Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2006, 11:15   #41
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Dit is geen copie van de fameuze VB-brief, wel een lezersbrief die in De Morgen verscheen n.a.v. de fameuze brief. Er worden wel een aantal stukken uit de fameuze brief in geciteerd:



«Ik woon in Antwerpen. Omdat ik, ondanks samenlevingsproblemen en groeiende agressiviteit, geloof in een open en verdraagzame stad, hangt er voor mijn raam een 'Zonder haatstraat'-bordje. Gisteren kreeg ik een envelop in de bus, met daarop in koeien van letters: brief zonder haat. Ik krijg graag brieven zonder haat, dus ik las het schrijfsel aandachtig. Het bleek afkomstig te zijn van dhr. Albrecht Cleymans, voorzitter van het Vlaams Belang van Berchem.
Op twee A4'tjes toont Albrecht dat hij me beter kent dan ik mezelf ken: ik ben "links en groen, en vind dat alles moet mogen en kunnen, vooral als er vreemdelingen en/of criminelen mee gemoeid zijn". Bovendien, zo weet Albrecht, heb ik "een gruwelijke hekel aan iedereen die mijn mening niet deelt en daarom wil ik dat het voorwerp van mijn haat - de kiezers van het Vlaams Belang - worden gestraft, dat hun centen worden afgepakt en dat hun manier van denken wordt verboden".
Ik moet u zeggen dat ik niet weinig schrok toen ik ontdekte wat een haatdragend persoon ik eigenlijk was. Gelukkig leert Albrecht me op het einde van de brief dat ik waarschijnlijk wel te goeder trouw ben, maar dat ik gemanipuleerd word en, als "slachtoffer van indoctrinatie" niet besef aan welk vies politiek spelletje ik meedoe. Hij wil me dan ook graag de nodige informatie verschaffen zodat ik me "een oordeel kan vormen op objectieve gronden". Dankjewel, Albrecht.
In afwachting van die objectieve informatie zal ik het doen met de inleiding van de brief zonder haat, want die is erg verhelderend. Albrecht blikt er nostalgisch terug op het leven vroeger, dat zoveel eenvoudiger was. Als onderwijzer van opleiding en vader in spe, viel me vooral volgende passage op.
"Kon Jantje niet volgen op school, dan was hij dom en ging naar de beroepsschool of op zijn 12 jaar naar de fabriek." Helaas hebben de jaren zestig en de zachte sector ons echter "opgezadeld met een heel andere manier om naar de dingen te kijken. (...) Kan Jantje niet volgen op school, dan heeft hij dyslexie, is superbegaafd of heeft een heel andere manier om naar de dingen te kijken, dus gaat Jantje in therapie of naar een 'leefschooltje' waar kinderen 'zichzelf kunnen zijn' en 'hun persoonlijkheid leren ontplooien' (en niet leren lezen en rekenen, maar dat is een detail)."
Mag ik uit deze objectieve informatie afleiden dat het Vlaams Belang het niet zo begrepen heeft op remediëring van leerstoornissen? Zijn die in de ogen van het VB misschien hersenspinsels? Zijn kinderen in de beroepsschool per definitie dom? Of heeft het VB het gewoon moeilijk met kinderen die zichzelf zijn en hun persoonlijkheid ontplooien (stel je voor dat ze zoiets oplopen als "een heel andere manier om naar de dingen te kijken"!).
Albrecht heeft het ook nog over "kinderen van nieuw aangekomen gastarbeiders" die 's nachts lawaai maken op straat. Uiteraard zijn dat allochtone kinderen. In de wereld van Albrecht en het VB liggen Vlaamse kindjes immers 's avonds braaf in hun bedjes, uitgeput van een dag eerlijk werk in de fabriek. Eind november word ik voor de eerste keer vader. Hopelijk is het een dom kind: dat maakt het leven er een pak eenvoudiger op.»
Dirk Zwysen, Berchem
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:17   #42
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Jammer dat een onafhankelijk bureau hier geen onderzoek naar doet; de maskers van haatzaaiend links zouden vlug vallen.
klein Dympje, doe eens niet zo kinderachtig...

haatzaaiend links... tsss...

je neemt de woordschat over van wat jij je tegenstanders noemt... schat
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:20   #43
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht

Daarom dus deze vraag: waarom voelt het VB zich door deze campagne -waarin noch de partij, noch extreem-rechts vermeld worden- zo persoonlijk aangevallen = hadden ze hun brief niet wat minder cru kunnen opstellen?
klein wedervraagje. Kan ik zo'n affiche naast mijn Belang-affiche ophangen of zijn de organisatoren ertegen?
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:23   #44
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
klein Dympje, doe eens niet zo kinderachtig...

haatzaaiend links... tsss...

je neemt de woordschat over van wat jij je tegenstanders noemt... schat
Een onderzoek door een onafhankelijk bureau kinderachtig? Beangstigend, ja... voor links!
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:24   #45
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
klein wedervraagje. Kan ik zo'n affiche naast mijn Belang-affiche ophangen of zijn de organisatoren ertegen?
Natuurlijk, maar ik geef je alvast het volgende mee:

http://www.supergids.be/glazenmakers/indexant.html
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:30   #46
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Natuurlijk, maar ik geef je alvast het volgende mee:

http://www.supergids.be/glazenmakers/indexant.html
Dank u
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:37   #47
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Dit is geen copie van de fameuze VB-brief, wel een lezersbrief die in De Morgen verscheen n.a.v. de fameuze brief. Er worden wel een aantal stukken uit de fameuze brief in geciteerd:
geweldige lezersbrief!

het stad hangt vol ZHS-affiches en er komen er nog steeds bij. het steekt precies bij de partij die haar resultaten haalt uit ongenoegen en haat. tja.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:38   #48
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht

Daarom dus deze vraag: waarom voelt het VB zich door deze campagne -waarin noch de partij, noch extreem-rechts vermeld worden- zo persoonlijk aangevallen = hadden ze hun brief niet wat minder cru kunnen opstellen?
Niet iedereen heeft een geheugen die maar 1 week in de tijd kan onthouden zoals jij blijkbaar.
Lees de reacties van diverse kranten en politici nog eens, van de periode toen HVT doorsloeg.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 11:48   #49
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
geweldige lezersbrief!

het stad hangt vol ZHS-affiches en er komen er nog steeds bij. het steekt precies bij de partij die haar resultaten haalt uit ongenoegen en haat. tja.
exactly my point

alle initiatieven tegen zinloos geweld en onverdraagzaamheid - de zonderhaatstraat, de 0110 concerten, de vlindertegels waarvan pas de eerste is gelegd op het Astridplein,... - steken het VB de ogen uit

ze hebben het blijkbaar niet zo graag dat nu plots een ongekend sterkte reactie komt tegen alle zaken waar het VB op teert

dat ze hierop steevast zo sterk reageren mits domme brieven, zij het aan mesnen die de zonderhaatstraat steunen, zij het aan artiesten die 0110 steunen, wijst er blijkbaar toch op dat het vb het niet zo begrepen heeft op organisaties en evenementen die opkomen tegen haat en onverdraagzaamheid, tegen racisme en extremisme

zielig hoor

deeps'dog
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 12:47   #50
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Een kleine test gedaan. In enkele bruine kroegen waar dat 'zonder haat straat' ding hangt (Mechelseplein), vroeg ik aan enkele tooghangers 'voor wa da da blauw plakotsje dient'. De meeste haalden hun schouders op, sommigen hadden het zelfs nog niet zien hangen, maar degenen die er dan toch iets over wisten te vertellen zegden me dat het was 'tegen de fascisten van het Blok'.

Jammer dat een onafhankelijk bureau hier geen onderzoek naar doet; de maskers van haatzaaiend links zouden vlug vallen.
Met alle respect maar die stemmingmakerij komt van het VB, zij hebben gesuggereerd dat het een campagne tegen hen was en dat kruipt natuurlijk in de mensen hun hoofd. Al van het concept self fullfilling prphecy gehoord?
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 12:47   #51
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
klein wedervraagje. Kan ik zo'n affiche naast mijn Belang-affiche ophangen of zijn de organisatoren ertegen?
Van mij mag u
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 13:05   #52
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Met alle respect maar die stemmingmakerij komt van het VB, zij hebben gesuggereerd dat het een campagne tegen hen was en dat kruipt natuurlijk in de mensen hun hoofd. Al van het concept self fullfilling prphecy gehoord?
En hoe links de zaken een draai geeft als ze er niet meer onderuit kunnen.

Als een van jullie linkse rakkers het volgens jullie verkeerd voor heeft, komt dat door het Vlaams Belang?

Laatst gewijzigd door Duym : 8 september 2006 om 13:09.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 13:08   #53
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Van mij mag u
Zeer gewaagd. Uit ondervinding weet ik dat die stikker in bepaalde buurten niet langer dan een kwartier blijft hangen.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 13:19   #54
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
En hoe links de zaken een draai geeft als ze er niet meer onderuit kunnen.

Als een van jullie linkse rakkers het volgens jullie verkeerd voor heeft, komt dat door het Vlaams Belang?
Nogmaals word ik hier verkeerdelijk in het linkse kamp geduwd. Genuanceerde standpunten bestaan ook.

Ik baseer mijn uitspraak op het feit dat veel meer VB'ers dit blijkbaar als een provocatie zien dan dat 'linksen' dit als een anti-Vb-initiatief uitleggen.
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 13:28   #55
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Nogmaals word ik hier verkeerdelijk in het linkse kamp geduwd. Genuanceerde standpunten bestaan ook.

Ik baseer mijn uitspraak op het feit dat veel meer VB'ers dit blijkbaar als een provocatie zien dan dat 'linksen' dit als een anti-Vb-initiatief uitleggen.

Cijfers? Ik ben vragende partij naar zulk onafhankelijk onderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat veel ogen scheel links zouden kijken.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 13:56   #56
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Cijfers? Ik ben vragende partij naar zulk onafhankelijk onderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat veel ogen scheel links zouden kijken.
De SZH campagne is nergens als anti-VB verkocht. OK, er staat een link naar de 0110 concerten en daarover heeft Tom Barman zich geweldig dom over uitgelaten.

Interpretaties vanuit VB:FDW, Gerolf Annemans, Françis VD Eynde, de lijsttrekker van VB Berchem, ...

Vanwaar komt dan de beeldvorming?
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 14:42   #57
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
De SZH campagne is nergens als anti-VB verkocht. OK, er staat een link naar de 0110 concerten en daarover heeft Tom Barman zich geweldig dom over uitgelaten.

Interpretaties vanuit VB:FDW, Gerolf Annemans, Françis VD Eynde, de lijsttrekker van VB Berchem, ...

Vanwaar komt dan de beeldvorming?
Dat weet ik niet, maar ze is er. Maar het gaat al lang niet meer over beeldvorming. Degenen die er iets over willen zeggen, vinden het 'goe da die Blokkers het op oep hun kloete krijge'.
Over zonder haat gesproken.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 14:47   #58
Metal Tom
Parlementslid
 
Metal Tom's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Locatie: Hellgië
Berichten: 1.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
, vinden het 'goe da die Blokkers het op oep hun kloete krijge'.
.
Mij zul je dat niet horen zeggen. Ik zou al blij genoeg zij moest er inderdaad wat minder haat op straat zijn.
__________________
Metal Tom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 14:58   #59
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Het begint echt op te vallen van wie ook maar enige kritiek durft te geven op het VB meteen als links wordt beschouwd... net of ze denken dat hun partij het alleenrecht en monopolie hebben op de rechtse kiezer maar helaas er zijn nog rechtse kiezers die voor andere partijen dan het VB stemmen, gelukkig maar.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2006, 15:07   #60
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Het begint echt op te vallen van wie ook maar enige kritiek durft te geven op het VB meteen als links wordt beschouwd... net of ze denken dat hun partij het alleenrecht en monopolie hebben op de rechtse kiezer maar helaas er zijn nog rechtse kiezers die voor andere partijen dan het VB stemmen, gelukkig maar.
Dat rechts van jou is 'averechts'
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be