Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2004, 18:56   #1
Nathan
Burger
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Locatie: Europa
Berichten: 103
Standaard

Beste Politics'rs,

Naar ik aanneem is het altijd interessant om Europa door een kritische blik te bekijken. Op een persconferentie van de ERC kwam ik Jens-Peter Bonde tegen, voorzitter van de EDD (Europese Democratiën in Diversiteit), een zeer kleine fractie in het EP. Bonde probeert de EU transparanter en democratischer te maken. Zijn slogan is smaller and better (overgenomen door Prodi).
Hij heeft onlangs een boekje geschreven (gratis online te bekijken), het is in het Engels (of het Deens - voor de liefhebbers): Mamma Mia. http://www.bonde.com/?sid=529
Dit boekje heeft me de ogen geopent, ik was en ben een Europees Federalist, maar sinds ik het gelezen heb ben ik ook een kritisch federalist.

Enkele van zijn sites:
www.euabc.com (ABC vd EU)
www.euobserver.com (nieuwssite, die de EDD steunt maar al bij al zeer gerespecteerd is door alle fracties).
www.bonde.com (Bonde's site in't Engels)
www.bonde.dk (zelfde site in't Deens)

Groeten Nathan
__________________
Aantekeningen, Webschrift voor kritische politiek.
Nathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 03:03   #2
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

euobserver is inderdaad een goed e-zine. Ik passeer er geregeld.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 12:17   #3
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan
Beste Politics'rs,

Naar ik aanneem is het altijd interessant om Europa door een kritische blik te bekijken. Op een persconferentie van de ERC kwam ik Jens-Peter Bonde tegen, voorzitter van de EDD (Europese Democratiën in Diversiteit), een zeer kleine fractie in het EP. Bonde probeert de EU transparanter en democratischer te maken. Zijn slogan is smaller and better (overgenomen door Prodi).
Hij heeft onlangs een boekje geschreven (gratis online te bekijken), het is in het Engels (of het Deens - voor de liefhebbers): Mamma Mia. http://www.bonde.com/?sid=529
Dit boekje heeft me de ogen geopent, ik was en ben een Europees Federalist, maar sinds ik het gelezen heb ben ik ook een kritisch federalist.

Enkele van zijn sites:
www.euabc.com (ABC vd EU)
www.euobserver.com (nieuwssite, die de EDD steunt maar al bij al zeer gerespecteerd is door alle fracties).
www.bonde.com (Bonde's site in't Engels)
www.bonde.dk (zelfde site in't Deens)

Groeten Nathan
De EDD-fractie is nu wel een van de felste tegenstanders van de E.U.. Dat boekje vergroot natuurlijk alle fouten e.a. debacles. Ik ben zeer sceptisch tegenover die partij, zeker want de Nederlands ultra-conservatieve SGP en CU zijn er lid van. En of die het beter zouden doen? Dat betwijfel ik ten zeerste. Maar ik heb nu geen tijd om dat allemaal te lezen, heb wel iets betrs te doen .
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 18:58   #4
Nathan
Burger
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Locatie: Europa
Berichten: 103
Standaard

Stijn, ik ben een echte Eurofederalist, maar ik schaam mij er bijna voor om Europeaan te zijn als ik zie hoe weinig democratisch Europa is. Ik wil niet leven in een Europa met een parlement dat niet overal mag meebeslissen, dat makkelijk buitenspel kan gezet worden (kijk naar de regeling met de VS over passagiersgegevens). Ik wil ook geen Europa waarin, sommige mensen de EU zien als een enorme melkkoe.
Ik ben tegen fraude, ben ik dan ineens een anti-Europeaan?
Dat boekje is geschreven door een Eurokriticus, dat erken ik zeker, maar hetgeen wat hij aankaart klopt, ik denk niet dat hij of euobserver.com het zou wagen informatie te publiceren die niet klopt.
Men moet problemen oplossen, als je ze ontkent doe je de waarheid onrecht aan, sterker nog dan verniel je het werk van iedereen die het wel goed meent met de EU.

Groeten Nathan
__________________
Aantekeningen, Webschrift voor kritische politiek.
Nathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 15:44   #5
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan
Stijn, ik ben een echte Eurofederalist, maar ik schaam mij er bijna voor om Europeaan te zijn als ik zie hoe weinig democratisch Europa is. Ik wil niet leven in een Europa met een parlement dat niet overal mag meebeslissen, dat makkelijk buitenspel kan gezet worden (kijk naar de regeling met de VS over passagiersgegevens). Ik wil ook geen Europa waarin, sommige mensen de EU zien als een enorme melkkoe.
Ik ben tegen fraude, ben ik dan ineens een anti-Europeaan?
Dat boekje is geschreven door een Eurokriticus, dat erken ik zeker, maar hetgeen wat hij aankaart klopt, ik denk niet dat hij of euobserver.com het zou wagen informatie te publiceren die niet klopt.
Men moet problemen oplossen, als je ze ontkent doe je de waarheid onrecht aan, sterker nog dan verniel je het werk van iedereen die het wel goed meent met de EU.

Groeten Nathan
Ik ontken niets, maar er is de waarheid en de "waarheid". Bovendien is deze voorzitter van de EDD duidelijk anti-Europa. De EDD strijdt voor een Europa van diversiteiten, zegt dat nog niet genoeg. Bovendien is de Nederlandse 'staatkundig geroformeerde partij- SGP" lid van die fractie, het is trouwens ook de SGP die weigerd een vrouw op een kieslijst te zetten !!! Die fractie is tegen een Europese eenheid en wil vooral de eigenheid van de naties behouden. Zegt dat nog niet genoeg over de EDD-fractie (en zijn voorzitter). Deze soort ultra-conservatieve mensen die terug naar een Europa van WO II willen verdienen in mijn ogen geen enkel respect.
Ik zeg ook niet dat Europa op en top democratisch is, maar er moet nog veel gebeuren en dat zal ook gebeuren de komende jaren.
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 18:46   #6
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Haha, SGP. Ik heb ooit eens een stel Nederlanders staan uitlachen omdat ze iets als "ChristenUnie" in hun parlement zitten hadden. Ze zwegen natuurlijk wijselijk over die Zeeuwse calvinisten.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 19:09   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Wat is daar zo grappig aan dan??? Het lijkt me juist positief dat zoveel mogelijk verschillende meningen aan bod komen in het parlement.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:18   #8
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik moet hier Dimitri bijtreden. Dergelijke kleine partijen zijn een verrijking voor een democratie. En nog altijd liever de SGP dan het VB. Maar soit, dit is niet ter zake.
Een goed Europeaan moet kritisch kunnen zijn. En openstaan voor kritiek. Ik deel Bonde's voorkeur voor een divers Europa, hoewel ik het waarschijnlijk anders zou invullen als hevige Uniefiel. Europa is divers, en ik krijg de kriebels van mensen die een eenheidsworst willen maken van de EU. Mag ik daarom vragen, §tijn, om deze uitspraak te verklaren?
Citaat:
De EDD strijdt voor een Europa van diversiteiten, zegt dat nog niet genoeg.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:23   #9
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Ik sta achter de slogan "eenheid in verscheidenheid"; maar bij de Europese eenmaking moet je natuurlijk een stukje van je eigenheid (o.a. euro) kunnen afgeven, die partij behoud zich aan de eigenheid en willen die ten alle koste behouden (de SGP wil o.a. de euro wordt afgescaft in Nederland). Ik ben totaal niet tegen diversiteit, maar men moet deze ook beetje bij beetje afgeven en als men vasthoud aan zijn tradities en dergelijke gaan we naar oudnationalistische gevoelens. En deze kunnen we vermiden als de pest; men mag trots zijn op zijn land, zeer zeker, en men mag zijn eigenheid kunnen én moeten behouden; maar niet in grote maten.
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:41   #10
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

OK, bedankt.
Ik vind het Europees project net zo waardevol, omdat het net door die diversiteit zo uniek wordt gemaakt. Bepaalde nationale tradities zijn m.i. dan ook helemaal niet in tegenspraak met de idee achter de EU. taalkundige en culturele verschillen throughout the Union mogen niet zomaar onder de mat worden geveegd.
De EU is voor mij dan ook een politiek, economisch en sociaal project. Laat de rest er dan ook aub buiten.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:42   #11
Sebastiaan81
Partijlid
 
Sebastiaan81's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Locatie: Rheden, Nederland
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wat is daar zo grappig aan dan??? Het lijkt me juist positief dat zoveel mogelijk verschillende meningen aan bod komen in het parlement.
Ja, ik vind het daarom ook van belang dat bij ons niet een kiesdrempel in wordt gesteld! Ik denk dat het een verrijking was geweest voor de Vlaamse politiek, als (dankzij het verwijderen van kiesdrempels) partijen als Spirit, Vivant en N-VA helemaal hun eigen mening kunnen vertolken ipv daarvoor een kartel aan te gaan met veel te grote partners!
Als de kiesdrempel van 5% in NL zou worden gehanteerd, zouden bij de vorige verkiezingen naast SGP en CU ook regeringspartij D66 uit de Kamer zijn verdwenen!
__________________
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservative.
John Stuart Mill
Sebastiaan81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:44   #12
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Maar bij jullie is het nog redelijk simpel: in ons federaal parlement zitten ook nog eens de franstalige broederpartijen dat je met 10 partijen in het parlement zit.
En met 3 of 4 partijen een coaltie vormen is echt niet simpel...
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:48   #13
Sebastiaan81
Partijlid
 
Sebastiaan81's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Locatie: Rheden, Nederland
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
Maar bij jullie is het nog redelijk simpel: in ons federaal parlement zitten ook nog eens de franstalige broederpartijen dat je met 10 partijen in het parlement zit.
En met 3 of 4 partijen een coaltie vormen is echt niet simpel...
In NL zijn er nu al sinds 1994 coalities met 3 partijen, soms wel moeizaam, maar het lukt wel. Niet het aantal partijen is een probleem... het probleem is het te kort aan dualisme! Door ook de premier te laten verkiezen met een eigen programma en eigen mensen (die niet altijd aan een partij zijn gebonden), voorkom je dat er in het parlement mensen zitten, die naast het uitdragen van hun partijprogramma ook het kabinetsbelang verdedigen!
__________________
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservative.
John Stuart Mill
Sebastiaan81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 20:52   #14
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Op zich ben ik daar ook wel voor te vinden, Sebastiaan.
Maar leg eens dat dualisme uit? Het is me niet helemaal duidelijk...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:00   #15
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
Ik sta achter de slogan "eenheid in verscheidenheid"; maar bij de Europese eenmaking moet je natuurlijk een stukje van je eigenheid (o.a. euro) kunnen afgeven, die partij behoud zich aan de eigenheid en willen die ten alle koste behouden (de SGP wil o.a. de euro wordt afgescaft in Nederland). Ik ben totaal niet tegen diversiteit, maar men moet deze ook beetje bij beetje afgeven en als men vasthoud aan zijn tradities en dergelijke gaan we naar oudnationalistische gevoelens. En deze kunnen we vermiden als de pest; men mag trots zijn op zijn land, zeer zeker, en men mag zijn eigenheid kunnen én moeten behouden; maar niet in grote maten.
Elke stem moet gehoord worden lijkt me. Dus ook die van de mensen die niet warmlopen voor een verdere Europese integratie. Het is niet omdat jij voor een federaal Europa bent, dat andere meer Eurokritische meningen fout zijn. Het heeft ook niet zozeer met nationalisme te maken, maar eerder met zelfbeschikkingsrecht. De SGP en de CU willen geen politieke macht afstaan aan de EU als dat niet nodig is en Nederland daardoor aan politieke macht inboet. Men stelt zich de vraag wat Nederland te winnen heeft bij een Europees politiek beleid boven een Nederlands politiek beleid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 21:05   #16
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Maar leg eens dat dualisme uit? Het is me niet helemaal duidelijk...
Met dualisme wordt geprobeerd, door de banden tussen volksvertegenwoordiging en bestuur zoveel mogelijk te scheiden, een onafhankelijkere werking van zowel volksvertegenwoordiging als bestuur te verkrijgen. Op gemeentelijk en provinciaal niveau zitten de wethouders bijv. niet langer in de gemeenteraad en mogen ze ook van buiten de raadspolitiek komen, zodat de raad onafhankelijker is en het bestuur objectiever kan controleren. Ook door het bestuur naast de volksvertegenwoordiging een eigen mandaat te geven, bijv. door de coalitie rechtstreeks te verkiezen, kan die onafhankelijkheid versterkt worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 23:05   #17
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Maar leg eens dat dualisme uit? Het is me niet helemaal duidelijk...
Met dualisme wordt geprobeerd, door de banden tussen volksvertegenwoordiging en bestuur zoveel mogelijk te scheiden, een onafhankelijkere werking van zowel volksvertegenwoordiging als bestuur te verkrijgen. Op gemeentelijk en provinciaal niveau zitten de wethouders bijv. niet langer in de gemeenteraad en mogen ze ook van buiten de raadspolitiek komen, zodat de raad onafhankelijker is en het bestuur objectiever kan controleren. Ook door het bestuur naast de volksvertegenwoordiging een eigen mandaat te geven, bijv. door de coalitie rechtstreeks te verkiezen, kan die onafhankelijkheid versterkt worden.
OK, bedankt. Ik was dat begrip nog niet tegengekomen in een politieke context. Zolang alles wordt gecontroleerd door de gemeenteraad of volksvertegenwoordiging, is dat geen slecht systeem.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 07:18   #18
Sebastiaan81
Partijlid
 
Sebastiaan81's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Locatie: Rheden, Nederland
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
OK, bedankt. Ik was dat begrip nog niet tegengekomen in een politieke context. Zolang alles wordt gecontroleerd door de gemeenteraad of volksvertegenwoordiging, is dat geen slecht systeem.
Kijk, dat is juist het probleem in de huidige situatie! Er vindt wel controle plaats vanuit de volksvertegenwoordiging, maar uiteindelijk nemen coalitiepartijen binnen een volksvertegenwoordiging hun bewindslieden in bescherming. De controle wordt dus vertroebeld door een coalitiebelangen!
Op het moment dat regering en volksvertegenwoordiging apart worden verkozen, zijn die coalitiebelangen niet (of veel minder) aanwezig. Waardoor er een eerlijke controle plaats kan vinden op het beleid van de regering en het functioneren van de bewindslieden!
__________________
Conservatives are not necessarily stupid, but most stupid people are conservative.
John Stuart Mill
Sebastiaan81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 11:05   #19
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Maar om terug te komen naar de SGP heb ik een greep uit hun programma genomen:

Bescherming van het menselijk leven;
••Betere mogelijkheden om stervende mensen te begeleiden,meer aandacht voor
pijnbestrijding;
••Het gezin als hoeksteen van de samenleving.Alternatieve samenlevingsvormen
worden afgewezen;

••Harde aanpak van de kleine en grote criminaliteit,meer ‘blauw ’ op straat;;
••Bestrijding van de drugsoverlast,sluiten van drugspanden,verplicht afkicken van
verslaafden;
••Wettelijk verbod op kwetsende en onzedige reclame-uitingen;
••Bieden van toekomstperspectief aan (potentiële)probleemjongeren door middel
van onderwijs-en werkervaringsprojecten;
••Bestrijding van de (stille)armoede,meer aandacht voor de sociaal zwakkeren in
de samenleving;
••Ruime aandacht voor milieu en verbetering van het openbaar vervoer;
••Afwijzen en afremmen van verdere Europese integratie.In plaats van ‘verbreding ’streeft de SGP naar ‘verdieping ’.


Dit is toch duidelijk een ultra-conservatief, anti-Europees programma; en deze partij is lid van de EDD; dus die fractie met ook nog andere anti EU en conservatieve partijen zullen altijd kritiek geven op de EU.
Maar de EU leverd meer goed dan 'slecht' werk; er zijn meer zaken die ons binden dan die ons scheiden !
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 18:09   #20
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

De SGP is een confessionele partij, tienmaal meer dan de CD&V hier in Vlaanderen. Daar kunnen dus inderdaad enkele standpunten zijn, die religieus geïnspireerd zijn, en hopeloos ouderwets. Echter, die standpunten zijn perfect aanvaardbaar. Je hoeft het er wel niet mee eens te zijn.
Om de EDD omwille van lidmaatschap van 1 partij als anti-Europees te bestempelen vind ik wel wat sterk. De grootste fractie, de EVP, kent ook weinig samenhang, de Britse conservatieven, die er deel van uitmaken, zijn ook niet gestorven aan hun anti-Europese standpunten. Om de EVP daarom anti-Europees te noemen, gaat echter duidelijk te ver.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be