopen?

Het idee van de volkstuinen is weer helemaal terug. Gezonde groenten en fruit, zelf gekweekt, vrij van pesticiden en herbiciden, groeiend in een straal van niet minder dan een paar kilometer van uw eigen huis.

Goed voor het milieu, want de producten hoeven geen mijlenver getransporteerd te worden, bewaard te worden en bewerkt te worden. Gewoon, vers uit de eigen volkstuin. Geen overbodige CO2 emissies in de keten.

Moderne volkstuinen werken dikwijls met een oogstaandeel: ge schrijft u in, betaalt een fractie van de investering en de werkingskosten, en ge krijgt uw "dividend" in natura. Ge moogt zelf in den tuin gaan werken, maar dat moet niet.

Veel goedkoper dan groenten uit het grootwarenhuis ook.

Wat denkt gij. Is dat een interessant model? Zoudt gij een oogstaandeel kopen mocht er in uw buurt zo'n tuin bestaan?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 23:10   #2
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Het idee van de volkstuinen is weer helemaal terug. Gezonde groenten en fruit, zelf gekweekt, vrij van pesticiden en herbiciden, groeiend in een straal van niet minder dan een paar kilometer van uw eigen huis.

Goed voor het milieu, want de producten hoeven geen mijlenver getransporteerd te worden, bewaard te worden en bewerkt te worden. Gewoon, vers uit de eigen volkstuin. Geen overbodige CO2 emissies in de keten.

Moderne volkstuinen werken dikwijls met een oogstaandeel: ge schrijft u in, betaalt een fractie van de investering en de werkingskosten, en ge krijgt uw "dividend" in natura. Ge moogt zelf in den tuin gaan werken, maar dat moet niet.

Veel goedkoper dan groenten uit het grootwarenhuis ook.

Wat denkt gij. Is dat een interessant model? Zoudt gij een oogstaandeel kopen mocht er in uw buurt zo'n tuin bestaan?
Het schijnt dat uien bij de boer te koop voor ongeveer 4-10 cent de kilo. Ik zou zeggen, koop direct bij de boer en snij de tussenhandelaar er uit. Ik heb vroeger nog een rek eieren bij de boer kunnen krijgen voor 5 gulden. Mooie tijden
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 00:45   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Goed idee, maar bestaan er nog geen wetten die dat bemoeilijken? Lobbys met geld kunnen wetten kopen in een disfunctionele democratie.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 01:05   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Oppurtuniteitskost
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 01:06   #5
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Ik zou dan wel willen opkomen voor een oogstaandeel en voor participatie in de keuze van te planten groenten. Of wil je alle keuzes qua productie over laten aan de vrijwilligers die in die tuin gaan werken? Ook een optie, natuurlijk.

Interessant model, dus. Maar in de praktijk zal veel afhangen van de kunde van de buurtbewoners om kostenefficiënt lekkere groentjes te kweken.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 10:57   #6
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Het idee van de volkstuinen is weer helemaal terug. Gezonde groenten en fruit, zelf gekweekt, vrij van pesticiden en herbiciden, groeiend in een straal van niet minder dan een paar kilometer van uw eigen huis.

Goed voor het milieu, want de producten hoeven geen mijlenver getransporteerd te worden, bewaard te worden en bewerkt te worden. Gewoon, vers uit de eigen volkstuin. Geen overbodige CO2 emissies in de keten.

Moderne volkstuinen werken dikwijls met een oogstaandeel: ge schrijft u in, betaalt een fractie van de investering en de werkingskosten, en ge krijgt uw "dividend" in natura. Ge moogt zelf in den tuin gaan werken, maar dat moet niet.

Veel goedkoper dan groenten uit het grootwarenhuis ook.

Wat denkt gij. Is dat een interessant model? Zoudt gij een oogstaandeel kopen mocht er in uw buurt zo'n tuin bestaan?
dit idee is de aandacht waard. De agro-ecologie is de toekomst, itt GMO's. Deze laatsten waren zogezegd dé oplossing voor alle wereldvoedsel-problemen, doch bleek de laatste vijf tot tien jaar absoluut niet waar te zijn. Meer nog, de hele genetische biotech sector is de dieperik in aan het stuiken.
Momenteel ben ik trouwens het vak "agro-ecologie" aan het volgen; best interessant, hoe men 3e wereldlanden lokale en traditionele kennis combineert met moderne biologische technieken. Men neemt zo de macht van de multinationals weg (GMO's met patenten worden overbodig), dure input zoals chemicalien (oa herbiciden, mest), zware machines, etc worden ook overbodig, het werkt erosiebestrijdend (verkleinen en diversifieren van percelen remt run-off),..
Dit hoeft echter absoluut niet beperkt te worden tot de derde wereld!

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 4 november 2008 om 10:57.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 11:11   #7
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik zou dit zeker doen. Hier in de buurt kan men trouwens ook inschrijven voor een wekelijks pakket groenten op de biomarkt. Je weet nooit w�*t je krijgt, gewoon een hele mand seizoengroenten.
Eigen kweek is natuurlijk altijd lekkerder, ook dikwijls omdat het ras (mogen we dat zo noemen Youssef?) van groenten dikwijls verschilt. Zo heeft mijn moeder overheerlijke slakropjes, die je zelfs geen dag kan laten liggen of ze verleppen, helemaal anders dus dan de half plastic waterslakroppen uit de winkel. Maar die van mijn moeder zijn wèl tien keer zo lekker!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 15:25   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
dit idee is de aandacht waard. De agro-ecologie is de toekomst, itt GMO's. Deze laatsten waren zogezegd dé oplossing voor alle wereldvoedsel-problemen, doch bleek de laatste vijf tot tien jaar absoluut niet waar te zijn. Meer nog, de hele genetische biotech sector is de dieperik in aan het stuiken.
Momenteel ben ik trouwens het vak "agro-ecologie" aan het volgen; best interessant, hoe men 3e wereldlanden lokale en traditionele kennis combineert met moderne biologische technieken. Men neemt zo de macht van de multinationals weg (GMO's met patenten worden overbodig), dure input zoals chemicalien (oa herbiciden, mest), zware machines, etc worden ook overbodig, het werkt erosiebestrijdend (verkleinen en diversifieren van percelen remt run-off),..
Dit hoeft echter absoluut niet beperkt te worden tot de derde wereld!
De markt werkt!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 15:35   #9
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Ik heb zelf een bio-abonnement. Wekelijks "verassingspakket" biogroenten uit de buurt. Vooral tomaten en wortels veel lekkerder.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 15:44   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Ben ik te achterdochtig als ik ervoor vrees dat eens zulke initiatieven een zekere uitbreiding nemen ze zullen ingetoomd worden ten voordele van andere producenten via wetgevingen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen hoe in naam van de 'volksgezondheid' bepaalde minimunstandaards worden opgelegd waardoor je verplicht bent een deel van je eetbare maar niet zo mooie oogst weg te werpen. Of in naam van hygiëne worden productiemethoden opgelegd die ervoor zorgen dat de producten niet meer concurentieel worden met de supermarkt...
Veiligheid, gezondheid en milieu worden wel eens meer als glijmiddelen gebruikt om de vrijheid van de burger in te perken ten voordele van 'economische groepen'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 november 2008 om 15:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 15:57   #11
Blaft
Lokaal Raadslid
 
Blaft's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 336
Standaard

Lijkt me een goed idee, al was het maar om de mono-culturen in te tomen.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 02:49   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Het idee van de volkstuinen is weer helemaal terug. Gezonde groenten en fruit, zelf gekweekt, vrij van pesticiden en herbiciden, groeiend in een straal van niet minder dan een paar kilometer van uw eigen huis.

Goed voor het milieu, want de producten hoeven geen mijlenver getransporteerd te worden, bewaard te worden en bewerkt te worden. Gewoon, vers uit de eigen volkstuin. Geen overbodige CO2 emissies in de keten.

Moderne volkstuinen werken dikwijls met een oogstaandeel: ge schrijft u in, betaalt een fractie van de investering en de werkingskosten, en ge krijgt uw "dividend" in natura. Ge moogt zelf in den tuin gaan werken, maar dat moet niet.

Veel goedkoper dan groenten uit het grootwarenhuis ook.

Wat denkt gij. Is dat een interessant model? Zoudt gij een oogstaandeel kopen mocht er in uw buurt zo'n tuin bestaan?
Heel veel stadstuintjes zijn gelegen op plaatsen waar groenten en fruit helemaal niet "gezond" gekweekt kunnen worden. Uit allerlei tests is trouwens gebleken dat heel veel eigen gekweekte groenten te hoge doses gevaarlijke stoffen bevatten.

Ik wil u trouwens wel eens kolen zien kweken zonder dat u die planten besproeit met de nodige middelen. Dat geldt ook voor veel andere planten. En goedkoper is het vaak niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 09:46   #13
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel veel stadstuintjes zijn gelegen op plaatsen waar groenten en fruit helemaal niet "gezond" gekweekt kunnen worden. Uit allerlei tests is trouwens gebleken dat heel veel eigen gekweekte groenten te hoge doses gevaarlijke stoffen bevatten.

Ik wil u trouwens wel eens kolen zien kweken zonder dat u die planten besproeit met de nodige middelen. Dat geldt ook voor veel andere planten. En goedkoper is het vaak niet.
Hoge doses gevaarlijke stoffen? Hoger dan toegelaten. Dat is iets anders .
Of ik nu kweek in mijn tuin, of groenten haal bij de boer naast mijn huis... qua vervuiling zal daar niet veel verschil op zitten. Mijn plantenbakken zijn minder vervuild dan zijn veld die naast de autosnelweg ligt. Trouwens, welke landbouwgrond in België ligt niet naast een vervuilende drukke weg?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 09:51   #14
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

In Vlaams-Brabant is er en biologische boer die zijn teelt verkoopt via een abonnementensysteem. Degene die een abonnement hebben komen hun groenten zelf oogsten van het veld.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:23   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Hoge doses gevaarlijke stoffen? Hoger dan toegelaten. Dat is iets anders .
Of ik nu kweek in mijn tuin, of groenten haal bij de boer naast mijn huis... qua vervuiling zal daar niet veel verschil op zitten. Mijn plantenbakken zijn minder vervuild dan zijn veld die naast de autosnelweg ligt. Trouwens, welke landbouwgrond in België ligt niet naast een vervuilende drukke weg?
Nochtans heeft een recent onderzoek aangetoond dat de eigen kweek niet noodzakelijk gelijk staat met gezonder...

Daarenboven gebruiken heel thuisteler nu eenmaal heel wat pesticiden en herbiciden, vaak niet zelden onoordeelkundig gebruikt en in veel te hoge hoeveelheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 09:21   #16
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans heeft een recent onderzoek aangetoond dat de eigen kweek niet noodzakelijk gelijk staat met gezonder...

Daarenboven gebruiken heel thuisteler nu eenmaal heel wat pesticiden en herbiciden, vaak niet zelden onoordeelkundig gebruikt en in veel te hoge hoeveelheden.
Natuurlijk is dat zo. Maar als je geen pesiciden en herbiciden gebruikt... dan zijn de patatjes uit de eigen tuin even gezond.
Als je naast een metaalfabriek in Limburg woont natuurlijk...
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/

Laatst gewijzigd door diminike : 1 december 2008 om 09:21.
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 23:17   #17
lezer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 583
Standaard

Lovenswaardig, op voorwaarde dat het zonder pesticiden gebeurt.

Ik weet uit goede bron dat bij veel buurt-tuinverenigingen bio-telers met een scheef oog bekeken worden.
Het gebeurt zelfs dat hun perceel preventief bespoten wordt door 'goedmenende' buren: dat onkruid gaat anders maar woekeren, hé, schandalig, nietwaar meneer?

Gelukkig werkt het boerke achter onze stadstuin consequent biologisch.
We zullen eens met hem gaan praten, want ik denk dat er velen in de toekomst gedwongen zullen zijn iets dergelijks te doen. Of er komt een raid op de boerderijen.

We zijn ook al begonnen in onzen hof, maar lang zullen we niet kunnen overleven van de opbrengst.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 22:51   #18
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik zou dan wel willen opkomen voor een oogstaandeel en voor participatie in de keuze van te planten groenten. Of wil je alle keuzes qua productie over laten aan de vrijwilligers die in die tuin gaan werken? Ook een optie, natuurlijk.

Interessant model, dus. Maar in de praktijk zal veel afhangen van de kunde van de buurtbewoners om kostenefficiënt lekkere groentjes te kweken.
Nee, in principe wordt er op democratische wijze beslist wat er geplant wordt en kunt ge een "bestelling" plaatsen.

Maar er zijn wel een paar ecologische basisregels. Ge eet bijvoorbeeld wat het seizoen biedt - kan ook niet anders (tenzij met veel geknoei en energieverkwisting, en da's niet de bedoeling).

Dus ge moet bereid zijn af en toe eens rapen en ramenassen te eten.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 22:57   #19
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ben ik te achterdochtig als ik ervoor vrees dat eens zulke initiatieven een zekere uitbreiding nemen ze zullen ingetoomd worden ten voordele van andere producenten via wetgevingen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen hoe in naam van de 'volksgezondheid' bepaalde minimunstandaards worden opgelegd waardoor je verplicht bent een deel van je eetbare maar niet zo mooie oogst weg te werpen. Of in naam van hygiëne worden productiemethoden opgelegd die ervoor zorgen dat de producten niet meer concurentieel worden met de supermarkt...
Veiligheid, gezondheid en milieu worden wel eens meer als glijmiddelen gebruikt om de vrijheid van de burger in te perken ten voordele van 'economische groepen'.
Johan, die trend is juist aan't omkeren.

Je hebt toch het revolutionaire nieuws gehoord dat de EU de meest absurde regel uit zijn geschiedenis net heeft geschrapt?

Groenten en fruit uit de Eurozone moest fascistisch zijn (zogezegd om de consument te paaien, maar in werkelijkheid om kleine boeren kapot te maken en multinationals te laten winnen).

Een komkommer MOEST WETTELIJK VERPLICHT aan bepaalde maten voldoen: er mag tussen de twee uiteinden niet meer dan 2 centimeter kromming zitten. Zo zijn er tientallen totaal geschifte regels.


Welnu, die regels werden recentelijk versoepeld. Europeanen mogen van de EU terug stilaan groenten en fruit en voedsel beginnen eten, in plaats van monotone, gestandaardiseerde, smakeloze industriëlen boecht te moeten vreten.


Een totale revolutie.

De recente CAP health check. Lees maar eens na.


(In die CAP health check wordt trouwens ook voor het eerst een veel groter budget vrijgemaakt voor lokale rurale ontwikkeling, biodiversiteit en organische methoden).


Alleszins: de trend is naar slimme, lokale, échte producten. Wég van de waanzinnige geïndustrialiseerde fascistische komkommer.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 4 december 2008 om 22:58.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2008, 23:02   #20
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel veel stadstuintjes zijn gelegen op plaatsen waar groenten en fruit helemaal niet "gezond" gekweekt kunnen worden. Uit allerlei tests is trouwens gebleken dat heel veel eigen gekweekte groenten te hoge doses gevaarlijke stoffen bevatten.

Ik wil u trouwens wel eens kolen zien kweken zonder dat u die planten besproeit met de nodige middelen. Dat geldt ook voor veel andere planten. En goedkoper is het vaak niet.
Voorlopig is dat niet goedkoper, omdat het ongezonde fascistische voedsel dat wij vandaag moeten vreten, allerlei kosten niet in rekening brengt. Zoals koolstofkosten. Of zoals de kosten van de vernietiging van de biosfeer en alle ecosysteemdiensten die zij biedt. Of zoals de kosten voor hart- en vaatziekten, kanker en obesitas.

Stilaan komt daar verandering in.

Als we binnenkort een stevig prijsje op koolstofdioxide en ecosysteemdiensten zetten, en dus ook de hele keten van de voedselproductie daarin betrekken, dan wordt lokaal gekweekt, mild organisch voedsel véle keren concurrentiëler. Dat blijkt uit zeer veel studies.

Er is dus zeker politiek werk aan de winkel, dat wel.



Lekker, écht voedsel mag iets kosten hé.

De waanzinnige ideologie van het spotgoedkope, valse, de planeet vernietigende monotone, suiker- en vet-rijke préparé voedsel is gewoon dom, gevaarlijk, lullig en heel ongezond.

Lekker, gezond eten mag geld kosten.

Maar mensen en overheden moeten terug leren eten. Onze hele eetcultuur is geïndustrialiseerd en vernietigd geworden tijdens de 20ste eeuw. Gelukkig gaat de 21ste eeuw volledig de andere richting op.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 4 december 2008 om 23:06.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be