Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2010, 11:12   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoog tijd om dat allemaal eens opnieuw te bekijken.

Alleen, welke partij durft??
De PS heeft het ooit eens voorgesteld om de kerk via cultuur te laten uitbetalen.

zij zaten toen in een meerderheid met de VLD en MR.Deze beide partijen waren volledig tegen en wilden niets veranderen aan het systeem van vergoedingen voor geestelijken en kerken.

Op dit ogenblik worden er zelfs kerken onderhouden waar geen mens kan gaan bidden of zelfs een voet kan binnen zetten, gewoon omdat ze binnen bedrijven staan en er niemand in de omgeving woont.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2010, 21:18   #22
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Rechtvaardigheid is zo'n polyinterpretabel begrip.
Neen dat is het niet, ook niet als het jou goed zou uitkomen. En bovendien is het natuurlijk een erg zwakke zet om het dan maar in de grijze zone te trekken:"het is polyinterpretabel". Komaan gast, kom eens uit uw kot!
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 17:28   #23
mdf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 januari 2009
Locatie: eos
Berichten: 618
Standaard

En de belastingbetaler moet voor zoveel dingen betalen waar hij niet achter staat...

dus de kerkbelasting zou een veel rechtvaardiger systeem zijn , raar dat in de paarse jaren daar niet eens over gesproken werd , het had de zoveelste boekhoudkundige ingreep kunnen zijn
mdf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 22:43   #24
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

De belastingbetaler betaalt ook voor kunstenaars, monumenten en initiatieven van allerlei verenigingen en voor de koninklijke familie, ook al staat hij er niet achter. De belastingbetaler is nu eenmaal geen consument die bepaalt waar zijn geld naartoe moet gaan. Erediensten zijn een belangrijk element in onze samenleving en kunnen zich niet (meer) handhaven zonder steun van de overheid, net zoals kunst of monumenten bijvoorbeeld.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 22:53   #25
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De belastingbetaler betaalt ook voor kunstenaars, monumenten en initiatieven van allerlei verenigingen en voor de koninklijke familie, ook al staat hij er niet achter. De belastingbetaler is nu eenmaal geen consument die bepaalt waar zijn geld naartoe moet gaan. Erediensten zijn een belangrijk element in onze samenleving en kunnen zich niet (meer) handhaven zonder steun van de overheid, net zoals kunst of monumenten bijvoorbeeld.
De belastingbetaler, alias de burger, stemt voor politici die zijn visie over hoe of al dan niet belastingsgeld moet worden besteed, verdedigt.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 juli 2010 om 22:54.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 08:54   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Allemaal goed wel, als enkel de gelovigen betalen voor hun priesters en kerken, mogen diezelfde gelovigen dan ook vrijgesteld worden om zaken te betalen die voor ongelovigen zijn?
Zoals ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 09:18   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

3500 �* 4000 € ... das toch een grote marge ... afhankelijk van de kinderlast ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 10:01   #28
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
raar dat in de paarse jaren daar niet eens over gesproken werd
Helemaal niet, ook de 'bedienaars van de vrijzinnigheid' staan op de loonlijst, en dus 75% van de vriendjes van De Gucht...

Herinner me trouwens een klein schandaaltje toen bleek (ergens eind de jaren '90) dat gevangenen die zich niet tot een of ander erkend geloof bekenden 'volautomatisch' tot de vrijzinnigen gerekend werden, waarvoor dan vrijzinnige 'aalmoezeniers' werden aangeworven die nooit ofte nimmer een voet in de gevangenis zetten...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.

Laatst gewijzigd door nihao : 14 juli 2010 om 10:01.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 11:22   #29
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De belastingbetaler, alias de burger, stemt voor politici die zijn visie over hoe of al dan niet belastingsgeld moet worden besteed, verdedigt.
Klopt, toch zal hij of zij altijd betalen voor dingen die hij of zij niet wenst.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 11:24   #30
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Klopt, toch zal hij of zij altijd betalen voor dingen die hij of zij niet wenst.
Men kan er wel op besparen.
Maar deze uitgavepost staat om duistere redenen boven alle besparingsmaatregelen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 12:57   #31
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Weer aan het vliegen vangen Jantje ?

De oorsprong ligt bij Napoleon, die brak de (al)macht van de Kerk door haar bezittingen te confisceren en de priesters onder controle van de staat te brengen door ze op de loonlijst te zetten. Deze wedden waren ook deels een compensatie voor de verloren onroerende goederen..

In Duisland betalen de gelovigen hun geestelijken zelf via een kirchensteuer
Waardoor we dus eigenlijk nooit tot een echte scheiding van Kerk en staat zijn gekomen. In de VS ligt die scheiding veeleer in de geest van de institutionele vrijheid, een bescherming tegen de staat. Hier in W-Europa ligt de nadruk veel meer op het beschermen van de staat tov. de Kerk.

Bovendien was Jantje niet helemaal vliegen aan het vangen, zoals je zelf aan aangeeft. U mag trouwens gerust spreken vancompensatie voor gestolen onroerende goederen.

Ik zie geen graten in het zelf, rechtstreeks betalen van de Kerk in België, maar verwacht dan ook niet dat ik die lage kunsten, de openbare omroep, emancipatiemachines,... nog ga betalen. Daar mag de progressief-ideologische meute voortaan ook zelf voor opdraaien.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 13:43   #32
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Waardoor we dus eigenlijk nooit tot een echte scheiding van Kerk en staat zijn gekomen. In de VS ligt die scheiding veeleer in de geest van de institutionele vrijheid, een bescherming tegen de staat. Hier in W-Europa ligt de nadruk veel meer op het beschermen van de staat tov. de Kerk.

Bovendien was Jantje niet helemaal vliegen aan het vangen, zoals je zelf aan aangeeft. U mag trouwens gerust spreken vancompensatie voor gestolen onroerende goederen.
Ik zie geen graten in het zelf, rechtstreeks betalen van de Kerk in België, maar verwacht dan ook niet dat ik die lage kunsten, de openbare omroep, emancipatiemachines,... nog ga betalen. Daar mag de progressief-ideologische meute voortaan ook zelf voor opdraaien.
Niks van, Napoleon heeft die wet ingevoerd en de nieuwbakken belgische staat heeft die zoals duizenden anderen napoleonistische wetten gewoon overgenomen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 15:14   #33
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Niks van, Napoleon heeft die wet ingevoerd en de nieuwbakken belgische staat heeft die zoals duizenden anderen napoleonistische wetten gewoon overgenomen..
En dit mag dus net als andere napoleontismen best wel eens herzien worden. En misschien moeten we maar meteen opteren voor recht naar Angelsaksisch model, want uiteindelijk is de basis van ons huidige systeem (Romeins Keizerrijk & Napoleon) niet echt democratisch.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 17:21   #34
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Niks van, Napoleon heeft die wet ingevoerd en de nieuwbakken belgische staat heeft die zoals duizenden anderen napoleonistische wetten gewoon overgenomen..
Diefstal door de overheid, blijft diefstal.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:00   #35
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Omdat de belastingbetaler te tam is om elders dan op het internet zijn muil open te trekken, period.
En toch... moesten betogingen en marsen iets uithalen... dan zouden er meer buiten hunne mond opendoen ipv binnen .
Wat kunt ge doen Bottenskrapet? Ik vraag het u oprecht. Wat kan een mens doen tegenop die groten? We're just numbers .

En al komt heel de wereld op straat om een oorlog tegen te houden, het baat niet.
Democrazy!
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:28   #36
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Het loon van een bisschop is dan wel enorm hoog (en mag wat mij betreft verminderen) maar ik meen gelezen te hebben net nadat Van Gheluwe gestopt was als bisschop er een artikel in stond dat hij (en andere bisschoppen) het grootste deel van zijn (hun) loon sowieso in goede doelen en hulporganisaties enz. steken. Het deel dat te groot is, is dus een soort van sociale hulp, maar dan speciaal voor katholieke hulpbehoeftigen

Iemand trouwens enig idee wat de imam verdient? Als we praten over het loon van de ene ben ik wel geinteresseerd in het loon van een gelijkgezinde in een andere godsdienst
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 00:22   #37
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Als ik nu priester wordt, wat nog perfect gaat dan schop ik zo tot bisschop en knal, ik ben binnen.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 01:34   #38
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Als ik nu priester wordt, wat nog perfect gaat dan schop ik zo tot bisschop en knal, ik ben binnen.
Voor priester te worden, moet je al 6 jaar studeren. De op 1 na (arts) langste richting die er bestaat. Priester worden, word je niet van de ene dag op de andere
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 08:05   #39
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Ik zie geen graten in het zelf, rechtstreeks betalen van de Kerk in België, maar verwacht dan ook niet dat ik die lage kunsten, de openbare omroep, emancipatiemachines,... nog ga betalen. Daar mag de progressief-ideologische meute voortaan ook zelf voor opdraaien.
Volledig akkoord.

Onze progressief-ideologische "kameraden" zijn de absolute kampioenen in de discipline wegsmijten van belastingsgeld.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 08:43   #40
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Voor priester te worden, moet je al 6 jaar studeren. De op 1 na (arts) langste richting die er bestaat. Priester worden, word je niet van de ene dag op de andere
STal ik mij de vraag ...wat LEREN die mannen?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be