Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 november 2009, 23:21   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wellicht was daar een betere voorlichting aan voorafgegaan en schoof men reeds op twee rijen aan..
idd, maar de hardnekkigen die het echt niet wilden begrijpen voegden veel te vroeg in en werden er natuurlijk dikwijls niet tussengelaten (soms stilstaande file) omdat men enkel vooraan voldoende invoegruimte moet laten. Dus die blokkeerden (tijdelijk) de voorbijrijders op de vrije strook.

Citaat:
Ik dacht dat blokkeren volgens u te vroeg invoegen was.
Blokkeren kan op 2 manieren, het eerste heb ik al beschreven.

Het tweede zijn bvb "bredere auto´s" (vrachtwagens) die in het midden van de weg rijden en de voorbijrijders moedwillig blijven blokkeren.

Hier schematisch beide soorten blokkerende overtreders:

http://www.saarland.de/dokumente/the...erschluss6.pdf
met X : auto 4. en vrachtwagen 5. (met uitleg)


bron: http://www.saarland.de/18553.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2009 om 23:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 07:26   #22
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Ik heb op een website deze mooie uitleg gevonden (in het Nederlands).

Ritsen

Lijkt me wel een goed idee.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 11:32   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Kan er mij iemand uitleggen wat ritsen precies is eigenlijk?

Wel je hebt een aantal mensen die gewoon braaf in de rij staan, en dan een hoop assosiale figuren die volle gas tot aan het begin van de fille vlammen en dan dwingen, diegene die al 20 minuten braaf staat aan te schuiven hem er tussen te laten.

Dat is wat ik versta onder ritsen.

Typisch bij wegenwerken dus waar al 2 km op voorhand aangegeven staat dat de rijstrook wegvalt, wees dan slim vertraag, en begin daar reeds in te voegen , des te vlotter gaat het op het punt waar de rijstrook wegvalt.

bij de weg, iemand die gewoon van rechts een autostrade opkomt, laat ik er uiteraard wel tussen, meestal ga ik al voor de oprit, opzij om eventueel opkomend verkeer er tussen te laten...

ook bij files in een stad, laat je iemand passeren die uit een zijstraat komt, dan ga jij, dan eentje uit de zijstraat, dan de volgende etc...

eigenlijk gewoon hofelijk rijden dus.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 11:35   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar het zijn natuurlijk de wagens die een enkele file voorbijrijden die degene die netjes staan aanschuiven ergeren.
Er mag wel wat meer aandacht aan juist ritsen besteed worden.
Inderdaad, er is een verschil tussen invoegen in rijdend/kruipend verkeer dat bvb op een rijstrook moet of met z`n allen tot op het einde rijden en dan de boel helemaal blokeren, dat is iets dat die "ritsers" ook niet schijnen te snappen,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 11:40   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neen, als diegenen die netjes aanschuiven in één enkele file ook netjes aanschuiven op de andere strook zodat zich daar zich ook een ~ evenlange file vormt, kan men de file niet *voorbijrijden, want dan is er geen plaats. Als de files dan evenlang zijn, is de totale filelengte naar achter ~ ongeveer de helft, als moest de vrije rijstrookruimte helemaal niet benut worden door aan te schuiven in één enkele file.

Dus diegenen die het vertikken de vrijliggende rijruimte volledig te benutten tot aan de versmalling zijn diegenen die aanleiding geven tot slecht ritsen of "het ritsen" niet begrepen hebben.

*
Onder deze voorwaarden mag men dus files vormen en mag men links of rechts voorbijrijden, het rechtsrijgebod is hier ook niet van toepassing.


Idd, men wil het nu verplichten want met hoffelijkheid komt men niet ver in dit landje...
De wegcode zegt ook dat ge ten alle tijde rechts moet rijden, ... links ritsen, spreekt dus eigenlijk de wegcode tegen, bovendien zegt de wegcode dat je tijdens een fille rechts voorbij moogt steken... serieuse warboel als ge het mij vraagt ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 11:47   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
idd, maar de hardnekkigen die het echt niet wilden begrijpen voegden veel te vroeg in en werden er natuurlijk dikwijls niet tussengelaten (soms stilstaande file) omdat men enkel vooraan voldoende invoegruimte moet laten. Dus die blokkeerden (tijdelijk) de voorbijrijders op de vrije strook.



Blokkeren kan op 2 manieren, het eerste heb ik al beschreven.

Het tweede zijn bvb "bredere auto´s" (vrachtwagens) die in het midden van de weg rijden en de voorbijrijders moedwillig blijven blokkeren.

Hier schematisch beide soorten blokkerende overtreders:

http://www.saarland.de/dokumente/the...erschluss6.pdf
met X : auto 4. en vrachtwagen 5. (met uitleg)


bron: http://www.saarland.de/18553.htm
Die uitleg is heel mooi maar verwacht niet dat alle Belgische automobilisten uw link kennen. Voor een nieuwe wet gestemd wordt verwacht ik een periode van voorlichting waarin de automobilist duidelijk gemaakt wordt wat juist de bedoeling van die wet is.
Bovendien toont die uitleg wat er moet gebeuren ter hoogte van de plaats van het ritsen.
Nergens zie ik echter voorlichting van wat er moet gebeuren op 2000 m voor de versmalling.
Het probleem is dat men daar nog vloeiend het juiste vak gaat kiezen, voorsorteren zeg maar. Wanneer de file dan tot stilstand komt wordt het als voorsteken ervaren wanneer links voorbijgereden wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 11:48   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik heb op een website deze mooie uitleg gevonden (in het Nederlands).

Ritsen

Lijkt me wel een goed idee.
Zelfde opmerking als hiervoor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 11:55   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wel je hebt een aantal mensen die gewoon braaf in de rij staan, en dan een hoop assosiale figuren die volle gas tot aan het begin van de fille vlammen en dan dwingen, diegene die al 20 minuten braaf staat aan te schuiven hem er tussen te laten.
Spijtig genoeg komt het daar vaak op neer.
Meestal dezelfde figuren die voorsorteerstroken of opritten naar parkings gebruiken om enkele meters winst te maken.
Zolang men dat gevoel heeft zal het ritsen stroef verlopen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 12:03   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Die uitleg is heel mooi maar verwacht niet dat alle Belgische automobilisten uw link kennen. Voor een nieuwe wet gestemd wordt verwacht ik een periode van voorlichting waarin de automobilist duidelijk gemaakt wordt wat juist de bedoeling van die wet is.
Bovendien toont die uitleg wat er moet gebeuren ter hoogte van de plaats van het ritsen.
Nergens zie ik echter voorlichting van wat er moet gebeuren op 2000 m voor de versmalling.
Het probleem is dat men daar nog vloeiend het juiste vak gaat kiezen, voorsorteren zeg maar. Wanneer de file dan tot stilstand komt wordt het als voorsteken ervaren wanneer links voorbijgereden wordt.

Inderdaad, zo wordt dat gezien,

Zolang het vlot gaat, laat je natuurlijk mensen die van links komen invoegen, dat is de logica zelve, op voorwaarde dat ze daar al uwe pas nie afsnijden.

Je hebt zo van die figuren die gewoon op het laatste moment voor uw wielen opduiken, plezant is anders. Als je dan nog kunt remmen is er geen probleem, maar er heeft zo eens ene met een puntoke veel sjans gehad dat ne LR meestal wel goei freins heeft, een seconde later en hij was vermalen geweest onder 2 ton staal en alluminium. Er was nauwelijks nog ruimte over tussen mijne neus en die betonnen stootranden van de wegversmalling, eigenlijk had hij achter mij moeten invoegen...

Als ge met uw verstand rijd, weet ge dat als ge wacht tot de laatste moment, en den dien die rechts van u ook met een normale snelheid, rijd, die misschien alles moet toegooien om u er nog tussen te laten , ... dat is ook niet gezond in dit systeem.

ik snap de basis gedachte erachter wel, alleen zijn er een hoop factoren waar je wel rekening mee moet houden anders hebde zeker en vast accidenten.

Je moet ook uw richtingsverandering kenbaar maken, als iemand pinkt, ga ik die er in de fille altijd tussen laten, zo een agresieve piewie echter die van links naar rechts gaat en weer terug zonder te pinken, ... die kan ik er niet tussen laten want ik weet niet wat hij van zin is ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 18:18   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De wegcode zegt ook dat ge ten alle tijde rechts moet rijden, ...
De wegcode zegt specifiek in art 16.2 (link 9.4 / 9.5) dat men het dan niet moet. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16

Citaat:
links ritsen, spreekt dus eigenlijk de wegcode tegen,
"Links of rechts ritsen" staat nog niet in de wegcode... als het in de wegcode komt zullen er daarom nog meer artikelen aangepast moeten worden.

Citaat:
bovendien zegt de wegcode dat je tijdens een fille rechts voorbij moogt steken...
idd, zie art 16.2.

Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.

Het gaat helemaal niet daarom hoe lang het duurt tot alle aanschuivende auto´s die versmalling gepasseerd zijn, die tijd is normaal gezien ~ gelijk.

bvb. waar is de file korter als 1000 auto´s aanschuiven in één file, en het linkervak vrijgelaten wordt, of wanneer 1000 auto´s aanschuiven in twee gelijklange files ?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 18:34   #31
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Mensen die te vroeg ritsen bij fille zijn ergerlijk en doen de fille nog trager voorruit gaan voor wie braaf aansluit!!
Inderdaad, daarom weg ermee en aanschuiven als een ander.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 18:47   #32
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.

Het gaat helemaal niet daarom hoe lang het duurt tot alle aanschuivende auto´s die versmalling gepasseerd zijn, die tijd is normaal gezien ~ gelijk.

bvb. waar is de file korter als 1000 auto´s aanschuiven in één file, en het linkervak vrijgelaten wordt, of wanneer 1000 auto´s aanschuiven in twee gelijklange files ?
Heu, de filelengte is toch gelijk aan de instroom - de uitstroom. Hoe trager de uitstroom, hoe langer de file dus.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 19:02   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Heu, de filelengte is toch gelijk aan de instroom - de uitstroom. Hoe trager de uitstroom, hoe langer de file dus.
Hoe bedoelt ge ? als op 2 rijstroken aangeschoven wordt ipv één, wordt de file vóór de versmalling toch half zolang, ttz het file-einde gaat steeds half korter bij de versmalling zijn.

Ook: niet iedereen die in de -dubbel zo lange- file zit moet door de versmalling, er zijn er bvb bij die ergens rechts afrijden, maar als de file dubbel zolang is moeten ze (in de laatste onnodige helft) mee blijven aanschuiven tot ze aan de zijweg of afrit/inrit komen.

De in-uitstroom blijft ~gelijk als er juist geritst wordt, tov alles in één file rechtdoor aanschuiven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritssluiting

Met het verschil dat enkel nabij de versmalling meer afstand gelaten wordt om telkens 1 auto te laten invoegen, beurtelings.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2009 om 19:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 19:30   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Eindelijk!

Ik ben altijd een groot voorstander geweest van ritsen. Al vrees ik voor de resultaten. Daarvoor moet je maar eens gaan aanschuiven aan een loket of dergelijke in België en Nederland. In Nederland vormt zich doorgaans een rij, terwijl je hier te lande belandt in een soort zwerm waar ellebogenwerk een letterlijke plaag is.

Kan me iemand trouwens uitleggen wat de verwrongen logica was achter het ooit invoeren van beurtelings parkeren? Je kan evengoed eisen dat mensen om de 14 dagen hun slaapkamer meubelen naar een andere kamer in huis verplaatsen.
Als ze nu eens verboden files te veroorzaken, en daar zware boetes op begonnen te zetten, zouden de problemen veel sneller opgelost zijn.


Het beurtelings parkeren is indertijd ingevoerd geweest voor de straatvegers, zodat deze steeds beide kanten konden doen. Het had dus niets te maken met het verkeer, met de stadsdiensten die anders geen hele straat konden zuiver houden per maand en te veel tijd verloren met het zoeken achter de straten die ze niet hadden gedaan, wegens te veel geparkeerde auto.

Vandaag word dit probleem opgelost met een gps die de dienstoverste vertelt waar ze geweest zijn en waar niet. Het resultaat is dan ook te zien in vele steden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 19:59   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De wegcode zegt specifiek in art 16.2 (link 9.4 / 9.5) dat men het dan niet moet. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16
Maar het is wel de regel.
Men kan moeilijk mensen straffen omdat ze het wel doen.
Citaat:
Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.
Juist ritsen heeft daar niets mee te maken.
Om dat te bereiken moet men de weggebruiker overtuigen om beide rijvakken te gebruiken.
Het kan trouwens ook het omgekeerde effect hebben, nl als men voor de versmalling de weg moet verlaten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 20:07   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook: niet iedereen die in de -dubbel zo lange- file zit moet door de versmalling, er zijn er bvb bij die ergens rechts afrijden, maar als de file dubbel zolang is moeten ze (in de laatste onnodige helft) mee blijven aanschuiven tot ze aan de zijweg of afrit/inrit komen.
Precies, maar ze kunnen ook links afmoeten.
De juistheid van uw argument hangt een beetje van de verkeerssituatie af.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 21:34   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar het is wel de regel.
Men kan moeilijk mensen straffen omdat ze het wel doen.
Wie spreekt hier van straffen ?
Het is ook de regel dat men het linkervak mag benutten om in te halen of voorbij te rijden.

En in de bebouwde kom mag men quasi links blijven rijden als men ergens -heel ver nog- linksaf moet:
Citaat:
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
Toch raar dat bvb op de autosnelweg meer auto´s links blijven plakken alhoewel daar eerder meer redenen zijn om naar rechts te gaan als het de moeite is.

Citaat:
Juist ritsen heeft daar niets mee te maken.
Je begrijpt me in deze blijkbaar niet, juist ritsen houdt ook in beide -of alle- rijvakken tenvolle te benutten tot aan de versmalling. Dat maakt er deel van uit.

Citaat:
Om dat te bereiken moet men de weggebruiker overtuigen om beide rijvakken te gebruiken.
Natuurlijk, iedereen kan dat toch ?
Waar staat dat het *dan verboden is, anders heeft het geen zin meerdere rijstroken in een richting aan te leggen.
Citaat:
* 9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden: ...
Citaat:
Het kan trouwens ook het omgekeerde effect hebben, nl als men voor de versmalling de weg moet verlaten
omgekeerd ?
Als de file voor de versmalling dubbel zolang is moeten de mensen die niet door de versmalling rijden onnodig langer aanschuiven, als ze voor de versmalling de 2+2 weg moeten verlaten, bedoelt ge ?

Citaat:
Precies, maar ze kunnen ook links afmoeten.
De juistheid van uw argument hangt een beetje van de verkeerssituatie af.
Idd, maar rechts eraf moeten komt véél meer voor, denk alleen maar aan de huizen, winkels, enz.. en bijbehorende parkeergelegenheden rechts van de rijrichting (parkeerstrook bij een 2+2)

Op de 2+2 N715 in Helchteren waar altijd geritst moet worden kan men bvb ook naar links voorsorteren op 100 m voor de versmalling en links de rijrichting verlaten, als daar links geen file staat kunnen ze daar wel sneller afrijden, maar naar links een 2+2 weg verlaten komt veel minder voor als rechts (behalve bij echte kruispunten met verkeerslichten natuurlijk)

http://maps.google.be/maps?f=q&sourc...,0.003439&z=18
de versmalling begint bij het gearceerde stuk (rijrichting naar boven)

Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2009 om 22:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 23:02   #38
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Hier ga ik Micele bijtreden.

Indien je te vroeg invoegt dan krijg je 1 vak met een lange file.
Die file kan er voor zorgen dat kruispunten vastlopen, en dit terwijl er nog asfalt beschikbaar is.

Dus iedereen op de beschikbare vakken doorrijden tot aan de wegversmalling en daar elk 1 auto tussen laten.

Meerdere artikels aanpassen is volgens mij echter niet nodig.

Van rijstrook veranderen is een maneuver.
Dus het is voldoende een regel te voorzien dat zegt dat het ritsen in de omstandigheden van file en wegversmalling geen maneuver is.

De details zullen de specialisten wel uitzoeken.

Hopelijk komt er een goede informatiecampagne die iedereen het principe aanleert.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 23:09   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie spreekt hier van straffen ?
Wie dacht je ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In D heeft het toch veel opgelost toen ze plots (in die tijd 2001) 40 DM boete moesten betalen. Ze begrepen het toch sneller.
Citaat:
Het is ook de regel dat men het linkervak mag benutten om in te halen of voorbij te rijden.
Toch raar dat op de autosnelweg meer auto´s links blijven plakken alhoewel daar eerder meer redenen zijn om naar rechts te gaan als het de moeite is.
Klopt, maar veel mensen hebben het reflex achteraan de rij te gaan aanschuiven.
Je gaat de rij aan een kassa ook niet voorbijlopen omdat men daar ook een vloer gelegd heeft.
Citaat:
Je begrijpt me in deze blijkbaar niet.
Of jij mij niet.
Juist ritsen gebeurt op de kop van de file, filevorming aan de staart..
Een file op twee vakken moet dus aan de staart gevormd worden.
Op een of andere manier moeten de bestuurders leren om alle vakken tot het einde te benutten.


Citaat:
omgekeerd ?
Als de file voor de versmalling dubbel zolang is moeten de mensen die niet door de versmalling rijden onnodig langer aanschuiven, als ze voor de versmalling de 2+2 weg moeten verlaten, bedoelt ge ?
Integendeel, die moeten niet aanschuiven aangezien een rijvak vrij is
Citaat:
Idd, maar rechts eraf moeten komt véél meer voor, denk alleen maar aan de huizen, winkels, enz.. en bijbehorende parkeergelegenheden rechts van de rijrichting (parkeerstrook bij een 2+2)
Dat is zo.
Maar wie rechts afmoet zal ook rechts houden en het is juist dat vak dat opgehouden wordt als niet op twee vakken aangeschoven wordt.
We komen dus altijd op hetzelfde terug, er is een mentaliteitswijziging nodig zodat iedereen beseft dat beide vakken moeten benut worden
Pas dan lijken boetes mij gepast.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 08:37   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De wegcode zegt specifiek in art 16.2 (link 9.4 / 9.5) dat men het dan niet moet. http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16


"Links of rechts ritsen" staat nog niet in de wegcode... als het in de wegcode komt zullen er daarom nog meer artikelen aangepast moeten worden.

idd, zie art 16.2.

Juist ritsen is vooral om de filelengte korter te maken, zodat kruispunten- op- afritten- uit/inritten - rotondes- andere wegen enz.., niet onnodig geblokkeerd geraken - en er daar ook files ontstaan - omdat de file -onnodig- bijna dubbel zolang wordt.

Het gaat helemaal niet daarom hoe lang het duurt tot alle aanschuivende auto´s die versmalling gepasseerd zijn, die tijd is normaal gezien ~ gelijk.

bvb. waar is de file korter als 1000 auto´s aanschuiven in één file, en het linkervak vrijgelaten wordt, of wanneer 1000 auto´s aanschuiven in twee gelijklange files ?

Uw fille is technisch gezien inderdaad korter, maar gaat ze ook sneller vooruit ?

Voor rotondes in 2 filles aanschuiven (als ze breed genoeg zijn) is inderdaad goed, maar dan moet iedereen wel op het juiste vak staan.

Als je links staat en je moet er bij de eerste afrit weer af, snij je de pas af van al diegene die er rechts opgekomen zijn om de eerste rechts af te gaan. bovendien vertraag je de snelheid in het 2` vak.

dat lijkt logisch, ... maar je moet maar eens regelmatig op van die grote rotondes rijden om te zien hoeveel complete idiooten er wel niet rondrijden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be