Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 augustus 2013, 20:27   #1
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard VS lieten Irak saringas gebruiken

Interessant in het licht van at er in Syrië gebeurt..

De CIA wist dat Irak chemische wapens gebruikte en liet Irak de locatie van Iraanse troepen weten, wetende dat Irak saringas zou gebruiken..
Irak gebruikte chemische wapens tegen Iraanse troepen, maar ook burgers. Het was het waard, zolang Iran de oorlog mar niet won.

Citaat:
During the eight years of the First Persian Gulf War (or the Iran-Iraq War), Iraqi forces lead by Saddam Hussein developed and deployed chemical weapons, including mustard gas and the nerve agent sarin gas, against both Iranian forces and Iraqi citizens. And the U.S. knew about—not just suspected—Iraq’s use of chemical weapons, as recently declassified documents from the Central Intelligence Agency show.
...

As Foreign Policy reports, this knowledge did not prevent the U.S. from providing intelligence assistance, such as maps, satellite imagery and information on Iranian troop positions, during the late stages of the war—information that would be used to support chemical attacks on Iran’s troops.

http://blogs.smithsonianmag.com/smar...ed-out-anyway/

Laatst gewijzigd door mvd : 27 augustus 2013 om 20:29.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 20:38   #2
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Psyop om de komende interventie tegen Syrie in de strot van de internationale gemeenschap te duwen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
De CIA heeft vandaag documenten vrijgegeven ivm. de WMD in Irak.

Amerika zou Saddam toegestaan hebben rustig te moorden met chemische wapens.

Foreign Policy brengt het exclusieve nieuws.

De VS mag dus niet opnieuw diezelfde fout maken.


Foreign Policy - Exclusive: CIA Files Prove America Helped Saddam as He Gassed Iran
26 augustus 2013 - The U.S. knew Hussein was launching some of the worst chemical attacks in history -- and still gave him a hand.


The U.S. government may be considering military action in response to chemical strikes near Damascus. But a generation ago, America's military and intelligence communities knew about and did nothing to stop a series of nerve gas attacks far more devastating than anything Syria has seen, Foreign Policy has learned.

...

The Iraqis never told us that they intended to use nerve gas. They didn't have to. We already knew," he told Foreign Policy.

According to recently declassified CIA documents and interviews with former intelligence officials like Francona, the U.S. had firm evidence of Iraqi chemical attacks beginning in 1983. At the time, Iran was publicly alleging that illegal chemical attacks were carried out on its forces, and was building a case to present to the United Nations. But it lacked the evidence implicating Iraq, much of which was contained in top secret reports and memoranda sent to the most senior intelligence officials in the U.S. government. The CIA declined to comment for this story.

In contrast to today's wrenching debate over whether the United States should intervene to stop alleged chemical weapons attacks by the Syrian government, the United States applied a cold calculus three decades ago to Hussein's widespread use of chemical weapons against his enemies and his own people. The Reagan administration decided that it was better to let the attacks continue if they might turn the tide of the war. And even if they were discovered, the CIA wagered that international outrage and condemnation would be muted.

In the documents, the CIA said that Iran might not discover persuasive evidence of the weapons' use -- even though the agency possessed it. Also, the agency noted that the Soviet Union had previously used chemical agents in Afghanistan and suffered few repercussions.

...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 20:49   #3
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

zonbron was mij natuurlijk voor .. ik vond het wel een aparte draad verdienen
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 21:06   #4
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Elke topic die de grootse leugens ontkracht is waardig beste @mvd!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 21:08   #5
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Waarom is hier niet tegen opgetreden dan?

De CIA is dus eigenlijk gewoon medeverantwoordelijk voor al die doden, toch?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 21:14   #6
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom is hier niet tegen opgetreden dan?

De CIA is dus eigenlijk gewoon medeverantwoordelijk voor al die doden, toch?
enkel in de ogen van conspiracy nutters en VS haters ...
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 21:15   #7
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
enkel in de ogen van conspiracy nutters en VS haters ...
Het staat er anders duidelijk hoor?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 21:23   #8
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Niets nieuws - ze wisten ervan en wie een Amerikaan gelooft moet zich ernstig laten nakijken op geestelijke dementie.

War de VS is - lees de politici van Washington - weten we inmiddels. Rusland kan nu op prachtige wijze wraak nemen voor het debâcle van Cuba. Daar had JFK de virtuele overhand en Krutsjew moest afhaken.

In dit geval kan Rusland zeggen dat iedere bom op Syrië er een op Washington is. Kijken of Obama dan nog zo bijdehand is. Ik geloof van niet.
Het zal de komende dagen moeten blijken. Maar ik vrees dat Putin een grote bek heeft en maar weinig harde moed.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 21:39   #9
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Niets nieuws - ze wisten ervan en wie een Amerikaan gelooft moet zich ernstig laten nakijken op geestelijke dementie.

War de VS is - lees de politici van Washington - weten we inmiddels. Rusland kan nu op prachtige wijze wraak nemen voor het debâcle van Cuba. Daar had JFK de virtuele overhand en Krutsjew moest afhaken.

In dit geval kan Rusland zeggen dat iedere bom op Syrië er een op Washington is. Kijken of Obama dan nog zo bijdehand is. Ik geloof van niet.
Het zal de komende dagen moeten blijken. Maar ik vrees dat Putin een grote bek heeft en maar weinig harde moed.
Ik hoop gewoon dat de VS helemaal Syrie niet gaat aanvallen. En als dat dan toch gaat gebeuren, hoop ik dat Rúsland niet gaat reageren met een aanval op de VS. Want als dat gaat gebeuren dan ben ik bang dat het daar niet bij gaat blijven.

En dan zou de derde wereld er maar zo aan kunnen komen. Maar ik verwacht dat het allemaal niet zo,n vaart loopt.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 21:59   #10
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het staat er anders duidelijk hoor?
neen er staat in dat ze reconnaissance intelligence gaven niet dat saddam wmd's moest gebruiken
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 23:09   #11
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom is hier niet tegen opgetreden dan?

De CIA is dus eigenlijk gewoon medeverantwoordelijk voor al die doden, toch?
De USA komt enkel tussen als het in hun kraam te pas komt. Het feit dat er nu chemische of andere nog ergere wapens gebruikt worden kan hun eigenlijk niets schelen. Zolang het maar de " goeden " zijn die winnen.
En als de USA blaft en grolt, dan keft Europa ook mee. Die mogen dan komen meedoen, voor op te kuisen , en de rekeningen betalen enzo.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 23:13   #12
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik hoop gewoon dat de VS helemaal Syrie niet gaat aanvallen. En als dat dan toch gaat gebeuren, hoop ik dat Rúsland niet gaat reageren met een aanval op de VS. Want als dat gaat gebeuren dan ben ik bang dat het daar niet bij gaat blijven.

En dan zou de derde wereld er maar zo aan kunnen komen. Maar ik verwacht dat het allemaal niet zo,n vaart loopt.
Mentaal gezonde mensen hopen dat allemaal.
Ik ben echt verbaasd als ik sommige idioten zie staan popelen van ongeduld dat Syrië door de westerse machten gebombardeerd word.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 23:18   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
De USA komt enkel tussen als het in hun kraam te pas komt.
En gelijk hebben ze.

Citaat:
En als de USA blaft en grolt, dan keft Europa ook mee. Die mogen dan komen meedoen, voor op te kuisen , en de rekeningen betalen enzo.
Mja, als we niet anders kunnen. Europa laat gewoon miljoenen Moslims binnen, danst naar hun pijpen, schrijft miljarden euros over (bijvoorbeeld naar de niet echt in nood verkerende Palestijnen), maar komt daarna wel bleiten om tussenkomst van de VS wanneer er problemen opduiken (bijvoorbeeld Kosovo). Zielig eigenlijk.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 06:42   #14
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik hoop gewoon dat de VS helemaal Syrie niet gaat aanvallen. En als dat dan toch gaat gebeuren, hoop ik dat Rúsland niet gaat reageren met een aanval op de VS. Want als dat gaat gebeuren dan ben ik bang dat het daar niet bij gaat blijven.

En dan zou de derde wereld er maar zo aan kunnen komen. Maar ik verwacht dat het allemaal niet zo,n vaart loopt.
Dat de russen de amerikanen hiervoor zouden aanvallen is natuurlijk niet zo. Dat rusland absoluut wil vermijden dat de amerikanen hun invloedsfeer in die regio nog wat kunnen vergroten is natuurlijk wel zo. Daarvoor leveren ze ook hoogtechnologisch wapentuig aan Assad, ligt hun marine klaar en leveren ze verbaal tegenwerk.
Maar de VS gaat volgens mij zeker niet unilateraal iets doen, zonder een solide paraplu van de VN te krijgen. En zit die eraan te komen ? Dat moet nog blijken...
Trouwens, men spreekt nu over een gelimiteerde reactie enkel met raketten. Dat is geen game changer. Een raketaanval is enkel zinvol als voorbereiding van een ander offensief. Als dat er niet komt, zal er op het terrein weinig tot niets veranderen.
ik denk dat we in de komende dagen vooral veel blufpoker gaan zien.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 06:49   #15
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

@peter1962,

De interventie is 100% zeker.

Ze zouden deze campagne niet gevoerd hebben indien dat niet de doelstelling was.

Jammer.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 08:03   #16
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
En gelijk hebben ze.



Mja, als we niet anders kunnen. Europa laat gewoon miljoenen Moslims binnen, danst naar hun pijpen, schrijft miljarden euros over (bijvoorbeeld naar de niet echt in nood verkerende Palestijnen), maar komt daarna wel bleiten om tussenkomst van de VS wanneer er problemen opduiken (bijvoorbeeld Kosovo). Zielig eigenlijk.
Ja, Europa is fout bezig, op dat punt zijn we akkoord.
Maar uw geliefde USA heeft vuile handen in dit spel. Wie stond er jarenlang te zagen bij de E.U. om toch maar Turkije als deelstaat te aanvaarden ? De USA.
En waarom ? Omdat zij daar luchtmachtbasissen hebben, het juist naast Irak ligt, EN omdat de toestroom van 80 miljoen extra moslims Europa nog meer zou verzwakken.
Want d�*t willen zij : een zw�*k Europa, dat naar hun pijpen danst.
En wat de Kosovo betreft, daar ging het over Europese moslims die problemen veroorzaakten, namelijk de Albanezen. En de USA had daar inderdaad niks te zoeken, en nog minder te bombarderen.
Kosovo is Servisch gebied in mijn ogen, en de Albanezen zijn indringers & land-dieven. Orgaan dieven zelfs, en ze hebben ook één der gewelddadigste maffia's in Europa. Fijne aanwinst voor de E.U.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 08:07   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
enkel in de ogen van conspiracy nutters en VS haters ...
Er lopen heel wat conspiracy nutters rond.
Er zijn heel wat VS haters.

Maar je kan nu ook niet alles wegverklaren door het daarop te steken. Elk land speelt vroeg of laat vuile politieke spelletjes. En hoe prominenter het land in de wereldpolitiek, hoe vuiler vaak de spelletjes.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 08:12   #18
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
@peter1962,

De interventie is 100% zeker.

Ze zouden deze campagne niet gevoerd hebben indien dat niet de doelstelling was.

Jammer.
Het gaat zoiets worden zoals in Lybië denk ik. Brutale moord op Assad, en het land verdeelt onder gewapende militie's, die elkaar afmaken. Ocharme het gewone volk, de vrouwen, kinderen en oude menskes, hun miserie moet nog beginnen...
En Iran is een bondgenoot kwijt. Belangrijk voor de USA, Israël, Saudi Arabië, Qatar....
Wat Frankrijk betreft, die doen alles wat Qatar kan plezier doen, dat land belegt immers miljarden in Frankrijk.
De UK zijn de schoothonden van de USA, dat wisten we reeds lang.
Ze hebben zo allemaal hun redenen om Syrië te willen zien verdwijnen als stabiel en autonoom land, maar de reden is zeker en vast NIET het feit dat Assad een dictator is, en/of hij chemische wapens zou gebruikt hebben tegen de rebellen. Dat is enkel het excuus om daar zich te gaan moeien, in werkelijkheid kan het hen nikske schelen.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 08:14   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.215
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Naturlijk wist de VS dat Irak zenuw en mostergas gebruikte tegen de iraanse human wave attacks.
Ze hebben de precursors en bijhorende geplogenheden zelf geleverd. Vandaar ook dat ze prima wisten dat Irak WMD's had.

Alleen waren ze opgebruikt of bij Assad verstopt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 08:15   #20
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Er lopen heel wat conspiracy nutters rond.
Er zijn heel wat VS haters.

Maar je kan nu ook niet alles wegverklaren door het daarop te steken. Elk land speelt vroeg of laat vuile politieke spelletjes. En hoe prominenter het land in de wereldpolitiek, hoe vuiler vaak de spelletjes.
Lobby's en politiekers doen niks anders als samenzweren. Dat is toch niets nieuws ?
Men zou zelfs kunnen zeggen dat politiek gewoon één grote " conspiracy " is. Waarin de acteurs wisselende belangen hebben.
Maar de spelmeester is, was, en blijft het GELD, en de daaruit voortkomende MACHT.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be