Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2011, 20:47   #21
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik ken ook een bestuurder die het liefst rijdt met een locomotief type 26. Hij is wel een uitzondering, omdat die oudere modellen een absoluut gebrek aan ergonomie hebben (net zoals de klassieke stelletjes). In eerste klasse vind ik ze ook geweldig, hoor, daar niet van. Maar af en toe valt de verwarming wel eens uit, er is een heel storend probleem met condensvorming in de ramen, en de stellen 'zuchten', ook. Nieuwe stellen zijn meestal stiller en comfortabeler, maar met de electronica kan veel misgaan, er kunnen geen ramen open (als de airco uitvalt behoorlijk vervelend) en ik ben ook geen grote fan van de moderne, zeer koele inrichting met veel grijs.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2011, 23:21   #22
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik ken ook een bestuurder die het liefst rijdt met een locomotief type 26. Hij is wel een uitzondering, omdat die oudere modellen een absoluut gebrek aan ergonomie hebben (net zoals de klassieke stelletjes). In eerste klasse vind ik ze ook geweldig, hoor, daar niet van. Maar af en toe valt de verwarming wel eens uit, er is een heel storend probleem met condensvorming in de ramen, en de stellen 'zuchten', ook. Nieuwe stellen zijn meestal stiller en comfortabeler, maar met de electronica kan veel misgaan, er kunnen geen ramen open (als de airco uitvalt behoorlijk vervelend) en ik ben ook geen grote fan van de moderne, zeer koele inrichting met veel grijs.
Inderdaad.
Men is bezig met het verneuken van de treinstellen.

De breaks bijvoorbeeld. Prachtige stellen met zeer mooi interieur:

2de klasse, middenrijtuig. De beste zetels in 2de klasse bij de NMBS (ook een pak beter dan 1ste klasse zetels in hedendaagse rijtuigen en stellen)


Die tekeningen en dat kleurengebruik vond ik altijd zeer mooi in de 1ste klasse




Tegenwoordig wordt alles hetzelde: mottig grijs en weinig zitcomfort.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2011, 00:52   #23
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Inderdaad.
Men is bezig met het verneuken van de treinstellen.

De breaks bijvoorbeeld. Prachtige stellen met zeer mooi interieur:

2de klasse, middenrijtuig. De beste zetels in 2de klasse bij de NMBS (ook een pak beter dan 1ste klasse zetels in hedendaagse rijtuigen en stellen)


Die tekeningen en dat kleurengebruik vond ik altijd zeer mooi in de 1ste klasse




Tegenwoordig wordt alles hetzelde: mottig grijs en weinig zitcomfort.
Misschien als je ook kijkt hoe mensen iets achterlaten.. vuil dumpt men waar men kan, men zit met de voeten overal op... bedoel er moet ook wat fatsoen vanuit jezelf komen lijkt me.
Geef wel toe; de nieuwe stellen zijn wat grijs en saai maar minder zitcomfort tov vroeger.. weet het niet zo direct. Er zijn altijd wel min en pluspunten te vinden aan alles zeker?
Belangrijkste voor mij is de prijs, dienstverlening en veiligheid. Vaak gaat het daar meer mis dan de techniek zelf...
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2011, 04:30   #24
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Bij ons komt er geen trein.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2011, 14:10   #25
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Misschien als je ook kijkt hoe mensen iets achterlaten.. vuil dumpt men waar men kan, men zit met de voeten overal op... bedoel er moet ook wat fatsoen vanuit jezelf komen lijkt me.
Geef wel toe; de nieuwe stellen zijn wat grijs en saai maar minder zitcomfort tov vroeger.. weet het niet zo direct. Er zijn altijd wel min en pluspunten te vinden aan alles zeker?
Belangrijkste voor mij is de prijs, dienstverlening en veiligheid. Vaak gaat het daar meer mis dan de techniek zelf...
Probleem is dat de nieuwe treinen duur zijn en dat het groten brol is. Enig pluspunt is dat er airco aanwezig is (als die werkt), maar dat vind ik echt geen probleem.
In de zomer in zo'n AM62 gewoon de ruitjes openzetten en het goed laten trekken. Veel frisser dan alle airco's tesamen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:01   #26
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: The New Kingdom
Berichten: 821
Standaard

Geef ze nog geduld tot 2013 .
__________________
“Every generation needs a new revolution.”
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:09   #27
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Probleem is dat de nieuwe treinen duur zijn en dat het groten brol is. Enig pluspunt is dat er airco aanwezig is (als die werkt), maar dat vind ik echt geen probleem.
In de zomer in zo'n AM62 gewoon de ruitjes openzetten en het goed laten trekken. Veel frisser dan alle airco's tesamen.
Maar als ze stil staan niet.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:22   #28
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: The New Kingdom
Berichten: 821
Standaard

Waarom zouden nieuwe treinen rommel zijn? Akkoord in nieuwe treinen zit waarschijnlijk veel elektronica, maar een luchtvaartmaatschappij vervangt ook om de zoveel jaar een stuk van haar vloot en die nieuwe vliegtuigen vertonen ook wat kinderziektes, maar ze vliegen tenminste. Eén van de redenen waarom er zoveel vertragingen zijn bij de Belgische Spoorwegen = gebrek aan onderhoud van de infrastructuur en het rollend materieel.
__________________
“Every generation needs a new revolution.”

Laatst gewijzigd door Frost : 11 mei 2011 om 15:22.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 15:36   #29
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Ik durf te vermoeden dat met soort type rijtuig geen problemen waren


Laatst gewijzigd door giserke : 11 mei 2011 om 15:36.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 16:35   #30
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Waarom zouden nieuwe treinen rommel zijn? Akkoord in nieuwe treinen zit waarschijnlijk veel elektronica, maar een luchtvaartmaatschappij vervangt ook om de zoveel jaar een stuk van haar vloot en die nieuwe vliegtuigen vertonen ook wat kinderziektes, maar ze vliegen tenminste. Eén van de redenen waarom er zoveel vertragingen zijn bij de Belgische Spoorwegen = gebrek aan onderhoud van de infrastructuur en het rollend materieel.
En de nieuwe treinen.
Voornamelijk de M6-rijtuigen: de grootste rommel ooit op ons spoorwegnet. Zie je spijtig genoeg bijna overal rijden.

M6:


Stuurstandrijtuig M6 (M6 Bdx)





Andere grote rommel: de MW41's. Het dieselmateriaal bij de NMBS.




Bovenstaande rommel verving in 2002 het oudere dieselmateriaal. Veeleer HLD62's (en in mindere mate nog HLD55's en HLD51's) die M2-rijtuigen trokken.






Op de kleine diesellijntjes (Dinant - Bertrix ; Libramont - Bertrix - Virton ; Aalst - Burst) reden toen nog van die oude autorails. Als er treinen zijn die nog geliefder zijn dan voorgaande, dan zijn het deze wel.

Een AR45 in Houyet eind jaren 90


Stelplaats Betrix in 2001. In de loods staat een van de AR45's die nog in het blauw is herschilderd.


Winter 2001-2002 in Bertrix. Vooraan de trein naar Virton, op de achtergrond de trein naar Dinant.


Tot 1984 werd vanuit Virton verder gereden naar Athus. (Sinds 2006 is deze lijn weer heropend). Hier een AR43 in Halanzy in 1984, vlak voor de afschaffing.


Een andere kleine diesellijn was Libramont - Bastogne. De staat van deze lijn was zeer slecht, waardoor ze bij de jaarlijkse keuring in 1993 werd afgekeurd. 2 weken later was het ook effectief de laatste dag van trein-exploitatie op die lijn:


Bastogne was nochtans ooit een groot knooppunt van verschillende lijnen. Vandaag de dag ligt het er nog allemaal bij zoals op onderstaande foto (wel met wat meer onkruid!)


De reeks AR46's liep begin de jaren 90 al op haar einde. Door de afschaffing van de lijn naar Bastogne kon de reeks helemaal afgevoerd worden.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 17:23   #31
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Heel nostalgische treintjes, maar comfortabel is toch wat anders, hoor.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 19:28   #32
Frost
Provinciaal Gedeputeerde
 
Frost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: The New Kingdom
Berichten: 821
Standaard

Waarom zouden die nieuwe dubbeldekkers rommel zijn? Zeer hoogwaardig materiaal, de NMBS springt er gewoon niet goed mee om .
__________________
“Every generation needs a new revolution.”
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:20   #33
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Waarom zouden die nieuwe dubbeldekkers rommel zijn? Zeer hoogwaardig materiaal, de NMBS springt er gewoon niet goed mee om .
Omdat er constant mankementen met zijn. En dat was al van dag1 dat ze geleverd waren.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 20:22   #34
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Heel nostalgische treintjes, maar comfortabel is toch wat anders, hoor.
Die banken zaten heel comfortabel.
Vooral eerste klas is echt
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 23:09   #35
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Voor de M4-en heb je gelijk, voor de motorwagentjes toch wat minder. Ze hadden een nogal lichte vering (de dingen wogen zelf ook niet veel, natuurlijk), waren nogal lawaaierig, en zo geweldig zaten ze niet.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 00:45   #36
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Voor de M4-en heb je gelijk, voor de motorwagentjes toch wat minder. Ze hadden een nogal lichte vering (de dingen wogen zelf ook niet veel, natuurlijk), waren nogal lawaaierig, en zo geweldig zaten ze niet.
Ik heb het vooral op de M2'en en de hedendaagse klassiekjes.
Die treinen stralen zelf in 2de klasse veel meer 'klasse' uit dan de 1ste klasse in een hedendaagse trein. Sfeervollere treinen zijn er niet (meer).
Die lederen banken zitten ook veel beter dan die stoffen ploefdingen van vandaag, en ze verhogen de sociale cohesie in de trein.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 01:01   #37
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Een jonge nostalgicus. Dat mag jouw mening zijn, de tweede klasse vind ik niet echt comfortabel, en is niet echt praktisch. Sfeervol: ja, meer klasse: nee. Ik denk dat de meeste reizigers veel liever de individuele stoelen hebben uit een I11/MS96 of I10, en zelfs een M6-stoel. Die laatste is niet mijn favoriet, en ik heb mijn buik echt wel vol van het grijs van een M6, maar ze zijn wel vrij comfortabel. Alleen spijtig van de 2+2-opstelling in eerste klasse.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 01:06   #38
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Een jonge nostalgicus. Dat mag jouw mening zijn, de tweede klasse vind ik niet echt comfortabel, en is niet echt praktisch. Sfeervol: ja, meer klasse: nee. Ik denk dat de meeste reizigers veel liever de individuele stoelen hebben uit een I11/MS96 of I10, en zelfs een M6-stoel. Die laatste is niet mijn favoriet, en ik heb mijn buik echt wel vol van het grijs van een M6, maar ze zijn wel vrij comfortabel. Alleen spijtig van de 2+2-opstelling in eerste klasse.
Maar de eerste klasse is echt super. Zo maken ze geen eerste klassen meer.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 01:36   #39
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik hou ook van het rode pluche, hoor, maar eerlijk gezegd, geef mij maar de rode zeteltjes, liefst in een stiltecoupé, van een Beneluxtrein, of een I10 (heeft het bijkomend voordeel dat er zonneblinden zijn, iets wat die Nederlandse rijtuigen altijd ontberen). En ook I11/MS96 vind ik verre van onaangenaam in eerste klasse, of nog M4. In een break houd ik van de muurtekeningen, maar de zetels zelf zitten niet erg aangenaam, zeker met een korte broek (en wellicht ook rok). De gemoderniseerde klassiekjes zijn verre van zo charmant als hun ongemoderniseerde evenknieën, en de M6-stoeltjes zijn goede tweedeklaszetels, maar onvoldoende voor eerste klasse. M5 is echter mijn minst geliefde materieel.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 08:04   #40
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Die vind ik toch wel leuke locomotieven:

giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be