Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2009, 23:53   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Dat is nakaarten; het gaat er gewoon om NIETS te raken.
Oeps dat was rap, dan geef me maar eens een duidelijk praktisch vb. wat "nakaarten" betekend.

Alle bestuurders - ook fietsers - moeten zich aan de verkeersreglementen houden. Is ook zeer aangeraden voor de kwetsbaardere weggebruikers, ik hou er als kwetsbare weggebruiker rekening mee dat de sterke weggebruiker zich helemaal niet aan de regels houdt. Daarom leef ik nu nog.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2009 om 23:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 00:26   #22
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Oeps dat was rap, dan geef me maar eens een duidelijk praktisch vb. wat "nakaarten" betekend.

Alle bestuurders - ook fietsers - moeten zich aan de verkeersreglementen houden. Is ook zeer aangeraden voor de kwetsbaardere weggebruikers, ik hou er als kwetsbare weggebruiker rekening mee dat de sterke weggebruiker zich helemaal niet aan de regels houdt. Daarom leef ik nu nog.
Nakaarten: zoiets als mosterd na de maaltijd, eieren na Pasen .... ik bedoel, als er een rechter aan te pas komt is het te laat, iets geraakt is doel gemist.

Dagelijks moet ik levens van fietsers en voetgangers redden, zelfs met mijn voertuigje onder 45kmh-regime en iedere keer dat mij dat lukt voel ik mij weer blij.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 07:24   #23
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Of houdt die fietser netjes rechts en was hij al op de rijbaan, dan is het idd de fout vh sneller verkeer.
My point exactly.

De enige echte oplossing voor een 'veilige' 'vlaamse' rijstijl is dus een onscreendisplay met radargegevens zoals in gevechtsvliegtuigen... (en laat die hoogtemeter er ook maar in.)
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 08:47   #24
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Fietsen word vreselijk onhip. Het staat seutig met die helmpjes en vestjes. Maar doordat minder jongeren zin hebben met de fiets te rijden, zullen er ook minder jongeren sterven in het verkeer.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2009, 12:37   #25
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Bhairay, denk jij echt dat die nietfietsende jongeren zullen wegblijven uit het verkeer ?

Alhoewel, ja, ze zulle er vanop afstand aan deel nemen : vanachter een dashboard.

Voor de rest heb je gelijk : er worden kosten noch moeite gespaard om het fietsen onaantrekkelijk te maken.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 13:06   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Verlicht oversteekplaatsen, zou overigens veel meer helpen, ... dat is verlichting die direct de zone waar overgestoken wordt, verlicht.

Ook het scheiden van fietspaden van de hoofdweg is veel belangrijker dan ne lichtgevende gilet. of een snelheidsbeperking.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 13:18   #27
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Af en toe zie ik een fiets die, waarschijnlijk door eigenaar zelf met een spuitbus bewerkt, geheel fluorescerend is. Ik zag spuitbussen met fluorescerende verf in de automaterialen-winkels.

Zichtbaarheid HELPT.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 17:10   #28
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Als die vestjes mensenlevens helpen sparen vervallen alle tegen-argumenten.
Neen, dat klopt niet. De vraag is eerder: hoever willen we gaan om het risico op ongevallen te verkleinen.

Natuurlijk zijn fluojasjes veiliger. Een helm komt erbij. Enkel fietsen tussen 09.00u en 16.30u zal ook al heel wat mensenlevens sparen. Maximumsnelheid van 60km/u op autosnelwegen: jaarlijks weer tientallen mensenlevens gespaard! En zo kun je verder en verder gaan. Hoever? Moeilijke zaak, maar zeggen dat "alle tegenargumenten vervallen als de vestjes mensenlevens sparen" is wat kort door de bocht.
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 21:21   #29
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Neen, dat klopt niet. De vraag is eerder: hoever willen we gaan om het risico op ongevallen te verkleinen.

Natuurlijk zijn fluojasjes veiliger. Een helm komt erbij. Enkel fietsen tussen 09.00u en 16.30u zal ook al heel wat mensenlevens sparen. Maximumsnelheid van 60km/u op autosnelwegen: jaarlijks weer tientallen mensenlevens gespaard! En zo kun je verder en verder gaan. Hoever? Moeilijke zaak, maar zeggen dat "alle tegenargumenten vervallen als de vestjes mensenlevens sparen" is wat kort door de bocht.
Niet zo haastig, hè; doodzijn kun je nog eeuwen.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 01:38   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Eventjes toelichten misschien ?
Het voorstel van de eerbiedwaardige senator komt erop neer om bij donker fietsers te verplichten een fluojasje te dragen. (Je zou het ook kunnen oplossen door de vroegere verlichting op de fiets weer in te voeren... als er al bewezen zou zijn dat de huidige verplichte verlichting niet volstaat...)
Het is gebaseerd op de remafstanden van auto's in zone 90. Dat wil zeggen : buiten bebouwde kom, op die wegen waar er geen vrijliggende of aanliggende verhoogde fietspaden zijn.
Over hoeveel procent van het avondlijk/nachtelijk fietsverkeer spreken we hier ?
En worden automobilisten nu niet meer geacht hun snelheid aan te passen aan de wegomstandigheden ?
En? Wat is er tegen veiligheidsmaatregelen? Uit eigen ondervinding weet ik dat een fluojasje de fietser heel opvallend maakt, vooral als een automobilist van aan linker- of rechterzijde nadert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 12:00   #31
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Wat is er tegen veiligheidsmaatregelen? Uit eigen ondervinding weet ik dat een fluojasje de fietser heel opvallend maakt, vooral als een automobilist van aan linker- of rechterzijde nadert.
I agree.
Ook overdag maakt het een groot verschil.

Maar ik ben het ook eens met Nihao.

Het mag geen excuus zijn om dan onoplettender te gaan rijden.
Wanneer je een fietser (die geen overtreding maakt) te laat ziet reed je te snel.
(geldt trouwens ook voor, en ten opzichte van andere verkeersdeelnemers)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 17:19   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
I agree.
Ook overdag maakt het een groot verschil.

Maar ik ben het ook eens met Nihao.

Het mag geen excuus zijn om dan onoplettender te gaan rijden.
Wanneer je een fietser (die geen overtreding maakt) te laat ziet reed je te snel.
(geldt trouwens ook voor, en ten opzichte van andere verkeersdeelnemers)
Veiligheidsmaatregelen komen er bovenop, en zijn natuurlijk geen vrijgeleide om te doen wat je maar wil. Mij komt dat 'argument' trouwens absurd over: gaan we nu ook stellen dat een airbag in een wagen toch kritisch moet bekeken worden, omdat "het geen excuus mag zijn om onoplettender te gaan rijden"?! Neen, toch. Dus, waarom komen we er dan wel mee af als het om fietsers gaat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 17:36   #33
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
gaan we nu ook stellen dat een airbag in een wagen toch kritisch moet bekeken worden, omdat "het geen excuus mag zijn om onoplettender te gaan rijden"?! Neen, toch.
Eigenlijk wel.

Een tijdje geleden heb ik een studie gelezen van een verzekeringsmaatschappij.

Wat bleek nu.
De wagens die ABS hadden waren niet minder bij ongevallen betrokken dan de wagens zonder.

De bestuurders compenseerden dus voor hun 'betere' wagen en hadden toch evenveel ongevallen.

Dus zo een compensatie zou je niet mogen hebben wanneer de fietsers hesjes dragen.

Het verschil tussen het ABS en het hesjes-verhaal is dat bij de ABS jezelf je eigen inspanningen (meerprijs) teniet doet, terwijl je bij de hesjes de inspanningen van anderen teniet doet.

Toch een klein verschil.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 19:53   #34
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Zichtbaarheid HELPT.
De feiten in Oosterzele geven je wel lelijk ongelijk.

En het is zoals hierboven is aangegeven : 'veiligheidsmaatregelen' werken de onveiligheid in de hand. 'Dankzij' ABS is het nodig geweest de voorrangvanrechtsregel aan te passen (je kon immers niet meer zien of er van 'stoppen' sprake was) en wie een beetje in het verkeer komt weet hoe dat uitdraait...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 14:06   #35
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Maar in ons land vallen nog altijd 40% van de doden en 21% van de zwaargewonden na een botsing met een obstakel, zoals een paal of een boom.
Voil�* ! We zijn er bijkans !! Verplicht fluohesje voor bomen en palen die zich in het verkeer begeven !!!
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 22:06   #36
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nakaarten: zoiets als mosterd na de maaltijd, eieren na Pasen .... ik bedoel, als er een rechter aan te pas komt is het te laat, iets geraakt is doel gemist.

Dagelijks moet ik levens van fietsers en voetgangers redden, zelfs met mijn voertuigje onder 45kmh-regime en iedere keer dat mij dat lukt voel ik mij weer blij.
Ik niet. Elke keer ik ene mis voel ik me gefrustreerd.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be