Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2010, 10:54   #1
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard Atheïsme: de religie van "Geen God"

Atheïsme is naar mijn mening een schadelijke religie. Ik geloof zelf ook niet in God, maar het is niet zo dat ik vanuit principieel ongeloof stel dat God niet bestaat.

Atheïsten geloven niet alleen niet in God, ze vervangen God met de wetenschap en 'geloven' dat er niet meer is dan met de wetenschap te verklaren is. En dat leidt logischerwijs tot destructie want het leven streeft naar meer dan wat er reeds is en als het zou zijn zoals het is (wetenschappelijk verklaarbaar) dan was er geen reden om te bestaan.

Je ziet in de atheïsme propaganda dan ook terug dat Atheïsten de overtuiging hebben dat het leven geen betekenis heeft en dat je daarom maar beter "kan genieten van het leven zolang je er bent":



http://www.nd.nl/artikelen/2009/maar...ngs-snelweg-a4

Atheïsten hebben geen reden om morgen te willen bereiken en korte termijn persoonlijk gewin is voor hun het hoogste belang. ("een goed leven hebben" etc.) Dat ze bij een grote langdurige ramp collectief zelfmoord zouden plegen zoals in veel sekten acht ik daarom niet uitgesloten.

Er is voor atheïsten geen echte reden om te vechten, alles is er maar bij toeval en de natuur is "wreed".

De reden dat het atheïsme zo machtig is geworden is omdat er grote partijen zijn die veel baat hebben bij een 'ethiekloze' overtuiging waarin profiteren voor persoonlijke gewin het hoogste doel is.

Wat is jullie mening over atheïsme? Bent u overtuigd Atheïst en zo ja: gelooft u echt dat alles in het universum er door toeval zou zijn?
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:30   #2
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Atheïsme is naar mijn mening een schadelijke religie. Ik geloof zelf ook niet in God, maar het is niet zo dat ik vanuit principieel ongeloof stel dat God niet bestaat.

Atheïsten geloven niet alleen niet in God, ze vervangen God met de wetenschap en 'geloven' dat er niet meer is dan met de wetenschap te verklaren is.
Fout op zoveel verschillende fronten:
- Atheisten vervangen god niet door wetenschap. Een visie op wetenschap (welke dan ook) heeft met atheisme niks van doen.
- Atheisten "geloven" per definitie niks. Ook geen wetenschap.
- Atheisten zullen nooit beweren dat er niks meer is dan de wetenschap kan verklaren. Dat zou dom zijn. En betekenen dat "de wetenschap" passé is.

Het is waar dat wetenschap tot atheisme leidt, maar dat is andersom absoluut niet zo.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
En dat leidt logischerwijs tot destructie want het leven streeft naar meer dan wat er reeds is en als het zou zijn zoals het is (wetenschappelijk verklaarbaar) dan was er geen reden om te bestaan.
Leven streeft niet. Niet naar meer, niet naar minder.
Tiens? Is er een reden om te bestaan? En is er een reden nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Je ziet in de atheïsme propaganda dan ook terug dat Atheïsten de overtuiging hebben dat het leven geen betekenis heeft en dat je daarom maar beter "kan genieten van het leven zolang je er bent":



http://www.nd.nl/artikelen/2009/maar...ngs-snelweg-a4

Atheïsten hebben geen reden om morgen te willen bereiken en korte termijn persoonlijk gewin is voor hun het hoogste belang. ("een goed leven hebben" etc.) Dat ze bij een grote langdurige ramp collectief zelfmoord zouden plegen zoals in veel sekten acht ik daarom niet uitgesloten..
De absurde aannames in deze stellingen komen in aanmerking voor het Guiness book of records.
Atheisten geen reden om morgen te willen bereiken? Denk je dat ik morgen graag dood zou zijn?
Korte termijn? Denk je dat atheisten niet het beste willen voor hun kinderen en kleinkinderen?
Persoonlijk gewin? Waar haal je dat? Denk je dat er geen altruistische atheisten bestaan?
Collectieve zelfmoord bij een langdurige ramp? Hou je even bij de feiten. Sekten deden dat al, atheisten nog nooit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Er is voor atheïsten geen echte reden om te vechten, alles is er maar bij toeval en de natuur is "wreed"..
Waarom zouden wij geen reden hebben om te vechten? Ik kan u verzekeren dat als ik dreig te verdrinken ik uit alle macht zal zwemmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
De reden dat het atheïsme zo machtig is geworden is omdat er grote partijen zijn die veel baat hebben bij een 'ethiekloze' overtuiging waarin profiteren voor persoonlijke gewin het hoogste doel is.
Atheisme is niet machtig. Verre van. Het aantal atheisten groeit gewoon doordat het onderwijs verbetert.
Atheisme is ethiekloos net zoals de supermarkt of de sportclub ethiekloos is. Dat betekent niet dat mensen die naar de supermarkt of sportclub gaan niet over ethiek beschikken. Alleen dat ze die ergens anders vandaan krijgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Wat is jullie mening over atheïsme? Bent u overtuigd Atheïst en zo ja: gelooft u echt dat alles in het universum er door toeval zou zijn?
Ik ben, net als jij als atheist geboren. Mijn hoofd werd even gevuld met die sprookjes, maar zodra ik de leeftijd van sprookjes ontgroeid was, verdween dat ook terug. Gelukkig.

En dan een antwoord op uw vraag: Ja, alles wat er is, is puur van toeval afhankelijk. Het plezante is, dat ik dat niet moet geloven, dat we dat zelfs kunnen bewijzen.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 30 juni 2010 om 11:36.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:32   #3
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Er is 'waarschijnlijk' geen God, grappig klinkt net als: maak deel uit van onze clan, maar we weten het niet/bijna zeker..

Mooie reactie overigens.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:39   #4
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

A(nti)theïsme is verworden tot een politieke ideologie, die zélf geen invulling geeft aan de toekomst, maar die enkel tot doel heeft religie neer te halen omdat het de schadelijke effecten ervan ziet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:39   #5
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Er is 'waarschijnlijk' geen God, grappig klinkt net als: maak deel uit van onze clan, maar we weten het niet/bijna zeker..

Mooie reactie overigens.
De "waarschijnlijk" is na veel gemor en protest toch aan de slogan toegevoegd vanwege legal issues. Legal issues war religies trouwens van vrijgesteld zijn.
Als atheisme een religie was geweest, dan had die propbabely er niet meer bijgestaan. Religies mogen namelijk liegen op advertenties. De rest van de wereld niet.
En ook hier heeft religie weer de langste arm. Je kan niet bewijzen dat God wel of niet bestaat, daarom moest die probabely erbij, want de rechter geeft religies "het voordeel vand e twijfel"

Laatst gewijzigd door Travis66 : 30 juni 2010 om 11:43.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:40   #6
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
A(nti)theïsme is verworden tot een politieke ideologie, die zélf geen invulling geeft aan de toekomst, maar die enkel tot doel heeft religie neer te halen omdat het de schadelijke effecten ervan ziet.
Mooie formulering.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:47   #7
ArjanD
Gouverneur
 
ArjanD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2009
Locatie: Maastricht (NL)
Berichten: 1.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Fout op zoveel verschillende fronten:
- Atheisten vervangen god niet door wetenschap. Een visie op wetenschap (welke dan ook) heeft met atheisme niks van doen.
- Atheisten "geloven" per definitie niks. Ook geen wetenschap.
- Atheisten zullen nooit beweren dat er niks meer is dan de wetenschap kan verklaren. Dat zou dom zijn. En betekenen dat "de wetenschap" passé is.

Het is waar dat wetenschap tot atheisme leidt, maar dat is andersom absoluut niet zo.
Heeft u het logo van het Amerikaanse Atheïsme broederschap wel eens gezien?



Citaat:
The use of the atomic symbol flowed from their belief that human progress can best be achieved through the scientific method and rational, open inquiry.
http://www.atheists.org/

De reden dat ik deze overtuiging schadelijk acht is dus omdat het fysieke (het wetenschappelijk verklaarbare) niet aan de basis kan staan van zichzelf. Wat atheïsten eigenlijk nastreven is het dienen van 'voorzienbare belangen' (zich blind laten leiden door de God Wetenschap) en dan werk je logischerwijs de verkeerde kant op en maakt als het ware een steen.

Begrijpt u nu wat ik bedoel? U neemt het begrip atheïsme naar mijns inziens veel te breed: atheïsme is de ontkenning van God vanuit principiële overtuiging met daaruit voortvloeiende motivaties.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Leven streeft niet. Niet naar meer, niet naar minder.
Tiens? Is er een reden om te bestaan? En is er een reden nodig?
Wel, als er geen reden was om er te zijn waarom bent u er dan? Gelooft u echt dat het toeval is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Atheisten geen reden om morgen te willen bereiken? Denk je dat ik morgen graag dood zou zijn?
Het gaat meer om de diepere reden waarom: natuurlijk wilt u er zijn door de miljoenen jaren evolutie die heeft gezorgd voor een cohesief proces dat u zal doordrijven ondanks het mogelijke geloof dat er geen reden voor is.

U zal naar morgen willen komen, omdat u geen 'pijn' wil. Maar waarom zou u tot het bittere eind vechten om morgen BETER wakker te worden als u ook gewoon lekker kunt 'genieten' van wat u al heeft? Begrijpt u?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Collectieve zelfmoord bij een langdurige ramp? Hou je even bij de feiten. Sekten deden dat al, atheisten nog nooit.
Wel, als een atheïst geen familie meer heeft en zelf in een toestand verkeert waarin het leven ondraaglijk is? Waarom zou hij dan nog doorgaan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Waarom zouden wij geen reden hebben om te vechten? Ik kan u verzekeren dat als ik dreig te verdrinken ik uit alle macht zal zwemmen.
Zie twee berichten terug.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
En dan een antwoord op uw vraag: Ja, alles wat er is, is puur van toeval afhankelijk. Het plezante is, dat ik dat niet moet geloven, dat we dat zelfs kunnen bewijzen.
En hoe heeft men dat dan kunnen bewijzen?
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=vFo428N7xec (made in Utrecht)

Utrecht verdreef het Amsterdamse FEBO voor Manneken Pis. Het meest iconische café van de stad heet België (Oudegracht). Mijn favoriete Utrechtse cafés vindt u hier.

Laatst gewijzigd door ArjanD : 30 juni 2010 om 11:51.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 12:49   #8
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Wat hoop jij eigenlijk te bereiken met dit nonsens topic?
Een beetje atheïsten bashen en leugens verspreiden? Get a life...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 12:55   #9
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Heeft u het logo van het Amerikaanse Atheïsme broederschap wel eens gezien?
Je moet natuurlijk een logo kiezen, en het is logisch dat een rationeel uitgangspunt op zoek gaat naar rationele symbolen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
De reden dat ik deze overtuiging schadelijk acht is dus omdat het fysieke (het wetenschappelijk verklaarbare) niet aan de basis kan staan van zichzelf.
Waar is dat een probleem? En meer nog, waarom is dat "schadelijk"? Je verwijt een strekking die antwoorden zoekt dat ze schadelijk zijn omdat ze niet alle antwoorden kunnen vinden. Dat is zoals het eerste leerjaar afschaffen omdat de leerlingen toch het examen van de unif niet aankunnen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Wat atheïsten eigenlijk nastreven is het dienen van 'voorzienbare belangen' (zich blind laten leiden door de God Wetenschap) en dan werk je logischerwijs de verkeerde kant op en maakt als het ware een steen.
Nogmaals, atheisten zijn geen wetenschappers. En meer begrijp ik uit die zin niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Begrijpt u nu wat ik bedoel? U neemt het begrip atheïsme naar mijns inziens veel te breed: atheïsme is de ontkenning van God vanuit principiële overtuiging met daaruit voortvloeiende motivaties.
Neen, jij neemt het begrip te breed. Een atheist is een persoon die beweert dat god niet bestaat. En dat is dan ook meteen HET ENIGE wat je aan een atheist kan toeschrijven. De rest zijn verzinsels van jou.
Hoe zou jij het vinden als ik zeg dat religie schadelijk is want dat ze streven naar mensenoffers? En dan blijven doorbomen over die mensenoffers zonder in te willen zien dat eht daar niet om draait?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Wel, als er geen reden was om er te zijn waarom bent u er dan? Gelooft u echt dat het toeval is?
Je geraakt niet uit je eigen viscieuse cirkel he. Als er geen reden is, hoe kan ik dan op die vraag "waarom bent u hier dan" antwoorden. Ik zeg net dat er geen reden is.
Uiteraard is mijn bestaan toeval, net zoals dat van die mug die ik gisteren doodklopte. Of was die ook in mijn living gedropt met een missie?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Het gaat meer om de diepere reden waarom: natuurlijk wilt u er zijn door de miljoenen jaren evolutie die heeft gezorgd voor een cohesief proces dat u zal doordrijven ondanks het mogelijke geloof dat er geen reden voor is.

U zal naar morgen willen komen, omdat u geen 'pijn' wil. Maar waarom zou u tot het bittere eind vechten om morgen BETER wakker te worden als u ook gewoon lekker kunt 'genieten' van wat u al heeft? Begrijpt u?
Goh, zodra ik genoeg heb, stop ik met werken, dat klopt. Maar ik zal nooit stoppen met me proberen te verbeteren.
Wetenschap heeft inmiddels bewezen dat de mens gedreven wordt door de wil om bij te dragen aan de maatschappij. Een leuk experiment bewees dat mensen harder worden gemotiveerd als ze het gevoel krijgen de maatschappij te helpen, dan wanneer ze loonsopslag krijgen. Mooi bewijs daarvan is wikipedia. (geldt wel alleen voor inteligent werk, een bandarbeider wordt enkel gemotiveerd door opslag)



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Wel, als een atheïst geen familie meer heeft en zelf in een toestand verkeert waarin het leven ondraaglijk is? Waarom zou hij dan nog doorgaan?
Het zal u verbazen, maar het zijn niet alleen atheisten die van euthanasie gebruik maken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
En hoe heeft men dat dan kunnen bewijzen?
Vrij eenvoudig. Door vast te stellen dat de eigenschappen die deze planeet bewoonbaar maken op elke andere planeet kunnen voorkomen die een vergelijkbare positie en grootte heeft.
Door vast te stellen dat we allemaal verbonden zijn via DNA. En door vast te stellen dat er geen enkele regel is die het ene spermatozoietje bevoordeeld tegenover het andere.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 30 juni 2010 om 12:56.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 13:28   #10
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
De "waarschijnlijk" is na veel gemor en protest toch aan de slogan toegevoegd vanwege legal issues. Legal issues war religies trouwens van vrijgesteld zijn.
Als atheisme een religie was geweest, dan had die propbabely er niet meer bijgestaan. Religies mogen namelijk liegen op advertenties. De rest van de wereld niet.
En ook hier heeft religie weer de langste arm. Je kan niet bewijzen dat God wel of niet bestaat, daarom moest die probabely erbij, want de rechter geeft religies "het voordeel vand e twijfel"
Zo da's ook in the face he... maar niks nieuws onder de zon; 2 maten en 2 gewichten cliche he.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 13:33   #11
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Fout op zoveel verschillende fronten:
- Atheisten vervangen god niet door wetenschap. Een visie op wetenschap (welke dan ook) heeft met atheisme niks van doen.
- Atheisten "geloven" per definitie niks. Ook geen wetenschap.
- Atheisten zullen nooit beweren dat er niks meer is dan de wetenschap kan verklaren. Dat zou dom zijn. En betekenen dat "de wetenschap" passé is.

Het is waar dat wetenschap tot atheisme leidt, maar dat is andersom absoluut niet zo.

Leven streeft niet. Niet naar meer, niet naar minder.
Tiens? Is er een reden om te bestaan? En is er een reden nodig?

De absurde aannames in deze stellingen komen in aanmerking voor het Guiness book of records.
Atheisten geen reden om morgen te willen bereiken? Denk je dat ik morgen graag dood zou zijn?
Korte termijn? Denk je dat atheisten niet het beste willen voor hun kinderen en kleinkinderen?
Persoonlijk gewin? Waar haal je dat? Denk je dat er geen altruistische atheisten bestaan?
Collectieve zelfmoord bij een langdurige ramp? Hou je even bij de feiten. Sekten deden dat al, atheisten nog nooit.

Waarom zouden wij geen reden hebben om te vechten? Ik kan u verzekeren dat als ik dreig te verdrinken ik uit alle macht zal zwemmen.

Atheisme is niet machtig. Verre van. Het aantal atheisten groeit gewoon doordat het onderwijs verbetert.
Atheisme is ethiekloos net zoals de supermarkt of de sportclub ethiekloos is. Dat betekent niet dat mensen die naar de supermarkt of sportclub gaan niet over ethiek beschikken. Alleen dat ze die ergens anders vandaan krijgen.

Ik ben, net als jij als atheist geboren. Mijn hoofd werd even gevuld met die sprookjes, maar zodra ik de leeftijd van sprookjes ontgroeid was, verdween dat ook terug. Gelukkig.

En dan een antwoord op uw vraag: Ja, alles wat er is, is puur van toeval afhankelijk. Het plezante is, dat ik dat niet moet geloven, dat we dat zelfs kunnen bewijzen.
Zou bijna durven zeggen; halleluja broeder maar da's er feitelijk over he

Maar ja om iets te plaatsen zijn hokjes en vooroordeel het makkelijkste wapen.
Ikzelf voel me ook niet perse een atheist maar kan nog leven met die stempel, niet het verkeerd opvatten ervan.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 13:49   #12
Nexer
Parlementslid
 
Nexer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 1.901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Atheïsme is naar mijn mening een schadelijke religie.
Atheïsme is geen religie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Ik geloof zelf ook niet in God, maar het is niet zo dat ik vanuit principieel ongeloof stel dat God niet bestaat.
Dus u gelooft niet in god, maar u wilt niet stellen dat god niet bestaat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Atheïsten geloven niet alleen niet in God, ze vervangen God met de wetenschap en 'geloven' dat er niet meer is dan met de wetenschap te verklaren is.
Dikke zever. Dat noemt zich atheïst, maar ik heb er een betere naam voor: aandachttrekkers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
En dat leidt logischerwijs tot destructie want het leven streeft naar meer dan wat er reeds is en als het zou zijn zoals het is (wetenschappelijk verklaarbaar) dan was er geen reden om te bestaan.
Die zin is grammaticaal niet echt alles. Maar als u zegt dat het leven zinloos is als alles al ontdekt is, geef ik u gelijk.

Maar wat stelt u dan voor als oplossing? Onderzoek verbieden? Onderzoek vernietigen?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Atheïsten hebben geen reden om morgen te willen bereiken en korte termijn persoonlijk gewin is voor hun het hoogste belang.
Dat is een leugen die zelfs een blinde zou zien.

Geen reden om morgen te bereiken? Dus Atheïsten hebben geen familie? Geen vrienden? Geen mensen waar ze mee omgaan? Geen kinderen? Absoluut niemand en compleet alleen in de wereld?

Komt uit uwen grot, onwetende.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Er is voor atheïsten geen echte reden om te vechten, alles is er maar bij toeval en de natuur is "wreed".
Dikke zever. Er is een heel leven om voor te vechten. Dat de natuur wreed is klopt... en dan? Is dat reden om op te geven? De slappeling die dat reden genoeg vindt, die doet maar.

Wat "toeval" betreft, dat is een lelijk woord. Er is geen toeval, slechts actie en reactie. Als u wilt weten of ik denk dat er dan een drijfveer zit achter het leven: jazeker, maar geen goddelijke.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
De reden dat het atheïsme zo machtig is geworden is omdat er grote partijen zijn die veel baat hebben bij een 'ethiekloze' overtuiging waarin profiteren voor persoonlijke gewin het hoogste doel is.
Zeggen dat Atheïsme zonder ethiek is komt recht uit de religieuze propaganda dat je geen ethiek kan hebben zonder een god die je de ethiek oplegt.

Dat is onzin. Ethiek is persoonlijke ervaring.

Er staat in de Bijbel dat je niet mag moorden. Ik heb de Bijbel niet nodig om mij dat te verbieden. Ik doe dat niet, omdat ik daar zelf voor kies.

Wat ik mij feitelijk afvraag over al die religieuzen die dingen doen of niet doen omdat het in hun heilig boek zo staat: Als het er niet in stond, zouden ze het dan wel doen? Wie is hier nu het slecht mens?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Wat is jullie mening over atheïsme? Bent u overtuigd Atheïst en zo ja: gelooft u echt dat alles in het universum er door toeval zou zijn?
1) Ik ben overtuigd Atheïst.

2) "Toeval" bestaat niet. Maar dat feit als argument gebruiken om te zeggen "dus er moet wel een goddelijke macht zijn" is even ondoordacht.
__________________
Citaat:
"The liberals of today are the tyrants of tomorrow."

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 30 juni 2010 om 13:51.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 13:50   #13
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Wat hoop jij eigenlijk te bereiken met dit nonsens topic?
Een beetje atheïsten bashen en leugens verspreiden? Get a life...
De TS heeft ook een totale afkeer van de psychiatrie...een snelle 'genezing' zit er bijgvolg jammer genoeg niet in...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 15:17   #14
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Wat atheïsten eigenlijk nastreven is het dienen van 'voorzienbare belangen' (zich blind laten leiden door de God Wetenschap) en dan werk je logischerwijs de verkeerde kant op en maakt als het ware een steen.
Wordt mijn naam hier genoemd? U legt atheïsten nog al wat dingen in de mond. Misschien moest u deze draad maar voortzetten met uw eigen theses en antithesen. Maar goed. U laat zich graag leiden door de goddelijke openbaring en dan wordt u het eens met andere mensen en volken? Ik zal u niet hinderen. Wonderlijk, want de Goden waren altijd al vreselijk nationalistisch.

Citaat:
Wel, als er geen reden was om er te zijn waarom bent u er dan? Gelooft u echt dat het toeval is?
Hier slaat u de plank mis. Er wel degelijk een reden voor ons bestaan maar het heeft geen hoger doel. Ons bestaan is biologisch bepaald, of niet soms?

Citaat:
Wel, als een atheïst geen familie meer heeft en zelf in een toestand verkeert waarin het leven ondraaglijk is? Waarom zou hij dan nog doorgaan?
Daar hoef je geen atheïst voor te zijn. Maar u vindt dat een priester of profeet over uw leven moet beslissen, of heeft u privélijntje met uw God?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 17:00   #15
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Atheïsme is naar mijn mening een schadelijke religie.
Atheïsme is geen religie, integendeel zelfs

Citaat:
Ik geloof zelf ook niet in God, maar het is niet zo dat ik vanuit principieel ongeloof stel dat God niet bestaat.
Knappe contradictie.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 17:21   #16
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Er is 'waarschijnlijk' geen God, grappig klinkt net als: maak deel uit van onze clan, maar we weten het niet/bijna zeker..

Mooie reactie overigens.
O, grappig, voor mij klonk het meer als "Nee, ik kan niet bewijzen dat eenhoorns niet bestaan, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ze wel bestaan, dus ga ik ze iet aanbidden." Maar dat kan aan mij liggen hoor...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 18:07   #17
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Het is gewoon mis beginnen gaan vanaf het moment dat de mens kon 'redeneren' en zijn eigen eindigheid ging beseffen...

Dat was blijkbaar zo moeilijk verteerbaar dat bijna alle oude volkeren een einddoel hebben geformuleerd...het hiernamaals..en een antwoord op de zin van het leven...een opperwezen...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 18:15   #18
leo-rcc
Vreemdeling
 
leo-rcc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: Hoogvliet
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Atheïsme is naar mijn mening een schadelijke religie.
Boeddhisme kan een atheïstische religie zijn. Is die schadelijk?

Citaat:
Ik geloof zelf ook niet in God,
Dan ben je een atheïst.

Citaat:
maar het is niet zo dat ik vanuit principieel ongeloof stel dat God niet bestaat.
En dat maakt voor de definitie van atheïst niets uit.

Citaat:
Atheïsten geloven niet alleen niet in God, ze vervangen God met de wetenschap en 'geloven' dat er niet meer is dan met de wetenschap te verklaren is.
sorry, maar het enige wat het label atheïst aangeeft is niet geloven in goden. Waarin een atheïst wel gelooft kan je niet aan de hand van dat label bepalen.

Atheisten kunnen geloven in reincarnatie, panspermie, marsmannetjes, Big Foot, wat al niet meer. Alleen niet in goden.

Citaat:
En dat leidt logischerwijs tot destructie want het leven streeft naar meer dan wat er reeds is en als het zou zijn zoals het is (wetenschappelijk verklaarbaar) dan was er geen reden om te bestaan.
Niet elke atheïst is een nihilist. Verre van zelfs.

Citaat:
Atheïsten hebben geen reden om morgen te willen bereiken en korte termijn persoonlijk gewin is voor hun het hoogste belang. ("een goed leven hebben" etc.) Dat ze bij een grote langdurige ramp collectief zelfmoord zouden plegen zoals in veel sekten acht ik daarom niet uitgesloten.
Dat is nogal een tegenstelling, persoonlijk gewin is het hoogste belang, collectieve zelfmoord?

Citaat:
Er is voor atheïsten geen echte reden om te vechten, alles is er maar bij toeval en de natuur is "wreed".
Zelfs al zouden die 2 stellingen "alles is maar bij toeval" en "natuur is wreed" correct zijn volgt het daarom niet meteen dat atheisten geen redenen zouden hebben om te vechten (waarvoor precies?).

Citaat:
Wat is jullie mening over atheïsme? Bent u overtuigd Atheïst en zo ja: gelooft u echt dat alles in het universum er door toeval zou zijn?
Ik ben overtuigd atheïst, ik geloof absoluut niet in goden. Ik heb geen flauw idee of het universum er alleen door toeval is. Maar ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat een ding als een god bestaat omdat er geen bewijsvoering voor is.

Laatst gewijzigd door leo-rcc : 30 juni 2010 om 18:17.
leo-rcc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 18:38   #19
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Atheisme is volgens mij een basisvoorwaarde om aan zekere morele standaarden te beantwoorden.
Geen doel op zich.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 30 juni 2010 om 18:39.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 22:00   #20
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

[quote=ArjanD;4846531]A
Citaat:
theïsten geloven niet alleen niet in God, ze vervangen God met de wetenschap en 'geloven' dat er niet meer is dan met de wetenschap te verklaren is.
Onjuist.

Allereerst zijn hebben 'atheïsten' geen gemeenschappelijk standpunt t.o.v. 'de wetenschap'. Ze zijn om diverse redenen ongelovig.

Ten tweede: voor heel wat atheïsten is 'de wetenschap' de enige manier om valabele kennis op te doen. Heel wat dingen kan de wetenschap (nog) niet verklaren en dan moeten we niet beginnen te fantaseren, maar dat betekent niet dat er niet 'meer is dan de wetenschap kan verklaren'.

E[quote]n dat leidt logischerwijs tot destructie want het leven streeft naar meer dan wat er reeds is en als het zou zijn zoals het is (wetenschappelijk verklaarbaar) dan was er geen reden om te bestaan.

je produceert hier weinig meer dan een woord-salade, maar wat dat laatste betreft kan ik je persoonlijk gelijk geven 'er is geen reden om te bestaan'. Waar zou je die reden dan halen?

Citaat:
Je ziet in de atheïsme propaganda dan ook terug dat Atheïsten de overtuiging hebben dat het leven geen betekenis heeft en dat je daarom maar beter "kan genieten van het leven zolang je er bent"
:

Onjuist, natuurlijk. Precies omdat het leven op zich geen zin heeft zul je zelf actief op zoek moeten gaan naar een zin. Je zult je dus moeten afvragen wie je bent en wat je wil en hoe je je leven zult inrichten. Persoonlijk mag ik hopen dat 'genieten' daar mag bijhoren

Citaat:
Atheïsten hebben geen reden om morgen te willen bereiken en korte termijn persoonlijk gewin is voor hun het hoogste belang. ("een goed leven hebben" etc.)
Het feit dat jij "een goed leven hebben" onmiddellijk zelf vertaalt als "korte termijn persoonlijk gewin" zegt wel heel veel over jouw morele schraalte, niet? Het slaat nergens op te beweren dat atheïsme zou leiden tot 'korte termijn persoonlijk gewin'. Dat is van het niveau 'katholieke gelovigen verkrachten kindjes'

Citaat:
Dat ze bij een grote langdurige ramp collectief zelfmoord zouden plegen zoals in veel sekten acht ik daarom niet uitgesloten.
Goed dat je de wetenschappelijke houding aanneemt en dus 'niet uitsluit' dat atheïsten ooit collectief zelfmoord zouden plegen. Niet waarschijnlijker dan dat ze op 16 oktober samen naar Plopsaland gaan, maar inderdaad, niet uit te sluiten...

Citaat:
Er is voor atheïsten geen echte reden om te vechten, alles is er maar bij toeval en de natuur is "wreed".
Alles is er bij toeval en de natuur is wreed. Klopt hoor. En hoe zou dat leiden tot een gebrek aan vechtlust? Kun je dat causale gedeelte van de redenering even onderbouwen? Want je beweert maar raak hoor.

Citaat:
De reden dat het atheïsme zo machtig is geworden is omdat er grote partijen zijn die veel baat hebben bij een 'ethiekloze' overtuiging waarin profiteren voor persoonlijke gewin het hoogste doel is.
Hola, ik ruik een complot!

Hoe kom je erbij dat atheïsme 'machtig' is geworden?
Hoe kom je erbij dat atheïsme ethiekloos zou zijn?
Hoe kom je bij je complot?

Citaat:
Wat is jullie mening over atheïsme? Bent u overtuigd Atheïst en zo ja: gelooft u echt dat alles in het universum er door toeval zou zijn?
Ja ik ben overtuigd atheïst (teapot agnosticist) en ja, toeval is een ongelooflijke kracht
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be