Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2008, 12:09   #21
roskam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dat er een globale opwarming is dat is duidelijk maar het is niet echt duidelijk ok het ten gevolge van de industrie is.

In een documentaire over gletsjers was er een gletsjer die al x aantal jaren aan het krimpen was. Er stonden al bordjes vanaf ongeveer 1840 ( toen de metingen begonnen zijn ) Als die gletsjer toen al aan het krimpen was dan kan dit toch niet ten gevolge van de industrie zijn?
Wanneer 95% van de wetenschappers bewezen hebben dat er een opwarming van de aarde aan de gang is, ben ik niet erg geneigd om de overige 5%, die zeggen dat er niks aan de hand is, te geloven. Dat is gewoon een afwegen van voor- en tegen.

Waar ze het minder over eens is, dat is of het nu aan de mens ligt of gewoon een zoveelste weerschommeling zoals er zich sinds het ontstaan van de aardbol velen hebben voorgedaan. IJstijden komen regelmatig voor. Ik vrees alleen dat de huidige technologische en industriële maatschappij niet echt voorbereid is op een nieuwe ijstijd. Dat wordt afzien in grote plekken van de wereld.
roskam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:10   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ik heb nergens gezegd dat de mens geen invloed heeft. Kijk naar die olieleidingen in Rusland die staan te lekken alsof het een lieve lust is. De ettelijke rampen ( Tsjernobyl , Union Carbide, Amoco cadiz,... ) Dat is allemaal mensenwerk.

En de globale industrie in 1840 zal nog niet zo denderend geweest zijn zeker?
De inpakt van de industrie is verwaarloosbaar tegenover de inpakt van de verstening door woningbouw.
De bouw van een stad zo groot als N.Y heeft een veel grotere inpakt op de natuur en het klimaat, dan heel de Europese industrie samen.
Maar daarover wilde ik het net niet hebben in deze draad, maar over het feit dat het westen reeds meerder malen heeft bewezen over de kennis en het kunnen te beschikken om de overstromende eilanden te redden van hun ondergang, maar er niets aan doen, omdat het niet voldoende geld opbrengt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:13   #23
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Wie ben ik om iets te weerleggen? Er zijn gewoon zaken waar ik vragen bij heb. En wikipedia hoort daar ook bij: iedereen kan daar wat neerzetten, zelfs ik kan daar wat gaan bijzetten.

Antwoord jij nu eens op dit:
ik heb al geantwoord. De IR is al bezig van in de 18e eeuw (ge weet wel, 17xx).
De grafiek laat de CO2 evolutie zien.

Nog iets dat ge niet snapt?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:19   #24
roskam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De inpakt van de industrie is verwaarloosbaar tegenover de inpakt van de verstening door woningbouw.
De bouw van een stad zo groot als N.Y heeft een veel grotere inpakt op de natuur en het klimaat, dan heel de Europese industrie samen.
Maar daarover wilde ik het net niet hebben in deze draad, maar over het feit dat het westen reeds meerder malen heeft bewezen over de kennis en het kunnen te beschikken om de overstromende eilanden te redden van hun ondergang, maar er niets aan doen, omdat het niet voldoende geld opbrengt.
Inderdaad Jantje, moest er op Vanuatu olie worden gevonden, zouden er massa's dollars naar toe gaan om het eiland op te krikken.



Het verloren paradijs Kiribati

Waar moeten de inwoners van Kiribati heen als hun land straks misschien onder het water verdwenen is? Het nabijgelegen Nieuw-Zeeland heeft al een aantal voormalige inwoners opgevangen, maar 97.000 nieuwe inwoners is ook voor dat land te veel. En na Kiribati dreigen er nog veel meer mensen uit de regio naar andere landen te moeten vluchten. President Tong heeft intussen al veel buitenlandse leiders horen vertellen dat de strijd tegen klimaatverandering hun economische groei kan dwarsbomen. "Maar voor ons is het geen kwestie van economische groei, het is een kwestie van overleven", aldus Tong. Wetenschappers blijven volgens de man ook maar debatteren over de mate waarop het zeeniveau zal stijgen. "Ik ben geen wetenschapper, maar ik weet wat ik zie. Ons land maakt dingen mee die we vroeger niet meemaakten. We hebben dorpen moeten verhuizen die al een hele eeuw op dezelfde plaats stonden."

Kiribati is klein gebied waar global warming nu al de dagelijkse realiteit geworden is. Op wereldschaal zal het misschien nog even duren voor zulke drama's grote gebieden onder water zullen zetten, maar veel tijd is er volgens Tong niet meer. Hij roept de wereld op om het probleem aan te pakken. Landen spreken altijd maar datums af waarop de uitstoot van koolstofdioxide moet worden teruggeschroefd, maar tegen dan is het misschien al te laat voor het verloren paradijs Kiribati.
roskam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:32   #25
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
daarom dat het toen pas BEGON met te warmen hé
Toen zijn ook pas die metingen begonnen maar het was al bezig met krimpen

Toen ik naar school ging - ja, ik ben nog naar school geweest - sloegen ze rond ons oren met het drama van de zure regen, toen ik begon te werken was er het probleem met de ozonlaag en nu is het de globale opwarming. Wat is het volgende?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:37   #26
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Nog iets dat ge niet snapt?
Ja: hoe komt het dat een communist die de arbeidersklasse nauw aan het hart draagt deze arbeidersklasse wil beschermen? Tenslotte: geen arbeidersklasse = geen industrie = geen globale opwarming.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:40   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht
Inderdaad Jantje, moest er op Vanuatu olie worden gevonden, zouden er massa's dollars naar toe gaan om het eiland op te krikken.



Het verloren paradijs Kiribati

Waar moeten de inwoners van Kiribati heen als hun land straks misschien onder het water verdwenen is? Het nabijgelegen Nieuw-Zeeland heeft al een aantal voormalige inwoners opgevangen, maar 97.000 nieuwe inwoners is ook voor dat land te veel. En na Kiribati dreigen er nog veel meer mensen uit de regio naar andere landen te moeten vluchten. President Tong heeft intussen al veel buitenlandse leiders horen vertellen dat de strijd tegen klimaatverandering hun economische groei kan dwarsbomen. "Maar voor ons is het geen kwestie van economische groei, het is een kwestie van overleven", aldus Tong. Wetenschappers blijven volgens de man ook maar debatteren over de mate waarop het zeeniveau zal stijgen. "Ik ben geen wetenschapper, maar ik weet wat ik zie. Ons land maakt dingen mee die we vroeger niet meemaakten. We hebben dorpen moeten verhuizen die al een hele eeuw op dezelfde plaats stonden."

Kiribati is klein gebied waar global warming nu al de dagelijkse realiteit geworden is. Op wereldschaal zal het misschien nog even duren voor zulke drama's grote gebieden onder water zullen zetten, maar veel tijd is er volgens Tong niet meer. Hij roept de wereld op om het probleem aan te pakken. Landen spreken altijd maar datums af waarop de uitstoot van koolstofdioxide moet worden teruggeschroefd, maar tegen dan is het misschien al te laat voor het verloren paradijs Kiribati.

Het ergste is dat men steeds opnieuw begint over de CO en CO2 uitstoot van de industrie en transportvoertuigen als er over klimaatsveranderingen word gesproken. Maar bijna iedereen de gevolgen van de verwoestijning en verstening van bos en grasgronden negeert.

Water dat vroeger werd opgenomen door planten en in de grond drong, word nu tegen een razend tempo naar zee afgevoerd.

Zonnewarmte die vroeger door bomen en planten werd tegen gehouden en teruggekaatst, warmt nu direct stenen en zandgrond op, die deze warmte veel langer vasthouden dan vegetatie en deze zeer geleidelijk terug afgeven.

Waar vroeger bomen en planten stonden, die de winden vrij door lieten, staan nu huizen en torengebouwen die deze winden tegen houden.
Maar die planten en bomen gaven geen warmte meer af, terwijl de huizen en torengebouwen opgewarmd worden door de mens en die zo nieuwe thermiekzones maken, die de temperaturen van de winden veranderen en zelfs hun richtingen waarin ze waaien.

Wil men de temperaturen echt terug doen dalen, dan moet men dus eerst beginnen met terug open velden en bossen aan te leggen en steden afte breken, zodat het warmtewisselinghuishouden terug in orde komt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:41   #28
roskam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Toen zijn ook pas die metingen begonnen maar het was al bezig met krimpen

Toen ik naar school ging - ja, ik ben nog naar school geweest - sloegen ze rond ons oren met het drama van de zure regen, toen ik begon te werken was er het probleem met de ozonlaag en nu is het de globale opwarming. Wat is het volgende?
Fijn stof. 25% van de kinderen in België geboren hebben ademhalingsstoringen. Ongeveer 1.200 tot 15.000 extra doden ten gevolge van fijn stof in België. De cijfers lopen inderdaad ver uiteen omdat ze in België nog niet erg bereid zijn om openlijk over de gevolgen van fijn stof te praten, wellicht uit schrik om slapende sukkels wakker te maken.

Vlaamse Milieumaatschappij:

Fijn stof in de atmosfeer is een van de grootste gevaren voor onze gezondheid. Het veroorzaakt of verergert acute luchtwegenaandoeningen. Het is ook een belangrijke oorzaak van chronische luchtwegenaandoeningen en tast op lange termijn de longfunctie aan. Sommige studies tonen bovendien een verminderde levensverwachting aan. Ten slotte is zwarte rook - een vorm van fijn stof - ook schadelijk voor het milieu.

Bron
roskam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:41   #29
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Toen zijn ook pas die metingen begonnen maar het was al bezig met krimpen

Toen ik naar school ging - ja, ik ben nog naar school geweest - sloegen ze rond ons oren met het drama van de zure regen, toen ik begon te werken was er het probleem met de ozonlaag en nu is het de globale opwarming. Wat is het volgende?
het probleem van d zure regen is dankzij de opgelegde wetgeving opgelost geraakt : de SO2-emissienormen (zwavel => zwavelzuur) hebben ervoor gezorgd dat het regenwater terug meer een natuurlijke pH bereikt. In die mate zelfs dat een aantal proeven in de milieuwetgeving een update nodig had : toenz e in de jaren 80 opgesteld werden, werd er beslist om de proeven uit te voeren met aangezuurd water, om de zure regen zo goed mogelijk te simuleren. Om de realiteit te kunnen blijven simuleren, worden diezelfde proeven sinds een paar jaar uitgevoerd met pH-neutraal water want dat is de nieuwe hedendaagse realiteit ... Of te wel : problem solved.

Het gat van de ozonlaag komt dan misschien niet meer zo in the picture, maar ook dat is een gevolg van het feit dat de wetgeving ervoor heeft gezorgd dat de emissies van CFK's aan banden werden gelegd, waardoor het gat vorig zijn grootste gat bereikt zou moeten hebben en vanaf nu terug in omvang zou moeten afnemen.


Dit zijn twee problemen waar de menselijke emissies van gassen een duidelijk meetbaar effect op iets gigantisch groots als "de atmosfeer" had. Zwavelverbindingen en CFK's zijn echter niet het enige wat we de lucht inblazen...


het volgende probleem : binnenhuisvervuiling. Mark my words.

Laatst gewijzigd door Jedd : 26 december 2008 om 12:44.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:47   #30
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ja: hoe komt het dat een communist die de arbeidersklasse nauw aan het hart draagt deze arbeidersklasse wil beschermen? Tenslotte: geen arbeidersklasse = geen industrie = geen globale opwarming.
ook over dat soort zaken moet ge nog veel lezen blijkbaar.

(En daar gaat het bovendien niet over hier.)

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 december 2008 om 12:49.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:49   #31
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

nogmaals
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik heb al geantwoord. De IR is al bezig van in de 18e eeuw (ge weet wel, 17xx).
De grafiek laat de CO2 evolutie zien.

Nog iets dat ge niet snapt?
begint wat genant te worden he excalibur
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 12:52   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht
Fijn stof. 25% van de kinderen in België geboren hebben ademhalingsstoringen. Ongeveer 1.200 tot 15.000 extra doden ten gevolge van fijn stof in België. De cijfers lopen inderdaad ver uiteen omdat ze in België nog niet erg bereid zijn om openlijk over de gevolgen van fijn stof te praten, wellicht uit schrik om slapende sukkels wakker te maken.

Vlaamse Milieumaatschappij:

Fijn stof in de atmosfeer is een van de grootste gevaren voor onze gezondheid. Het veroorzaakt of verergert acute luchtwegenaandoeningen. Het is ook een belangrijke oorzaak van chronische luchtwegenaandoeningen en tast op lange termijn de longfunctie aan. Sommige studies tonen bovendien een verminderde levensverwachting aan. Ten slotte is zwarte rook - een vorm van fijn stof - ook schadelijk voor het milieu.

Bron
Er bestaat nogthans een mooie meting over stof en fijn stof.
Hiervoor gaan we even naar de scheepvaart.

Voor het reinigen van de luchtfilters van zeeschepen, worden namelijk de volgende normen aangegeven.

Voor schepen die vaak op rivieren en havens in industrielanden varen, is het noodzakelijk om elke week de luchtfilters te reinigen, voor schepen die dicht langs de kustlijnen varen is een reiniging om de 30 dagen geen overbodige luxe, voor schepen die zelden of nooit in havens of op rivieren of kort langs de kunstlijnen varen is een nazicht voor een mogelijke reiniging om de 6maanden voldoende.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:23   #33
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Het gat van de ozonlaag komt dan misschien niet meer zo in the picture, maar ook dat is een gevolg van het feit dat de wetgeving ervoor heeft gezorgd dat de emissies van CFK's aan banden werden gelegd, waardoor het gat vorig zijn grootste gat bereikt zou moeten hebben en vanaf nu terug in omvang zou moeten afnemen.

een doorn in het oog van veel libertariërs en andere "staathaatdragende" elementen, die zo weinig mogelijk regelgeving en overheidsbemoeienis willen op vlak van milieu.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:26   #34
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Jup. Overheidsinterventie heeft echt een effect gehad als we kijken naar de uitstoot van zwavelverbindingen en CFK's.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:30   #35
roskam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juli 2008
Berichten: 901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er bestaat nogthans een mooie meting over stof en fijn stof.
Hiervoor gaan we even naar de scheepvaart.

Voor het reinigen van de luchtfilters van zeeschepen, worden namelijk de volgende normen aangegeven.

Voor schepen die vaak op rivieren en havens in industrielanden varen, is het noodzakelijk om elke week de luchtfilters te reinigen, voor schepen die dicht langs de kustlijnen varen is een reiniging om de 30 dagen geen overbodige luxe, voor schepen die zelden of nooit in havens of op rivieren of kort langs de kunstlijnen varen is een nazicht voor een mogelijke reiniging om de 6maanden voldoende.
In Nederland beginnen ze al wel wakker te worden over fijn stof, waarvan bewezen werd dat de oorzaak daarvan wèl degelijk bij de mens ligt.

18000 doden door fijn stof is een voorzichtige schatting

Bron: Trouw

Elk jaar sterven 18000 Nederlanders tien jaar te vroeg door fijn stof in de lucht. Het is een reëel cijfer waarop de politiek moet reageren, vinden deskundigen, al zijn er onzekere factoren.

Tijdens de presentatie van de Milieubalans, een maand geleden, meldden deskundigen dat jaarlijks 18000 Nederlanders ongeveer tien jaar te vroeg overlijden als gevolg van fijn stof. Dat is 13 procent van alle 142000 sterfgevallen. Anders gezegd: één op de acht Nederlanders sterft te vroeg door vuile lucht.

Het bericht veroorzaakte veel publiciteit, waarin naast afgrijzen ook ongeloof doorklonk. Zoveel sterfte, alleen door fijn stof? En dat terwijl de Europese lucht de afgelopen decennia alleen maar schoner is geworden! In 1952, ja, toen vielen tijdens de beruchte Londense wintersmog in enkele dagen duizenden doden extra, puur door de giftige mist die als een sluier boven de stad hing. Maar zulke drama's zijn allang verleden tijd.

Toch klopt ons getal, schrijven de onderzoekers van het RIVM en het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) in een rapport dat ze komende week publiceren. Het document bevat de wetenschappelijke rekensom achter het cijfer. Conclusie: die 18000 doden vormen op dit moment de best mogelijke schatting van de sterfte door chronische blootstelling aan fijn stof. Maar, benadrukken de onderzoekers, de onzekerheden zijn fors en de onderliggende aannames talrijk.
roskam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:44   #36
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
nogmaals


begint wat genant te worden he excalibur
Wat is er dan gênant?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 13:47   #37
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht
In Nederland beginnen ze al wel wakker te worden over fijn stof, waarvan bewezen werd dat de oorzaak daarvan wèl degelijk bij de mens ligt.
Dat werd tijd. Nu hier nog.

Geen foto uit de gerenommeerde wikipedia ( ) maar van ESA:


-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 14:31   #38
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wil men de temperaturen echt terug doen dalen, dan moet men dus eerst beginnen met terug open velden en bossen aan te leggen en steden afte breken, zodat het warmtewisselinghuishouden terug in orde komt.
Super realistisch...
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 15:12   #39
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Wat is er dan gênant?
dat ge ongelijk hebt en uw uitspraken over die gletsjers niks aantonen.

En dat ge het niet wilt toegeven, blijkbaar.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 15:41   #40
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
En dat ge het niet wilt toegeven, blijkbaar.
Wat wil je dan dat ik toegeef? Ik moet zeggen dat ik over alles gelogen heb of wat? En dan nog terwijl dit het niet het geval is?

En om mij te overtuigen gaat je wat meer moeten bovenhalen dan wikipedia ( ) of een grafiekske dat er op de koop toe nog eens beroerd uitziet.
Dan is die foto van ESA die ik hier gezet heb toch veel overtuigender vind ik.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be