Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2008, 09:41   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard Strak komen ze hier het zand en de stenen nog opkopen.

Citaat:
Stijgende zeespiegel slokt Marshalleilanden op

De stijgende zeespiegel heeft een nieuw slachtoffer geëist: op de Marshalleilanden in de Stille Oceaan is de noodtoestand uitgeroepen. Honderden mensen moesten hun huizen verlaten vanwege hevige overstromingen.

In de afgelopen twee weken is de eilandengroep drie keer overspoeld door enorme golven, die ontstonden door storm en hoogtij. Daardoor zijn de steden Majuro en Ebeye, die slechts een meter boven zeeniveau liggen, blank komen te staan.

Ziektes
President Litokwa Tomeing vreest voor ziektes op de eilanden, aangezien de vloedgolven de begraafplaatsen omgewoeld hebben. Hoe groot de schade precies is, is nog niet duidelijk omdat de communicatie met delen van de eilandengroep nog niet hersteld is.

De Marshalleilanden zijn een groep koraalatollen die laag boven zee (gemiddeld twee meter) uitsteken. De eilanden liggen ongeveer 3.675 kilometer ten zuidwesten van Hawaii. Ze zullen als een van de eerste eilanden ten prooi vallen aan de stijgende zeespiegel. Er wonen ongeveer 63.000 mensen.

Salomonseilanden
De klimaatverandering en de stijging van de zeespiegel dwong een paar maanden geleden ook al de eerste bewoners van de Salomonseilanden tot emigratie. Een half miljoen anderen zullen de volgende jaren moeten volgen.

Cartereteilanden
Papoea-Nieuw-Guinea is ook al begonnen met de verhuis van inwoners op de Cartereteilanden. Ook dit atol zinkt weg in zee.

Kiribati
De president van het paradijselijke Kiribati, een land dat bestaat uit een aantal eilandengroepen in het zuiden van de Stille Oceaan en 100.000 inwoners heeft, zei begin juni dat zijn volk verloren is. Hij vraagt om internationale hulp om de mensen uit zijn land te evacueren voor het helemaal verdwenen is.

Malediven
De Malediven zijn al begonnen met geld opzij te leggen om een nieuw land te kunnen kopen als de eilandengroep in de Indische Oceaan verdwijnt door de stijging van de zeespiegel.

Het grootste gedeelte van de Malediven ligt maar 1,5 meter boven de zeespiegel, met het hoogste punt op het Wilingili-eiland op 2,4 meter boven zeeniveau.

Het land met zijn 380.000 inwoners verdient jaarlijks miljarden dollar aan het toerisme - in 2006 kwamen bijna 470.000 toeristen naar de groep van 1.192 eilanden. Van die inkomsten wordt nu jaarlijks wat opzij gelegd om een nieuw thuisland te kopen.

Klimaatvluchtelingen
"Wij willen niet decennia als klimaatvluchtelingen in tenten leven", aldus president Nasheed. Hij heeft zijn oog laten vallen op land in India of Sri Lanka omdat die landen qua cultuur, eten en klimaat op de Malediven lijken. Ook Australië is een optie omdat er veel ruimte is. (mvl)
http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global...anden-op.dhtml

Er is geen klimaatverandering volgens sommige westerse wetenschappers, de stijging van de zeespiegel zal bijna geen gevolgen hebben volgens andere Westerse wetenschappers.

Maar ondertussen zijn er reeds zoveel mensen moeten verhuizen door de klimaatverandering en stijging van de zeespiegel, dat het reeds volksverhuizingen kunnen genoemd worden.
Er zijn immers reeds meer mensen moeten verhuizen dan er in HEEL Belgie wonen.
Ja, het gaat over een paar tiental miljoen mensen die reeds zijn moeten vluchten voor het stijgende water.
Maar het Westen zal het pas aanvaarden en ingrijpen als er eindelijk eens één van de grote steden in de USA moet verhuizen door de stijging van de zeespiegel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 09:43   #2
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/2656/Global...anden-op.dhtml

Er is geen klimaatverandering volgens sommige westerse wetenschappers, de stijging van de zeespiegel zal bijna geen gevolgen hebben volgens andere Westerse wetenschappers.

Maar ondertussen zijn er reeds zoveel mensen moeten verhuizen door de klimaatverandering en stijging van de zeespiegel, dat het reeds volksverhuizingen kunnen genoemd worden.
Er zijn immers reeds meer mensen moeten verhuizen dan er in HEEL Belgie wonen.
Ja, het gaat over een paar tiental miljoen mensen die reeds zijn moeten vluchten voor het stijgende water.
Maar het Westen zal het pas aanvaarden en ingrijpen als er eindelijk eens één van de grote steden in de USA moet verhuizen door de stijging van de zeespiegel.
Wat is volgens jou de oplossing dan?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 09:59   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Wat is volgens jou de oplossing dan?
Wat kan voor Nederland, wat kan voor de Palmeilanden, wat kan voor de luchthavens voor Japan en Hongkong, kan ook voor andere reeds bestaande eilanden.
Laat ons eindelijk eens beseffen dat wij moeten ingrijpen als wij hier niet willen overspoeld worden door klimaatvluchtelingen.
Dit is immers nog maar het begin van de volksverhuizigen die zullen plaats hebben door het water, meer dan de helft van de wereldbevolking zal moeten verhuizen door de overstromingen en ontbossingen als we niet snel gaan ingrijpen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 10:37   #4
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat kan voor Nederland, wat kan voor de Palmeilanden, wat kan voor de luchthavens voor Japan en Hongkong, kan ook voor andere reeds bestaande eilanden.
Niet altijd. Overigens, door het bouwen van dammen worden ecosystemen aangetast.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Laat ons eindelijk eens beseffen dat wij moeten ingrijpen als wij hier niet willen overspoeld worden door klimaatvluchtelingen.
Toch weer uit eigenbelang aan het argumenteren?

Dammen bouwen verandert sowieso niets aan het fundamenteel probleem
van de stijging van het zeeniveau.
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/

Laatst gewijzigd door diminike : 26 december 2008 om 10:38.
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 10:53   #5
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

De crisis is een welkome adempauze voor het milieu. Toch nog iets positiefs aan deze toestand.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:10   #6
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

"ja maar global warming is een hoax, niks van waar, dat zijn zakkenvullende wetenschappers die ons, het gezond boerenverstand, bedriegen.."

Ge moet dat maar eens zeggen tegen die mensen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:19   #7
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
"ja maar global warming is een hoax, niks van waar, dat zijn zakkenvullende wetenschappers die ons, het gezond boerenverstand, bedriegen.."

Ge moet dat maar eens zeggen tegen die mensen.
Dat er een globale opwarming is dat is duidelijk maar het is niet echt duidelijk ok het ten gevolge van de industrie is.

In een documentaire over gletsjers was er een gletsjer die al x aantal jaren aan het krimpen was. Er stonden al bordjes vanaf ongeveer 1840 ( toen de metingen begonnen zijn ) Als die gletsjer toen al aan het krimpen was dan kan dit toch niet ten gevolge van de industrie zijn?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:27   #8
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dat er een globale opwarming is dat is duidelijk maar het is niet echt duidelijk ok het ten gevolge van de industrie is.

In een documentaire over gletsjers was er een gletsjer die al x aantal jaren aan het krimpen was. Er stonden al bordjes vanaf ongeveer 1840 ( toen de metingen begonnen zijn ) Als die gletsjer toen al aan het krimpen was dan kan dit toch niet ten gevolge van de industrie zijn?
hier se, het vlaemsch gezond boerenverstand aka toogpraat denkt met dit soort populistische oneliners ("bewijzen") het beter te weten dan de wetenschappelijke wereld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Industri%C3%ABle_revolutie


Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 december 2008 om 11:29.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:31   #9
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Jeeeej, ook deze thread leidt alweer naar dezelfde discussie...
opwarming of niet...?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:32   #10
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Jeeeej, ook deze thread leidt alweer naar dezelfde discussie...
opwarming of niet...?
och, kzit er niet mee in. Ik heb les gehad van proffen die hier mee bezig zijn in universitair onderzoek, dus wat een laaggeschoolde nozem op "politics.be" hier komt uitkramen kan mij hoegenaamd niet schelen. Ik weet het, een beetje technocratisch, maar als dat moet dan moet het maar.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 december 2008 om 11:33.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:35   #11
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
och, kzit er niet mee in. Ik heb les gehad van proffen die hier mee bezig zijn in universitair onderzoek, dus wat een laaggeschoolde nozem op "politics.be" hier komt uitkramen kan mij hoegenaamd niet schelen. Ik weet het, een beetje technocratisch, maar als dat moet dan moet het maar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
hier se, het vlaemsch gezond boerenverstand aka toogpraat denkt met dit soort populistische oneliners ("bewijzen") het beter te weten dan de wetenschappelijke wereld.
Ik begrijp niet goed waarom je mij zo aanvalt. Ik zeg gewoon wat ik in een documentaire over gletsjers gezien heb.

Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 26 december 2008 om 11:36.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:36   #12
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed waarom je mij zo aanvalt. Ik zeg gewoon wat ik in een documentaire over gletsjers gezien heb.
en ik heb u een link en een grafiek gegeven, ik stel voor dat u zich eens verdiept in de materie.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:40   #13
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
en ik heb u een link en een grafiek gegeven, ik stel voor dat u zich eens verdiept in de materie.
Als wikipedia de norm geworden is voor onderzoek dan is het al ver gekomen.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:41   #14
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Als wikipedia de norm geworden is voor onderzoek dan is het al ver gekomen.


oei, mijn uitleg is niet goed genoeg voor mijnheer? wat is het, wordt het te technisch?

Of wat scheelt er, "gelooft" ge de grafiek niet? is ze gemanipuleerd door corrupte wetenschappers?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 december 2008 om 11:44.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:54   #15
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dat er een globale opwarming is dat is duidelijk maar het is niet echt duidelijk ok het ten gevolge van de industrie is.

In een documentaire over gletsjers was er een gletsjer die al x aantal jaren aan het krimpen was. Er stonden al bordjes vanaf ongeveer 1840 ( toen de metingen begonnen zijn ) Als die gletsjer toen al aan het krimpen was dan kan dit toch niet ten gevolge van de industrie zijn?
in 1840 was er al industrie

en veel verwarming op steenkool. En natuurlijke variabiliteit, die echter niet impliceert dat de mens per definitie geen impact heeft.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:56   #16
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Of wat scheelt er, "gelooft" ge de grafiek niet? is ze gemanipuleerd door corrupte wetenschappers?
Wie ben ik om iets te weerleggen? Er zijn gewoon zaken waar ik vragen bij heb. En wikipedia hoort daar ook bij: iedereen kan daar wat neerzetten, zelfs ik kan daar wat gaan bijzetten.

Antwoord jij nu eens op dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=-
Ik begrijp niet goed waarom je mij zo aanvalt. Ik zeg gewoon wat ik in een documentaire over gletsjers gezien heb.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:58   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Of de vermoed opwarming door de industrie word veroorzaakt of een natuurlijk verschijnsel is, staat volledig los van de volksverhuizingen die het stijgende water veroorzaken.
Ooit heeft heel de aarde een grote waterplas geweest en ooit was het één grote vuurbol.

Waar het om gaat is dat er mensen gedwongen worden te verhuizen door dit verschijnsel en dat niemand in de westerse wereld een handje uitsteekt om de problemen van deze mensen op te lossen en te bestrijden.
Men staat te roepen dat onze regio's nu reeds overbevolkt zijn en dat er te veel migranten naar hier komen. Maar het zijn nu net wel onze regio's die op dit ogenblik de meeste overlevingskansen bieden aan de klimaatvluchtelingen.
Griekenland en Portugaal zijn afgebrand, de atoleilanden lopen onder, Australie staat nu in brand, het verre oosten heeft te kampen met overstromingen in het ene gebied en waterschaarste in andere gebieden.

Hooglanden worden verstikt door modderstromen en lawines gevolgen van de bos kappingen. Bergsteken verzuipen door regenval en smeltijs.

En wat de mens ook doet, inpakt op het milieu heeft het altijd.

Maar nieuwe eilanden opgooien ten behoeve van een paar duizend super rijken kan men wel, nieuwe eilanden creëren op de economie beter te laten draaien kan men wel, maar een kleine inspanning om bestaande eilanden te redden en zo ons voortbestaan te verzekeren kost blijkbaar te veel.

Even ter inlichting voor de onwetenden, de Belgen en Nederlanders zijn de enige die ooit dijken en eilanden hebben gebouwd die alle natuurelementen weerstaan. Alleen komen zij pas in actie als ze er grof geld mee kunnen verdienen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:01   #18
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
in 1840 was er al industrie

en veel verwarming op steenkool. En natuurlijke variabiliteit, die echter niet impliceert dat de mens per definitie geen impact heeft.
Ik heb nergens gezegd dat de mens geen invloed heeft. Kijk naar die olieleidingen in Rusland die staan te lekken alsof het een lieve lust is. De ettelijke rampen ( Tsjernobyl , Union Carbide, Amoco cadiz,... ) Dat is allemaal mensenwerk.

En de globale industrie in 1840 zal nog niet zo denderend geweest zijn zeker?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:03   #19
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

En wat de mens ook doet, inpakt op het milieu heeft het altijd.
Daarmee is het helemaal gezegd.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:04   #20
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ik heb nergens gezegd dat de mens geen invloed heeft. Kijk naar die olieleidingen in Rusland die staan te lekken alsof het een lieve lust is. De ettelijke rampen ( Tsjernobyl , Union Carbide, Amoco cadiz,... ) Dat is allemaal mensenwerk.

En de globale industrie in 1840 zal nog niet zo denderend geweest zijn zeker?
daarom dat het toen pas BEGON met te warmen hé
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be