Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Belgisch-nationaal forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Belgisch-nationaal forum Belgisch nationale thema's kunnen hier besproken worden.

 
 
Discussietools
Oud 21 juni 2004, 11:51   #1
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Een van de methoden om de communotaire kwestie aan te pakken is aan de wortel: zorg er voor dat iedere Belg ten minste 1 van de twee landstalen machtig is buiten zijn moedertaal.

Dit zou het best beginnen door bijvoorbeeld al op de kleuterschool frans/nederlandse woordjes en grammatica al spelend te leren zodat het later zich perfect kan behelpen in beide talen.

Het Vlaams blok is hier duidelijk tegen, het denkt dat pas nadat men de moedertaal perfect onder de knie heeft men een andere taal kan leren. Ik ken mensen die perfect tweetalig zijn opgevoed en zij ondervinden geen enkele nadelen, enkel voordelen (accentloos frans).

Wat denken jullie hier over ? Moeten we ervoor streven om Frans en Nederlands al zo vroeg mogelijk bij te bregen aan de kinderen ?
Olivier is offline  
Oud 21 juni 2004, 11:57   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ja, natuurlijk. Echter ik denk dat je de keus aan de ouders moet laten, of hun kinderen volledig tweetalig onderwijs volgen, anders worden we weer afgeschilderd als franskiljons De kwaliteit en het aantal uren Nederlands moeten in Wallonië alleszins omhoog, en ook het Frans in Vlaanderen kan beter...
Patriot! is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:03   #3
België04
Schepen
 
België04's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 416
Standaard

In Joegoslavië sprak men overal, behalve in Slovenië, dezelfde taal en ze schoten elkaar ook dood. Als je elkaar wil verstaan kun je dat zelfs d.m.v. twee totaal verschillende talen, als er onbegrip is dan kun je elkaar in dezelfde taal verwensen.
België04 is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:05   #4
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ja, natuurlijk. Echter ik denk dat je de keus aan de ouders moet laten, of hun kinderen volledig tweetalig onderwijs volgen, anders worden we weer afgeschilderd als franskiljons De kwaliteit en het aantal uren Nederlands moeten in Wallonië alleszins omhoog, en ook het Frans in Vlaanderen kan beter...
Neen ik denk eerder aan een standaard pakket Nederlands en Frans, al spelenderwijs, in het kleuter en lager onderwijs. Wat de flaminganten denken laat me eerlijk gezegd koud. Iedereen met verstand weet dat meertaligheid een enorme pro later is op de arbeidsmarkt.

Als je de ouders laat kiezen ga je onderwijs krijgen met twee snelheden: enkeltalige flamingantische scholen en meertalige belgische scholen. Raad eens welke later het meeste succes zullen hebben.....

In Wallonie moet inderdaad het Nederlands onderwijs er drastisch op vooruit. Misschien moet er een soort uitwisselingsprogramma ontstaan tussen Vlaanderen en Wallonie van leerkrachten (met de extra bonus bovenop het loon natuurlijk). Vooral jonge leerkrachten die een baan zoeken kunnen hierbij gebaat zijn.
Olivier is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:06   #5
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
In Joegoslavië sprak men overal, behalve in Slovenië, dezelfde taal en ze schoten elkaar ook dood. Als je elkaar wil verstaan kun je dat zelfs d.m.v. twee totaal verschillende talen, als er onbegrip is dan kun je elkaar in dezelfde taal verwensen.
Gelukkig leven we niet in een Balkanland.

Daar was het vooral om godsdienst te doen.
Olivier is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:06   #6
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik ben voorstander van kennis van beide talen. Daarom ben ik van mening dat de tweede landstaal zo vroeg mogelijk aangeleerd moet worden.

In het Europa van vandaag kan men niets beginnen als men geen kennis heeft van meerdere talen.

De reactie van het Vlaams Blok is gewoon belachelijk, alsof er een overheersing van het Frans zou komen op die manier... Maar ja, zo kennen we het Blok.

Ik hoop in ieder geval dat mijn kind later de kans krijgt om zo vroeg mogelijk de verschillende talen te leren.
Kim is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:16   #7
België04
Schepen
 
België04's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Berichten: 416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
In Joegoslavië sprak men overal, behalve in Slovenië, dezelfde taal en ze schoten elkaar ook dood. Als je elkaar wil verstaan kun je dat zelfs d.m.v. twee totaal verschillende talen, als er onbegrip is dan kun je elkaar in dezelfde taal verwensen.
Gelukkig leven we niet in een Balkanland.

Daar was het vooral om godsdienst te doen.
Je perfect dezelfde taal spreken en iemand daarin beledigen.
België04 is offline  
Oud 21 juni 2004, 12:19   #8
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier

Gelukkig leven we niet in een Balkanland.

Daar was het vooral om godsdienst te doen.
Je perfect dezelfde taal spreken en iemand daarin beledigen.
Ik volg even niet......wat heeft beledigen daar nu mee te maken ?

Dit is een voorstel om de problemen die er bvb zijn in bepaalde brusselse ziekenhuizen op te lossen door er voor te zorgen dat de dokters en verplegers daar tweetalig zijn.
Olivier is offline  
Oud 21 juni 2004, 13:42   #9
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Brussel MOET tweetalig zijn, het is de hoofdstad van België. Die ziekenhuizen zijn het verplicht om beide landstalen te kennen.

Ik heb er geen probleem mee om een mondje Frans te praten in Brussel maar ik kan me wel voorstellen dat als je in een ziekenhuis bent, je het liefst je eigen taal spreekt omdat je in je eigen taal veel beter kan zeggen hoe je je voelt en wat er precies mis is.
Kim is offline  
Oud 21 juni 2004, 15:26   #10
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

De twee landstalen uiteraard promoten.

Dat hoeven daarom niet meer uren te worden, maar volgens mij eerder vroeger te beginnen.

Het Duits vind ik eigenlijk belangrijker: het wordt momenteel stiefmoederlijk behandeld. Ik zou voor het Duits graag de plaats zien dat het Engels nu heeft in Vlaanderen, bijvoorbeeld. Of toch Duits en Engels qua belang aan elkaar gelijkmaken.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 21 juni 2004, 17:15   #11
Surlet
Burger
 
Surlet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 130
Standaard

Het probleem met betrekking tot de tweetaligheid kan opgelost worden door een grondwetswijziging: Artikel 127 van de Grondwet kent de zogenaamde onderwijsbevoegdheden toe aan de gemeenschappen met uitzondering van:

Citaat:
(...) a) de bepaling van het begin en het einde van de leerplicht;
b) de minimale voorwaarden voor het uitreiken van diploma's;
c) de pensioenregeling
De invoering van een extra punt zou hier een goede suggestie kunnen zijn:

d) de bepaling van de eindtermen met betrekking tot het Nederlands, Frans en Duits taalonderricht.

Hierdoor zou op federaal vlak kunnen bepaald worden dat vanaf bijv. het vijfde leerjaar (of vroeger) verplicht de tweede landstaal zou moeten aangeleerd worden.
Vooral in Wallonië zal dit wellicht protest leveren, daar men er nu vaak de keuze heeft tussen Nederlands of Engels.

Een dergelijk voorstel zou de aanzet kunnen vormen voor de heroprichting van een volwaardig federaal ministerie van onderwijs. Dit zou dan later ook bevoegdheden kunnen krijgen met betrekking tot de eindtermen aangaande 'politieke kennis, Belgische instituties, etc...' (cf. de huidige discussie met betrekking tot de invoering van een nieuw vak dat moet zorgen voor een betere kennis van de politiek bij de jongeren).

Flaminganten kunnen maar moeilijk tegen een dergelijk voorstel zijn. Het is allesbehalve francofoon, het toont aan dat de organisatie op federaal niveau zijn merites kan hebben,... alleen ligt het wellicht een beetje moeilijk bij de franstaligen.
Surlet is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be