Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2017, 16:56   #321
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het officiële verhaal is dat Ceausescu verschrikkelijk was. Maar de Roemenen geloven dat officiële verhaal niet. Dus mensen die de officiële lijn niet volgen in communistische landen zijn helden, maar degene die de officiële lijn niet volgen in pro-westerse landen zijn onnozelaars?
Wat betreft Noord-Korea, ik heb gelezen dat overlopers ook nu al heimwee hebben. Dus kun je je de vraag stellen of Noord-Korea wel zo'n hel is als voorgesteld in de westerse media.
Dan gaan ze toch lekker terug, en een pintje pakken met hun familieleden 1e graad..

Ik zou zeggen, wat let je, trek je stoute schoenen en ga naar Noord Korea..
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 18:01   #322
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Dan gaan ze toch lekker terug, en een pintje pakken met hun familieleden 1e graad..

Ik zou zeggen, wat let je, trek je stoute schoenen en ga naar Noord Korea..
Nee, je kunt er niet vrij reizen, dat vind ik niet fijn.
Teruggaan kunnen ze niet meer want ze worden als verrader beschouwd in hun geboorteland. Maar sommige Noord-Koreanen die nu in Zuid-Korea wonen missen hun land.

Mother who defected to South Korea wants to go BACK to be with her family in the impoverished North - but the authorities won't let her leave
Kim Ryen-hi, 46, defected from North Korea in 2011 but soon regretted it
She even spied for North Korea in the South and was jailed for two years
Now free, she says she just wants to go home and be with her family
But South Korea will not give her a passport or allow her to cross the DMZ
Kim became depressed and started drinking heavily and later lost her job in a factory.
She has tried everything to get back to the North, including stowing away in a boat, forging a passport and even spying for the North in the hope of being deported.

Kim began collecting phone numbers and other personal data of North Korean defectors in the South and said she passed it on to North Korean spies at a football stadium in Seoul during a match between the two countries' women's teams.
She was convicted of espionage in July 2014 and sentenced to two years in prison but her sentence was suspended after nine months and she was released on parole.
Now she has found a support group in Seoul and is publishing her autobiography later this year.

Pastor Choi Jae-bong told Al Jazeera recently: 'This whole situation does not make sense. She is from North Korea and she got convicted for espionage. But, the South Korean government has been providing her with housing and living allowance for North Korean defectors.'
But the South Korean Government says she became a South Korean citizen because she signed papers when she defected. Under South Korean law it is illegal to help a citizen travel to Kim Jong-un's so-called Democratic People's Republic of Korea.


http://www.dailymail.co.uk/news/arti...let-leave.html

Over Noord-Korea is bijzonder weinig geweten. Ik wist ook niets over Kenya toen ik er voor het eerst heen trok. Het is pas door veel naar een land te gaan dat je het leert kennen.

Sommige reportages tonen ook een ander gezicht:
https://www.youtube.com/watch?v=2XwWSVari0A
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...71009161792340

Laatst gewijzigd door tomm : 11 juli 2017 om 18:07.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 21:12   #323
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wel bijzonder dat de executie van Ceausescu en z'n vrouw na een stalinistisch schijnproces de eerste was in Roemenië sinds de jaren 50. Onder Ceausescu werd niemand om politieke reden geëxecuteerd. Maar ja, dat zul je natuurlijk niet horen in de westerse media.
Er was wel een enorm verschil tussen A.H. en Ceausescu.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 21:45   #324
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, je kunt er niet vrij reizen, dat vind ik niet fijn.
Teruggaan kunnen ze niet meer want ze worden als verrader beschouwd in hun geboorteland. Maar sommige Noord-Koreanen die nu in Zuid-Korea wonen missen hun land.
En terecht !! Volledig terecht; zullen we nou krijgen zeg !!

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 11 juli 2017 om 21:46.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2017, 21:47   #325
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Er was wel een enorm verschil tussen A.H. en Ceausescu.
Nou en of !!
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 10:10   #326
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Elio di Supo




Die kostte aan miljoenen Russen het leven.
Er waren ook buitenlandse machten bij betrokken en het waren andere tijden.
Nu goed, dat ze ook de familie neerknalden, dat verdedig ik niet.
Maar de burgeroorlog was in volle gang en de Witten dreigden de stad waar hij gevangengenomen werd terug in te namen.
Ceausescu heeft niemand laten executeren, hij heeft zeker fouten gemaakt, maar moest hij, en z'n vrouw daarom geëxecuteerd worden in pure maffia stijl? De korte burgeroorlog was toen reeds over. Ze hadden hem tenminste een eerlijk proces kunnen geven.
Ik had eigenlijk ook liever een proces gezien. Er werd toen de vrees geopperd dat hij mogelijks bevrijd zou kunnen worden door zijn Securitate. De Securitate was op dat ogenblik zowat de grootste geheime dienst in Europa en telde met zijn 700,000 leden meer aantallen dan het toenmalige Roemeense leger met zo'n 400,000 eenheden.

De Securitate leden hadden er ook alle belang bij dat Ceausescu aan de macht zou blijven en wisten heel goed dat anders hun jobs en privileges zouden verdwijnen. Of die bedreiging achteraf bezien heel concrete was kan getwist worden. Maar ik denk dat op dat ogenblik de angstpsychose zeer reeel was en men niets aan het toeval wilde overlaten. Het gevolg van een jarenlange intimidatie-politiek waarbij burgers werden aangemoedigd om elkaar te verlinken en je niet wist wie je kon betrouwen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 13:25   #327
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik had eigenlijk ook liever een proces gezien. Er werd toen de vrees geopperd dat hij mogelijks bevrijd zou kunnen worden door zijn Securitate. De Securitate was op dat ogenblik zowat de grootste geheime dienst in Europa en telde met zijn 700,000 leden meer aantallen dan het toenmalige Roemeense leger met zo'n 400,000 eenheden.

De Securitate leden hadden er ook alle belang bij dat Ceausescu aan de macht zou blijven en wisten heel goed dat anders hun jobs en privileges zouden verdwijnen. Of die bedreiging achteraf bezien heel concrete was kan getwist worden. Maar ik denk dat op dat ogenblik de angstpsychose zeer reeel was en men niets aan het toeval wilde overlaten. Het gevolg van een jarenlange intimidatie-politiek waarbij burgers werden aangemoedigd om elkaar te verlinken en je niet wist wie je kon betrouwen.
Men was inderdaad bang dat z'n aanhangers hebben zouden bevrijden. Dus dat vergoelijkt een standrechtelijke executie?
Stel dat je zegt dat RoemeniË toen in een burgeroorlog verkeerde, dan geldt de conventie van Génève. Die verbiedt uitdrukkelijk standrechtelijke executies.
Het Westen heeft het altijd over "the rule of law", behalve als het over ongewenste figuren gaat zoals Khadafi of Ceausescu.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 06:18   #328
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Men was inderdaad bang dat z'n aanhangers hebben zouden bevrijden. Dus dat vergoelijkt een standrechtelijke executie?
Stel dat je zegt dat RoemeniË toen in een burgeroorlog verkeerde, dan geldt de conventie van Génève. Die verbiedt uitdrukkelijk standrechtelijke executies.
Het Westen heeft het altijd over "the rule of law", behalve als het over ongewenste figuren gaat zoals Khadafi of Ceausescu.
Dus om terug te komen op Nicolaas II ... een argument van jou om zijn executie te verdedigen was dat de Witten op het punt stonden om de stad in te nemen waar hij werd gevangen gehouden. En Rusland verkeerde toen ook in een staat van burgeroorlog.

Ik kan effe niet meer volgen Tomm.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 08:04   #329
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Los van de totaal andere tijdsgeest en omgeving vind ik het moreel en intellectueel verwerpelijk om Czar Nicolas II ook maar te pogen vergelijken met canaille zoals Elena en haar ruggegraatloze Idioot Nicolae.
Tot zijn tiende school lopen is niet echt een goede start. Elena was beter opgeleid: tot haar 14de ofzo... Maar zelfs dat mag geen excuus zijn voor het uitschot dat ze waren geworden.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 08:46   #330
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dus om terug te komen op Nicolaas II ... een argument van jou om zijn executie te verdedigen was dat de Witten op het punt stonden om de stad in te nemen waar hij werd gevangen gehouden. En Rusland verkeerde toen ook in een staat van burgeroorlog.

Ik kan effe niet meer volgen Tomm.
Ja, maar de conventies van Génève bestonden toen nog niet.
Overigens een beetje flauw om te focussen op die familie terwijl miljoenen Russen omkwamen in die oorlog. Ook heel veel onschuldige burgers, hele dorpen werden uitgemoord, vooral door de witten. (bvb. Joodse dorpen)

Bij de militaire coup in Roemenië vielen ook slachtoffers, echter, niemand behave de Ceasescu s werd gewoon in koelen bloede geëxecuteerd denk ik (niet helemaal zeker van, zal het eens natrekken), de meeste kwamen om bij straatgevechten.

Als je ziet hoe de "revolutie" verliep zie je bepaalde vreemde dingen.
Belgisch journalist Danny Huwé werd neergeschoten omdat snipers dachten dat hij een pro-Ceausescu demonstrant was.
De minister van defensie pleegde zelfmoord, volgens het nieuwe regime, en zijn opvolger bevool het leger om zich tegen Ceausescu te keren.
Ceausescu kreeg geen enkele steun in z'n paleis en werd uitgeleverd aan het nieuwe regime, dat hem prompt neerschoot.
Pas na de dood van Ceausescu vielen de meeste doden. Vele Roemenen aanvaardden het nieuwe gezag niet en kwamen in opstand. Heel Boekarest, de luchthavens, etc. werden een oorlogszone. Pas na 7 dagen werd de opstand tegen het nieuwe regime onderdrukt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_Revolution

Alles duidt op een, waarschijnlijk door het buitenland (velen wijzen met de vinger naar Gorbatchov) georchestreerde paleiscoup.

Laatst gewijzigd door tomm : 13 juli 2017 om 09:16.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 08:51   #331
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Men was inderdaad bang dat z'n aanhangers hebben zouden bevrijden. Dus dat vergoelijkt een standrechtelijke executie?
Stel dat je zegt dat RoemeniË toen in een burgeroorlog verkeerde, dan geldt de conventie van Génève. Die verbiedt uitdrukkelijk standrechtelijke executies.
Het Westen heeft het altijd over "the rule of law", behalve als het over ongewenste figuren gaat zoals Khadafi of Ceausescu.
dat is ook zo, er is in feite ook niemand in het westen die beweert dat men hier niet hypocriet is in zulke zaken.

De perfectie bestaat niet, het streven ernaar gaat bij de ene al wat beter dan de andere.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 09:23   #332
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Los van de totaal andere tijdsgeest en omgeving vind ik het moreel en intellectueel verwerpelijk om Czar Nicolas II ook maar te pogen vergelijken met canaille zoals Elena en haar ruggegraatloze Idioot Nicolae.
Tot zijn tiende school lopen is niet echt een goede start. Elena was beter opgeleid: tot haar 14de ofzo... Maar zelfs dat mag geen excuus zijn voor het uitschot dat ze waren geworden.
Hij kwam uit een arme familie, Nicolas 2 was een van de rijkste mensen ter wereld...
Nicolas 2 en medestanders hebben miljoenen mensen uitgemoord, Ceausescu heeft niemand laten vermoorden. Nicolas 2 was het hoofd en het symbool van een regime dat 80% van de bevolking als lijfeigene beschouwde, waar enkel de 1% adel van profiteerde.
Rusland onder Nicolas 2:


tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 09:48   #333
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ja, maar de conventies van Génève bestonden toen nog niet.
Sorry, maar dat vind ik een beetje flauw als argument. Als er geen Conventie van Geneve zou bestaan dan zou je de executie van de Ceausescus minder erg hebben gevonden dan?

Citaat:
Overigens een beetje flauw om te focussen op die familie terwijl miljoenen Russen omkwamen in die oorlog. Ook heel veel onschuldige burgers, hele dorpen werden uitgemoord, vooral door de witten. (bvb. Joodse dorpen)
????

Jij bent gefocused op de executie van de Ceausescus en ik maak een vergelijking met tsaar Nicolaas. Of is de ene executie futieler dan de andere?

Citaat:
Alles duidt op een, waarschijnlijk door het buitenland (velen wijzen met de vinger naar Gorbatchov) georchestreerde paleiscoup.
Ik kan dit niet met stelligheid ontkennen maar het blijft toch koffiedik kijken.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 13 juli 2017 om 09:49.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 10:01   #334
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hij kwam uit een arme familie, Nicolas 2 was een van de rijkste mensen ter wereld...
Nicolas 2 en medestanders hebben miljoenen mensen uitgemoord, Ceausescu heeft niemand laten vermoorden. Nicolas 2 was het hoofd en het symbool van een regime dat 80% van de bevolking als lijfeigene beschouwde, waar enkel de 1% adel van profiteerde.
Laat me dat effe opnieuw spellen voor jou:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Los van de totaal andere tijdsgeest en omgeving vind ik het moreel en intellectueel verwerpelijk om Czar Nicolas II ook maar te pogen vergelijken met canaille zoals Elena en haar ruggegraatloze Idioot Nicolae.
Tot zijn tiende school lopen is niet echt een goede start. Elena was beter opgeleid: tot haar 14de ofzo... Maar zelfs dat mag geen excuus zijn voor het uitschot dat ze waren geworden.
1. Uitschot hoeft niet iets te maken hebben met arm of rijk. Uw uitspraak over 'niet vermoorden' is ok indien het de bedoeling was voor een late sollicitatie bij de Securitate.
2. Of eventueel voor de NMBS vakbondsmentaliteit sinds vorige eeuw. But I digress.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2017, 20:50   #335
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Laat me dat effe opnieuw spellen voor jou:
1. Uitschot hoeft niet iets te maken hebben met arm of rijk. Uw uitspraak over 'niet vermoorden' is ok indien het de bedoeling was voor een late sollicitatie bij de Securitate.
2. Of eventueel voor de NMBS vakbondsmentaliteit sinds vorige eeuw. But I digress.
Misschien hebt u het mis, misschien niet. Wie zal het zeggen? Uw "afgeven op" laat verraden dat u niet echt toekomstgezind bent.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 13:34   #336
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Afrika...
Macron...
Eindelijk een staatsleider die de problemen écht wil aanpakken.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 23:40   #337
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Afrika...
Macron...
Eindelijk een staatsleider die de problemen écht wil aanpakken.
Dat valt te bezien. Tot nu toe gedraagt Frankrijk zich als de neo-koloniale grootmacht, alsof er niets veranderd is. Regimes die de Franse belangen bedreigen worden afgezet, soms door een rechtstreekse Franse militaire ingreep. Franse bedrijven maken miljarden winsten en betalen amper belastingen in doodarme Afrikaanse landen als Niger.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2017, 23:55   #338
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

8 augustus zijn er verkiezingen in Kenya. Het wordt spannend. Odinga heeft al aangekondigd dat Kenyatta het leger aan het inzetten is, om de verkiezingen te vervalsen, en mogelijk protesten de kop in te drukken.
Er zijn nu al rellen in vele steden, met verschillende doden als gevolg.

Waarschijnlijk zal Kenyatta zich als overwinnaar uit roepen, en Odinga zal dat betwisten. Daarna zullen er zeker rellen uitbreken in pro-Odinga steden als Kisumu, maar ook aan de kust en andere gebieden is men voor Odinga. In gemengde gebieden, waar stammen wonen die tot beide zijden behoren, is de kans op grootschalig geweld en mogelijk etnische zuiveringen het grootst.
Tenzij Kenyatta onmiddellijk het leger inzet en de pro-Odinga beweging de kop indrukt, dan volgt het meeste geweld in steden als Kisumu en Mombasa. Dat is echter een riskante beslissing en kan gemakkelijk eindigen in volle burgeroorlog.
Het meest optimistisch scenario (behalve weinig realistische scenario's dat een van de partijen de nederlaag zou toegeven) is dat Odinga oproept tot vreedzaam verzet en zijn toevlucht neemt tot legale stappen en de internationale gemeenschap, maar dat deed hij 10 jaar geleden ook al en toen liep het toch volledig uit de hand.
Bang afwachten, ook voor mij. Als het volledig uit de hand loopt, kunnen bestaande frustraties zich ook wel eens gaan keren tegen blanken, Indiërs en Chinezen.

Wat ook meespeelt is de regionalisering, ironisch genoeg een beslissing als gevolg van het geweld 10 jaar geleden. Regionale gouverneurs hebben veel macht, maar vooral veel geld, als gevolg van de ongebreidelde corruptie, te verliezen. Zij zullen zeer ver gaan om hun machtspositie te behouden, inclusief het bewapenen van aanhangers.

Anderzijds heb je ook Kenianen die zeggen dat de Kenianen geleerd hebben uit de tragedie van 10 jaar geleden (die gemakkelijk kon uitmonden in een totale burgeroorlog zonder tussenkomst van Kofi Anan) en dat de meeste Kenianen beseffen dat een burgeroorlog iedereen tot verliezer zou maken. Of iedereen zo'n langetermijnvisie heeft valt echter te betwijfelen, Kenia kennende...
De toplaag heeft bijzonder veel te verliezen als ze tot het verliezende kamp zouden horen, en de meerderheid van arme paupers hebben helemaal niets te verliezen, zullen voor enkele euro's alles in brand steken en heel de boel laten escaleren, met het aanlokkelijke vooruitzicht winkels en supermarkten te plunderen, waar ze dagelijks voorbij wandelen maar niet binnen kunnen wegens geen geld.

Een zeer gevaarlijke toestand, en veel Kenianen bidden voor een goede afloop. Het kan met een sisser aflopen, of het kan volledig ontsporen, laat ons hopen voor het eerste.
Zelfs al wordt Kenyatta de zoveelste corrupte Afrikaanse dictator, zoals z'n vader, alles beter dan burgeroorlog.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 21:17   #339
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

De verkiezingen zijn achter de rug.
Het is 10 augustus.
Kenyatta heeft het gehaald van Odinga.
De aanhangers van Odinga gaan niet akkoord.
Ze komen in protest.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2017, 22:38   #340
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De verkiezingen zijn achter de rug.
Het is 10 augustus.
Kenyatta heeft het gehaald van Odinga.
De aanhangers van Odinga gaan niet akkoord.
Ze komen in protest.
John Kerry zegt dat de verkiezingen eerlijk verlopen zijn, nochtans heeft hij nog geen inzage gehad in het computerprogramma dat volgens Odinga gehackt was. Wat er ook van zij, toch wel erg verdacht dat net degene verantwoordelijk voor dat computerprogramma, Christopher Msando, 2 dagen voor de verkiezingen gewurgd werd.
Gisteren zijn al enkele doden gevallen, maar de ordediensten grepen erg hard in, ook werd er niet over bericht in Kenya, wie dat wel doet kan sancties verwachten. Het lijkt er meer en meer op dat Kenya naar een regime evolueert.
Odinga werd nog niet gearresteerd, want dat zou voor een explosie van ongenoegen zorgen, maar men probeert hem te diskrediteren. De Amerikanen hebben door dat Kenyatta de zaak aan het winnen is, en scharen zich achter de winnaar. Nochtans, slechts enkele jaren geleden wilden ze Kenyatta nog voor het tribunaal in Den Haag laten veroordelen.

Persoonlijk denk ik dat er zeker fraude in het spel was, alles in Kenya is corrupt, en die moord was natuurlijk geen toeval, de belangen zijn ook ontzettend groot.
Ik kies echter geen partij, vroeger was ik voor Odinga, die z'n zonen "Fidel" en "Raul" noemde. ("Fidel", die ik al enkele malen gesproken heb, is trouwens gestorven 2 jaar geleden, officieel is de oorzaak onbekend, maar iedereen die hem kent weet dat hij onvoorstelbare hoeveelheden cocaïne en andere drugs innam). Odinga studeerde in Oost-Duitsland, en z'n vader was erg pro-Sovjet. De vader van Kenyatta, en nog meer z'n opvolger Moi, waren daarentegen mannen van Washington.

MAAR tegenwoordig gaat het niet om ideologie, het gaat zuiver om cliëntelisme en stammen. Op een bepaald moment steunden de VS en het Westen Odinga, en wilden ze Kenyatta veroordeeld zien.
In Kenia heb je de luo en luya, en de coastals, die Odinga steunen, en de kikuyu en enkele andere stammen die Kenyatta steunen. Ongeacht programma. Iedereen weet dat iedereen corrupt is, maar de andere stam is erger en het grote probleem, is de redenering. Dat tribalisme verziekt alles. Ook in mijn persoonlijke omgeving.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be