Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2011, 22:49   #121
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

De komende maand zijn er dagen van woede gepland in heel noord-afrika.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 22:54   #122
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
De komende maand zijn er dagen van woede gepland in heel noord-afrika.
niet in EUropa?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 10:43   #123
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
niet in EUropa?
Dagen van woede...

Vandaag is het "dag van woede", morgen dag van het boek enzovoort... Voor alles een dag. Daarmee gaan we iets bereiken, amai.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 10:49   #124
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dagen van woede...

Vandaag is het "dag van woede", morgen dag van het boek enzovoort... Voor alles een dag. Daarmee gaan we iets bereiken, amai.
De betogingen in Egypte van afgelopen vrijdag, beste Txiki, werden georganiseerd onder de noemer "Dag van Woede". In heel Noord-Afrika proberen democratische krachten de onvrede van de bevolking op dezelfde manier te kanaliseren als in Tunesië en Egypte. Door de grote weerklank van de acties in Egypte heeft men er blijkbaar voor gekozen om overal onder dezelde noemer te mobiliseren.

Wat wij daarmee gaan bereiken weet ik niet, maar op dit moment hoop ik dat de Noord-Afrikanen en arabieren op zijn minst bereiken dat ze volgens de spelregels van de burgerlijke democratie aan politiek kunnen doen.

Ik lach dus niet met hun terminologie die wellicht cultuurgebonden is. Alhoewel we hier al jarenlang zoiets kennen als de Witte Woede.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 12:08   #125
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
De betogingen in Egypte van afgelopen vrijdag, beste Txiki, werden georganiseerd onder de noemer "Dag van Woede". In heel Noord-Afrika proberen democratische krachten de onvrede van de bevolking op dezelfde manier te kanaliseren als in Tunesië en Egypte. Door de grote weerklank van de acties in Egypte heeft men er blijkbaar voor gekozen om overal onder dezelde noemer te mobiliseren.

Wat wij daarmee gaan bereiken weet ik niet, maar op dit moment hoop ik dat de Noord-Afrikanen en arabieren op zijn minst bereiken dat ze volgens de spelregels van de burgerlijke democratie aan politiek kunnen doen.

Ik lach dus niet met hun terminologie die wellicht cultuurgebonden is. Alhoewel we hier al jarenlang zoiets kennen als de Witte Woede.
De Dag van Woede zal ginder ongetwijfeld inderdaad een dag van de woede zijn, gelukkig maar en terecht.
Hier in €uropa zou dat wellicht vooral een dag verlof zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2011, 15:59   #126
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
De betogingen in Egypte van afgelopen vrijdag, beste Txiki, werden georganiseerd onder de noemer "Dag van Woede". In heel Noord-Afrika proberen democratische krachten de onvrede van de bevolking op dezelfde manier te kanaliseren als in Tunesië en Egypte. Door de grote weerklank van de acties in Egypte heeft men er blijkbaar voor gekozen om overal onder dezelde noemer te mobiliseren.

Wat wij daarmee gaan bereiken weet ik niet, maar op dit moment hoop ik dat de Noord-Afrikanen en arabieren op zijn minst bereiken dat ze volgens de spelregels van de burgerlijke democratie aan politiek kunnen doen.
Ik lach dus niet met hun terminologie die wellicht cultuurgebonden is. Alhoewel we hier al jarenlang zoiets kennen als de Witte Woede.
Dat hoop ik met je mee, hoor.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 10:54   #127
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik zie en hoor veel oproepen tot verzet en revolutie. Concreet gebeurt er echter weinig, heb ik de indruk.

Hoe komt dat? Wat kan er voor zorgen dat would-be revolutionairen wel iets doen? Concrete voorbeelden?
Minder dan een jaar geleden schreef Heftruck de litanie (7 April 2010, 16:48). Na Tunesië en Egypte kan je alleen maar concluderen: het kan verkeren. Algerije en Jemen zitten er aan te komen.

Wat kunnen revolutionairen doen? Afgaande op de laatste revoluties lijkt het erop dat ze vooral veel gebruik moeten maken van sociale media. Wie die media in handen heeft, kan over de onrechtvaardige, onderdrukkende omstandigheden schrijven. En niet alleen één revolutionaire groep, maar alle individuen van een volk kunnen hun grieven uiten en voorstellen tot verbetering naar voren brengen. Op die manier wordt het echt een revolutie van het volk en niet van een of andere elite.

Het is niet voor niets dat de Chinese machthebbers uiterst wantrouwend tegenover internet staan. De berichtgeving over de revolutie in Egypte werd daar nauw gecontroleerd.
Citaat:
Egypte is niet de eerste die de stekker eruit trekt. Opper controlfreak China heeft in het verleden meerdere malen in verschillende regio’s het internet ‘uit’ gezet. In 2009 sneed de Chinese regering de gehele Xinjiang-regio voor bijna een jaar af van de digitale snelweg, nadat het er onrustig was geworden op straat. En zelfs nu Egypte het wereldwijde gesprek van de dag is, laten de Chinezen zich niet onbetuigd. Op de websites sina.com en sohu.com, de Chinese equivalenten van microblogdienst Twitter, leidt een zoektocht naar de term ‘Egypte’ tot niets: ‘Volgens de huidige wetgeving kunnen de resultaten van ?uw zoekopdracht niet getoond worden.’

‘Het is water, brood, lucht’ zegt mensenrechtendiplomate Petra Stienen. ‘We leven in een informatiesamenleving. Internet is een onderdeel geworden van de netwerksamenleving. Het is een basismensenrecht.’
Forum.politics.be is ook een klein onderdeeltje van de kracht van de sociale media. Dus schrijven!

Laatst gewijzigd door Sjaax : 12 februari 2011 om 10:57.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 16:55   #128
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

De Arabische revoluties lijken op die van 1848 betoogt een interessant artikel.
Citaat:
The Arab revolutions are the product of multiple changes—economic, technological, demographic—and have already taken on a distinctly different flavor and meaning in each country. In that sense, they resemble 1848 far more than 1989.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 00:20   #129
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Speciaal nummer van Solidair : http://issuu.com/pvdabelgie/docs/201...ght/layout.xml
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 04:29   #130
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht

Enkele interessante - moeilijk te controleren wegens het volledig ontbreken van bronnen - machtsanalyses, maar serieus; mercantilistische Marxisten?

Dat ik de gebruikelijke Marxistische economische onzin zou mogen verwachten, was wel te verwachten. Maar het feit dat er nog een hoop mercantilistische drogredenen in te vinden waren, doet me gewoon vermoeden dat dit soort zaken gewoon geschreven worden door mensen die hun economische ideeën voorstellen als zijnde waarheden - terwijl het gewoon een verzameling vooroordelen zijn.

En serieus; sommige data is gewoon verkeerd... Of ja; 't is niet duidelijk welke data gebruikt wordt, maar de data die ik vind spreken sommige claims gewoon lijnrecht tegen. ('t gaat dus niet over causale verbanden, maar over simpelweg over hoe de stand van zaken is.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 februari 2011 om 04:32.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 08:50   #131
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Niet alles heb ik gelezen. Uit een steekproef op p.15:
"Wij proberen het volk te verenigen rond één enkel doel: komaf maken met de dictatuur."

Schattige, oude retoriek. Op een bepaald moment kun je een volk verenigen op zo'n punt. Maar daarna? Een volk is nooit één, de truc is het zo te organiseren dat verschillende stromingen op transparante wijze tot uiting kunnen komen. Kortom, wat in een goed functionerende democratie zou plaatsvinden.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 09:38   #132
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Niet alles heb ik gelezen. Uit een steekproef op p.15:
"Wij proberen het volk te verenigen rond één enkel doel: komaf maken met de dictatuur."

Schattige, oude retoriek. Op een bepaald moment kun je een volk verenigen op zo'n punt. Maar daarna? Een volk is nooit één, de truc is het zo te organiseren dat verschillende stromingen op transparante wijze tot uiting kunnen komen. Kortom, wat in een goed functionerende democratie zou plaatsvinden.
Misschien toch wat meer lezen dan...
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 14:25   #133
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Enkele interessante - moeilijk te controleren wegens het volledig ontbreken van bronnen - machtsanalyses, maar serieus; mercantilistische Marxisten?

Dat ik de gebruikelijke Marxistische economische onzin zou mogen verwachten, was wel te verwachten. Maar het feit dat er nog een hoop mercantilistische drogredenen in te vinden waren, doet me gewoon vermoeden dat dit soort zaken gewoon geschreven worden door mensen die hun economische ideeën voorstellen als zijnde waarheden - terwijl het gewoon een verzameling vooroordelen zijn.

En serieus; sommige data is gewoon verkeerd... Of ja; 't is niet duidelijk welke data gebruikt wordt, maar de data die ik vind spreken sommige claims gewoon lijnrecht tegen. ('t gaat dus niet over causale verbanden, maar over simpelweg over hoe de stand van zaken is.)

Kan je wat concreter zijn: welke data zijn verkeerd? welke data spreken welke claims tegen?
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 16:39   #134
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Misschien toch wat meer lezen dan...
P. 16
"Er is een grote secularisering bezig, maar dat is iets anders dan een deconfessionalisering."

Interessante observatie. Dat lijkt op de gebeurtenissen van na de Franse revolutie tot aan die van ons grote Europese revolutiejaar 1848.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 14:21   #135
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Revolution is never going to happen, it's taking place right now. Its an alternate universe that coëxists with ours and you can step into it whenever you like.
Dat is ook een opvatting.

Maar als je toch een onderscheid wil maken in wat minder en meer revolutionaire periodes, is deze tijd wel revolutionair volgens mij.
Het begon eigenlijk met de val van de Muur in 1989. Daarop volgde een serie van revoltes, al dan niet geslaagd, in (voormalige) communistische landen.
Nu is de beurt aan Arabische revoluties.

Een reden hiervoor is waarschijnlijk de toenemende welvaart.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Our results indicate that the world has seen a dramatic decrease in global poverty over the past six years, and that this trend is set to continue in the four years ahead. We estimate that between 2005 and 2010, the total number of poor people around the world fell by nearly half a billion people, from over 1.3 billion in 2005 to under 900 million in 2010. Looking ahead to 2015, extreme poverty could fall to under 600 million people - less than half the number regularly cited in describing the number of poor people in the world today. Poverty reduction of this magnitude is unparalleled in history: never before have so many people been lifted out of poverty over such a brief period of time.

http://www.brookings.edu/~/media/Fil...rty_chandy.pdf
Wanneer mensen onder de armoedegrens leven, zijn ze murw geslagen. Dan revolteren ze niet. Als ze daarentegen welvarender worden, zullen ze naast brood alleen ook vrijheid willen. Dan hebben de dictators hun tijd gehad. De revolutie kan in die situatie elk moment aanvangen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2011, 15:42   #136
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Knappe speech van Sharon Black, Workers World Party in de VS.

http://www.youtube.com/watch?v=_JQWTMURE3k
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2011, 23:52   #137
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

Er komt geen revolutie, toch zeker ni vrijwillig. De klein-linkse clubs van vandaag zijn de achterhoede geworden in plaats van de voorhoede, met amper drie man en een paardekop denken ze de Grote Revolutie te gaan voeren. Maar 't zal eerder op zijn Engels gebeuren: totale ineenstorting. Pas als 't oude regime compleet verdwenen is gaan de mensen uit noodzaak iets nieuw zoeken om die plaats in te nemen. En dat kan letterlijk alles zijn.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 21:44   #138
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik zie en hoor veel oproepen tot verzet en revolutie. Concreet gebeurt er echter weinig, heb ik de indruk.

Hoe komt dat? Wat kan er voor zorgen dat would-be revolutionairen wel iets doen? Concrete voorbeelden?
Het kunduz-akkoord in Nederland is een voedingsbodem voor een enorme sociale onrust en wellicht een opstand.
En dat akkoord is mede ondertekend door GroenLinks, die dus de linkse zaak heeft verraden.
Ontwaakt verworpenen!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 10:09   #139
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

De maatschappij was vroeger agrarisch. En Europa heeft heel veel boerenopstanden gekend. De laatste in Nederland was in 1963 (Hollandscheveld)

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 19 mei 2012 om 10:09. Reden: typo
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 10:33   #140
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het kunduz-akkoord in Nederland is een voedingsbodem voor een enorme sociale onrust en wellicht een opstand.
En dat akkoord is mede ondertekend door GroenLinks, die dus de linkse zaak heeft verraden.
Ontwaakt verworpenen!
GroenLinks is de meest verwerpelijke partij die bestaat. Dat soort hypocriete liberalen moet te vuur en te zwaard bestreden worden.

De geschiedenis herhaalt zich steeds twee keer, zei Marx, de eerste keer als tragedie, de tweede keer als farce. De "politionele" actie in Indonesië was een tragedie, de "politionele" actie in Afghanistan met steun van GroenLinks is een farce.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be